Miten saan lapsen syömään!?!?

  • Viestiketjun aloittaja Auttakaa
  • Ensimmäinen viesti
Auttakaa
Siis homma on niin, että lapsi on 11kk ja syö vaan täysin sileää ruokaa! Käy aina kakomaan kun annan karkeampaa ruokaa, olen kokeillut miljoonasti, mutta ei kelpaa! Mikään oma tekemä ei ole kelvannut milloinkaan! Auttakaa! Kaksi hammastakin on jo alhaalla...
 
aloittaja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 12:09 vieras kirjoitti:
No tuota, miksi et sitten anna sitä sileämpää ruokaa.. Eikös pääasia ole, että lapsi syö?
Annankin, mutta kaikki vaan ihmettelevät ja syyllistävät minua siitä kun lapsi ei syö sitä karkeampaa ruokaa \|O :ashamed:
 
Anna syödä sileää ruokaa. Tuossa iässä monet lapset tekevät täyslakon, joten ole tyytyväinen jos lapsi syö edes jotain. Hampaita on vielä aika vähän. Kun niitä tulee lisää, tulee tarve puremisellekin. Voit kokeilla antaa pieniä paloja ruisleipää puremisen harjoittelemiseksi. Omiin ruokiin reilusti maustetta ja tuon ikäiselle voi jo laittaa ripauksen suolaakin tai suolaa sisältävää maustetta.
 
Osta sauvasekoitin, jolla saat omatekemätkin ruoat sileäksi mössöksi. Mä tekisin lisäksi niin, että hissukseen lisäisin ruokaan "paakkuja", eli alussa vain vähän ja pieniä ja sitten hitaasti lisäten niitä ja niiden kokoa. Jotkut lapset ovat vaan ns. sihtikurkkuja, jolloin heille ruoan pitää olla paakutonta. Mutta kyllä lapsesi vielä oppii, kun kasvaa :) Varmaan jo kouluikäisenä syö ihan kuin muutkin =)
 
Minä olen antanut lapselle alusta asti itse tehtyä ruokaa, että hänellä ei ole juuri ollut valinnanvaraa ;-)

Mutta toki annoin aluksi ruuan ihan sileänä soseenä. Palat alkoivat mennä alas soseen mukana myöhemmin tosi mukavasti, joten en oikein osaa auttaa. Lisää paloja vähitellen soseen joukkoon, ja jos se ei heti onnistui niin kokeile ensi viikolla uudelleen?
 
Haistata kaikille pitkät. Ihan oikeesti. Nimittäin hyvä että lapsesi kuitenkin suostuu syömään, omani ei tuossa iässä antanut laittaa lusikkaa suuhunsa ei sitten millään. Sormin sai syöttää vähän banaania ja kurkkua.
 
Annat aina ruokailun yhteydessä sormin syötävää ruokaa ja lisäksi sitä "sihtikurkkujen ruokaa". Lapsi saa sekä ravintoa, että oppii aikanaan syömään kaikkea.

Kun joku kummastelee, kummastelet itsekin ja kerrot mitä kaikkea olet yrittänyt ja keksisikö kummastelija vielä jotain uutta konstia. Seuraavana aamuna soitat kummastelijalle aamupuuron aikaan ja kysyt, mitä kannattaisi tehdä. <br><br>
 
Mä antaisin sileänä jos kerran niin kelpaa. Kun hampaita tulee lisää niin sitten voi koittaa uudestaan, kun pystyy itse pureskelemaan niitä paloja paremmin. Älä välitä muitten kommenteista, itse tunnet parhaiten oman lapsesti tarpeet! =)
 
