Miten saisi vilkkaan taaperon syömään tarpeeksi (viihtymään syöttötuolissa)?

Meillä on 1v 9kk ikäinen todella vauhdikas taapero, joka ei millään malta istua ruokapöydässä tarpeeksi kauan saadakseen syötyä riittävästi. Jos on todellla mieluista ruokaa, hän syö kyllä itse ruoan kokonaan, mutta muuten yleensä minä syötän ja taapero syö jonkin verran itse. Yleensä hän tympääntyy muutaman minuutin paikoillaan olon jälkeen ja yrittää lähteä pois syöttötuolista. Tällöin yleensä otan lelut tms. viihdykkeet kaveriksi, että saan syötettyä vielä lisää ruokaa.

Kyllähän sitä sanotaan, että kyllä lapsi tietää, kuinka paljon tarvitsee ruokaa. No, testattu on. Jos päivän aikana on lapsen annettu syödä ruokaa vain sen verran kuin jaksaa viihdyttämättä syöttötuolissa istua, hän heräilee yöllä ja vaatii maitoa. Normaalisti (siis kun annan leluja ym viihdykkeitä pöytään ja saan siten syötettyä aterioilla enemmän), hän nukkuu inahtamatta koko yön.
Meillä itse asiassa päästiin yösyötöistä vasta 1v5kk ikäisenä, kun otettiin asiaksi saada poika syömään tarvitsemansa kalorit päivällä, ettei yöllä tulisi oikeasti nälkä. Yösyötöt loppuivat kertalaakista, kun saatiin hänet viihtymään pitempään syöttötuolissa.

Ongelmana on nyt se, että omatoiminen syöminen on vähentynyt ja vaatimus viihdykkeisiin kasvanut. Kun sanon, että on ruoka-aika, poika kerää kasan leluja mukaansa ja tulee ruokapöytään mutta ei pahemmin vaivaudu itse syömään, ellei tosiaan ole jotain suosikkiruokaa. Ja tässä kun lähiaikoina pitäisi pikkusisaruksen putkahtaa maailmaan, ei jatkossa voi niin paljon aikaa käyttää esikoisen syömiseen (eikä toivoisi esikoisen kuitenkaan alkavan heräileen öisin).

Eli hyvät neuvot ovat tarpeen!
Kiitos!

 
Vaikuttaa hankalta tapaukselta, mutta muista että sinä laitat rajat mm. lelujen suhteen ja jos syöminen ei onnistu ilman leluja, niin sitten ei syödä. Ei lapsi siihen kuole, että jää muutama ateria väliin ja yöllä ei tarjoilua tule. Koita kannustaa lasta syömään itse vaikka taputtamalla tai tekemällä jotain lasta huvittavaa kun laittaa lusikallisen ruokaa suuhunsa ja kun laitanen on tyhjä, niin kunnon kehut ja taputukset. Ainakin meillä toi taputtaminen on in ollut jo pitkään ja kun sanon että pari lusikallista vielä ja sitten taputetaan, niin poika alkaa jo itse taputtamaan. Yksi jippo voi myös olla jonkun kivan kuvan laittaminen seinälle niin että lapsi näkee sen syödessään ja ainakin meillä Muumien yms. syöttäminen on kiva juttu, tosin ei ihan siistein tapa ruokailla, mutta ainakin ruokaa menee myös pojan suuhun vaikka muuten tyssäis. Tsemppiä ja jaksamista vilkkaan taaperon ja kasvavan masun kanssa! :hug:
 
Meillä sama juttu. Aina jotain uutta tutkittavaa ruokapöytään, yleensä ruokaa lautasella ja lusikka/haarukka riittää. ja itse syötän samalla kun hän itse syö ja lappaa ruokaa lautaselta pöydälle. lattialle heittely onneksi meni jo ohi ja lautasen kippaaminen.

