Miten suojata yöraapijan (4kk) kädet?

Onko kellään vinkkejä?

Meillä 4kk-ikäinen poika, joka raapii jatkuvasti päänahkaansa verille - eniten juuri yöaikaan. Atooppinen iho, maitoallergia todettu altistuksessa, samoin Almiron-altistuksessa tuli heti ihoreaktio. Nyt syö pelkkää Neocatea, ei kiinteitä, ja hurja raapiminen vain jatkuu, vaikka ihottumat näyttävät jo paljon paremmilta. Taitaa siis olla tuo atopia, johon ei enää ruokavaliot vaikuta. :/

Eli: jonkinlaista suojaviritystä pitäisi saada käsiin yöksi. Poika saa hepulin hanskoista, koska tykkää hiplata unirättiä tms nukahtaessa. Huutaa ja riehuu, kunnes tumput ovat irti. Talvella voisi käyttää pyjamaa, jossa on umpinaiset hihat, mutta nyt kesällä nukkuu lyhythihaisessa bodyssa tai vaippasilteen. (Kovasti on kuumakalle ja liian lämmin saa raapimaan vielä enemmän.) Mistä löydän viileät hanskat tms ja miten saan ne pysymään kädessä? Tietysti itse ongelmalle eli tuolle kutinallekin pitäisi jotain ratkaisua löytyä. Auttakaa...

terv. veriviiruisia lakanoita pyykkäävä väsynyt äiti
 
Minä kävin ostamassa stockmannilta sellaiset hyvin ohuet tumput. Poika saa silti otteen unilelustaan tai peitostaan vaikka tumput on käsissä. Ihan hyvin on vielä pysynyt käsissä, vaikka aluksi epäilin suht löysän kuminauhan johdosta... poika on pian 8 kk. Sitä ennen meillä oli käsissä Prismasta ostetut vähän paksummat lapaset, mutta näin kesän tullessa ne taitaa olla liian kuumat meidänkin kuumakallelle.

Päänahkaa olen sitten yrittänyt rasvata joka ilta ceridal öljyllä, mutta lienee tullut jo tapa tuosta raapimisesta, kun alkaa väsyttämään.
 
Hei! Meilläkin kärsitään allergioista ja atopiasta. Myös pään raapiminen on kuvioissa. Meillä 10kk tyttö. Minä olen kokenut hyväksi ylisuuren bodyn jossa olen ommellut hihansuut umpeen, tyttömme myös kuumakalle, mutta nukkuu pelkkä body päällä, ei ole liian kuuma vaikka aluksi sitä pelkäsinkin. Nyt kesällä ajattelin kuitenkin kokeilla ohuita tumppuja, jotka laitan ihoteipillä kiinni ranteisiin (joku antoi minulle tämän vinkin). Toivottavasti saatte apua raapimiseen, mutta se pään raapiminen voi olla kyllä tapakin. Näin luulisin ainakin meillä olevan!
 
untis
Apteekista saa sellaista sideharsosukkaa, josta saa tehtyä ohuet tumput lapselle. Meillä vedettiin sitä vauva-aikana koko käsivarsiin rasvan päälle (ihottuma paha myös käsivarsissa) ja jätettiin pitkälti ylimääräistä, joka kieppastiin käden päälle tumpuksi. Ihoteipillä ranteesta kiinni, niin pysyi hyvin.

Päänahan kutinaan ja karstaan meillä on auttanut runsas öljy(Ceridal) + pesu vedellä vähintään joka toinen päivä. Eikä ikinä vettä ilman öljyä! Hiukset jäävät toki tosi rasvaisiksi, mutta se on paljon pienempi murhe. Apteekissa näin mainoksen myös jostain päänahan rasvaukseen tarkoitetusta tuotteesta (vaahto?), joka ei mainoksen mukaan rasvoittaisi hiuksia, mutten ole sitä uskaltanut kokeilla. Pelkäsin, että jos siinä on jotain meidän lasta ärsyttäviä kemikaaleja mukana enkä siksi vielä uskalla vaihtaa kokeiltua tuotetta...

Toki ruokavaliokin täytyy olla kunnossa, muuten kutina pahenee. Neocatekaan ei välttämättä kaikille sovi, jollei ihottuma hellitä, niin kannattaa harkita vielä muidenkin korvikkeiden kokeilua.
 
Meillä myös tuota apteekin sukkaa (olikohan tubinette nimeltään), mitä leikkaan niin pitkät pätkät, että tulee yli kyynärpäiden. Meidän pojalla myös ihottumaa käsivarsissa ja myös kämmenselissä + sormissa, eli kunnon rasvaus tumppujen alle ensin. Ongelmana siis kasvojen, päänahan ja niskan raapiminen.
Tumpuissa ja tuossa tuubisukassakin on vaan se ongelma, että syö ne märiksi (poika nyt 5kk) ja sillä märällä tumpulla hinkkaa kasvojaan niin kauan, että lähtee nahat. Eli melkein pahempaa jälkeä saa aikaiseksi, kuin pelkällä raapimisella. Nyt nukutaankin niin, että poika on vieresä ja minä pidän käsistä kiinni koko yön...
Kapaloon en uskalla laittaa, kun kääntyy mahalleen ja on liian kuumakin jo nyt kesällä.
 
untis
Tulipa vielä mieleen, että meillä lapsi saa lääkärin määräyksestä jatkuvasti Zyrtec-tippoja kutinan hillitsemiseksi. Onko tämä muilla käytössä? Mielestäni se on auttanut jonkin verran.
 
Meillä käytössä Atarax. Tosin joudun usein antamaan jo päivällä, kun saa reaktion jostain. Mutta jos päästään iltaan asti, niin hillitsee kyllä kutinaa ihan hyvin ainakin alkuyön. On kyllä väsyttäväkin.
 
Kiitokset kaikille avusta tässä! :flower: Pitänee sitten ottaa tuo ihoteippi käyttöön hanskojen kanssa ja ennen kaikkea jutella lääkärin kanssa jostain lääkityksestä. Meillä on kyllä Ataraxiin resepti ja pullokin kotona, mutta todella hatarat ohjeet saatiin siitä, milloin, miten paljon, miten usein jne voi käyttää. :( Nyt alkukesästä pidettiin ohutta myssyä päässä yöt ja pari päivääkin. Tämän alle sai hyvin kortisonit hautumaan sen lisäksi että esti raapimista. Nyt kuitenkin ihottuma on levinnyt rajusti myös muualle kehoon ja poika on oppinut raapimaan myös muualta. Uusia keinoja pitää siis kokeilla. Voi että on surullinen mieli pienen tukalan olon takia. :'( Tiedätte moni varmasti tunteen...
 

Yhteistyössä