Miten saatte pidetä yllä kodissa hyvää siisteystasoa arjessa?

  • Viestiketjun aloittaja "Laiskimus"
  • Ensimmäinen viesti
"Laiskimus"
Aargh! Yksivuotias meni päikkäreille. Äiti on ihan puhki ja kun katson ympärilleni, koti on ihan jäkyttävässä kunnossa. Joka ikinen huone on kuin pommin jäljiltä. Lapsi kuljettelee kaikki pikkutavarat ympäriinsä. Lattioilla ja pöydällä on ruokaa ja juomaa. Ja ja ja ja... Antakaa hyviä vinkkejä, miten saisi kaaoksen hallintaan. Oon vielä kaiken kukkuraksi raskaana, joten energiaa ei ihan tuhottomasti ole. Normaalisti olen siistimpi... Huoh. Miten pidätte arjessa yllä hyvää siisteyttä asunnossa?
 
Ota tee (yms mieluisa juoma) kuppi käteen ja oikaise hetkeksi sohvalle. Järjestelet sitten siinä ohella kun se pikkuinen sieltä herää,annat rätin käteen ja teette yhdessä.

Oikeasti,sillä tavalla minä jaksan tätä arkea,kun taapero ja vauva nukkuu niin otan hetken itselleni ja sen jälkeen on taas virtaa tehdä ruokaa ja kaikkea muutakin pientä siinä ohella.Ole itsellesi armollinen,ei kodin tarvitse olla suoraan sisustuslehdestä.
 
"vieras"
en saakkaan. 1,5v sotkee minkä kerkeää, samoin yksi 29v mies. Siivoan kerran viikossa kunnolla, ja ehkä kerran viikossa järjestelen pahimpia rojuja pois. Keittiötä siivoan kyllä päivittäin ja pyykkivuorta pienennän. Jos meille pamahtaa ovesta sisään ihan varoittamatta, niin lähes poikkeuksetta vastassa on aikamoinen kaaos, paitsi sinä yhtenä päivänä viikossa kun olen juuri siivonnut...
 
"määmää"
Näin pikaisesti: älä anna kuljettaa pikkutavaroita joka huoneeseen, ruuat ja juomat siivoat pois kun ruokailtu ja juotu. Siivoa lelut sieltä yhdestä huoneesta ennen päikkäreitä lapsen kanssa, niin että kun lapsi nukkuu saat olla siistissä kodissa :)

Meillä paljon porukkaa ja siivous on kokoaikaista ylläpitosiivousta, kun ryhtyy HETI toimeen eikä mieti vittäkään minuuttia, niin hommia kerkiää tekeen yllättävän paljon. (Sama pätee esim leipomiseen tms. Kun käyttää sen miettimisajan taikinan vääntämiseen, niin alta aikayksikön onkin pullat leivottu :D)
 
vastaaja
Meillä on vähän isompi lapsi ja ollaan päivät töissä, mutta tässä silti vinkkini. Meillä hoituu iltatoimet niin, että toinen hoitaa lapsen iltapesut+sadut ja toinen aikuinen sillä aikaa raivaa kodin. Päivän aikana viedään astiat heti pois yms. ja lapsen kanssa voi leikkiä kerätään leluja leikkiä tms.
 
"öttiäinen"
noh meil on siistiä kun mitään ylimääräistä ei säilytetä ellei sille oikeasti ole käyttäjää myöhemmin.
Nytkin viikonloppuna alkaa koko yläkerran kattava tavaroitten läpikäynti ja kirpparilaatikoiden täyttäminen turhalla ja roskiin ne joita ei voi myydä.
On ihanaa kun joka paikka ei ole täys :) Ja pikkulapsi aikana estin kuljettamisen yksinkertaisesti pitämällä tavarat ulottumattomissa. Ne joita sai kuljetella olivat toki saatavilla.
 
