Miten seurata lapsen vointia (niskakipu, trampoliini)

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Lapsi, 10-vuotias, tuli juuri pahasti niskoilleen trampoliinilla. Suojaverkot sun muut on, mutta kun tuo pomppiminen taitojen karttuessa on mennyt tuollaiseksi sirkuspelleilyksi, niin kävi näin.
Lapsi itki niskaansa. Tiedän, että niskavammat voivat olla vakavia, mutta miten niitä seurataan? Mitä tapahtuu jos tilanne huononee? Missä vaiheessa lääkäriin? Yritin googlettaa jo useamman kerran, mutta löydän vain tekstejä, joissa niskakipu johtuu esim. huonosta työasennosta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
Veisin HETI lääkäriin. Lapsi mahdollisimman paikoilleen, kun ei tiedä millaisia vammoja nikamissa voi olla. Pienemmätkin kolhut voivat vaurioittaa nikamia pahasti.
No kun vaikuttaa, ettei käynyt kuitenkaan pahasti. Lapsi lopetti itkunsa aika lyhyeen ja katsoo nyt rauhallisena telkkaria. Sanoin, että tulee heti sanomaan, jos on voinnissa jotain muutosta. Veikkaisin, että voisi tulla esim. kuvottava olo, päänsärkyä, niskan jäykkyyttä yms. jos olisi käynyt pahasti? Asumme pienessä kunnassa, jossa on vain tuo terveyskeskuspäivystys avoinna näin viikonloppuisin. Jos tarvitsee röntgeniä, laittavat lähetteen sairaalaan. Jotenkaan en usko, että laittaisivat suorilta käsin sairaalaan, kun vointi kuitenkin on nyt hyvä? No mutta, kokeilen soittaa sinne päivystykseen... Kuulostan ehkä huonolta äidiltä, mutta en näe oikein järkeä siinä, että menemme sinne istumaan neljäksi tunniksi kuullaksemme lääkärin suusta, että "seurataan tilannetta"....
 
hmph
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
Veisin HETI lääkäriin. Lapsi mahdollisimman paikoilleen, kun ei tiedä millaisia vammoja nikamissa voi olla. Pienemmätkin kolhut voivat vaurioittaa nikamia pahasti.
No kun vaikuttaa, ettei käynyt kuitenkaan pahasti. Lapsi lopetti itkunsa aika lyhyeen ja katsoo nyt rauhallisena telkkaria. Sanoin, että tulee heti sanomaan, jos on voinnissa jotain muutosta. Veikkaisin, että voisi tulla esim. kuvottava olo, päänsärkyä, niskan jäykkyyttä yms. jos olisi käynyt pahasti? Asumme pienessä kunnassa, jossa on vain tuo terveyskeskuspäivystys avoinna näin viikonloppuisin. Jos tarvitsee röntgeniä, laittavat lähetteen sairaalaan. Jotenkaan en usko, että laittaisivat suorilta käsin sairaalaan, kun vointi kuitenkin on nyt hyvä? No mutta, kokeilen soittaa sinne päivystykseen... Kuulostan ehkä huonolta äidiltä, mutta en näe oikein järkeä siinä, että menemme sinne istumaan neljäksi tunniksi kuullaksemme lääkärin suusta, että "seurataan tilannetta"....
Huoh. Aivotärähdys on täysin eri asia kuin nikamavammat (joista voi seurata pysyvä halvaantuminenkin jos huonosti käy)
 
vieraana
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No jopas sitä nyt idiootiksi haukutaan... Eikö kukaan tosiaan osaa vastata itse kysymykseen, eli mistä tietää onko vakavaa vai ei? Vain röntgen voi kertoa vai?
No luultavasti joo. Varmaan määrävät siellä lekurissa jatkotutkimuksiin, kun ei sitä päällepäin näe. Sinuna nyt menisin sinne lääkäriin vaan. Tuskinpa siitä mitään haittakaan on!
 
sls
No soita nyt ensin. Äläkä emmi jos edes ehdottelevat sairaalassa käyntiä. Noi on tosi ikäviä juttuja, joista saattaa myöhemmin tulla ne varsinaiset oireet. Esim peräänajossa niskat saattavat '"hieman" nytkähtää ja oireet ilmetä vasta viikkojen kuluttua. Jos vaan keksit jonkun systeemin, jolla saat niskan tuettua niin aina parempi.
 
