miten te kilpparin vajaatoiminnnasta kärsivät olette onnistuneet laihduttaa?

  • Viestiketjun aloittaja plääh....
  • Ensimmäinen viesti
plääh....
Itse laihdutin 1v sitten noin 15kg joista takaisin tuli 10kg. Onnistuin laihduttaa kävelemällä melkein joka päivä ja niukilla kaloreilla elin.
Nyt yritän taas laihduttaa mutta eri systeemillä.

Miten olette muut onnistuneet ja saaneet painonne pidettyä kurissa?
 
Ohi aiheen, mutta onko kukaan saanut lääkkeitä vaikka arvot viitteissä? Itselläni ne ovat olleet laskusuunnassa jo pari vuotta, viimeisimmässä verikokeessa t4v aivan alarajalla. tsh:ta ei mitattu. Oireet passaisi kyllä. mm. lihonut parissa vuodessa, väsyttää yms yms.
 
"Mie ite"
Ohi aiheen, mutta onko kukaan saanut lääkkeitä vaikka arvot viitteissä? Itselläni ne ovat olleet laskusuunnassa jo pari vuotta, viimeisimmässä verikokeessa t4v aivan alarajalla. tsh:ta ei mitattu. Oireet passaisi kyllä. mm. lihonut parissa vuodessa, väsyttää yms yms.
Joo mie sain kun olin kaks vuotta ollut kuin nukkuneen rukous eikä muita sairauksia todettu- sanoin itse lääkärille että voisko lääkitystä kokeilla ja sain kuin uuden elämän thyroxinin ansiosta. Kilot eivät ole lähteneet mutta ei niitä alkuunkaan paljoa ollut joten näissä mitoissa voin elää näillä ikävuosilla.
 
Jannan
Syömällä sairauteen tarkoitettuja lääkkeitä jolloin kilpparin arvot on normaalit. Normaalitilassa ei vaikuta painoon (nousuun tai laskuun) millään tavalla.
Eipä ne lääkkeet kaikilla painoa saa putoamaan.
Vai kauanko pitäisi lääkityksen aloituksen jälkeen odotella, että paino lähtisi laskuun?

Ja mä olen saanut lääkityksen vaikka arvot oli viitteissä (suomalaisissa viitteissä). Jenkeissä olisin saanut lääkityksen jo ajat sitten.
Oireet puhuivat puolestaan ja iso määrä muita sairauksia suljettiin labroin pois.
 
-.-
Mulla on yhdistelmähoito, arvot erinomaiset, mutta silti paino ei putoa. Aikanaan pudotin helposti 20 kiloa syömällä vähemmän. Nyt samat konstit käytössä mutta painolle ei tapahdu mitään. Jokin mun kropassa muuttui raskauden ja synnytyksen myötä.
 
Tarkastettiin vain tuo t4v ja koska se on "nätisti viitteissä", ei aihetta tutkia enempää. Olin juuri vuoden masennuslääkkeillä tämän kauhean väsymyksen vuoksi. Ei ne auttaneet ja lopetin ne. Pitäisi taas raahautua sinne, mutta kun niin saamaton nykyään.
 
vierass
Eipä ne lääkkeet kaikilla painoa saa putoamaan.
Vai kauanko pitäisi lääkityksen aloituksen jälkeen odotella, että paino lähtisi laskuun?

Ja mä olen saanut lääkityksen vaikka arvot oli viitteissä (suomalaisissa viitteissä). Jenkeissä olisin saanut lääkityksen jo ajat sitten.
Oireet puhuivat puolestaan ja iso määrä muita sairauksia suljettiin labroin pois.
Siis ainakin sen verran että arvot ovat normalisoituneet. En nyt tarkoittanut että paino lähtisi itsestään tippumaan lääkityksen myötä vaan että dieetin kautta paino tippuu normaalisti kun lääkitystä käyttää ja arvot normaalit.
 