"Laiskimus"
En tee lapsia tuota tahtia.
Tämä kuulostikin hauskalta. Varsinkin kun tämä lapsi jota odotan, on vasta toinen. ;) minä olenkin sellainen lapsentekokone, että huh huh! :D

Kiitos kaikista hyvistä vinkeistä tähän saakka! Tuo lapsen kanssa yhdessä siivoilu olisi kivaa, mutta meidän taapero ei ole sitä yhtään hoksannut. Repii tavaroita sitä mukaan lattialle, kun miä järjestän. Imurin perässä tosin tykkää kulkea. Kyllä ne taitaa olla ne pienet asiat arjessa miten se homma pyörii. Sotkua pääsee meillä kertymään, ku en heti jaksaisi ryhtyä tuumasta toimeen. Odottelen sitä kuuluisaa inspistä, jota ei koskaan tule... Onko vielä muita käytännön pikku vinkkejä? :)
 
Joo, en saisi millaan muulla kun silla, etta mulla vain sattuu olemaan maailman ihanin mies. Taapero on juurikin repimis iassa, ja itse raskaana viimeisillaan. Mies siivoaa aamulla ennen lahtoaan kodin kuntoon (tiskikoneet ja pesukoneet paalle, lelut pois lattialta, pyyhkii tasot, petaa sangyt), mina yritan paivan mittaan pitaa kamppaa niin siistina kun mahdollista. Mies tulee kotiin illemmalla ja siivoaa uudeestaan perushommat lapi kerran paivallisen jalkeen, ja sen jalkeen vahtii taaperoa loppuillan.

Meilla tosin tahan kuvioon ajauduttiin kun jouduin pahaan autokolariin viikolla 23, ja sen jalkeen oon ollut vahan normaalia kipeampi ja liikkuminen vaikeaa, nyt loppuraskaudesta sitten on muuten taa liikkuminen niin kipeaa..

Ja ei, ma en rehellisesti sanottuna tieda miten parjaisin ilman miesta.. (tosin enpa olisi muksujakaan nain pienella ikaerolla hankkinut ilman miehen painostusta ;)
 
Meillä ei ole mitään pikkuravaraa paljon esille, mitä lapsi voisi kuletella ja omiakin tavoroita ei ole kuin yksi laatikollinen käytössä kerrallaan, kun ei kumminkaan leiki niillä, levittelee vain.

Meillä on siis tosi vähän tavaraa talossa ja siivoan joka päivä yleisilmeen siistiksi. Niin pysyy aina "nättinä" eikä tarvitse tehdä suursiivousta kerran viikossa..
 
Siivoamalla joka päivä vähän ja laittamalla aina tavarat suoraan oikeille paikoilleen(löytyykin paremmin). Pari kertaa vuodessa huushollaan kämpän lattiasta kattoon ja vaihdan järjestystä ja luovun jostain ja ostan jotain uutta tilalle, piristääkin. Joskus saattaa kyllä mennä jopa parikin viikkoa siivoamatta :O Jos työputki iskee (50h/vko duunin jälkeen ei ole siivoaminen eka mielessä) Kun lapset oli pieniä, en stressannut siivoamisesta ja päikkäriaikaan nostin jalat sohvapöydälle ja vain olin! Nyt osallistuvat itsekin ja kaikki me hengissä ollaan. jaksamisia sinne :)
 
Meillä on kaikki irtain pikkutavara joko siivottu kokonaan pois tai sitten nostettu ylös. 1,5v ikäeroa lapsilla ajoittain on koti ollut vähän kaaoksessa mutta aina kun tasapaino on löytynyt niin ihan siistiä ollaan onnistuttu pitämään. Kirjahyllytkin kasattiin muutossa ensin työhuoneeseen, kun esikoinen oli 1,5v ja vauva oli vasta syntymässä.

Mä siivoan aina kaikki mahdollisuuksien mukaan heti pois ja joskus kun ei ehdi niin kun lapset on välipalalla niin täytän/tyhjennän astianpesukoneen, tiskaan kattilat ym. ja muuten laitan keittiön kondikseen. Lelut kerätään laatikkoihin tai hyllyyn aina unille mentäessä, lapset itse auttavat (nyt ovat 2 ja 3v, mutta näin on tehty ihan aina).

Mä en oikein käsitä että miten se koti voi monella mennä niin törkeään sotkuun, vaikka oliskin lapsia/eläimiä siellä. Siis ei meillä aina ole kun sisustuslehdestä, mutta yleensä on kyllä pinnat pyyhittynä ja vaatteet sekä tavarat suunnilleen paikoillaan. Ja jos vaikka lattialle tippuu tai kaatuu jotain niin pyyhin sen heti pois enkä jää odottelemaan että siinä kasvaa karvoja, kuten joillain oon nähnyt tehtävän...

