miten saan lapsen nukkumaan yöt?

elikkä, mulla tyttö 3kk vajaat 2- vuotta, eikä ole eläessään nukkunut täysiä yöunia heräämättä..korkeintaan 3 kertaa! :eek: onko muilla yhtä hyväunisia lapsia? neuvolassa antoivat vain unikoulu-ohjeita..vaan eipä ne enään tämän ikäiselle käytännössä taida onnistua. Tyttö nukahtaa omaan sänkyynsä, omaan huoneeseensa ( nukkunut omassa huoneessa 4kk iästä lähtien) mutta nykyään tulee huoneestaan pois sänkyyni jatkamaan unia, mutta heräilee myös vieressäni monia kertoja yössä. Miten saisin tytön pysymään sängyssään koko yön heräämättä? tiedän että lapselleni on jäänyt tavaksi saapua viereeni öisin, mutta kun tässä tapauksessa se häiritsee meidän molempien yöunta, ja olemme väsyneitä aina vain aamuisin...päivätkin ovat kiukun täyteisiä..voimat loppuu!!! :ashamed: Luulisi jo tämän ikäisen lapsen nukkuvan yönsä...vai olenko väärässä? :flower:
 
Minski79
Olipa lohdullista kuulla, että muuallakin on samanlaisia ongelmia. :hug: Meillä poika 2v1kk myös nukkunut elämänsä aikana ehkä kerran illasta aamuun heräämättä, yleensä herää viimeistään kahden maissa (menee n.20.30-21 nukkumaan) ja tulee meidän väliin. Unikoulut on käyty ilman suurempia muutoksia. 2v-neuvolassa otin taas asian puheeksi ja täti siellä totesi, että jos lapsi muuten on päivisin pirteä ja päikkärit ok kuten meillä onneksi on, niin sitten on vaan herkkäuninen eikä itse osaa herkemmän unijakson aikana nukahtaa itsekseen uudelleen. "Rohkaiseva" kommentti taas oli kaverin neuvolassa: jos lapsi ei 2v mennessä nuku öitään läpi, on seuraava etappi kouluikä. Huh. Meillä tosin poika nukkuu hyvin perhepedissä ja silloin kyllä sikeästi illasta aamuun. Eli siis kohtalotovereita on ainakin täällä! :wave: Unikoulun uusimista olen ajatellut, muuta en oikein ole keksinyt. Iltapuuhat ovat säännölliset jne. Innolla jään minäkin odottelemaan kokemuksia/vinkkejä!
 
Täältä löytyy poika 1 v 7 kk, eikä yhtään kokonaan nukuttua yötä. Joskus "nukkuu" koko yön omassa sängyssä, yleensä yöllä nostan meidän väliin nukkumaan kun en enää jaksa sängyn vieressä poukkia.... :ashamed:
Olen jo menettänyt toivoni kokonaan nukuttuihin öihin, jos sitten muutaman vuoden kuluttua.
 
Pikku vinkki,

Eli tämä on elävä esimerkki yhdestä perheestä missä tapahtu ihan samanlainen rumba. Äiti oli lopenuupunut ja alkoi kärsimään jo psyykkisesti koska käkki yöt hereillä lapsen viereentulon takia. Lapsi kieri ja myöri, potki ja levitti käsiään kokoyön....sitten hän päätti. Nyt loppu.

Hän sanoi lapselle kun hän meni nukkumaan että kokoyö nukutaan omassa sängyssä ja jos tulet äidin sänkyyn, tulen viemään sinut mitään sanomatta takaisin omaan petiin. Lapsi nyökkäs ja ns.ymmärsi ja rumba oli taas yöllä valmis...MUTTA äiti ei antanut periksi ja hän vei tytön 69 kertaa ekana yönä omaan punkkaan, tokana yönä sama homma, sama selitys mutta tyttö tuli 48 kertaa enää....sitten 23.....sitten 18 ja sitten ei enää kertaakaan. Yökäkkimiset ja vanhempien vieressä nukkuminen loppu siihen päivään (tai yöhön!) Äiti kehui aamulla paljon tytärtään kun oli nukkunut koko yön omassa petissä.

Kokeilkaa jos jaksatte.
 
agapi..toi oli hyvä vinkki. :) pitääpä kokeilla tota konstia,kuhan vain toi meidän napero lähtis ekka käveleen.ei pikku ukko viitti kävellä vaik osaa konttaa enemmin.meidän poika herää lähinnä joka yö 2-5 välillä,eikä nukaha omaa sänkyyn eli otetaan se viekkuun nukkuun mut siltikään kossi ei nukahda helposti valvoo toisinaan yli tunnin ja koko ajan kiemurtelee.. poika nukkuu omas huonees,syliin yleensä nukahtaa.
 
