miten se laki nyt menee kun lapsi sairastuu?

  • Viestiketjun aloittaja muumuu
  • Ensimmäinen viesti
muumuu
Olen ollut noin 2 kk töissä ja 3-vuotias tyttöni sai kovan flunssa ja jouduin olemaan lapsen kanssa 3 päivää sairaslomalla(todistus neuvolasta) ja sitten itse 2 päivää sen lisäksi...Työnantaja haukkui minut ja sanoi että niillä on semmoinen laki (eivät kuulu liittoon, minä kuulun kemianliittoon) että voi olla lapsen kanssa 1 päivä etsiä sille ja palata töihin. Jos jää kotia ei saa palkkaa...minusta kuulostaa laittomalta..TIetääkö joku oikeaa faktaa että osaisi pitää puolensa.MInulla on sellainen käsitys että toinen vanhemmista on oikeus olla 1-4 pv.palkallisella tilapäisellä hoitovapaalla kunhan on todistus lapsen sairaudesta...se olisi kaikille työtekijöille suomessa sama oikeus riippumatta työnantajsta? :/
 
oon lähiaikoina ollut usein kotona lapsen sairastaessa. kolme päivää saa olla palkallisella s.lomalla lapsen takia, sitten menee palkattomaksi. mutta voihan sitä itelleen hakea jostain syystä saikkua, jos lapsi ei oo vielä terve...
 
Laki sanoo että sairaan lapsen hoidon järjestämiseksi saa olla pois tuon 3 päivää. Palkkaa ei tarvitse maksaa. Ja poissaolon pitää olla "hoidon järjestämistä" ei siis lapsen hoitoa ilman aikomustakaan hommata hoitajaa muualta.

Moni työnantaja kyllä maksaa palkkaakin. Joissakin työpaikoissa työnantaja järjestää lapselle hoitajan. Silloin ei saa olla pois vaikka haluaisikin.
 
Duunariäiti
6 §

Tilapäinen hoitovapaa

Työntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta, sairastuessa äkillisesti on työntekijällä oikeus saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan. Lapsen molemmat vanhemmat tai huoltajat eivät saa pitää tilapäistä hoitovapaata samanaikaisesti.

Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle tilapäisestä hoitovapaasta ja sen arvioidusta kestosta niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys tilapäisen hoitovapaan perusteesta.

8 §

Palkanmaksuvelvollisuus

Työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa työntekijälle palkkaa tässä luvussa tarkoitettujen perhevapaiden ajalta.

Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.

Eli tuo työsopimuslaki ei ole mitenkään liitto/alakohtainen vaan koskee kaikkia työnantajia + työntekijöitä. Aiemmin tuo tilapäinen hoitovapaa taisi olla kolme päivää, mutta nykyään on tosiaan tuon neljä päivää.
 

Yhteistyössä