Aloitin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 12:13 vieras kirjoitti:
Haistata kaikille pitkät. Ihan oikeesti. Nimittäin hyvä että lapsesi kuitenkin suostuu syömään, omani ei tuossa iässä antanut laittaa lusikkaa suuhunsa ei sitten millään. Sormin sai syöttää vähän banaania ja kurkkua.
Niin taidan tehdä! Kun aloitin antamaan soseita matkustimme suht paljon. En ottanut pilaantumis vaaran takia omia eväitä mukaan ja matkoilla todellakin helpompaa antaa valmista.. Olen tehnyt hänelle paljon kaikenlaisia soseita niin kukkakaalista, perunasta, porkkanasta, kanasta ja kaikenmaan muista kasviksista ja lihoista, mutta ei mene niin ei mene! Argh!
Mitä mausteita te käytätte ruokiin? Itse olen laittanut, paprikajauhetta, aromisuolaa, yrttejä, currya, mitä milloinkin.. Ei vaan syö niin ei syö minun tekemiä eväitä ja juuri sain mummiltakin kuulla kuinka eräs nainen oli arvostellut minun toimintaa, "syöttää vaan ihan vauvojen soseita" Hitto, että ärsyttää! Itse en todellakaan arvostele kenenkään toimintaa ja lasten kasvatus metodeja.. Voisinhan käydä ihmettelemään miksi heidän lapsi ei kävele vielä! Mutta en edes halua ihmetellä kun tiedän jokaisen lapsen olevan yksilö! Tahtoi kai vaan olla ilkeä! \|O :xmas:

baananiakin olen liiskannut, omenoita, mangoa ja kaikenmaan hedelmiä antanut, banaanista tulee ihan järkky oksennus refleksi ja muita ei syö.. Kyllä kaupan valmiit käy :headwall: :headwall: :headwall:
 
Mitä jos teet itse ihan vetelää sosetta, menisikö se paremmin? Esim. minä olen aina "lantrannut" banaanisoseen vedellä?

Ja en ole maustanut soseita millään, joskus jotain yrttejä (tilliä, persiljaa, basilikaa, rosmariinia) heittänyt sekaan.
 
Aloitin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 12:24 RiikkaTii kirjoitti:
Mitä jos teet itse ihan vetelää sosetta, menisikö se paremmin? Esim. minä olen aina "lantrannut" banaanisoseen vedellä?

Ja en ole maustanut soseita millään, joskus jotain yrttejä (tilliä, persiljaa, basilikaa, rosmariinia) heittänyt sekaan.
Pitääpä kokeilla tuota! Valmis banaani puuro ainakin uppoaa ja banaani soseet!
Puurotkin ihan hirmu kalliita, ammo noi muut ruuat! Ja sit kun teen lisäksi itsekkin niin voitte kuvitella rahan menoa kun yritän tehdä ja tarjota itse tekemääni ruokaa, mutta kohta saan heittää ne taas menemään ja kaivaa sen kaupan valmiin esiin \|O ja ehkä vielä kokeilla niillä 8kk ruuilla jotka on kokkareisia, jotka ei mene ja se lentää roskiin päivän päästä kun ei ole kelvannut.. ÄH!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 12:20 Aloitin kirjoitti:
Olen tehnyt hänelle paljon kaikenlaisia soseita niin kukkakaalista, perunasta, porkkanasta, kanasta ja kaikenmaan muista kasviksista ja lihoista, mutta ei mene niin ei mene! Argh!
Mitä mausteita te käytätte ruokiin? Itse olen laittanut, paprikajauhetta, aromisuolaa, yrttejä, currya, mitä milloinkin.. Ei vaan syö niin ei syö minun tekemiä eväitä
Lapsi on jo niin iso, että antaisin samaa ruokaa kuin teidän muukin perhe syö. Jos jää nälkäiseksi, purkkiruokaa lisäksi.

Jos haluat nähdä vaivaa enemmänkin, voithan tehdä keitinliemestä kiisselin (maissijauheella, perunajauholla) ja lisätä sen soseeseen. Tällöin ruuasta tulee pehmeää. Kaupan ruuat on saostettu usein riisijauholla.
 
Ja sitte liiskaat vielä senkahdeksankuistenkin ruuan haarukalla, niin ei tule ihan sileää muttei liian kokkareistakaan. Puurot velleiksi korvikkeen tai maidon seassa pullosta, jos tuttipulloa vielä käytätte. Kaikki konstit kehiin!
 
