Miten sujunut päivähoidon aloitus 2 vuotiailla?

Meidän poika on menossa 2-vuotissynttäreiden nurkilla päiväkotiin ensi syksynä. Minua ahdistaa jo nyt ajatus siitä koska olen kuitenkin ollut intensiivisesti läsnä lapselleni silloin jo 2 vuotta.

Mulla on tosi kiltti ja kehittynyt poika ja on kaikkien silmäterä nauravainen ja aktiivinen pikku pallero. Ruokailu on aina sujunut hyvin, samoin nukkumaan menee aina tosi hyvin (ei tarvitse nukuttaa mutta aina laulelen ja paijaan ja luen sadun). Ei juo tuttipullosta ja joskus käy potalla nyt siis 1v 1kk.

Meille päiväkotiin meno tarkoittaa lyhyitä päiviä ainakin suurinpiirtein... Miehellä on välillä iltaa ja vie lapsen silloin mulla taas on koulu edessä joten tosi epäsäännöllistä olis. Ei varmaan koskaan 8 tunnin päiviä olis siellä. Ja mulla on vapaatakin koulusta välillä et ei olis ees 5 päivää viikossa aina...

Mut mua vaan ahdistaa ja sydäntä riistää.. tunnen jotenkin hylkääväni lapseni. Ja pelkään et ku on kiltti niin jää jalkoihin... Siksi haluaisinkin kuulla hyviä ja huonja kokemuksia päivähoidon aloittamisesta..
 
Niin ja sitä piti lisäämän et ku tehdään kotona niin paljon kaikkea kivaa, lauletaan leikitään ja ulkoillaan ja on aina päivät niin ihania yhdessä et tulee olee pettymys pojalle. Oonkohan liian kiinni lapsessani...
 
Meillä tyttö meni hoitoon elokuun lopussa eli ikää oli vajaat 1v 8kk. Yksityinen perhepäivähoitaja, jolla kolme muuta lasta. Meidän iloinen, energinen, sosiaalinen lapsi sopeutui sinne alta aikayksikön. Harjoittelujaksokin oli lyhyt, kävimme leikkimässä puistossa heidän kanssaan kahtena päivänä. Kolmantena jätin hänet aamuksi puistoon ja hain sitten pois, ja sitten seuraavana maanantaina jäikin kokopäiväksi jo hoitoon. Ensimmäisellä viikolla tyttö itki vähän hoitoon jäädessään, mutta kuulin oven takaa että se loppui heti.

Se oli äidille rankempaa se hoitoon meno. Nurkan takana itkeskelin ja tärisin, kun ekaa kertaa oltiin erossa (sillon se oli vain se pari tuntia). :) Itse aloitin työt vasta viikon myöhemmin. Olisi ollut varmaan kova shokki jättää tyttö ekaa kertaa koko päiväksi hoitoon samana päivänä kun työt alkoivat.

Lapsi on oppinut hoidossa hirveän paljon. Pottailun hoksasi viikossa (sitä ennen puol vuotta sillon tällön pissat pottaan), puhetta ja laulua tulee entistä enemmän, kiittää ruuasta niiaten... Ja puhuu kavereistaan tosi paljon. Rosa sitä, Rosa tätä. Joululoma oli kaksi viikkoa ja ikävä hoitokavereita oli kova.

En tiedä sitten millasta olisi ollut päiväkodissa.

Kyllä se teilläkin varmaan hyvin menee. Alku voi olla rankkaa, mutta kyllä se helpottaa ja lapsi saa hoidossa paljon virikkeitä. Ja itsekin jaksaa jotenkin paremmin lapsen kanssa leikkiä ja töhöttää iltaisin ja viikonloppuisin (vaikkei se mitenkään vaikeeta ollut hoitovapaallakaan).
 
varmaan helpotta puolin jos toisin, kun sanoit, että voi olla lyhyttä päivää ja lyhyttä viikkoa. Ei koulua enää voi siirtää sinulla tai tehdä etätyötä enemmän?
Minun 2v7kk vielä kotona, mutta innoissaan puhuu päiväkodista, kun isoveli käy siellä 15krt/kk.
Kannattaa myös käydä tutustamassa paikkaan yhdessä muutaman kerran, sitten jättää lapsi hetkeksi jne. Pehmeä lasku auttaa sopeutumaan ja itsellekin varmaan helpompi jättää hoitoon, kun tuntee tädit ja talon tavat.
 

Yhteistyössä