Miten te muut nukutatte noin puolivuotiaanne yöunille??

Meidän vauva on 6,5kk ikäinen. Hän nukkuu yöt syömättä sekä päivisin kahdet päiväunet. Rytmi on vielä hieman liukuva, ruokailut ovat ehkä paremmin paikallaan. Päiväunista usein taistellaan, parvekkeella tai vaunuissa vauva nukkuu melko hyvin. Ongelmamme alkavat illalla, koska yöunille nukuttaminen saattaa kestää jopa kaksi ja puoli tuntia. Tyhmyyksissäni ja johtuen asumis,- sekä nukkumisjärjestelyistämme olen opettanut vauvan nukahtamaan syliin, mistä haluan ehdottomasti eroon. Oma aika illalla olisi luksusta :) en vain, tiedä miten toimisin.. KOSKA syliin nukuttamiseen liittyy myös vauvan tapa juoda maito / vellipullonsa; hän juo pullollisensa vähintään kahdessa tai kolmessa erässä ja vain täysin rauhoituttuaan. Vauva syö päivällisen sekä iltapuuron, ja voisin toki laittaa hänet yöpuvun ja kuiviin vaihdettuani pinnasänkyyn rauhoittumaan (rauhoittuisikohan hän.. ?!!) ja nostaa syliini testatakseni, onko hän tarpeeksi rauhoittunut juodakseen ja ensi alkuun vain esimerkiksi puolet tai kolmanneksen pullostaan HUOH!!! :( en ole imettänyt, vauva on ollut tällainen juoja koko pienen ikänsä. Hampaita ei vielä ole, mutta tapa ei näin ollen voi liittyä niiden tuloonkaan. Ongelmaa esiintyy myös päivisin, mutta päivisin useammassa erässä nautiskeltu pullollinen ei tuota mitään ongelmia (paitsi silloin, kun on kiire ;) ). Vauva on isokokoinen,- ja ruokainen, ruoan pitää olla valmiina HETI. Olen tulkinnut, että nälkä menee jotenkin yli ja vauva tarvitsee aikaa rauhoittuakseen ja sitä kautta syödäkseen. Vauva juo Nan-korviketta, iltaisin velliä.

Olisin kiinnostunut kuulemaan teidän muiden äitien tapoja nukuttaa noin samanikäiset vauvanne. Päivärytminne muutenkin kiinnostaisivat, koska olen miettinyt, onko vauva joka ilta yliväsynyt rauhoittuakseen ja juodakseen. Viimeaikoina olen muutaman kerran herättänyt tyttömme jälkimmäisiltä päiväuniltaan; en vain vielä ole ollenkaan oppinut, mihin asti on sopivin nukkua / antaa nukkua vaikuttamatta iltanukahtamiseen. Iltavelli olisi kuitenkin todella tärkeä päivittäisen nestemäärän kannalta, kun taikamukista juominenkin on vielä hieman hakusessa.

Voiko tällainen tapa juoda maitonsa liittyä esimerkiksi allergiaan tai johonkin muuhun sairauteen? Vai onko aivan normaalia? Onko muilla näin pullonsa tyhjentävää vauvaa- miten te saatte pikkuisenne yöunille? Olen puhunut asiasta neuvolassa, mutta en yöunille nukuttamisen yhteydessä, enkä ehkä osannut ilmaista muutenkaan itseäni kyllin selvästi. Olen itse tuon kannalla, että nälkä menee jotenkin yli ja vauva on iltaisin yliväsynyt rauhoittuakseen ja juodakseen, mutta miten ratkaisen yöunillenukuttamisongelman?? Vinkkejä, KIITOS!!! :) (kysykää, jos tarvitsette lisätietoja auttaaksenne)
 
Vauvasi oppii rauhoittumaan itse sänkyyn iltapuuron ja maidon jälkeen ihan kuin on oppinut syliinkin nukahtamisen. Siispä kannattaa tehdä selkeät iltarutiinit ja niiden jälkeen vaan omaan sänkyyn, hyvät yöt ja pois huoneesta. Näin meillä on tytöt oppineet itse rauhoittumaan ja nukahtamaan ilman nukuttamista. Puolivuotiaana tyttömme rytmi oli jotakuinkin seuraava: klo 20 iltapuuro ja iltatissi/maito klo 21 viimeistään sänkyyn unta hakemaan klo 6 aamumaito klo 8 aamupuuro klo 11-12 päiväruoka klo 15-16 välipala klo 17-18 iltaruoka. Väliin mahtui kahdet päiväunet klo 10-12 ja 14-16. Lähempänä vuoden ikään siirryttiin yksiin päiväuniin klo 12-14.
 