"kkk"
Nätisti viitteissä ei tarkoita sitä, että kilpirauhanen toimisi niin kuin pitäisi! Pistää niin vihaksi, kun vajaatoimintaa hoidetaan ihan mielivaltaisesti vain arvojen mukaan, vaikka olon se mittari pitäisi olla. Sinuna menisin osaavalle endogrinologille tai vielä parempi vaihtoehto olisi funktionaalinen lääkäri, jolla lääkearsenaalikin hoitoon laajempi!
 
aloittaja...
[QUOTE="kkk";30207710]Nätisti viitteissä ei tarkoita sitä, että kilpirauhanen toimisi niin kuin pitäisi! Pistää niin vihaksi, kun vajaatoimintaa hoidetaan ihan mielivaltaisesti vain arvojen mukaan, vaikka olon se mittari pitäisi olla. Sinuna menisin osaavalle endogrinologille tai vielä parempi vaihtoehto olisi funktionaalinen lääkäri, jolla lääkearsenaalikin hoitoon laajempi![/QUOTE]

missä näitä lääkäreitä on?
 
"kkk"
Pääkaupunki seudulla on paljon, Turussa pari, Tampereella, Oulusta löytyy.. FB:ssä on ryhmiä kilpirauhasen vajaatoiminnalle ja sieltä saa apua myös lääkäreistä. Ja he hoitavat vajaatoimintaa myös eläinperäisillä lääkkeillä kuten armour tai erfa thyroid, jotka ovat teholtaan paljon parempia kuin syntettinen thyroxin.
 
rasvaa lisää
Kilpparivajavaisen ei pitäisi missään nimessä laihduttaa kituuttamalla! Painon pitäisi pudota, kuten normaalilla ihmisellä, jos lääkitys on kunnossa (ja ruokavalio, mutta omasta mielestäni suositusruokavalion noudattaminen ei ole kilpparivajavaisellekaan hyvä juttu).

Valvira on alkanut tarkastaa (lue: vainota) kilpparilääkäreitä, joten niille pääseminen on entistä vaikeampaa ja jonot pitenevät, kun eivät voi tutkinnan ajan ottaa vastaan mitään kilpirauhaspotilaita, eivät edes vanhoja.

Vajakkien pitäisi myös tarkistaa vasta-aineet, jos oireet eivät poistu, koska itsellä ainakin päällä oleva autoimmuunitulehdus (olen vahingossa syönyt vehnää) tekee vajaatoiminnan oireita lääkityksestä huolimatta.
 
Pieni korjaus
[QUOTE="kkk";30207730]Yleensä tsh pitäisi olla alle 2 ja mielellään lähempänä 1 ja t4v siellä yläkolmanneksella. Lisäksi t3v yläkolmanneksella.[/QUOTE]

Nämä yllämainitut pätevät henkilöön joka ON KORVAUSHOIDOSSA kilpirauhashormonien suhteen. TSH:n ylärajaa ollaan toki säätämässä alas, arvioita esitettään että ylärajaksi pitäisi asettaa noin 2,5 nykyisen noin 4 sijaan. Terveiden ihmisten arvot ovat hyvinkin yksilöllisiä. Mm. itse voin kaikkein parhaiten arvoilla TSH 2.5 ja T4V 15.8. Silloin olin nuori ja täysin oireeton. Myöhemmin poistettiin kasvaimen vuoksi kilpirauhanen eli mitään autoimmuunitulehdusta minulla ei ollut. Nyt paras olo on kun TSH on noin 1,5 ja T4V noin 17. Eli pitoisuutta pitää olla verenkierrossa enemmän kuin luomusti että tulisi sama vaikutus kudoksiin...
 
Spencer Hastings
Mulla tsh 4,9 ja t4v 16, tsh oli aiemmin vielä korkeampi. Saan vasta kolmannessa kontrollissa lääkityksen, tai ainakin toivottavasti. Painon pudottaminen on vaan melkein mahdotonta, mutta se pysyy aisoissa kasvispainotteisella ruokavaliolla ja kevyellä karppaamisella. Tosin mulla on myös keliakia, niin on vähän pakkokarppaustakin osaksi.
 

Yhteistyössä