Miten saatte päivänne kulumaan kotiäitinä?

  • Viestiketjun aloittaja se se olisikin
  • Ensimmäinen viesti
j
No kun on lapset 3v, 2v ja puoli vuotta, niin ei tässä paljon ehdi. Aamulla ylös, aamupalat, hetki telkkaria ja puistoon. Kotiin syömään ja päiväunille. Harvoin nukkuu kaikki yhtä aikaa, että viihdytän sitten hereillä olijoita. Välipala, sisäleikkejä tai askartelua, taas ruoka kun mies tulee. Illalla sitten milloin mitäkin, kylässä, kaupassa, ulkona, kirjastossa jne.
 
vieras
No aamulla klo 9.30 olemme kerhossa, sieltä puolilta päivin kotiin ja ruoka, leikitään yms. ja välipalaa ja iltaruoka kun mies tulee kotiin. Illalla ihan normaalia puuhastelua. Ellei ole aamukerhoa, niin sitten on isommalla iltapäiväkerho eli sitten aamu ollaan kotona ja ruoan jälkeen ulos leikkikentälle kerhon viereen ja sitten pienempi kyytiin kun kerho alkaa ja kauppaan tms.
 
wert
Siivoamalla, laittamalla ruokaa ja pyykkäämällä. Komentamalla lapsia kun ne tappelee. Vaihtamalla vaippoja.
Ja toki notkumalla netissä kun yritän vältellä kaiken edellämainitun tekemistä.;)
Ja ainahan voi katsella telkkarin saippuasarjoja!
 
Laitan iltaisin pyykit koneeseen valmiiksi ja astiat, niin mies ennen töihin lähtöä napsauttaa päälle, niin ei tarvitse siihen "kuluttaa aikaa". Likan kanssa reissataan aika paljon kyläilemässä päivisin. Tullaan kotiin ennen miehen töistä paluuta ja laitan sapuskaa. Likka tosin vasta 4kk että nukkuu,nukkuu ja nukkuuu, niin jä syö, syö,syö.. NO on se hereilläkin, jumppailee lattialla ja tykkää seurustellakin paljon :D

HIH, Tilanne kyllä tulee muuttumaan kun alkaa liikkumaan enemmän ja tutkimaan ;)

Eli vielä ainakin on paljonkin omaakin aikaa.

Olin ennen äippälomaa töissä ryhmiksessä ja pphoitsuna, niin aika lailla varmaan tulevaisuudessa päivän "toiminta" perustuu töissä opittuun rutiiniin =)
 
Riippuu vähän minkä ikäinen lapsi on kotona. Minkä ikäinen ap:lla?

Silloin kun oma lapseni oli alle vuoden, oli talvi ja kylmä niin ei tekemistä oikein löytynyt. Nyt aika menee ulkona, ruokailessa, kaupassa, vierailuilla jne...
 
:D
Pikkasen pisti alkuun naurattamaan tää aloitus ;D Siis tällä hetkellä kun ollaa oltu viikonloppu reissussa, kaapissa ei kamalasti ruokaa mutta jotain piti taikoa, kämppä ku hävityksen kauhu, pyykkikori täynnä... Niin ja unohinko sanoa että meillä on 1,5 v ja 2,5 v lapset :D Juu ei ongelmia ettei saisi aikaa kulumaan...
 
Piika-äiti
Mulla ei ole mitään ongelmia. Normaalin ruoka-, vaate- ja siivoushuollon lisäksi pari kertaa ulos päivässä ja runsaasti piirtelyä, rakentelua ja lukemista. Joinakin päivinä kaipaan yhtä ylimmääräistä tuntia, jotta ennättäisi kaiken.

Kirjastossa käynnit, perhekahvilat ja kaverikyläilyt tuovat vielä oman rytminsä.
 
meneehän ne päivät joskus liiankin nopeasti. lasten (3v ja 6kk ikäiset) kanssa ulkoillaan pari tuntia päivässä. käydään kävellen kaupassa, pesen pyykkiä, tiskaan monta kertaa, lasten syömiset, esikoisen kanssa keräillään leluja ja muuten siivoillaan. tässä ajoittain istun kun lapset leikkii tai kuopus on päiväunilla.
illalla sitten iltatouhuja. suihkuja, iltapalaa, hampaiden pesua, lasten nukkumaan laittamista. klo 21 täälä nukkuu molemmat ja alkaa ihan oma aika tai aika miehen kanssa
 
Ihme ongelmia kanssa...
Alkuperäinen kirjoittaja se se olisikin:
Haluaisin mielelläni ottaa vastaan ideoita miten ajan saisi nopeammin kulumaan ettei kaatuisi seinät päälle.
Luulis nissä kotitöissä olevan tarpeeksi puuhaa ja lasten hoitamisessa.
 