Meiän (huomenna) 6kk, nukahtaa omaan sänkyyn ihan itsekseen 19-20 maissa.
Musta tuntuu et toi osissa maidon juominen on hänen tapansa johon on tottunut, ei siinä varmaan sen kummempaa oo.Rupeetkohan sä liian aikasin antamaan tuota maitoa, et hällä ei oo tarpeeksi kova nälkä et jaksais juoda kokonaan sen tarvitsemansa määrän?? Paljonko juo kerrallaan ja mikä on kokonaismäärä?
 
Hei,

mun tyttö on jo 8kk - mutta varmaan noin 4-5 kk iästä asti meillä on toiminut:
- aiemmin yhdessä vedettiin verhot eteen, sammutettiin parit valot
- meillä on erityinen 'tähti'valo - hämyvalo aina tässä kohtaa päällä (vain)
- sängyn päällä riisutaan , teen kevyen vauvahieronnan laventeliöljyllä
- puetaan yöpuku
- nyt 1-1,5 kk on luettu/laulettu kuvakirjaa sängyllä maaten
- sitten noustaan , sammutan yövalon - mennään olohuoneen sohvalle (telkkari auki hiljaisella)
- haen vellipullon - tyttö syö sen (tai 1-1,5 dl siitä) - kestää ehkä 5-10 min
- silmät menee kiinni - laitan heti tutin suuhun, kannan sänkyyn makuuasennossa - ja jää sinne
- sängyssä aina lehmä-unirätti käteen , peitto päälle

Eli juu - nukahtaa syliin ja vellille, mutta käy nopeasti ja kivuttomasti - ja noita muita yönuotituksia on aikalailla, joten luulisin että voi sitten aikanaa jättää velliäkin pois.
Imetys on meillä loppunut , kun tyttö ei suostunut syömään - niin tuo vellitys muistuttaa kovin imetystä, ja on jotenkin herkkä hetki molemmille (syö pullotutin läpi vielä, eli joutuu imuttamaan)

Se on totta, että tytön pitää olla sopivan väsy - mittarina ehkä paras on (tarkkailun, silmien hieronnan yms lisäksi) se, että edellisistä unista on yli 2,5 tuntia kulunut...
Meillä saattaa joskus olla kans vähän kiukku ja itku tulla , mutta tuohon iltakirjaosaan yleensä rauhoittuu ja kuuntelee sen suosiolla.

Lisäksi aattelen että 'ohentelu' iltaa kohti, ehkä enemmän syliä viimeisen tunnin aikana yms - tekee hyvää lapselle... ja rauhoittaa ...

Meillä päivärytmi menee 'iholla' - eli riippuen asioista , päiväunet voi vaihdella paljonkin. Mutta koskaan en itse herätä unilta - tosin unet ei koskaan ole yli 1,5 tuntia ... Mutta viimeiset - klo 3-5 aikaan alkavat unet - jos ne menee yli 1830 - niin parempi jättää väliin ja sinnitellä , tuo meän nukkuma-aika kun on 20-21...

Eli en osaa muuta sanoa, kun että josko auttaisi että vauvalle antaisi vielä enemmän yökoordinaatteja, merkkejä illasta ja yöstä ?

 
Meidän puolivuotias juo pullosta iltavellinsä ja nukahtaa itsekseen sänkyynsä useimmiten kello 22. Joskus on puoliunessa jo siinä kohtaa kun velliään syö josta hänet on sitten helppo vain nostaa sänkyynsä. Mutta ihan hereillä ollessaankin nostan hänet vain sänkyynsä tutin kera ja joko hän nukahtaa tovin kuluttua omiin juttuihinsa tai sitten riekkuu tovin jolloin käyn kerran kaksi antamassa tutin suuhun. En huudata lasta mutta en heti ekasta inahduksestakaan syöksy hyssyttelemään. Näin ei opikkaan siihen että joku tulee heti kun vähän älähtää. Eipä sitä omaa luksusaikaa pahemmin tässä talossa ole enkä sitä odotakkaan niin kauan kun vauva on vielä näin pieni.
Nukkuu yön heräilemättä ja aamulla herää noin kello 7-8 jolloin siis syö velliä (2dl). Perunaa sitten siinä 10.30-11 pienen pilttipurkin verran ja nukahtaa päiväunille. Riippuen ollaanko liikenteessä vai kotosalla päiväunet vaihtelee tunnista kahteen. Tämän jälkeen annan pullollisen maitoa (2dl) Nälän määrästä riippuen hedelmäsosetta siinä kolmen aikaan ja vähän ajan kuluttua taas pullon maitoa (2dl) nukahtaa jossain välissä toisille päiväunilleen ja heräilee sitten kuuden maissa jolloin annan taas perunaa ja maitoa. Iltavelliä (2dl) sitten tosiaan siinä 21-22 ja siitä sänkyyn.
Olen kiitollinen helposta vauvasta. Olen myös kokenut allergisen, koliikkisen vauvan pitkälle 1-vuotiaaksi asti ja kaikki sympatiat niille jotka läpikäyvät samaa. Terve nuorimies meillekin sitten kasvoi kaikesta epätoivosta huolimatta. Nyt siis 15-vuotias rippikoululainen.
Vauvamme nyt siis puolivuotias.
 
