miten saisin poikani jättämään tutin??

moi kaikki äidit olisin halukas saamaan vinkkejä miten saisin poikani jättämään tutin kun hän täyttää kohta 3v. jo elokuussa?? ja toinen olisi miten saisin lopetettua pojalta yö syönnin ku hän syö nokkamukista yöllä?? vinkkejä kiitos!!!!
 
Clavinova
Meillä esikoinen vaan unohti jossain vaiheessa koko tutin, aloin illalla lukea satuja eikä siinä malttanut tuttia syödä ja vähitellen oppi nukahtamaan ilman sitä. Kaksi muuta hukkasivat tutin itse niin ettei niitä löydetty kun pitkä ajan päästä sitten jonkun siivouksen yhteydessä ja eikun äkkiä roskiin. Eivät tapelleet aiheesta kun olivat kerran itse hukanneet.. =) Yösyöntiin en osaa muuta neuvoa antaa kun että lopetat sen vaan, ja tarjoat vaikka vettä tilalle. Jos alkaa hutaa, niin annat sitten huutaa...
 
-Tallaaja-
Meillä kuopus antoi tutin joulupukille (pikkutontuille vietäväksi, kun ne tarttee sitä enemmän...) 3,5 vuotiaana. Oli vissiin sen verran jännittävä hetki, että meni ihan hyvin. Sitten oltiin kovana, eikä tuttia enää annettu, vaikka tallessa ne oli....
Muutama päivä meni kaivatessa.
Tsemppiä!
 
se voi olla todella vaikeaa, tiedän. meillä sitä itkettiin kuukauden verran sydäntä särkevästi. itku loppui vasta kun hampilääkäri piti puhuttelun. siis mikään kotikonsti ei auttanut!
 
Hei!
Yhdyn tuohon saksijuttuun. Meillä tosin minä olen molemmilta lapsiltani leikannut illalla lapsen mentyä nukkumaan parista tutista (loput piiloon) tuttiosasta ison osan pois ja laittanut tutin odottamaan tyynyt viereen aamua. Aamulla herätessä tutti on mennyt suuhun ja ilme on ollut mitä herkullisin. Esikoinen hetken ihmetteli ja totesi, että "ukki liimaa". Kuopus meinasi ruveta itkemään, mutta kun ihmettelin, että mitäs nyt ja juttelin, että onpas ne oravanpoikaset kovasti yöllä tuttia imeneet, että ihan rei'ille, kun niillä on niin isot hampaatkin... Hetki asiaa on ihmetelty ja lapsi on itse kertonut tärkeille ihmisille tutin kohtalon. Siihen on jäänyt, eikä ole yhtään tarvinnut itkeä. Kerran nuorempi kysäisi, josko voisi kaupasta ostaa uuden, mutta sanoin, että niitä myydään vain vauvoille :saint: =)
 
Meidän poju oli 2v7kk, kun vietiin yhdessä tuumin tuti mummolaan ammun vasikalle. Olin pohjustellut asiaa jo viikon etukäteen ja kun päivä koitti, oli lapsikin ihan mukana juonessa. Vasikoiden annettiin sitten ihan oikeasti nuolla tutia, mitä poika katsoi vierestä, joka varmaan auttoi siihen, että ei todellakaan ole ollut sen jälkeen tutia ikävä :whistle:
 
meillä oli pojalla vain yötutti, ja leikkasin ne kaksi tuttia saksilla! poika ei kaivannut tuttia yöllä kuin sen ensimmäisen yön ja kolme seuraavaa yötä nukkui uuden unikaverin kanssa. hyvin sujui siis. tämän tein pojan ollessa 2v 2kk. olen kuullut myös sellaista, että lapsi laitetaan yökylään muualle eikä siellä ole tuttia ja kotiin tultua kehutaan lasta isoksi, niin ei tuttiin enää palata.
 
Sannukka
Hei!
Kuulostaa tutulta nuo tuttijutut!
Meidän kaks vanhinta veivät sammakko-ja oravavauvoille tutit. Ekat illat itkettiin,mutta yöt nukuttiin hyvin. Muksut saivat sitten kaupasta valita pienet palkkiot uhrauksestaan. Molemmat olivat noin 2v 4kk ikäisiä.
Yösyötöstä sanoisin,että lopetat vaan. Huutohan siitä voi tulla,kukapa nyt saavutetuista eduista luopuis. Ton ikänen EI tarvii enää ruokaa ja juomaa säännöllisesti joka yö, joten tiukkana. Luulenpa, ettei muksukaan kauaa kaipaile.
 