Aikuisten vaatteille meillä on makkarissa naulakot, niihin saa omat puolipitoiset vaatteet eikä tarvi katsella tuolin selkänojilla tms. Lasten puolipitoisia viikkailen takas kaappiin, jos en ehdi niin laitan koriin, joka on puhdasta pyykkiä varten.

En ole siis mikään siivousintoilija, mutta en halua elää minkään kuonankaan keskellä. Ja ihan tavallisia asioita meilläkin tehdään, en oo koko ajan heilumassa imurin varressa. Mutta siis yllä muutama hyväksitodettu vinkki :)
 
"vieras"
Meillä on vähän isompi lapsi ja ollaan päivät töissä, mutta tässä silti vinkkini. Meillä hoituu iltatoimet niin, että toinen hoitaa lapsen iltapesut+sadut ja toinen aikuinen sillä aikaa raivaa kodin. Päivän aikana viedään astiat heti pois yms. ja lapsen kanssa voi leikkiä kerätään leluja leikkiä tms.
Tämä on minunkin kikkani ja olen siis kotiäiti nelivuotiaalle ja yksivuotiaalle. Lastenhuoneessa saa lelut levitä päivän aikana ihan rauhassa ja kyllä hän noita usein on muuallakin, muttajos ei päivällä muuten ehdi, niin sitten kun toinen laittaa lapsia nukkumaan, toinen siivoaa. Sillä aikaa kun lapset syö iltapalaa, vaihtaa yövaatteisiin ja pesevät hampaansa, toinen kerää lelut lastenhuoneesta (joo, kyllä nelivuotiast avelvoitetaan jo keräämään itsekin, mutta kun pikkusisarus vetää perässä kaiken takaisin ja vielä vähän lisää, en näe reiluna vaatia häntä siivoamaan illalla) ja kun toinen nukuttaa lapset, toinen siivoaa iltapalajäljet ja keittiön sekä kerää lelut ja tavarat muualta kodista.

Toinen vinkki on se, että opettele sietämään pientä kaaosta! Esikoisen kanss aminäkin koin suunnatonta stressiä siitä että koti oli sekainen ja lapsen päiväunien aikana tuli aina vain siivottua. Nyt toisen kanssa olen varannut pienemmän päiväunihetket esikoisen kanssa touhuamiseen ja lepäämiseen eikä tule niin siivottua. Mitä siitä jos lattialla on pari kirjaa ja laatikollinen palikoita, ehtii ne myöhemminkin. Aina mistä huolehdin tarkasti on keittiön siisteys.
 
"mie"
Mä en jaksa päivisin välittää pienestä sotkusta. Iltaisin siivoan kunnolla, joten on sitten kiva mennä nukkumaan. Seuraavana päivänä kaikki on taas kuin pommin jäljiltä, mutta en anna sen häiritä, kun tiedän, että illalla vartin raivaus ja kaikki on taas siistiä :)

Kannattaa myös luopua tavarasta. Ei se ole kovin helppoa itsellekään, mutta kun tavaraa ei ole liikaa, pysyy kämppä paremmin siistinä.
 
[QUOTE="vieras";27615164]
Toinen vinkki on se, että opettele sietämään pientä kaaosta! Esikoisen kanss aminäkin koin suunnatonta stressiä siitä että koti oli sekainen ja lapsen päiväunien aikana tuli aina vain siivottua. Nyt toisen kanssa olen varannut pienemmän päiväunihetket esikoisen kanssa touhuamiseen ja lepäämiseen eikä tule niin siivottua. Mitä siitä jos lattialla on pari kirjaa ja laatikollinen palikoita, ehtii ne myöhemminkin. Aina mistä huolehdin tarkasti on keittiön siisteys.[/QUOTE]

Tämä on hyvä vinkki! Kaikkea roinaa ei ole pakko raivata aina samantien pois, siitä saa vaan stressin kun se on jokatapauksessa takaisin lattialla sekunti sen jälkeen kun olet sen siivonnut. Lelut tai vaikka lapsen eteiseen levittämä hanska- ja pipolaatikon sisältö voi ihan hyvin odotella lattialla, kunnes tulee sopiva hetki niiden siivoamiseen. Siis jos vaikka lapset ovat unilla tai kivasti omissa leikeissään, voi nostaa jalat ylös ja relata. Siivoaa ne tavarat siitä pois sitten kun seuraavaksi menee siitä ohi eikä niitä enää kukaan käytä.