Kuulostipa tutulta! Meidän puolivuotiaalla pojalla juuri samanlainen tapa, eli iltapullo ei mene ennenkuin on täysin rauhoittunut. Sinun täytyy nyt saada lapsi nukahtaan omaan sänkyynsä, ei syliin. Laitat sen vaan illalla sänkyynsä, et edes yritä antaa pulloa. Annat "jutella" siellä niin kauan kuin viihtyy yksikseen. Kun alkaa itku, laitat tuttia suuhun ja peittelet. Toistat tätä niin kauan että rauhottuu. Voit silitellä päätä/peppua. Ekana iltana voi mennä tunteja, seuraavina vähemmän aikaa. Kun vauva on täysin rauhottunut ja enää vain "tutti heiluu", otat vauvan rauhallisesti peittoineen syliin, annat pullon, se juo sen yhteen mittaan ja mukahtaa. Näin tapahtuu ainakin meillä ja hyvin menee nukahtamisen osalta! Kyllä se siitä :hug: =) =)
 
:D meillä nukahdetaaan väkisin vellipullo suussa ja kyllä yleensä hiukan herää kun laittaa sänkyynsä, mutta sulkee melko pian silmät uudestaan. Tyttö on 7kk. Aiemmin ehditiin viemään sänkyyn asti ennen nukahtamista ja ihan hyvin on sinne jäi jokletelemaan ja nukahti kun muutamat pienet itkut kun ei vielä osannut itse tuttia laittaa, mutta nyt sekin menee itse laittaen.

Meillä on aika tarkat rytmit ja kun niistä mennään ohi, niin ei hyvää seuraa. Jotenka yöunille meillä mennään jo 19:15-19:30 ja nukutaan sitten tohon 7:30-8:00 saakka. Aamu aloitetaan maidolla ja sitten puuroa. Päikkärit 10:00 ja lihasose 11-12 (jos reissussa niin ekaksi hedelmäsose ja sitten 13:00 lihasose) ja maitoa/vettä ja maitoa tuttipullosta... ennen päikkäreitä 13:30-14:30 päikkärit, 16:00 maito +hedelmäsose/jogurtti ja 17:30 kasvissose ja jälkkäriksi mahdollisesti jotain hedelmää. Iltatoimet alkaa 18:45 ja velli sitten ennen unta naamariin.
 
Meillä ei tarvitse nukuttaa, tyttö on niin väsynyt että nukahtaa hetken pyörimisen ja unilauleskelun jälkeen itse. Näin ei todellakaan ole aina ollut. Kuten joku sanoi, hyvät iltarutiinit valmistavat vauvan unille.
meillä on iltapuuro, kylpy/suihku, yökkärin laitto, sitten makaillaan sängyssä lukemassa/höpöttelemässä ja sitten tyttö syö rintaa. Sen jälkeen omaan sänkyyn ja sinne jää.
Sen verran joutuu tarkkailemaan että milloin aloittaa rutiinit, virkeää vauvaa ei kannata edes yrittää nukkumaan. Meillä menee n. 3-4 h edellisistä unista ennenkuin mennään nukkumaan, yleensä 21 aikoihin.

Pienenpänä ( n. 3kk vanhana) oli illat kanssa semmosia kahden tunnin nukutuksia, mutta rauhottelemalla lasta omaan sänkyyn alkoi pikkuhiljaa oppimaan että sänky on oma ja turvallinen paikka ja sinne mennään nukkumaan.
 
Meillä 6.5kk poika. Aika kauan meillä poika oli sellainen "yökyöpeli", että varsinaisille yöunille meni puolenyön aikaan. Nyt on nukkumaanmeno aikaistunut, tänään meni nukkumaan jo 21 jälkeen, keskimäärin menee yöunille klo 22.