Jos näyttää ettei ruoka mene alas niin jokaisen syödyn palan jälkeen taputetaan ja kehutaan. välillä hän itsekkin taputtaa kun kaipaa kehuja kun reippaasti syö..
Toinen minkä olen huomannut niin tarjoan usein maitoa ruokailun lomassa, se auttaa myös hyvin ruuan menekkiin.

Muutokset tuntuu tapahtuvan ainakin meidän lapsella nopeasti, ja jos itse en ole mukana niin tulee kiukuttelua. näin meillä siis.

tsemppiä!
 
Mä ottaisin tiukan linjan. Voihan lapsi muutamana yönä pyytää lisäruokaa, mutt sitt vaan pysyy tiukkana ja antaa kitistä aamuun. Kyllä se rupee päivälläkin maistumaan ku huomaa, ettei tarjoilu pelaa yöllä. Meillä onneks ovat molemmat olleet vauvoina niin "pöhköjä" herne-maissi-paprikaan, ett ovat pysyneet kiltisti pöydässä ku ovat saaneet ite syödä sitä sormiruokana samalla kun olen syöttänyt lopun varsinaisen ruoan :)
 
Kiitokset kaikille vastauksista!
Pitääpä kokeilla tuota kuva juttua. Ruokapöytä on myös ikkunan ääressä, joten ulkoakin voisi keksiä jotain kateltavaa. Siinä mielessä ei pitäisi olla ihan toivoton tapaus, kun kuitenkin syö hienosti itse, kun on mieluista ruokaa tai iso porukka koolla syömässä.
Ja taputuksia varmaan pitää lisätä vielä.
Ois vaan pitäny älytä tehdä muutos tän asian suhteen jo aiemmin, kun nyt tuntuu kitinäyöt ylivoimaisilta tän raskauden vuoksi...
 
Meillä syöttötuolissa istuminen oli myös yhtä sirkustaitelua. Meillä oli käytössä valjaat, mutta tuon ikäisenä istutin lapsen triptrapissa ilman turvakaarta, kun kiipeilivät ja tulivat pois valjaista...

Eli kokeile joskos lapsi haluaakin istua niinkuin isot ihmiset =)
 
Meillä tehoaa makkara ;) Meidän neiti on ihan pöljänä kinkkumakkaraan ja voisi syödä sitä vain jos annettaisiin. Eli jos on 'huononpaa' ruokaa ja neiti alkaa vääntyillä tuolissaan, niin otetaan makkara rullalle. Vääntyileminen loppuu ja innoissaan olisi makkaraa ottamassa, mutta sanotaan aina että ensin ruokaa ja sitten makkaraa. Niin saadaan lautanen tyhjäksi ottamalla vuoronperään ruokaa ja pikku haukku makkaraa.
Joskus oikein huvittaa kun toinen yrittää mahdollisimman pian nielasta sen ruoan, jotta pääsisi haukkaamaan herkkua
:D
 
ire

nyt ottaisin tonikäiseltä lelut kokonaan pois ja naperolle selitys että ruokapyödässä syödään ei leikitä...ota leikki mukaan houkuttele miten iso suu sinulla onkaan avaappa suu oikein isoksi ja näin...mut ei mitään lentokone leikkijuttuja sit pojalle oma lusikka käteen tai leipää napsittavaksi jos pellleilee pois pöydästä sit seuraavalla ruualla vaikka sama annos eteen ..tonikäisellä on jo temppuilua ja jäähyllekkin laitetaan nyt kannattaa opettaa että leikki on leikkiaikana pöydässä syödään...ja mites jos vähän aikaa yrittäisit syöttää niitä lempiruokia ja sit kovasti kehuisin kovasti miten iso reipas poika(tonikäiset kun on olevinaan jo niin isoja)kannattaa saada syömisjutut nyt äkkiä kuntoon koska tilanne pahenee varmasti kun vaavi syntyy...
 

Yhteistyössä