Meillä on ollut keittiössä yksi alalaatikko, minkä sisällön lapset ovat saaneet levittää vapaasti. Muissa laatikoissa on lapsilukot. Näin on voinut vaikuttaa siihen, mitä roinaa lattiolla kuljeskelee. Tää tietenkin edellyttää, ettei lattiat ole pölyn ja lian peitossa.

Ap, mä vahvasti suosittelen, että mietitte kodin ja tavaroiden paikat tarkkaan ennen kun kuopus syntyy. Helpottaa arkea kahden pienen kanssa ihan älyttömästi, kun ei tarvitse olla koko ajan silmä kovana tarkkailemassa ettei isompi tee isoja tuhoja, satuta itseään, tukehdu johonkin ym. kun itse kanniskelee tai imettää pientä, vaihtaa vaippaa ym. Että voi luottaa siihen että vaikka olohuoneessa tai lapsen omassa huoneessa ei ole mitään vaarallista saatavilla ja lapsen voi jättää sinne hetkeksi itsekseenkin.
 
"hiphei"
imuroin jokatoinen päivä, tyhjään tiskikoneen heti pesun loputtua, pesen pyykkiä päivittäin, korjaan astiat ruokailun jälkeen, pari kertaa päivässä siivotaan lapsen ja koirien kuljettamat lelut oikeille paikoilleen. välillä on sekasortoa, mutta niinkai se joka kodissa, jossa lapsia ja lemmikkejä. en ota stressiä jos joskus on hiukan sotkusempaa.
 
- kodissa vain oleelliset tavarat, ei röykkiöittäin mitään
- tavaroille omat paikat
- kun lopetetaan leikki, se siivotaan ennen uutta (opeta lapsi kysymään lupa ottaa vaikka junarata esille)
- käytä ruokalappua lapsella, niin ei murusta pitkin ja poikin, pyyhi pöytä heti ja laita astiat koneeseen/altaaseen ennenkun poistutte keittöstä
- joka päivä "siivoatte" lelut lapsen kanssa yhdessä, opetat näin että pidetään tavarat järjestyksessä

En mä osaa muuta tähän hätään kirjoittaa. Meillä on aina suht siistiä ja todella vähän ylimääräistä tavaraa.
 
  • Tykkää
Reactions: Kvart över
Meidän nelihenkisen (+koira) koti on aina siinä kunnossa ettei vieraiden edessä hävettäisi. Enkä erityisesti näe edes omasta mielestäni vaivaa sen eteen. Olen vain aika nopea liikkeissäni ja suuren suuri apu on se että myös mies on perussiisti ihminen.
Ensiksikin me emme kerää turhaa roinaa, jokaiselle esineelle ja asialle on oma paikkansa. Säännöllisesti inventoin kaapit ja laitan turhuudet kierrätykseen.
Vie mennessä, tuo tullessa. Kun viet likapyykkejä, tuo tullessasi puhtaat kaappeihin. Kun nouset sängystä, kerää saman tien yöpöydältä illalta jääneet astiat tms. Siis tähän tyyliin.
Ruokaa laittaessa ladotaan sitä mukaa astiat koneeseen, joten kun ruokailu aloitetaan, on jo tasot pyyhityt. Ruokailun jälkeen välittömästi keittiö siistiksi. Likaiset vaatteet saman tien koriin. Lasten tavarat kerätään iltaisin omille paikoilleen. Leikkihuoneessa voi olla "isompi projekti" pitkäänkin, mutta muualta talosta lasten rojut pois lattioilta aina iltaisin. Pesukoneet pyörivät öisin ja aamulla pyykit narulle, astiat kaappeihin.
Pedit petataan heti noustessa. Imuroin tarvittaessa mutta koska päivät ollaan poissa kotoa, imuroin yleensä vain kerran viikossa jolloin samalla pyyhin pölyt, pesen vessan, vaihdan pyyhkeet, luuttuan lattiat ja järjestelen muutenkin tarkemmin. Joka toinen viikko siivouksen yhteydessä vien myös matot ja petivaatteet pihalle tuultumaan päiväksi.
Iltasiivoamisen teen yleensä lasten syödessä iltapalaa, ei nämä jutut vie yhteensä puolta tuntia enempää illassa. Viikonloppuisin ollaan niin paljon pihalla jne, ettei muuten siivoamista tule enempää kuin ruuanlaiton yhteydessä tai lasten leikkiessä.
Me ollaan myös tehty kotitöistä leikkiä lapsille, saavat imuroida ennen minua sen minkä haluavat kun ottaa yhden pätkän imurinvarresta pois. (lapsilla ikää 2v8kk ja 4v5kk) Molemmille annan omat luutut pölyjen pyyhkimiseen, saavat valita mieleisen värin. Pyykkiä ripustaessa saavat laittaa sukat roikkumaan kuivatusnipseihin. Talvella mikä on lapsille hauskempaa kuin viedä omat pehmolelut pakkashankeen? :D
Ison siivouksen yhteydessä lapsista on huippua rullata mattoja kun kerrankin saavat siihen luvan ja entäs niiden pakkasessa kylmenneiden mattojen ja petivaatteiden päällä riekkuminen pikkuhoususillaan? :D Muistan sen ilon omasta lapsuudesta, voi sitä kiljumisen määrää! Lelujen keräämisestä kannattaa tehdä kilpailu (josta tulee aina tietysti tasapeli), kuka kerää nopeiten? Leluinventaario tehdään porukalla ja lapset ovat siitä tohkeissaan kun saavat lahjoittaa vanhoja, jo mielenkiintonsa menettäneet lelut pelastusarmeijalle :)

