Miten saisin 1kk vauvan nukkumaan?

meillä tosiaan on aika sosiaalinen tuo vauveli :heart: , eikä siinä mitään, mutta äitiä riipii väsymys..

Poika ei nuku päivisin ollenkaan päiväunia, tissillä nukkuu samalla kun syö, ja imeekin tosiaan koko ajan. Kun ruokailu loppuu niin poika herää. Sylissä ottaa muutaman minuutin torkkuja, mutta jos lasken sohvalle tai sängylle niin herää 5min sisään. Vaunuissa nukkuu niin kauan kuin vaunut ovat liikkeessä.

Öisin nukkuu n.klo 23.30-07, sellaisia tunnin pätkiä, lähinnä niin että on koko ajan rinnassa kiinni, tunnin välein vaan vaihdetaan puolta. Ja usein viidestä seitsemään nukkuu mun mahan päällä, kun ei malta enää vieressä olla. Alkaa olla aika väsynyttä tämä elämä.. Kapaloa olen kokeillut, mutta en ole niin napakkaa pakettia osannut tehdä ettei poika siitä heti punnertaisi itseään vapaaksi.

Mikä neuvoksi? Sylissä tosiaan on kaikki päivät, hirveä huuto aina sen aikaa kun teen itselleni voileivän tai käyn vessassa tms.
 
Kuulostaa ihan mun esikoiselta, poika hänkin. Ei jotenkin "osannut" nukkua, roikkui tissillä koko ajan ja muuten känisi (väsymystään, tajuan nyt). Onko sulla/ootko kokeillut kantoliinaa? Meillä nukkui siinä 2-3h unia, kun viimein tajusin ottaa liinan käyttöön. Pelasti siis ihan koko elämän ja mielenterveyden tuo kantoliina :D
 
Mäkin tulin heti suosittelemaan kantoliinaa, mutta joku ehti jo! :D Ehdottomasti kannattava hankinta! Meilläkin nukuttiin parhaimmillaan 4 tunnin unia liinassa. Poika nukkui sylissä tai liinassa päivisin melkein ekat kaksi kuukautta. Olihan se raskasta välillä, mutta kyllä se ajan kanssa helpottaa. :hug: Tee teille pesä sohvalle, varaa syötävää ja juotavaa lähelle, hyviä leffoja tai tv-sarjoja katsottavaksi tai lehtiä luettavaksi. Maitolaituri-keskustelufoorumilta olen lukenut vastaavista vauvoista. Myös sieltä kannattaa hakea vertaistukea ja vinkkejä! ;)

Noihin öihin en sen sijaan osaa auttaa. Meillä nukutaan vieläkin aika huonosti, eikä meillä poika viihdy ollenkaan kapalossa. :ashamed:
 
Oletko kokeillut kapalointia? Meillä on ollut apua myös myssystä. Sekin antaa vauvalle lämpöä ja varmaankin turvallisuuden tunnetta. Joku myssy päähän vaan :)
Entä kantoliina tai manduca-kantoreppu? Siinä ei tosin itse pääse nukkumaan samalla, jos vauvaa kantaa, mutta pystyy vauva ainakin nukkumaan ja itse tekemään jotain pientä samalla, esim. syömään rauhassa.
Sitten on tietysti myös vauvakeinuka, jotka tuudittavat vauvaa. Meillä oli keskimmäisellä sellainen, ja kyllä hän siihen aina hyvin nukahti. http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11917&valikoimaid=7#52
 
Joo meillä on kantoliina, esikoista siinä kannettiin, mutta tämä tapaus ei tunnu siinä viihtyvän. Sinnikkäästi kuitenkin yritetään totutella pieniä pätkiä kerrallaan että saisin edes jotain aikaiseksi päivisin.

Täytyy vain toivoa että tämä menee ohi pian, harmittaa sekin että jatkuvasti joutuu sanomaan esikoiselle etten pääse leikkimään tai etsimään legoja kun täytyy olla koko ajan kiinni vauvassa. Täytyy jatkaa edelleen myös tuota parvekkeelle nukkumaan totuttamista, vaikka ne pätkät olisikin nyt sitä vajaata kymmentä minuuttia.
 
Minäkin suosittelen lämpimästi tuota kirjaa. Siitä on myös englanninkielinen versio, joka on hieman kattavampi. Teillä kalamama vauva nukkuu ilmeisesti yöt sun vieressä? Itse huomasin,et vauva alkoi nukkumaan paremmin pinnasängyssä (kapaloituna), kun äidin maidon tuoksu ei herättänyt vähän väliä. Ja jos vauva nukahtaa omaan sänkyyn, niin se nukkuu pidempiä pätkiä (ei siis syliin ja siitä sänkyyn). Tuossa kirjassa on paljon hyviä nukutusvinkkejä.
 