Niskavammoissa aina ei päällepäin näy vammat. Tosin, jos olis oikein huonosti käynyt, niin lapsesi ei olisi omin avuin sieltä trampoliinilta poistunut.
Mutta, suisittelisin kuitenkin edes soittamaan sinne lääkäriin ja kysymään sieltä :heart:
 
vieraana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täältä kun kysyy neuvoa pieneen nuhaankin niin käsky kuuluu mars heti lääkäriin. ovat niin herkkiä nämä mammat lääkäriin neuvomaan.
No itse henk koht toimin niin, että SOITAN sinne päivystykseen, että kannattaako tulla näyttämään... Joskus on tullut, että ei tarvitse ja joskus on tullut, että kannattaa tulla näyttämään. Ne siellä on kuitenkin AMMATTILAISIA ja soiton nyt ei luulisi niin helvetin paljon aikaakaan vievän...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täältä kun kysyy neuvoa pieneen nuhaankin niin käsky kuuluu mars heti lääkäriin. ovat niin herkkiä nämä mammat lääkäriin neuvomaan.
No itse henk koht toimin niin, että SOITAN sinne päivystykseen, että kannattaako tulla näyttämään... Joskus on tullut, että ei tarvitse ja joskus on tullut, että kannattaa tulla näyttämään. Ne siellä on kuitenkin AMMATTILAISIA ja soiton nyt ei luulisi niin helvetin paljon aikaakaan vievän...
Olen kyllä tässä soittamassa. Useamman kerran olen jo koettanut, mutta on varattua....
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
miten joku voi tulla niskoilleen turvaverkon läpi,ei ymmärrä..
No ei tullut turvaverkon läpi vaan kaatui niskoilleen itse trampoliinilla. Ei siis tippunut sieltä. Ovat jo niin isoja (siis lapsi ja kaverinsa), että pelkkä hyppiminen on muuttunut volttien tekemiseksi....josta olen kyllä miljoona ja sata kertaa varoittanut.
 
hmph
Menkää nyt kuitenkin hemmetti soikoon sinne lääkäriin! Hitto, itse en empisi sekunnin murto-osaa veisinkö vain en, vaikka joutuisi kuinka tuntikausia siellä jonottamaan. :headwall:
 
ap
Nyt sain vihdoin päivystyksen kiinni. Kerrottiin, että voin seurata lapsen vointia rauhassa kotona, jos kaikkia raajoja pystyy liikuttamaan normaalisti, eikä ole puutumisoireita. Niska saattaa olla kipeä, mutta jos kipulääkkeet auttavat, ei ole hätää. Jos tänään tulee muuten omituinen olo millään tavalla, pitää lähteä näyttäytymään. Ja jos kipu ei huomiseen mennessä mene ohitse, sitten huomenna lääkäriin. Ja sain puhua ihan lääkärin kanssa, joka antoi tämän vastauksen.
 
ahaa-vai-niin
Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
Menkää nyt kuitenkin hemmetti soikoon sinne lääkäriin! Hitto, itse en empisi sekunnin murto-osaa veisinkö vain en, vaikka joutuisi kuinka tuntikausia siellä jonottamaan. :headwall:
No ei ihme, että ne jonot on niin pitkiä päivystyksessä kun kaikki on lähdössä heti lääkäriin. Järkevää on soittaa ja kysyä ammattilaisen mielipidettä etukäteen, jos vointi kerran vaikuttaa hyvältä.
 

Yhteistyössä