Mikään ei ole niin ihana tunne kuin se että tuoksuvassa, puhtaassa kodissa saa mennä sohvalle miehen kanssa loikoilemaan. Tämä on ap sinullekin mahdollista mutta sinun pitää päästä alkuun silleen että laitat miehesi lapsen kanssa 1-2 päiväksi reissuun jolloin teet urakkaluontoisesti suursiivouksen joka luo pohjan kodin siisteydelle ja raikkaudelle. :)

Sotkussa tuskin viihtyy kukaan.
 
- kaikki turha ja ylimääräinen sälä on karsittu pois. Muille on selkeät paikkansa josta eivät hetii leviä ympäriinsä.
- järjestelen sitä mukaan kun sotkua tulee, ohikävellessä ei vie kauan napata lattialta leluja mukaansa ja heittää niitä lelukoriin.
- siivoan keittiön heti ruokailujen jälkeen. Lapset silloin rauhallisia juuri syöneinä niin eivät ole roikkumassa lahkeessa vaan touhuavat omiansa.
- otan lapset mukaan siivoamiseen, vauva leikkii imurilla ja isompi yleensä ihailee höyrypesuria. Lapset saavat jopa mattojen vaihdosta tehtyä itselleen jonkun hauskan leikin kiipeilessään mattorullien päällä.
- käytän "hyödyksi" lapsia, esim. pyydän viemään tavaroita paikoilleen tai hakemaan jonkun tavaran muualta. Ainakin meillä lapsen ylpeys omasta osaamisestaan saa lapsen tekemään paljon asioita itse.
- en nipota joka pikku asiasta
- aina iltaisin ennen nukkumaanmenoa ja päivisin ennen päiväunia siivotaan lelut koreihin ja laitetaan muutkin tavarat paikoilleen. Siinä ei kauan mene ja lapsi tietää sen jo kuuluvan osana toimiaan.
Tuossa nyt muutama esimerkki. Meillä lapset 11kk ja 2v4kk. Siivotaan joka päivä ja otan lapset(on vähän pakkokin)mukaan joka asiaan mitä teen, ilmeisesti lapsista on lähes kaikki tavarat ja asiat niin kiinnostavia niin helposti ne menee kaikessa mukana. Koti on järjestelty mahdollisimman helpoksi, kaikki on järjestyksessä eikä lasten ulottuvilla ole kaikki mahdolliset tavarat joita saa sitten olla koko ajan noukkimassa. Aikaahan siinä menee enemmän kun kahden pienen lapsen kanssa tekee mutta kun tekee joka päivä jotain niin vähemmän siinä aikaa kuluu kun kerralla alkaa siivota jotain järkkyttävää kaaosta
 
Juuri laitoin lapset nukkumaan ja tulin tähän sohvalle (!!) kahvin ja croisantin kanssa. Ympärillä on rauhallista ja siistiä, kynttilät palaa pöydällä ja keittiö kiiltää.

En oikeastaan osaa sanoa, miten teen tämän.