meillä myös on ollut erittäin sosiaalinen vauva eikä päivälllä nukahda kunnon päiväunille jos ei laita vaunuun ja siinä noin puol tuntia keinuta sit nukkuu 2-3h mutta sisällä vain 15-30min pätkiä. meillä poika kans 1kk iässä nukkui yöt mun mahan päällä eikä auttanu siirrellä mihinkää. mutta nyt jo 2,5kk nukkuu vieressä ja ei tarvitse olla ihan kainalossakaa kiinni, ja joskus asettuu jopa omaan sänkyynsä. Mulle neuvolassa sanottii nyt sit tässä viimeks ku itkuinen lapsi aina välillä että vauva tottui siihen kun häntä kanneltiin ympääriinsä jotta pysyy tyytyväisenä nii vauva vaatii sitä kantelua isompanaki. mutta oon totuttanu vauvan nyt ettei äiti ihan koko aika voi kantaa kun täytyy tehhä muutaki, nii se aikansa itkee ja rauhoittuu minä vaan juttelen sille rauhallisesti ja pidän keittössäkin vieressä sitterissä kun jotain teen. täytyy joskus olla aikaa tehhä ruokaa olla esikon kanssa yms. en tarkoita että vauva ei ole sylissä ollenkaa mutta jotain hetkiä kädet vapaana täytyy olla.
 
Chamorphis
Meillä ei nukuttu juuri ollenkaan öisin ekana kuukautena. Sit saatiin lainaksi koliikkikeinu, vaikkei siis koliikkia ollutkaan niin siinä nukkui yönsä parilla heräämisellä. Suosittelen lämpimästi!
 
Meillä sama ongelma, poika nyt reilu 2kk..kokeiltiin ensin itse kapaloida esim. lakanaan tai peittoon, eivätkä ne koskaan pysyneet, vauva sai aina kätensä sieltä pois ja heräsi. Tilasimme netistä sellaisen kapaloliinan, josta on ollut ainakin öisin tosi paljon apua! Poika nukahtaa siihen melko hyvin, varsinkin syötön jälkeen, ei välttämättä muuten.
Päivisin poika ei juurikaan nuku muuta kuin vaunuissa, väsy on kova, mutta ei osaa oikein nukahtaa. Täytyy varmaan kokeilla kanssa jotain kantoliinaa!
 
yks hyvä vinkki alle 3kk ikäisen lapsen nukuttamiseen on se et silittelee selästä tai jaloista ja hokee "shh shh shh". pieni vauva osaa kiinnittää huomion vain yhteen asiaan, niin se usein alkaa kuunnella tuota suhinaa, rauhoittuu ja nukahtaa. tätä kannattaa tehdä useamman minuutin ajan. yleensäkin lapsella kestää jonkun aikaa ennen kuin se tottuu johonkin rauhoittelukonstiin. 15sekunnissa yleensä ei vielä tulosta saa. ;) riippuu toki vauvasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja palezzu:
yks hyvä vinkki alle 3kk ikäisen lapsen nukuttamiseen on se et silittelee selästä tai jaloista ja hokee "shh shh shh". pieni vauva osaa kiinnittää huomion vain yhteen asiaan, niin se usein alkaa kuunnella tuota suhinaa, rauhoittuu ja nukahtaa. tätä kannattaa tehdä useamman minuutin ajan. yleensäkin lapsella kestää jonkun aikaa ennen kuin se tottuu johonkin rauhoittelukonstiin. 15sekunnissa yleensä ei vielä tulosta saa. ;) riippuu toki vauvasta.
Toimii muuten meillä tämä jos ei meinaa poika nukahtaa ja alkaa hermostua! Taputtelen pyllylle ja "suhisen" =)
 
Oletteko kokeilleet nukuttaa kaukaloon? Suositukset toki on, ettei siinä saisi pitkiä aikoja pitää, mutta meillä pojan kanssa ainut paikka, mihin rauhoittui sylin lisäksi, oli kaukalo. Ja hätähän ei lue lakia, eli tässä tapauksessa suosituksia. Ilmeisesti kun kaukalo oli niin suojaisa, se tuntui turvalliselta paikalta, ja äidille oli helppoa, kun poika vähän hätkähtyi hereille, niin pystyi kieinuttamaan nopeasti takaisin unille.

Mie myös tuuletan kantoliinan ja erityisesti manducan nimeen! Meillä oli kantoliina käytössä iltakiukkujen rauhoitukseen ensimmäisinä kuukausina. Poika sidottiin liinaan ja itse istuttiin keinutuoliin, samalla sai vaikka syödä iltapalaa, kun poika pysyi varsin rauhallisena. Ainut ongelma meille tuli siinä, että liina oli aika lämmin... Manduca ostettiin kun poika oli n.4kk ja on ollut sen jälkeen melkein jokapäiväisessä käytössä!
 
