Miten suojata lapsen kasvot?

  • Viestiketjun aloittaja Tietämätön
  • Ensimmäinen viesti
Tietämätön
Moi kaikille... Olimme tytön kanssa ulkona ja tuuli aivan kamalsati ja kylmää oli. Jopa omiin kasvoihin sattui kun ne jäätyi. Ihmettelenkin tässä että onko lemassa jotain voiteita mitä voisi laittaa tytön kasvoille jottei iho saisi kylmää.Tai onko muita hyviä niksejä? Haluaisin kuitenkin että hän näkisi jotain vaatteidensa alta kun mennään ulos ja sisälläkään ei koko päivää haluaisi istua.
Kiitos neuvoista jo etukäteen! :)
 
Voiteita ei sa laittaa, edes auttavat vaan palleltumista. Laita kunnon kypärämyssy tai sit semmoinen silmäaukko pipo päähän. Ei oikeen muu auta. Tosin jos ulos haluatte mennä ja ilma tuulinen niin tehkää ratttailla lenkki. Niissa on kuitenkin aiak suojaisaa ja samalla saa raitista ilmaa.
 
Meillä ainakin laitetaan naamaan oikein rasvaista rasvaa (ei sisällä paljoa vettä, nimeä en nyt muista). Täytyy vaan laittaa jo ajoissa ennen ulos lähtöä että ehtii imeytyä. Ei oo ainakaan vielä tullu paleltumia vaikka aika viimassa ollaan välillä oltu.
 
Joskus muinoin (kun minä olin lapsi) neuvottiin pistämään rasvaa poskiin, ettei tule paleltumia, mutta nykytietämyksellä sitä ei suositella! Laitapa Googleen hakusanoiksi paleltuma ja hoito, niin löytyy hyviä ohjeita. :)
 
angela
ei saa laittaa voiteita. ennen vanhaan uskottiin että se ehkäisee paleltumisia. jos laittaa voidetta se tarvii laittaa paljon ennen ulos menoa, että se on hyvin imeytynyt niinkuin edellä mainittiin. vaikka veden määrä olisi voiteessa vähäistä. mieluiten suojaa vaatteilla.
 
Googlen kautta löytyi tusta vitalis voiteesta,et vitalis vedetöntä voidett a voi käyttää pakkasella. Levitetään ennen ulosmenoa ja annetaan imeytyä.
On kuulemma käytetty jo vuosikymmeniä.
Itse olen kans miettinyt sitä koska meillä pojille on turha kiskoa mitään silmänreikämyssyjä ku ei meinaa tavallisetkaan pysyä päässä,mut en ole viel löytänyt mistään.
 
duhunu pikana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.01.2006 klo 21:45 annukka83 kirjoitti:
Googlen kautta löytyi tusta vitalis voiteesta,et vitalis vedetöntä voidett a voi käyttää pakkasella. Levitetään ennen ulosmenoa ja annetaan imeytyä.
On kuulemma käytetty jo vuosikymmeniä.
Itse olen kans miettinyt sitä koska meillä pojille on turha kiskoa mitään silmänreikämyssyjä ku ei meinaa tavallisetkaan pysyä päässä,mut en ole viel löytänyt mistään.
Tätä mieltä minäkin.
Itse käyttäny sitä ihan teininäkin aina tarvittaessa.. Ja kun rasiassa isosti lukee että "vedetön".
=)
 
harmaalehmu
itse en käytä voiteita itseni enkä lapsen iholla, sillä voidekerros estää ihon itse tuottaman nesteen haihtumisen. Tällöin rasvan alle muodostuu vesikerros, joka saattaa palelluttaa ihon kovalla pakkasella.

Sen sijaan suojaan kasvot hyvin viimalta. Ilma itsessään eristää oikein hyvin, joten lapsen päähän kunnon karvalakki, joka nousee hivenen poskien ihosta. siihen päälle voi sitten kiepauttaa löyhästi (villaisen) kaulaliinan, vähän kauemmaksi kasvoista jotta hengitys pääsee pois ihoa kylmettämästä. Kokeilkaa vaikka itse, miten hyvin iso huivi tai kaulaliina pitää kylmän loitolla, kun sen kietaisee löyhästi pipon, kaulan ja naaman suojaksi.

Ja sitten tietysti tuo, että koettaa pitää lapsen kasvot pois tuulesta. eli jos muksu istuu pulkassa niin käytän pulkkaa jossa voi istua väärinpäinkin, rattaissa vaihtuu kulkusuunta tuulen mukaan ja kuomu vedetään suojaamaan sivua. Potkukelkassa lapsi voi istua naama menosuuntaan jne.
 
Mii
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2006 klo 01:45 duhunu pikana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.01.2006 klo 21:45 annukka83 kirjoitti:
Googlen kautta löytyi tusta vitalis voiteesta,et vitalis vedetöntä voidett a voi käyttää pakkasella. Levitetään ennen ulosmenoa ja annetaan imeytyä.
On kuulemma käytetty jo vuosikymmeniä.
Itse olen kans miettinyt sitä koska meillä pojille on turha kiskoa mitään silmänreikämyssyjä ku ei meinaa tavallisetkaan pysyä päässä,mut en ole viel löytänyt mistään.
Tätä mieltä minäkin.
Itse käyttäny sitä ihan teininäkin aina tarvittaessa.. Ja kun rasiassa isosti lukee että "vedetön".
=)
ÖÖh no kyllähän muutkin ainekset kuin vesi jäätyy... Eli itse en myöskään laita rasvoja pakkaseen. Illalla rasvaillaan poskia yöksi että voivat hyvin ja kestävät ilman vaihtelut. Pukeutumisella suojaa, kuten tuossa edellisessä viestissä hyvin kuvailtiin.
 

Yhteistyössä