Aloitin
Leija: kiitos vinkistä! Pitääpä kokeilla tuotakin! Ei se kamalasti aikaa vie kuitenkaan se kiisselin teko.
Ja itse olen "ruoka vammainen" kun olen laiharilla :ashamed: , ilmeisesti ikuisella sellaisella niin on aika köyhät eväät itsellä. :whistle:
Mutta siis lapsi tykkää tulla maistamaan aina kun olen itse ruokailemassa, mutta ne jää vaan yhteen kertaan aina kerralla.. Kun tarjoan lisää niin pakittelee vaan karkuun tms... Että ei kelpaa kuin sen kerran maistaa :xmas:
Mutta, mutta.. Tänään päiväruuaksi tarjolla pottu muusia ja uuni lohta, veikkaampa että ei muuten varmana syö sitä yhtään enempää kuin puolikas teelusikallinen \|O
 
Aloitin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 12:33 vieras kirjoitti:
Ja sitte liiskaat vielä senkahdeksankuistenkin ruuan haarukalla, niin ei tule ihan sileää muttei liian kokkareistakaan. Puurot velleiksi korvikkeen tai maidon seassa pullosta, jos tuttipulloa vielä käytätte. Kaikki konstit kehiin!
Kyllä on kokeiltu :D ei mene siltikään vaikka on aika minimaalisia paloja. Voiskohan olla ettei tykkää niiden 8kuisten ruokien mausta?!?
Syö ihan mielellään niitä kaupan jauhe puuroja, jotka on vauvoille tarkoitettuja. Kaurapuuro-nallet-sun muut ei ole kelvanneet vaikka niitäkin varmuudeksi vedellyt tehosekoittimella, lisännyt hedelmä sosetta jne.

:xmas: Mulla nyt sattuu vissiin vaan olemaan maaliman hankalin vauva :xmas:
 
Meillä vähän sama juttu paitsi et lapsi jo 13½ kk.. :ashamed: 5 hammasta vasta löytyy. Lusikasta ei kelpaa kuin melko sileä tai muuten alkaa kakoa. Itse sormin syö kyllä kurkkua tomaattia leipäpaloja juustoa ym karkeaa. Itse ei myöskään osaa vielä käytellä lusikkaa. Sotkua tulee mut yleisesti ottaen syö kaikkea ja hyvin jos vaan on tarpeeksi hienoa :whistle:
 
Tuli tässä mieleeni, että ensimmäiseksi ruokailuvälineeksi ei ole pakko tarjota lusikkaa. Esim Savonia-sarjassa on leikkelehaarukka, jonka voi antaa pienenkin käteen. Sillä on helpompi syödä kuin lusikalla.
 
Aloitin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 12:40 vieras kirjoitti:
Meillä vähän sama juttu paitsi et lapsi jo 13½ kk.. :ashamed: 5 hammasta vasta löytyy. Lusikasta ei kelpaa kuin melko sileä tai muuten alkaa kakoa. Itse sormin syö kyllä kurkkua tomaattia leipäpaloja juustoa ym karkeaa. Itse ei myöskään osaa vielä käytellä lusikkaa. Sotkua tulee mut yleisesti ottaen syö kaikkea ja hyvin jos vaan on tarpeeksi hienoa :whistle:
Tää kun meinaa tukehtua kun antaa jotakin leipää edes pienen murusen :xmas: käykö se oikeesti niin pahasti kurkkuun, että pitää yskiä kauan ja hartaasti jos on jotain karkeampaa saanut menemään kurkusta alas :xmas:
No mut en olekkaan ainoa siis ongelman kanssa, pääasia että tosiaan syö! B)
 
Aloitin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 12:43 Leija kirjoitti:
Tuli tässä mieleeni, että ensimmäiseksi ruokailuvälineeksi ei ole pakko tarjota lusikkaa. Esim Savonia-sarjassa on leikkelehaarukka, jonka voi antaa pienenkin käteen. Sillä on helpompi syödä kuin lusikalla.
Minkä ikäisenä olette antaneet lasten syödä itse ja mitä ruokaa olette antaneet silloin? Kiitos tuost aleikelehaarukka vinkistäkin!
 