Kehto ois kyllä tänäkin päivänä vielä kova sana. :D Mihinköhän ne hävis.. ei varmaan täytä turvallisuusmääräyksiä... Mut eipä vastasyntynyt yleensä mihinkään kellahda... Omalta mummulta kuulin vain, että ennen vanhaan kaikki vauvat nukkuivat hyvin kehdossa. x)
Kun meidän poitsu oli kovassa räkäisessä flunssassa, niin se nukkui viikon vaunuissa istuma-asennossa. Siinä oli sit hyvä yöllä hyssytellä, kun heräsi yskimään. Et kaikkia konsteja joutuu kyl joskus käyttämään. =)
 
Lainasin myös tuon Tracy Hoggin kirjan kirjastosta, ja sen verran mitä olen sitä ehtinyt lukea, kuulostaa tosi hyvältä! Siitä oli heti apua, poika nukahtanut tänään pitkästä aikaa sisälle pienille unille! =) Kapaloon kylläkin, mutta rauhoittui yllättävän nopeasti..ollaan kyllä miehen kanssa tehty suurinpiirtein kaikki "virheet", jotka kirjassa mainittiin, vaikka maalaisjärki ois sanonu toisin...kai sitä on ollut niin väsynyt itsekin.
 
Noniin, nyt kun on aikaa kulunut niin meilläkin on päästy päikkäreiden makuun.. Ja ratkaisu: vaunujen pehmeä kantokoppa! Pidetään koppaa tuossa keittiön lattialla, ja siellä poika nukkuu, mielellään niin että on johonkiin lakanaan kietaistu, ja äp:n makuupussi vielä ympärillä, auki tosin. Aloin "opettamaan" poikaa nukkumaan kopassa. Niin että aina kun nukahti syliin niin laskin koppaan. Aluksi viihtyi pari minuuttia, ja sitten yhtenä meluisana iltana nukkuikin siinä 4tuntia.. Sen jälkeen on nukkunut parit-kolmet parin tunnin päikkärit tuossa joka päivä!! Arvatkaa olenko onnellinen? :heart: :heart: :heart:
 
Hei!

Meillä on 2 vkon ikäinen poika ja samainen ongelma kuin alkuperäisellä. Nukahtaa vain tissille ja jos yritän nostaa omaan sänkyyn, herää viiden minuutin päästä. Yöllä nukkuu vieressä tissillä ihan hyvin (heräilee syömään tunnin-parin välein, mutta jatkaa kiltisti unia).
Lainasin tuon Tracy Hoggin kirjan, mutta mietin, voiko omaan sänkyyn opettamista aloittaa vielä noin pienellä? Olen yrittänyt taputella, silitellä ja hyssytellä poikaa, kun olen laittanut hänet omaan sänkyyn, mutta poika huutaa vaan. Kantoliina mulla on, mutten haluaisi opettaa häntä siinä nukkumaan kaikkia päikkäreitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti32:
Hei!

Meillä on 2 vkon ikäinen poika ja samainen ongelma kuin alkuperäisellä. Nukahtaa vain tissille ja jos yritän nostaa omaan sänkyyn, herää viiden minuutin päästä. Yöllä nukkuu vieressä tissillä ihan hyvin (heräilee syömään tunnin-parin välein, mutta jatkaa kiltisti unia).
Lainasin tuon Tracy Hoggin kirjan, mutta mietin, voiko omaan sänkyyn opettamista aloittaa vielä noin pienellä? Olen yrittänyt taputella, silitellä ja hyssytellä poikaa, kun olen laittanut hänet omaan sänkyyn, mutta poika huutaa vaan. Kantoliina mulla on, mutten haluaisi opettaa häntä siinä nukkumaan kaikkia päikkäreitä.
Ei oikeesti kannata stressata noin pienen unista! Kunhan nukkuu jossain, se on pääasia. Mun esikoinen nukkui kaikki päikkärinsä liinassa n. 3kk:n ikään asti, ja sitten kun ei enää liinaan "mahtunut", oppi ihan mallikkaasti nukkumaan vaunuissa. Vauvat kasvaa ihan hirmu kyytiä ja oppivat uutta koko ajan, ei 2 viikon ikäinen vielä jämähdä mihinkään huonoihin tapoihin. Eikä kyllä opi mitään omaan sänkyyn nukkumistakaan, ainakaan oman kokemukseni perusteella :D Kuopus on nyt 4kk, ja alkaa vasta vähän tajuta mitä ne iltarutiinit merkitsevät.
 
äiti32: Samaa mieltä kuin Jenis, eli tuossa iässä kannatta minustakin antaa vielä mennä ihan vauvan mukaan. Itse olen molemmat antanut aluksi nukahtaa tissille, mutta ovat oppineet hyvin nukahtamaan itsekseen.
Jos haluaa nukkua vauva vieressä, mutta silti opettaa nukahtamaan itsekseen niin kannattaa lukea Elizabeth Pantleyn Pehmeä matka höyhensaarille, hänellä on siihen erilaisia niksejä.
 

Yhteistyössä