Miten saan naudan paistisuikaleista mureita??

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Ei sen tartte olla kermaa, mikä tahansa neste käy. Mutta tunnin se vaatii.
Ite laitan paiston loppuvaiheessa vähän vehnäjauhoja ja pyörittelen suihkaleet siinä, sitten vettä ja kannen alle hautumaan väh 50min, sitten loraus kermaa lopuksi.
Tai jos käytän noita lihakeitoon niin paistamisen jälkeen keittelen sipulin ja porkkanoiden kanssa vajaa puoli tuntia, sitten vasta perunat sekaan.
 
Jostain luin et soodalla saa mureaksi, en ole kyllä koittanut koskaan. Pitäs olla soodamarinaadissa puolituntia ja sitten paistaa.
Mä ostin kerran suikaleita jotka olivat vielä 3 tunnin hauduttamisen jälkeen sitkeitä. Siitä lähtien olen ostanut sisäpaisti köntin ja leikannu ite ne suikaleet, en tidä mistä jämä palasta ne kaupan suikaleet on, kun olivat niin sitkeitä.
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29119634:
Jostain luin et soodalla saa mureaksi, en ole kyllä koittanut koskaan. Pitäs olla soodamarinaadissa puolituntia ja sitten paistaa.
Mä ostin kerran suikaleita jotka olivat vielä 3 tunnin hauduttamisen jälkeen sitkeitä. Siitä lähtien olen ostanut sisäpaisti köntin ja leikannu ite ne suikaleet, en tidä mistä jämä palasta ne kaupan suikaleet on, kun olivat niin sitkeitä.
Toi on ihan totta, jos ostaa kokonaisen paistin tai lihakaupasta suikaletta, laatu on ihan toinen. Ehkä tää on sama homma kuin paistijauhelihan kanssa?
 
Huoneenlämpöiset lihat kuumalle pannulle (riittävän pienissä erissä, max 2/3 osaa pannusta saa peittyä), että pinta ruskistuu kiinni ja nesteet pysyy sisällä. Sitten lisätään nestettä ja haudutellaan miedolla lämmöllä tunnin verran. Taatusti on mureaa. Jos keität lihat ruskistamatta (eli laitat kylmät lihat pannulle), niin varmasti tulee sitkeää. Sitä mokaa ei pelasta mikään.
 
  • Tykkää
Reactions: Rätti Väsynyt
"äityli"
Huoneenlämpöiset lihat kuumalle pannulle (riittävän pienissä erissä, max 2/3 osaa pannusta saa peittyä), että pinta ruskistuu kiinni ja nesteet pysyy sisällä. Sitten lisätään nestettä ja haudutellaan miedolla lämmöllä tunnin verran. Taatusti on mureaa. Jos keität lihat ruskistamatta (eli laitat kylmät lihat pannulle), niin varmasti tulee sitkeää. Sitä mokaa ei pelasta mikään.
Koulussa opetettiin että 1/3 saa peittyä....
 
[QUOTE="äityli";29119769]Koulussa opetettiin että 1/3 saa peittyä....[/QUOTE]

Kenellä on aikaa paistaa esim. 400g jauhelihaa kolmessa erässä? Jos pannu on kuuma ja lihan huoneenlämpöistä, ei pannu jäähdy liikaa siitä 2/3 osaa täyttävästä määrästä. Itse laitan tuon verran tai puolet, riippuen lihan kokonaismäärästä. En minä esimerkiksi ala paistaa kolmea pihviä jokaista erikseen tai edes yhtä eri pannulla, kun valmistuu hyvin yhdelläkin (vaikka peittää sen 2/3 pannusta tai vähän ylikin). Käytän tosin ainoastaan valuratapannua. Teflonsurkimukset varmaan jäähtyykin. Eiväthän ne ruskistakaan kunnolla, kun niitä ei saa kuumetaa kuumaksi asti. :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Vätti Räsynyt
"vieras ap"
Jossain viestissä luki jotenkin näin, että "... nesteet pysyy sisällä..". Eli kun olen tehnyt esim kanaa, joka on ollut pakkasessa niin olen laittanut uuniin miedolle lämmölle ja jonkin ajan päästä pelti on täynnä vaaleaa mössoä.. Tarkoittaako se sitä, että ne nesteet ei ole pysyneet sisällä ja se on huono asia??
 