Eksyin tuolta leikki-ikäisistä tälle puolelle ja oli ihan pakko vastata.
Ensinnäkin Agapin tarina kuulosti aika hurjalta, mutta toisaalta ihanan päättäväiseltä.

Meillä poika nukkui ennen kahden vuoden ikää ehkä 5 yötä kokonaan illasta aamuun heräämättä. Tiedän siis tunteen ja väsymyksen, mitä ainainen yöherääminen kerran-10kertaa yössä tarkoittaa. Aivan pienestä lähtien pojan rytmi oli nukkua 3h ja herätä siten ja nukkua taas 3h jne. Tämän vielä itsekin jaksoi, kun väli oli oikeasti tasan tarkkaan tuo kolme tuntia. Siinä vaiheeessa alkoi äidinkin hymy olemaan hukassa, kun yölliset heräämiset eivät enää mennetkään tuon kaavan mukaan. Saatettiin siis herätä tunnin, vartin tai neljän tunnin jälkeen, jolloin oma unirytmini ei enää toiminutkaan. Poika nukkui tällöin jo omassa sängyssään, omassa huoneessa ja huuteli sieltä sitten äitiä hereille. Tätä vaihetta kesti parisen kuukautta, jonka jälkeen helpotti ja yllättäen poika alkoikin nukkumaan joko koko yön tai heräten vain kerran/pari. Tämän parin kuukauden aikan nukuin itse todennäköisesti usemman yön pojan sängyssä tai lattialla patjalla, kun en oikeasti jaksanut joka kerta juosta huoneesta toiseen.

Toivotaan siis, että unet vähitellen pitenevät teilläkin- sitä odotellessa suuret voimahalit kaikille yöherääjien väsyneille vanhemmille!
 
Meillä tyttö on 1v (viikko sitten täyttänyt) ja on ollut uniongelmia maaliskuusta alkaen eli kun aloitettiiin päivähoito.Itse aloitin työt uudessa työpaikassa.Tyttö on sairastellut jonkun verran kevään aikana,jonka uskon vaikuttaneen myös yöunien laatuun.Olen pari kertaa tehnyt unikoulua neuvolan ohjeiden mukaan.Yöheräilyjä on ollut n.2-4 krt yössä,pikkuitkuja myös.Tosin se ei määrällisesti ole paljon,mutta silti.varsinkin kun olen pvätyössä ja teen henkisesti kuormittavaa työtä,niin öisin helppo ratkaisu vauvan suhteen on antaa tuttipulloa,jollei heti lopeta itkua.On niin väsynyt itsekin ettei jaksa.Sitten sitä toivoo että toinen nukkuisi edes aamu kuuteen,jolloin aloitetaan aamutoimet.

Yritän tosiaan pärjätä pienillä toimenpiteillä eli ensin tuttia ja silittämistä,mahd peittoa päälle.Nyt kun on helleilmat,niin en ole laittanut tytölle yöpukua.Vaipat vaan päällä nukkuu,pussilakana ihan sellaisenaan.Kylpyjä olen tehnyt joka ilta,jotta olisi raikkaampi olo mennessä nukkumaan.Itse oon nyt sairaslomalla hengitystieinfektion takia (oon penisilliinikuurilla) ja oon päättänyt nyt yrittää uudelleen unikoulujuttuja.Meidän pitäis lähteä noin kuukauden päästä Kreetalle.Tyttö nukkuu meidän makuuhuoneessa,voisi siirtää sängyn toiseen lastenhuoneeseen.Jospa sitä ei itsekään ihan kaikkiin itkuihin heräisi =) Sitä vaan unelmoi että lapsi nukkuisi koko yön heräämättä.Ehkäpä täyttää ottaa itseensä enemmän päättäväisyyttä ja yrittää enemmän.Tsemppiä teille kaikille vanhemmille,joílla on samanlaisia kokemuksia yöheräilyistä yms! :saint:
 
Voisihan sen lapsen antaa nukkua samassa huoneessa?Lapset tarvii läheisyyttä ja jos ei halua samaan sänkyyn,niin eikö helpoin keino olis siirtää lapsen sänky teidän sängyn viereen?Ei se siellä loppuikäänsä halua olla.
 
Oletteko kokeilleet unipussia?

Rauhoittaa todella hyvin. Meillä on nukkunut vauvasta saakka, mutta aina silloin kun unipussi on pesussa, kipittää tyytyväisenä klo.4-5 aamuyöstä viereen nukkumaan.