Meillä iltapuuro on siinä kahdeksan maissa ja sen jälkeen tehdään iltapesut ja laitetaan yöpuku päälle, jonka jälkeen imetän ja laitan pojan sänkyyn, jonne nukahtaa tutti suussa, rätti kädessä ja pupu kainalossa :heart: Jpskus nukahtaa tissille. Aamuyöllä/yöllä syö keskimäärin kerran, on nukkunut läpi yönkin, mutta meillä noiden kiinteiden määrä ei ole vielä kovin suuri, mikä tuohon yösyöntiin voi vaikuttaa. Syönnin jälkeen nukahtaa heti uudelleen. Aamulla herää 7-8 maissa, syö rintaa ja nukahtaa uudelleen noin pariksi tunniksi. Noin yhdeksän kymmenen maissa herää, syö puuroa. Ottaa parin kolmen tunnin päiväunet, riipuen siitä moneltako on herännyt,puoleltapäivin tai jonkin pari tuntia myöhemmin ulkona vaunuissa. Joskus ottaa piennet unet puoleltapäivin omassa sängyssä ja nukkuu pitemmät unet ulkona myöhemmin. Illalla ottaa toisinaan pikkutorkut ennen yöunia. Tällainen on rytmi tällähetkellä. Nukumaan meno on vielä helppoa, mutta esikoisella se nukuttamisrumba alkoi 1v, nyt kolmivuotiaana on onneksi helpottanut, saa nähdä kuinka nyt käy =) Meillä on molemmat pojat nukkuneet alusta asti omassa sängyssä eli sinne laitettu yöunille tissin jälkeen.

 
minä nukutan puolivuotiaan pikkuneidin samalla illalla kun isovelikin käy nukkumaan, eli 19 maissa vaipanvaihto, yökkäri päälle, iltamaito pullosta, tutti suuhun ja isoveljen viereen pötköttelemään. sängyssä ollaan viimeistään 19.30. pikkuneiti nukahtaa parissa minuutissa kun pääsee sänkyyn, mutta joudun siirtämään omaan pinnikseen että saan isoveljen kanssa nukutettua jolloin voi olla että havahtuu parikin kertaa :( . mutta koska molemmat lapsukaiset vaativat 100 prosenttisen huomion nukutuksen yhteydessä niin siksi näin. meillä pikkuneiti syö yöllä vielä 3 kertaa ja aamuheräilee viimeistään 6 maissa.
päivärytmi on ollut vakio jo suht kauan eli aamu-unet nukutaan 9 maissa, päiväunet 11 maissa ja sitten 16 kieppeillä. meidän neiti ryömii, heijaa itseään konttausasennossa ja nyt peruuttaa istuma-asentoon - ja pää kolisee:) onneksi on rauhallisempi liikkuja kuin isoveli eikä vielä kävele tukea vasten, tuntuu että hyvä kun nytkään ehtii perässä juosta. kukkaruukuista lentävät mullat ja koiran vesikippo on IHANA läträyspaikka ja leluista kiinnostavat vain isoveljen pikkuautot...että näin meillä:)
 
Ihan alusta asti meillä on menty tähän tapaan (huom. nämä on noin aikoja):

20 iltapuuro (aiemmin tämä oli pois)
20.20 potta, pesu, vaipat, yökkärit
20.45 iltarukous, iltalaulu ja iltavelli (äitin vieressä joko äitin ja isin sängyssä tai omassa tulevassa isossa sängyssä)
21 pinnikseen rauhoittumaan ja nukkumaan

Jää yleensä omaan sänkyyn muutamaksi minuutiksi puuhailemaan jotain (sukat pois :D ), mutta nukahtaa sinne noin 5-15 minuutissa. Pois lähtiessäni laitan soimaan soittorasian hälle.

Päiväunista:

Meillä on katettu parveke, jossa ennen nukkus vaunuissa. Nyt nukkuu siellä matkasängyssä. Aloitetaan varmaan syksyllä nukkumaan sisällä päikkäreitä, joten tulee olemaan vaikeeta taistelua. Ainakin nämä muutamat kokeilut tähän mennessä on johtaneet siihen, ettei nukuta kuin max 1 tunti kerrallaan (ulkona noin 2-3 tuntia kerrallaan).
Mutta sitä pähkäillään sitten, kun on pakko siirtyä sisälle nukkumaan.
 

Yhteistyössä