Olen kotona yhden puolitoistavuotiaan kanssa, ja hyvin saan aikamme kulumaan =)

Aamu alkaa sillä että laitetaan puurot ja kahvit tulemaan, pedataan sillä välin sängyt, vaihdetaan vaippa ja puetaan. Sitten syödään, tehdään jotain kotihommia ja leikitään, mennään ulos, tullaan kotiin ja tehdään lounas. Syödään, pieni menee päiväunille ja minä puuhaan pari tuntia omiani. Sitten pieni herää, syö välipalan, mennään ulos tai tehdään sisällä jotain... sitten mies tuleekin jo töistä ja minä lähden omiin juttuihin, tai tehdään yhdessä kaikki jotain tai mies menee omiin harrastuksiin.

Mitä ihmettä pitäisi tehdä joka päivä?

Jonain päivinä mennään kylään, tai joku tulee meille kylään. Joskus mennään kaupungille tai kirppareille ym. Täytyy olla aika mielikuvitukseton jos ei keksi mitään ikinä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ihme ongelmia kanssa...:
Alkuperäinen kirjoittaja se se olisikin:
Haluaisin mielelläni ottaa vastaan ideoita miten ajan saisi nopeammin kulumaan ettei kaatuisi seinät päälle.
Luulis nissä kotitöissä olevan tarpeeksi puuhaa ja lasten hoitamisessa.
Ehkäpä ap tarkoitti jotain aivotoimintaa edellyttävää tekemistä, ettei kaatuisi seinät päälle? Kaikille aikuisille kun ei meinaa virikkeeksi riittää lasten ja kodinhoito, vaan kaipaisi itsellekin jotain haastetta. Kerhoilut, puistoilu ja siellä toisten äitien kanssa rupattelu, kirjastossa ja välillä kaupungilla käynti ja kyläilyt on mulla toiminu arjen suolana, mutta nyt 4 vuoden kotona olon jälkeen on kyllä aika lähteä töihin ettei pää hajoa.
 
Mä taas mietin, että miten saisi ajan riittämään? se on aina yhtä kortilla, oikeastaan töissä ollessa sitä tuntuu olevan enemmän. Ei tule edes aloittaneeksi mitään juttuja, kun tietää, ettei kuitenkaan ehdin...
 
j'
lapset 2v7kk ja 1v. Asutaan ok-talossa, pihahommia tehdään, isompi mielellään apuna kastelee kukkia ja haravoi. Lapsilla on pihalla keinut ja hiekkis. Naapurissa käydään leikkimässä ja he vastavuoroisesti meillä. Eri puistoissa käydään silloin tällöin. vanhempi aloittaa pian kerhon 2krt/vko aamupäivisin.

Kotona maalataan sormiväreillä, muovaillaan, rakennellaa legoilla, kuunnellaan musiikkia, tanssitaan... Isompi tykkää auttaa ruoanlaitossa ja leipomisessa.

helteillä pihalla on pieni allas jossa mulaavat tuntikausia.

Yhden kanssa oli aikanaan välillä ahdistavaa kun tuntui että tekemistä pitäs jatkuvasti keksiä mutta nykyään osaan jo vähän rennommin ottaa :) Ja lapsista on seuraa toisilleen :)
 
q
Siis musta tuntuu, et nyt kun olen ollu kotona, olen oikeesti masentunu. Ei ole mitään ''aikuista'' seuraa... Onneks poika aloittaa nyt pk:n, pääsen töihin.. Jos tää harmaa mielentila tästä kirkastuisi pikkuhiljaa..
 
j'
Alkuperäinen kirjoittaja q:
Siis musta tuntuu, et nyt kun olen ollu kotona, olen oikeesti masentunu. Ei ole mitään ''aikuista'' seuraa... Onneks poika aloittaa nyt pk:n, pääsen töihin.. Jos tää harmaa mielentila tästä kirkastuisi pikkuhiljaa..
missä ap asut?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja q:
Siis musta tuntuu, et nyt kun olen ollu kotona, olen oikeesti masentunu. Ei ole mitään ''aikuista'' seuraa... Onneks poika aloittaa nyt pk:n, pääsen töihin.. Jos tää harmaa mielentila tästä kirkastuisi pikkuhiljaa..
Eiköhän se helpota kun saat seuraa työkavereista, on syy herätä aamulla ajoissa, paikka mihin mennä ja työpäivän jälkeen kotona olo tuntuu luksukselta. :)
 

Yhteistyössä