Pussin kanssa nukkuu 10-11 tuntia putkeen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.06.2006 klo 12:24 vieras kirjoitti:
Voisihan sen lapsen antaa nukkua samassa huoneessa?Lapset tarvii läheisyyttä ja jos ei halua samaan sänkyyn,niin eikö helpoin keino olis siirtää lapsen sänky teidän sängyn viereen?Ei se siellä loppuikäänsä halua olla.
Jaa ei vai? Naapurin poika nukkui 4-vuotiaanakin vielä äidin ja isän makuuhuoneessa omassa sängyssään samalla kun alle vuoden ikäinen sisko nukkui omassa huoneessa. Nuoremman siirsivät omaan huoneeseen heti kun yösyötöt loppuivat ja kuulemma siitä syystä, et vanhempi lapsi nukkui yhä heidän kanssaan, eivätkä halunneet, et pienempikin oppii sellaiseksi.

Meillä yöt rauhoittui huomattavasti, kun lapsi siirtyi omaan huoneeseen 9 kk ikäisenä. Sen jälkeen hän alkoi nukkua vihdoin täysiä öitä ja nykyään nukkuu pääsääntöisesti 11-13 tuntia heräilemättä. Toki joskus heräilee esim hampaiden takia tms, mutta pääsääntöisesti nukkuu omassa sängyssään koko yön. Sen olen ainakin itse todennut, että jos lapsi herää, hänet kannattaa yrittää rauhoittaa takaisin omaan sänkyyn, eikä kantaan vanhempien väliin nukkumaan. Meillä nukkuu levottomasti kaikki, myös lapsi, silloin kun hän on meidän välissä.
 
Meillä tyttö alkoi nukkua vasta nelivuotiaana, sitten kun lopetti päiväunet. Poika on nyt 1,5 v ja nukkunut hyvin parin kuukauden ajan. Mitään selitystä tälle en keksi. Unikouluja käytiin, kaikkemme tehtiin, mikään ei auttanut, yöt oli yhtä hullunmyllyä. Sitten hän vaan alkoi yhtäkkiä nukkua. Oli kai vaan kasvanut. HÄn nukkuu edelleen pinnasängyssä, joka on meidän sängyn vieressä niin että jos kaipaa läheisyyttä olen vieressä taputtelemassa utta ei kuitenkaan samassa sängyssä. Viereeni en häntä ota, silä se on pelkkää möyrymistä ja vaeltelua.
 
:wave: Hei!

Täällä kans unihaasteita meitin esikoisella! Pikkuäijä on nyt kohta 2,5vuotta ja edelleen... :whistle: huutaa öisin ja heräilee jne. meillä unikoulu on siis "ikuista"...tai ainakin toistaiseksi koko ajan jatkuvaa. Hän nukkuu omassa huoneessaan, sillä on niin herkkäuninen että herää, kun kylkeä kääntää ja toisaalta kuopus nukkuu samassa huoneessa meidän kanssa.

Eli joka yö käyn ainakin kerran, yleensä kolme, "rauhoittelemassa" siis poika saattaa sen tunninkin karjua kurkku suorana... :\| eikä siihen auta sylit, ei mitkään...että näin meillä...toivottavasti tämä joskus tosiaan loppuu...meillä ei ole isovanhemmista tms.myöskään tukea eli todennäköisesti ollaan menossa käymään ensi-ja turvakodilla nukkumassa taas muutama yö, että mamma saa välillä levätä... :D

...että vaikka tässä ois kuinka järjestelmällinen niin ei se näköjään aina auta... :heart: :hug: voimia teille!!!
 
Ihanaa,ei ollakaan ainoita :whistle: Mun poitsu on tänään tasan 2v3kk eikä ole nukkunut kuin muutaman kokonaisen yön heräämättä. Ei siinä mitään,mutta hälläpä on välillä tapana olla hereillä yöllä kun pitäisi nukkua \|O Viime yönäkin heräsi 02 aikaan... Eipä paljoa naurata ei! Poitsu on kyllä kärsinyt allergioista (ruoka) jotka kyllä ottavat siivun yöunista,mutta silti on öitä,että ei nuku kunnolla vaikka mikään ei vaivaa. Ei nuku enää päikkäreitä kuin joskus ja silloin yöunille meno venähtää klo 23 asti! Iltarytmit on samanlaisia ja nukkuu meidän makuuhuoneessa,mutta omassa sängyssä. Viereen en ota! Kun poitsu on hereillä hän ei itke,ei huuda eikä myöskään yritä tulla pois sängystänsä eli on vain! Mutta mä en pysty itse nukkuun kun tietää toisen olevan hereillä... Kun oliski ylimääränen huone mihin voisin poitsun laittaa :ashamed:
 
Neuvoisin samaa kuin Agapi. Olen kuullut sen toimivan!