Leju
Heh, olen itse 22v ja edelleen herään joka yö juomaan tai syömään. Sitä tapaa ei olla minusta ikinä saatu kytkettyä pois.
Ehkä poikasi juominen on eri asia, mutta tuli vqin mieleen. :LOL:
 
Kuutar79
Meillä esikoinen jätti pukille tutin ja pullot ollessaan 2 v ja 3 kk. Toista lasta ei edes opetettu pulloihin ja tutteihin. Nyt kolmas tuloillaan, ja aion taas unohtaa pullot ja tutit.

Yksi hyvä kikka on myös se että selität lapselle, että orava tai sorsa vauvat tarvii niitä tutteja, että mennäänkö yhdessä metsään ne viemään. Lapsi tuntee tekevänsä jotain tosi tärkeää kun antaa tutit niitä tarvitseville. Jos tulee myöhemmin itku niin sanot että nyt on orava/sorsa vauvat tosi onnellisia kun sinä olet niin iso ja reipas, että annoit tutit =) Tämä tehosi kummityttööni =) =)
 
DIESELmom harmaana
hyviä vinkkejä tulikin. kun vaan sitten muistaa että tutit kun on annettu pois niin ei sorru antamaan uutta!

yösyömiseen. meillä syötiin ja puolitoista vuotiaaksi taikamukista maitoa yöllä. vaihdoin mukiin vettä. tyttö kyllä protestoi mutta lopulta uskoi ettei yöllä ole muuta tarjolla. jos on oikeesti jano tai nälkä niin juo kyllä vettä joka ei ole hampaillekaan paha. mutta harva lapsi huvikseen juo.

eli meillä unhtui yöpullo kun pairiin yöhön ei saanut kuin vettä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.06.2005 klo 21:49 Kati kirjoitti:
Anna kaverille sakset ja pyydä leikkaamaan tuttiosa irti. Meillä homma hoitui näin helposti ja pikku kaverista se oli jännää touhua.
meillä sama juttu muuten mut meillä leikattu(minä itse siis leikkasin,ei lapsi) vaa ihan sellanen pikkuriikkinen pala pois,sen verran et ilma menee jo läpi eikä se imeminen sitte e´nää ookkaan kivaa :( muutaman kerran meillä kaikki neljä lasta on sitte tuttia maistellut kunnes hylänneet kokonaa. =)
 
tuitsu-66 harmailee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2005 klo 14:15 sartsa82 kirjoitti:
moi kaikki äidit olisin halukas saamaan vinkkejä miten saisin poikani jättämään tutin kun hän täyttää kohta 3v. jo elokuussa?? ja toinen olisi miten saisin lopetettua pojalta yö syönnin ku hän syö nokkamukista yöllä?? vinkkejä kiitos!!!!
minä leikkasin tutista sen kumiosan pois, tytön kanssa ihmeteltiin vähän aikaa että miten on käynyt ja sitten tyttö vei rikkinäiset tutit roskikseen. kaipaili niitä muutaman kerran mutta aina kerroin ja muistutin että miten tuteille kävi jne. aika helposti päästiin niistä eroon ja tytsi oli silloin 2,5
 
piipii
Meidän pojulta putos tutti viikkoa ennen 2 v.synttäreitä illalla nukkumaan mennessä lattialle, ja ei millään löydetty sitä sängyn alta. Seuraavana iltana kyseli kovasti, mutta kun sanottiin että etkö muista kun eilen hävisi, niin mietti vähän aikaa ja sano sitten että "selvä". Parina iltana oli kyselyä, mutta sitten unohtui. Helppo juttu, mutta tosin poju ei ollut koskaan tuttia saanut muuta kuin nukkumaan mennessä.
Joo, tosiaan, älä sitten vaan anna enää takasin kun olet pois ottanut.
Tsemppiä.
 
hapsu
Eräässä neuvolassa oli tuttipuu johon sai jättää tuttinsa.Sellainen ruukkukasvi ja nauhaa tutin sitomiseen jos ei renksua ole.Muistaakseni lapsille kerrotaan että ne tutit menevät oraville tms paikkaan.Mukava kokoelma siellä niitä roikkuikin.Mieheni tutti kuulemma työnnettiin hiirenkoloon vauvahiirille.Yksi 2v neiti viskasi tutit vessanpyttyyn ja ilmoitti että hän ei niitä tartte.Eli mielikuvitusta peliin.
 
Meillä katosi kuopuksen tutti pari iltaa sitten. Ei yksinkertasesti löydetty mistään eikä ollut varatuttia, kun oltiin ajateltu että se tutti jää sitten viimeiseksi. Kova meteli siitä syntyi, mutta jo toisena iltana meni paljon helpommin. Ja vaikka tutti löytyikin, päätimme ettemme enää anna sitä neidille. Ikää 1v9kk.

Esikoiselle tutti oli tosi tärkeä, mutta vierotus meni ihan kivuttomasti. Tyttö oli kuitenkin lähemmäs 3v ja siinä oli vanhempienkin laiskuudella osuutta asiaan :ashamed: . Keskimmäiseltä otettiin tutti 1v9kk eikä se enää edes kelvannut parin päivän päästä.

