Miten tää homma oikeaoppisesti tehdään??4 v nukutus omaan sänkyyn, et nukahtais yksin

  • Viestiketjun aloittaja Tustus
  • Ensimmäinen viesti
Tustus
Eli olen aika kyllästynyt, lapsi nukkuu säännöllisesn epäsäännölliseati main vanhempien välissä, välillä omassa sängyssä mutta vieressä pitää olla kunnes nukahtaa....joskus kaksikin tuntia!!
Minulla olisi muutakin tekemistä sinä aikana ja nyt päätin toimia...
Lapsi söi iltapalan, pestiin hampaat, mentiin lapsen sänkyyn, luin yhden iltasadun pieni iltavalo huoneessa.
Lähdin huoneesta pois, lapsi tuli perässä, sanoin nyt on yö, nyt nukutaan,,,alkoi surkea tihrustus kun lapsi on tosiaan tottunut että olen vieressä kunnes nukahtaa.

Nyt istun olkkarissa, lapsi tullut 2 kertaa pois huoneesta rihrustaen ja kyynelsilmin kysyy koska tulet viekkuun :((.
Aaarhg!!! Musta ei ole tähän, mieli tekisi ottaa syliin!!!

Meneekö tämä nyt ihan päin vittua ja laps saa hylkäämiskokemuksen???:(
 
"vvieras"
Kyllä se npin pitää tehdä tai aloitat niin että istut ensin vaikka ovella sisäpuolella ja pikkuhiljaa poistut. Mutta kyllä meilläkin sanoo että äiti ikävä nukuta, mutta meillä on vauvakin enkä edes voi ja siivotakin pitäisi. Sanon että äiti ei voi jäädä ja pehmolelu on turvana. Meillä tosin totuttu tuohon jo pienenä. Sänkyyn kannetaan kun tulee pois sanomatta mitään. Tietysti kysyt mikä on ja jos pelottaa yrittäkää saada pelko pois esim. Katsomalla ettei sängyn alla ole mitään.
 
Jatkat tuota takaisin viemistä sinnikkäästi.Ei todellakaan tuon ikäisen vieressä pidä olla kahtakin tuntia...Pysyt kovana ja vaan talutat takaisiin,ei syliin!Tai sitten olet napisematta hamaan tulevaisuuteen saakka illat vieressä.
Monelta muuten menee nukkumaan jos kaksikin tuntia riekkuu hereillä?
 
Tustus
Vitun mies!! Istun tyynen onnellisena täällä ja ajattelen että kävipä kivuttomasti, lapsi on sängyssään jee! Yhtäkkiä kuuluu vaimeaa puhetta...kävin katsomassa. Lapsi makkarissa miehen vieressä!!!!
Helvetti.
Ei kun takaisin omaan sänkyyn...byää ole kiltti, tule mun viereen.
Mä olen raakalaismamma :(
 
Tustus
Jatkat tuota takaisin viemistä sinnikkäästi.Ei todellakaan tuon ikäisen vieressä pidä olla kahtakin tuntia...Pysyt kovana ja vaan talutat takaisiin,ei syliin!Tai sitten olet napisematta hamaan tulevaisuuteen saakka illat vieressä.
Monelta muuten menee nukkumaan jos kaksikin tuntia riekkuu hereillä?
No nyt meni nukkumaan silloin kun tämän ketjun aloitin...tai siis jätin hänet sänkyynsä sadun jälkeen tuohon aikaan.
Herää n klo 6 ja nukkuu päiväkodissa päiväunet klo 12-14.
 
Tustus
Nyt on hiljaista...koska uskallan mennä kurkkimaan huoneen ovelle että nukutaanko siellä vai luetaanko kirjaa!

Miten kauan teillä on kestänyt...kuinka monta iltaa siis, että lapsi on oppinut nukahtamaan yksin?
 