Samalla voisin kertoa, että meidän 1.5v taas heräilee yöllä omassa sängyssään ja itkee niin kauan, että hänet peitellään uudestaan. Jää kyllä omaan sänkyynsä ja nukahtaa heti, mutta jostain kumman syystä herää joka yö 2-3 kertaa ja istuu ja itkee siellä. Liekö unia nähnyt vai mikä, mutta tätä on kestänyt jo tooooosi kauan. Ihan kuin odottaisi palvelua, että äiti tulee aina peittelemään, vaikka en koskaan menekään ekasta äännähdyksestä vaan kuulostelen. Poika ei kuitenkaan laskeudu takaisin maaten itsekseen vaan odottaa sitkeästi vaikka viisi tuntia että hänet mennään pistämään takaisin peiton alle. Ensin itku on huomioitkua mutta jos kukaan ei tule, se yltyy paniikiksi. Eli jos tähän joku osaa vastata miten tästä pääsisi eroon niin mielissäni olisin! Illalla nukahtaa itsekseen omaan sänkyynsä. Luojan kiitos ei vielä pääse sängystään vaeltelemaan!
 
Väsynyt
Ei näköjään olla ainoita heräilijöitä, vaikka olen jo niin luullut. Sitä yöllä, kun herää ajattelee, että varmasti kaikki muut nukkuu...MeilläKÄÄN ei olla nukuttu melkeinpä koskaan yötä putkeen. Nyt varsinkin kun olen töissä ja kello soi aikaisin, sekä odotan toista lastamme niin ei oo helppoa kolmekin kertaa yössä bongoilla ylhäällä.
Ilmeisesti nämä on sitten jonkinlaisia luonnekysymyksiä. Me muutettiin aika vasta uuteen taloon ja tarha muuttui jne. että paljon muutoksia on ollut lapsen elämässä. Tästäkin voi johtua yörauhattomuus. KÄydään noin 2-3 . kertaa myös potalla. Muutettuamme siirsimme pojan omaan huoneeseen, kun on tuntunut herkkäuniselta, mutta on tainnut sekin vain ahdistaa - vaikka yövalot ja kaikki hankittiin ja makuuhuoneemme ovat vierekkäin. Taitaa olla parasta siirtää sänky takaisin meidän makkariin niin ehkäpä tämä tilanne joskus rauhottuu. Nyt olen aivan totaalisen puhki...mietin jo viime yönä, että mihin soitan. Kun siis poika herää, hän yleensä itkee ja itku ei lohduttamalla lopu. Se on tosi ahdistavaa. Kyllä se sitten 10minsan sisällä loppuu. Mutta ei siihen mikään oikeen auta, aikansa vaan huutaa. Varsinkin niinä öinä, kun ei nuku päiväunia, mutta myös muulloinkin. Sanoi muuttaessamme, että pelkää pimeää - mitä lie painajaisiakin näkee sitten. Mutta että kohtalotovereita kyllä löytyy. Nyt kun olen töissä en jaksa alkaa kantamaan 70 kertaa yössä sänkyyn toiseen huoneeseen, joten taidan siirtää sängyn takaisin meidän huoneeseen...Heli
 
Meillä on tehty samalla lailla kun Agapi neuvoi. Toimii siihen asti, kunnes kello on viisi aamulla. Sen jälkeen on turha yrittää saada nukkumaan omassa sängyssään, koska on jo sen verran virkeä että ei jää sinne eikä nukahda. Silloin otetaan viereen ja muhnailee siinä puolesta tunnista tuntiin ja nukahtaa vielä hetkeksi. Eli ei tämä "palauta sänkyyn 1000 kertaa" välttämättä toimi koko yötä sillä tunti on aika pitkä aika lapsen olla hereillä omassa sängyssään ja yrittää unta. Mutta meillä sattuu olemaan vain hyvin aamuvirkku lapsi, voi olla että asia olis toisin jos olisi sikeäunisempi aamuisin. Tekisin mitä vaan jos saisin lapsen pidettyä omassa sängyssään ihan aamuun asti ja välttäisin tuon kello viiden heräämisen, mutta tosiaan unikoulu ei ole tähän auttanut kun lapsi on silloin jo niin virkeä, vaikkakaan ei valmis heräämään kokonaan aamuun. Itse en saa nukutuksi tuon viiden jälkeen kunnolla, joten voimillehan se ottaa...
 

Yhteistyössä