Meillä ei ole paljoa mitään ylimääräistä, ja jokaisella tavaralla on paikkansa. Siis ihan jokaisella tavaralla, ja jokainen tavara laitetaan käytön jälkeen heti sinne, minne se kuuluu. Keittiön olen jo siistinyt siinä vaiheessa, kun ruoka on valmis. Pöydän pyyhin heti ja lattian lakaisen heti, kun on syöty. Tiskikoneen tyhjennän heti, pyykit huollan aina kun kone on pessyt tai kun pyykin on kuivuneet. Vien mennessäni, tuon tullessani, ripustan vaikka tuolille jääneen paidan henkariin heti kun sen huomaan. Voisi luulla, että tähän menee elämä mutta ei, kun kaikki on sielä missä pitääkin, kodin siisteyden ylläpito on helppoa.

Lapset on siitä meillä helppoja, että kuljettelevat eestaas vain omia lelujaan, jotka kerätään yhteisvoimin aina ennen uloslähtöä ja nukkumisia.
 
puuuh
Täällä kanssa yksi kaaos koti. Yläkerta ollut jo pitkään remontissa (mies remppaa töiden ohella). Kaikki lelut pyörii alakerrassa. Tiskikonetta ei ole kun keittiökin odottaa seuraavaksi remppavuoroaan, joten tiskejä on aina. Pyykit kuivuu telineillä olkaarissa ja milloin missäkin, kun ei enää uloskaan noita saa. Siitähän tuo taapero ne näppärästi kiskoo pitkin lattioita kun silmä välttää. Sama toki kirjahyllyn ja eteisen kaapin kanssa. Mies ei kertakaikkiaan ehdi auttamaan enää siivouksessa kun tekee 6 päivää viikossa töitä ja remppaa tuota yläkertaa samalla. Puuh. Usko on menny siisteyteen jo aika päiviä sitten...
 
"vieras"
Mielestäni monet tuntuu olevan nykyään hurjan uusavuttomia. Olen jo pienestä oppinut korjaamaan lelut jne joten nykypäivänäkin osaan korjata jälkeni heti ja lasten myös. Ei mitään "istu sohvalle juo kuppi kuumaa ja mieti" vaan toimeksi heti. Siten ei pääse kaaos syntymään eikä tunnu isolta työltä kun heti tekee pieniä asioita.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
- kaikki turha ja ylimääräinen sälä on karsittu pois. Muille on selkeät paikkansa josta eivät hetii leviä ympäriinsä.
- järjestelen sitä mukaan kun sotkua tulee, ohikävellessä ei vie kauan napata lattialta leluja mukaansa ja heittää niitä lelukoriin.
- siivoan keittiön heti ruokailujen jälkeen. Lapset silloin rauhallisia juuri syöneinä niin eivät ole roikkumassa lahkeessa vaan touhuavat omiansa.
- otan lapset mukaan siivoamiseen, vauva leikkii imurilla ja isompi yleensä ihailee höyrypesuria. Lapset saavat jopa mattojen vaihdosta tehtyä itselleen jonkun hauskan leikin kiipeilessään mattorullien päällä.
- käytän "hyödyksi" lapsia, esim. pyydän viemään tavaroita paikoilleen tai hakemaan jonkun tavaran muualta. Ainakin meillä lapsen ylpeys omasta osaamisestaan saa lapsen tekemään paljon asioita itse.
- en nipota joka pikku asiasta
- aina iltaisin ennen nukkumaanmenoa ja päivisin ennen päiväunia siivotaan lelut koreihin ja laitetaan muutkin tavarat paikoilleen. Siinä ei kauan mene ja lapsi tietää sen jo kuuluvan osana toimiaan.
Tuossa nyt muutama esimerkki. Meillä lapset 11kk ja 2v4kk. Siivotaan joka päivä ja otan lapset(on vähän pakkokin)mukaan joka asiaan mitä teen, ilmeisesti lapsista on lähes kaikki tavarat ja asiat niin kiinnostavia niin helposti ne menee kaikessa mukana. Koti on järjestelty mahdollisimman helpoksi, kaikki on järjestyksessä eikä lasten ulottuvilla ole kaikki mahdolliset tavarat joita saa sitten olla koko ajan noukkimassa. Aikaahan siinä menee enemmän kun kahden pienen lapsen kanssa tekee mutta kun tekee joka päivä jotain niin vähemmän siinä aikaa kuluu kun kerralla alkaa siivota jotain järkkyttävää kaaosta
Ni olit sä mä vai mä sä? :D Yhtä aikaa lähetetyt viestit melkein samalla sisällöllä :D :)
 
  • Tykkää
Reactions: BettyBoop

Yhteistyössä