Miten saan ruskeankastikkeen ilman möykkyjä..:P

  • Viestiketjun aloittaja pika
  • Ensimmäinen viesti
k
Tä on mun ohje, enkä kovin monesti oo epäoonistunu:

Kattilaan voita, sulata niin että vähän räiskyy, sitten vehnäjauhot, niin että rasva-venhäseos jää löysäksi, siihen lisäät KUUMAA vettä, koko ajan voimakkaasti vispaten!
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja pika:
..normaalisti teen kastikkeen paistinpannussa suoraan kypsennettyyn jauhelihaan. lisäten vaan jauhoja (ruskistaen ne) ja vettä + mausteet. Mutta nyt pitäs tehä pihveille kastike ja aina ennen pelkkää kastiketta kokatessa oon saanu ne möykytkin siihen mukaan, tein mitä tahansa :p Nyt joku vinkki vitonen kehiin kiitos?
Ensinnäkin sulatat voin ja annat sen jo hiukka ruskistua.
Sitten laitat jauhot siihen pannulle ja sekoitat voihin, eli voita oltava hyvin.
Sitten kun jauhot on ruskeita niin PIKKU HILJAA se vesi siihen ja samalla vispilällä vispaten, eli anna mennä sen ihan puuroksi aika ajoin.
Näin onnistuu ihan varmasti
 
nn
Alkuperäinen kirjoittaja k:
Tä on mun ohje, enkä kovin monesti oo epäoonistunu:

Kattilaan voita, sulata niin että vähän räiskyy, sitten vehnäjauhot, niin että rasva-venhäseos jää löysäksi, siihen lisäät KUUMAA vettä, koko ajan voimakkaasti vispaten!
Ei tarvi olla edes kuumaa vettä
 
..
Meidän äitee sano aina et tästä talosta ei pois muuteta jossei osaa tehrä kunnon ruskiaakastiketta.. multa se ei oikeen koskaan onnistunu ilman möykkyjä niin rupesin huijaamaan äiteetä ja kaadoin kastikkeen siivilän läpi ja painelin möykyt siivilän pohjalla tasaasiksi.. :D muuten asuusin varmaan vieläkin äiteen helmois.. :D
 
Faerie pihalla
Mä teen paistinpannulla niin, et reippaasti margariinia ( tai voita ), sekaan jauhoja, ruskistus koko ajan sekoitellen. Sitten lisään kuumaa vettä vähitellen ja samalla vatkaan vispilällä.

Jos joskus tulee paakkuja, niin siivilän läpi kattilaan, mausteet sekaan ja annan hautua hyvän aikaa.
 
Minä paahdan paistinpannussa, ronskisti oivariinia tai voita ja tarpeen mukaan jauhoja, sitten vispilällä sekoittelen että ruskistuu tasaisesti. Sitten kattilaan ja pannuun vettä jota kaadetaan vähän jauhojen päälle, sekoitetaan hellalla vispilällä niin että tulee yhtä sakea soossi kuin perunamuusi, sillon ne paakut tasaantuu, ja sitten lisää vettä.
Lihaliemikuution laitan makua ja lisäväriä antamaan, mausteita, soijakastiketta, sinappia, ketsuppia.. aina sen mukaan minkä kanssa kastike syödään
Ja minusta kastike paranee kun se saa hiljalleen kiehua puolisen tuntia, se ei heti olekaan hyvää
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hanna-täti:
tekemällä sen oikein =)
Voi hitsin pimpulat miten hyödyllinen neuvo. =)

Oma reseptini:

Paistinpannulle voita, pannua ei huuhdota lihojen jäljiltä, niin saa makua kastikkeeseen. Sitten jauhoja melko jonkin verran. Kunnon ruskistus.
Vesi lisätään hissukseen ja samalla kovaa sekoittaen.

 

Yhteistyössä