"mamma"
Sitkeästi tuolla tavalla vaan :) Kannattaa toki jossain vaiheessa nukuttaa siellä omassa pedissä koko yön, että saa vanhemmat oman rauhan ;) . Meillä se vaati vain muutamia kertoja, kun piti lapsi viedä kesken yön takas sänkyynsä yöllä.. tottui ja ymmärsi nopeasti jutun idean... Meillä aikuisten sänky on rauhoitettu lapsilta kokonaan (0-, 4, ja 7-vee)... ja kyllä on ihanaa, että edes yöllä saa olla täysin omassa rauhassa miehen kanssa.. vaikka sitten kuorsaten! :D
 
"lili"
Meidän 3v: Tä meni 1. Ilta 4h, sata palutusta sänkyyn, ainaki melke. 2. Ilta 2h, 50 palautusta. 3. Ilta 10min, 1 palautus. Ja sitten oppi. Menetelmä rankka sen hetken mutta todella toimiva
 
supernannyn opit käyttöön tarvittaessa hieman sovelletusti toimiiiiiiii ;) tyttö nukkunu kohta viikon ettei oo mamman tarvinnu olla vieres 4v tyttö :) (minäkin olen hieman et kestä kun toinen itkee mut itkuja oo ollukkaa :) kannustusta ja meillä seinällä paperi mihin kerätä 15 tarraa nii saa pienen palkinnon :) motivoi tosi paljon :)
 
"huh"
Nyt on hiljaista...koska uskallan mennä kurkkimaan huoneen ovelle että nukutaanko siellä vai luetaanko kirjaa!

Miten kauan teillä on kestänyt...kuinka monta iltaa siis, että lapsi on oppinut nukahtamaan yksin?
sori, en edes lukenut ketjua loppuun (ja en vähättele aihetta) mutta siitä sun aloitusviestistä tähän "nyt on hiljaista" on kulunut 20min... Eli ei todellakaan vielä mikään nukkumaanmeno ongelma tuon ikäiselle! Seilaa minkä seilaa mutta hiljaa hermostumatta palautat vaan sänkyyn. Siihen voivotteöuun ei kannata ryhtyä.
Sitten jos teillä herätys aamuisin arkena klo6 niin iltasatua lukemaan viimeistään puol kasi tai ainakin kasilta ne peittelyt jne.. Aika vähän nukkuu jos kymmeneltä vasta"sammuu" ja kuudelta ylös.. Jos seilaa viekö yölläkin hereillä..
 
Kävin lukemassa unikoulusta ja meillä aloitettiin se 5pv sitten. Tyttö on kyllä vasta vuoden vanha ja nukahtanut aina vellipullon jälkeen syliin. Joskus kestänyt tunninkin nukahtaa ja hartiat jumissa heijannut toista. Päätin sitten tutustua aiheeseen ja alkaa "raakalaiseksi"
Vellin jälkeen kannoin sänkyyn, itse pötkötin omalla sängyllä ja silittelin kylkeä, jonkun ajan päästä lähdin---> huutoa ja seisoi siellä. Takas silittelemään ja sama homma kolme kertaa. Mitään ei saa puhua ja rauhalliset liikkeet aikuiselle.
Seuraavana iltana kaksi kertaa palasin ja jatkoin ja sitten ei tarvinnutkaan enää. Vielä vähän jännitän jonkun aikaa tuleeko huutoa, mutta ei, siellä nukutaan.
Eli kyllä unikoulu toimii, pitää vaan olla sitkeä ja rauhallinen sissi tuossa hommassa.
Ja MOLEMPIEN vanhempien mentävä samoilla säännöillä.
Kannattaa googlettaa unikoulu, oli eri vaihtoehtoja ja voi niistä katsoa mikä sopii parhaiten itselle.
Tsemppiä tosi paljon sinne !!
 
"pieras"
mä istun vielä ekaluokkaisenkin vieressä joskus... mutta se ei kestä kuin vartin.
Joskus jos ei meinaa nukahtaa ja haluaisi pölistä, niin mulle tulee "kamala pissahätä" ja lupaan tulla takaisin heti kun olen käynyt vessassa. 5 min perästä menen oikeasti takaisin - mutta lähes poikeuksetta on nukahtanut sillä välin.
 
Meillä tytön seilailu oman ja meidän sängyn välillä loppui, kun taloon tuli uusi vauva (vaikka olisi voinut ajatella että käy juuri päinvastoin, ongelma pahenee). Jotenkin tyttö (silloin 3 v) "kasvoi" kertaheitolla ja totesi ihan itse ettei ole mikään vauva, vaan iso tyttö joka nukkuu omassa huoneessaan :) Vauva siis nukkui pinniksessä meidän makkarissa.
 