Nöttönen harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 12:38 Aloitin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 12:33 vieras kirjoitti:
Ja sitte liiskaat vielä senkahdeksankuistenkin ruuan haarukalla, niin ei tule ihan sileää muttei liian kokkareistakaan. Puurot velleiksi korvikkeen tai maidon seassa pullosta, jos tuttipulloa vielä käytätte. Kaikki konstit kehiin!
Kyllä on kokeiltu :D ei mene siltikään vaikka on aika minimaalisia paloja. Voiskohan olla ettei tykkää niiden 8kuisten ruokien mausta?!?
Syö ihan mielellään niitä kaupan jauhe puuroja, jotka on vauvoille tarkoitettuja. Kaurapuuro-nallet-sun muut ei ole kelvanneet vaikka niitäkin varmuudeksi vedellyt tehosekoittimella, lisännyt hedelmä sosetta jne.

:xmas: Mulla nyt sattuu vissiin vaan olemaan maaliman hankalin vauva :xmas:
Mitä jos unohdat nyt vaan sen karkeamman ruuan antamisen, välittämättä muiden arvostelusta. Annat vaan sitä sileää kaupan sosetta jos se kerran maistuu. Sitten lisäksi kurkkua, banaania, kuivatettua ruisleipää, omenalohkoja jne, jotta niillä oppii ensin puremisen taidon. Sitten kun pieni paussi on pidetty kiinteämmän ruuan antamisessa, niin koitat uudestaan, vaikka niin että annat ensin sileää sosetta, ja sitten ihan maistiaisen 8kk ruokaa(haarukalla muussattuna). aluksi varmaan yökkii mutta luultavasti muutaman viikon päästä alkaakin kelpaamaan jo vähän.

Ja ne arvostelijat voit toivottaa tervetulleeksi teille ruoka-aikana näyttämään miten se homma pitäisi tehdä jotta itse osaat jatkossa toimia oikein. :saint:

Mulla on molemmatr muksut olleet sihtikurkkuja, toinen oppi syömään karkeampaa 11kk iässä, juuri niitä 8kk purkkeja haarukalla muussattuna, ja toinen lopetti koko syömisen 10kk iässä, joi maitoa litratolkulla ennenkuin alkoi taas syömään vuoden vanhana, ja hänelle rakeinen ruoka kelpasi vasta 14kk iässä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 12:46 Aloitin kirjoitti:
Minkä ikäisenä olette antaneet lasten syödä itse ja mitä ruokaa olette antaneet silloin?
Silloin kun he ovat itse halunneet. Olen kattanut pöytään lasta varten ruokailuvälineet (jotkut viihdyttävät lasta leluilla ja kirjoilla) ja kun ne ovat kiinnostaneet lasta, olen täyttänyt lusikan/haarukan valmiiksi ja lapsi laittanut sen sitten suuhunsa. Jotkut lapsista ovat syöneet 1v päivänään itse, jotkut myöhemmin. Oppiminen on käynyt luontevasti vähitellen samalla kun vanhemmat ovat syöttäneet lasta.

Ruoka on sitä samaa, mitä lapselle silloin syötetään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 12:56 Nöttönen harmaana kirjoitti:
Annat vaan sitä sileää kaupan sosetta jos se kerran maistuu. Sitten lisäksi kurkkua, banaania, kuivatettua ruisleipää, omenalohkoja jne, jotta niillä oppii ensin puremisen taidon.
Meilläkin on tuo kuivattu ruisleipä ollut suuri herkku. Sitä imeskellessä erittyy sylkeä tarpeeksi ja leipä tavallaan sulaa suussa sopivaan muotoon.
 
Aloitin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 13:00 Leija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 12:56 Nöttönen harmaana kirjoitti:
Annat vaan sitä sileää kaupan sosetta jos se kerran maistuu. Sitten lisäksi kurkkua, banaania, kuivatettua ruisleipää, omenalohkoja jne, jotta niillä oppii ensin puremisen taidon.
Meilläkin on tuo kuivattu ruisleipä ollut suuri herkku. Sitä imeskellessä erittyy sylkeä tarpeeksi ja leipä tavallaan sulaa suussa sopivaan muotoon.
Sitäpä pitääkin nyt tehdä! Olen antanut nimittäin tuoretta.. Mutta kun en oikeastaan uskaltaisi antaa esim. omenaa kun pelkään, että tukehtuu. Yskii pienistäkin murusista.

Kiitos jälleen kaikista vinkeistä! En voi tajuta kuinka voivat olla syömättäkin monta kuukautta :eek:
 

Yhteistyössä