Uskoisin, että teidänkin kannattaisi ihan "kylmästi" vaan lahjoittaa tutti vaikka oraville, metsänkeijuille, kissanpennuille tms. tai vaikka leikata tuttiosa pois ja kertoa, että orava puraisi palan pois. Pari iltaa voi olla protestointia, mutta kyllä se siitä. Onhan niin moni muukin onnistunut ja harva nelivuotias enää tuttia imuttelee :) .

Meillä on periaatteena ollut, ettei yöllä syödä/juoda sitten yöimetyksen (puolivuotiaana) lopetuksen (lapset on itse alkaneet nukkua putkeen). Isommat lapset vaativat nykyisin joskus vettä/mehua, mutta mitään yösyömistä ei harrasteta. Vanhempien pitää ne säännöt laatia ja pitää niistä kiinni. Muutoin teillä voi pian olla pieni "lapsityranni"... :saint:

Tsemppiä!
 
Meillä tutti unohtui serkkutytölle joka vei sen linnuille, poika oli tuolloin 2v.
Melkein puolisen vuotta poika vihas lintuja :D vieläkin muistaa kuinka lintu vei tutit!
Se saksi homma ei onnistunu... poika oli tyytyväinen siihen tynkään :x

Toisella pojalla oli tuo yösyöpöttely, aina piti olla maitopullo. kun täytti 2v hävitin kaikki tuttipullot ja laitoin illalla taikamukiin maidon. No, siirtyi kiltisti pienen nurinan jälkeen mukiin.. Seuraava etappi oli että oon laittanu sinne vaan vettä. Nyt poika 2,5v ja nukkumaan mennessä juo vielä mukin maitoa ja yöllä sillointällöin vettä.
 
jannifiina
meillä tytölle tuli oksennustauti ollessaan 2,5v, oksensi tutti suussa ja tuttiin jäi tosi paha maku ja haju, joten heitettiin se pois. lupas kyllä muutaman viikon hakea sen sieltä roskiksesta takaisin. ostin hänelle tilalle uuden nallen josta on tullut "tuttikorvike". kai ne pienet jonkin lohdukkeen kaipaa yöksi. meillä oli tutti siis vain nukkuessa käytössä. yhden tutun tyttö(3v) sai nukelleen vaunut, oli "maksanut" kaupassa ne vaunut itse tutillaan.
 
meillä näin
Täällä myös sakset käytössä. Poika oli 2 v 4 kk ja odotin toista lasta. Leikkasin viillon ja poika siihen tokaisi kun tutin suuhun laittoi "ikki, tämä on ikki". Minä vaan että voi voi, ei taida mukava imeä enää. Sitten vaan huolehdin että KAIKKI tutit oli kerätty talteen sillä niitähän aina ilmaantuu jostain vieläkin. Kun kaupassa poika pyysi uutta tuttia niin sanoin, että ostetaan sitten vauvalle kun vauva syntyy.,

Mutta tämä toinen imi peukaloaan jo ultrassa ja tuttia en saanut pojalle menemään millään joten peukku jäi. Ja peukku on vieläkin ja poika täytti 4-vuotta. Joten tutista helpommin pääsee. Mihin minä peukun laitan??? On kokeiltu etikkaa, sipuli, laastaria jne.. Myös hammaslääkäri on pitänyt puhuttelun. Raudat on varmaan tiedossa jos peukun imemistä ei nyt saada pois. Se on vaan niin selkärangassa että peukku menee suuhun aina kun istuu sohvalle, autoon, kannon päälle jne.. Minä vaan sitkeästi muistutan että peukku pois, muistatko hemmaslääkärin sanat. Mutta vaikeata on...
 
Näin on
Tässä on kesään sopiva vinkki meidän kokemuksen pohjalta kun kuitenkin tulee perheiden kanssa reissailtua jonkin verran:

Meidän poika jätti tutin. Siis jätti eikä annettu pois. Ei joutunut luopumaan kun äiti tahalleensa unohti tutin kotiin kun mummilaan lähdettiin. Hyvin tuli uni kun oli niin jännää reissata ja nähdä mummi. Hän oli silloin reilut 2 vuotta vanha ja niin ylpeä onnistumisestaan eli yöstä ilman tuttia että hävitti itse kaikki tutit kotoakin. Voi olla että on luonnekysymyskin tämä, että toiset on suostuteltava satuolentojen avulla. Tuntuis kuitenkin luonnolliselta varsinkin jo kolmivuotiaalla että itse lapsi tekisi päätöksen pärjätä. Ei ainakaan tulisi sitä kyselyä kaupassa että osta uusi tutti mulle.
 

Yhteistyössä