"Hömelö"
Jos lapsi on tottunu aina nukahtamaan vanhempien sänkyyn viereen niin minusta on ok ja lapselle inhimillistä olla vieressä vaikka siihen asti että lapsi nukahtaa, kunhan vaan nukahtaa omaan sänkyyn. Tämä siis jos lapsi esimerkiks hätääntyy ja itkee lohduttomasti. Mutta kannattaa kertoa että on uni on tullu, menee vanhemmat omaan sänkyyn nukkumaan. Seuraavana iltana sitte istuu lapsen vierellä jonkun aikaa hämärässä ja lähtee vähän aikasemmin pois huoneesta niin että lapsi sen näkee. Seuraavana poistuu vielä aikasemmin, tai oman lapsen tahtiin. Ja lapsi palautetaan aina sänkyyn takasin jos nousee ylös sängystä. Kiukkuitku on asia erikseen, sitä ei minusta kannata palkita jutustelemalla, väittelemällä, sylittelemällä tms., mutta hätäitku on asia erikseen ja sillon minusta on hyvä sen enempää juttelematta tai asiasta numeroo tekemättä ottaa hetkeks syliin tai silitellä sängyssä makaavaa lasta. Eikä kannata antaa periks vaikka lapsi pistäis hanttiin, meillä kesti kuukausitolkulla sitä että lapsi pomppi sängystä JOKA ilta ylös noin tunnin ajan ja aina vietiin suoraan takasin sänkyyn. Mutta kyllä sinnikäskin lapsi lopulta oppi, eikä taatusti jääny lapselle traumoja.
 
"vieras."
Meillä 4,5-vuotias nukkuu usein vielä meidän vanhempien välissä. Näin oikeastaan aina silloin, jos me mennään lapsen kanssa samaan aikaan nukkumaan ja viime aikoina olenkin useimmiten ollut silloin jo väsynyt. Eikä minua haittaa se kyllä yhtään, mutta eihän siinä silloin olekaan mitään nukuttamisrumbaa, sen kun vaan jäädään kaikki iltasadun jälkeen nukkumaan. Mutta lapsi osaa nukkua myös omassa sängyssään, noin vuosi sitten opetettiin hänet siihen.

Sitä minä tuossa aloittajan kertomuksessa ihmettelen, että eikö sen lapsen kanssa voisi puhua hyvissä ajoin ja perusteellisesti tuosta nukkumisasiasta? Ei ole lapselle reilua, jos hän nukkumisaikaan jääkin yllättäen ja varoittamatta yksin, vaikka on muuhun tottunut. Meillä ainakin meni tosi hyvin vuosi sitten tuo omaan sänkyyn opettelu, kun siitä tarpeeksi juteltiin. Minä en pakottanut ja raahannut huutavaa lasta sänkyyn, minusta ne supernannyn ohjeet tuntuu "väärältä".

Aloitin aiheesta keskustelun siis jo viikkoja etukäteen, rohkaisin ja innostin lasta. Näin hän sitten meni lopulta aivan vapaaehtoisesti nukkumaan omaan sänkyynsä. Ei minulla ollut mikään kiire, aivan mielelläni odotin että lapsi itse asialle lämpenee. Tarvittaessa olisin käyttänyt palkitsemista, eli lapsi olisi saanut jonkun palkinnon, kun olisi vaikka viisi kertaa nukahtanut omaan sänkyynsä. Siihen ei ollut kuitenkaan tarvetta, keskustelu riitti.

Omaan sänkyyn meillä ei ole koskaan "nukutettu". lltasatu luetaan vanhempien sängyssä ja sen jälkeen lapsi saatetaan omaan sänkyynsä, peitellään ja toivotetaan hyvät yöt. Lapsi jää nukahtamaan itsekseen, huoneen ovi jätetään raolleen ja yövalo päälle.
 
"vieras."
Meillä tehtiin niin, että iltasadun ja -laulun jälkeen istuttiin hetki lapsen vuoteen vieressä. Sitten sanoin, että menen vaikka pesemään puurokattilan tms. ja tulen katsomaan sinua sen jälkeen. Sitten menin hetkeksi pois ja kävin katsomassa. Jos lapsi ei vielä nukkunut, lupasin tulla kurkkaamaan uudelleen vaikka suihkun jälkeen. Noin viikossa oppi, että nukahtaminen on ihan turvallista, eikä aikuinen häviä minnekään vaikka ei vieressä koko aikaa olisikaan.
 

Yhteistyössä