[QUOTE="vieras ap";29119923]Jossain viestissä luki jotenkin näin, että "... nesteet pysyy sisällä..". Eli kun olen tehnyt esim kanaa, joka on ollut pakkasessa niin olen laittanut uuniin miedolle lämmölle ja jonkin ajan päästä pelti on täynnä vaaleaa mössoä.. Tarkoittaako se sitä, että ne nesteet ei ole pysyneet sisällä ja se on huono asia??[/QUOTE]

Kannattaisiko sinun hei lukea reseptejä ja tehdä niiden ohjeiden mukaan eikä sählätä omiasi? :whistle:

Jotenkin minusta kyllä tuntuu, että trolli tämän on pakko olla. Vai onko jotkut noin yksinkertaisia keittiössä?
 
pataonparas
jokainen tyylillään mutta itse nakkaan lämpöseen pannuun ihan täyteen ja ruskistan jonka jälkeen uuniin pariksi tunniksi pataan nesteen kera.
ei taatusti tule sitkeetä vaikka aloittaisi ruskistamaan kylmällä pannulla jääkaappi kylmää lihaa.
 
vierailija
Kokki/keittiömestarina sanon,että naudanlihan saa mureaksi hitaasti..eli kuumalle miel..valurautapannulle voita tai öljyä ,rasvaa ja huoneenlämpöiset lihanpalat pannulle...anna ruskistua,että tulee väriä pintaan ilman sekoittamista...kun väriä tullut kunnolla paista ja kääntele kypsiksi...naudanliha kypsyy ruskistuu aika pian..sen jälkeen mausta suolalla ja pippurilla.. laita lihat kattilaan/pataan jossa vettä ja voit vielä lisätä sinne mausteita..liesi ykköselle kansi päälle ja noin tunnin anna hautua...takaan,että lihat ovat mureita....monikaan ei jaksa tuntia hauduttaa tai nauttii heti paistamisen jälkeen ..mutta paistaessa niitä ei mureaksi saa...
 
vierailija
Kokki/keittiömestarina sanon,että naudanlihan saa mureaksi hitaasti..eli kuumalle miel..valurautapannulle voita tai öljyä ,rasvaa ja huoneenlämpöiset lihanpalat pannulle...anna ruskistua,että tulee väriä pintaan ilman sekoittamista...kun väriä tullut kunnolla paista ja kääntele kypsiksi...naudanliha kypsyy ruskistuu aika pian..sen jälkeen mausta suolalla ja pippurilla.. laita lihat kattilaan/pataan jossa vettä ja voit vielä lisätä sinne mausteita..liesi ykköselle kansi päälle ja noin tunnin anna hautua...takaan,että lihat ovat mureita....monikaan ei jaksa tuntia hauduttaa tai nauttii heti paistamisen jälkeen ..mutta paistaessa niitä ei mureaksi saa...
Kiitos vastauksesta t.ap vihdoinkin on voin onnistua😊👍
 
vierailija
mutta paistaessa niitä ei mureaksi saa...
Näin on. Ja sitä ei moni tajua, että wokkiliha, joka siis on paistettua ja mureaa ravintolassa, on mureista ruhonosista tehtyä ja erittäin ohueksi leikattua. Sen sijaan kaupassa myytävät paistisuikaleet ovat yleensä kulmapaistia tjms. vähemmän mureaa osaa. Sisä- ja paahtopaistit sekä fileet myydään erikseen. Vaikka siinä paistisuikalepaketissa sanotaan, että voi käyttää wokkiin, niin kannattaa mieluummin ostaa jotain muuta lihaa ja leikata se itse suikaleiksi. Käyttää paistisuikaleet sitten vaikka tillilihaan.
 
Runsaassa rasvassa syyt tukkoon/paistopinta ja loppu on hauduttelua. Turha sitä on yrittää paistaa mureaksi.
 

Yhteistyössä