Miten te pienituloiset jaksatte elää,jos mitään ylimääräistä ei voi hommata?

  • Viestiketjun aloittaja miten?
  • Ensimmäinen viesti
vierasvaraton
"Mä en jaksais sellaista elämää, että koskaan ei olis varaa käydä kahvilla, leffassa, jääkiekkopelissä, museossa."

Kyllä niillä parjatuilla sossunrahoilla noihin pääsee. Ikinä en ole käynyt enemmän elokuvissa, kuin toimeentulotukea nostaessan i(Okei, en ole kyllä muulloin kaupungissa asunutkaan..)
 
Rasittavaa.
Se, että on pienituloonen ei tarkoota sitä ettei ikinä olisi varaa noihin asioohin. Eikä kaiken mukavan tekemisen tarvitte olla maksullista. Ihmiset ei myöskää halua elämäänsä samoja asioota kuin sä esim. ei mua ainakaa kiinnosta mitkää jääkiekkopelit.
Lopeta tuo pohjalainen mukahauska murteen kirjoittaminen, se on pelkästään typerää.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27463933]Minä tienaan alle 1000euroa kuukaudessa ja asun yksin, joten asumismenot ovat suuret. Tästä huolimatta asuntoni on sisustettu designklassikoilla, käytän muotivaatteita, autona on uudehko audi, jne.


[/QUOTE]

Lol. Ihan alle 1000 eurolla uudehko audi. Tais jäädä jotain kertomatta ;)
 
Ollaan oltu pienituloisia, luultavasti köyhiäkin, mutta ei mun elämä perustu materiaan.
Kyllä ne pienet ilot tulee ihan muualta kun uusista tavaroista.
Sitäpaitsi, kun ei ole juuri rahaa, ja oikein haluaa jotain, niin kun siihen saa rahat säästettyä
se tuntuu suorastaan lottovoitolta :)

Tottakai se on rankkaa ja välillä harmittaa, masentaa, raivostuttaa.
Mutta asenne on se mikä ratkasee.
Jos on rahat loppu, silti perheellä katto päällä ja ruokaa saa tehtailtua pöytään,
niin ei aina muuta tarvitse. Maailmassa on vaikka kuinka paljon ilmaisia tai todella halpoja aktiviteetteja. Parhaisiin hetkiin tarvitaan yhteistä aikaa ja sulaa luovaa hulluutta :)

Tekisi ihan oikeasti joka jampalle ja janitalle hyvää kokeilla elämää vähävaraisena muutaman kuukauden ajan,
oppisi ehkä arvostamaan elämää ja sen iloja ihan uudella tavalla!
 
"vieras"
Meilläkään ei osteta turhaa TAVARAA, mutta käydään kahvilassa, elokuvissa jne muuta pientä kivaa tekemistä arkeen. Eli ne vähäiset roposet säästetään siinä, että ei lotota, ei osteta karkkia, ei lehtiä, ei leluja (vain jouluna ja synttäreinä, muuten joskus harvoin kirpparilta), ei meikkejä, ei tupakkaa, ei alkoa, ei sisustussälää... Mä veikkaan, että moni "köyhä" olisi vahemmän köyhä, kun jättäisi myös nuo luettelemani turhuudet ostettua. Vaikka lottoaminen tai jokin kartkkipussi ei paljoa maksa, niin viikko- ja etenkin vuositasolla niistä tulee melkoisia summia. Ja kaikki tuntemani pienituloiset pistävät rahansa juurikin tuollaiseen turhaan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27463846]Mä en jaksais sellaista elämää, että koskaan ei olis varaa käydä kahvilla, leffassa, jääkiekkopelissä, museossa.[/QUOTE]

no en kyllä harrasta noita vaikka on varaakin.
 
Rollolainen
me ollaan pienituloisia, mutta on varaa käydä jokaus kahvilla ja 1.4 kertaa vuodessa ulkonasyömässä jne. on tietokoneet ja lapset saa harrastaa ja käydä kilpailuissa ( ovat maksulisia). Meillä ei ole autoa, mutta asutaan keskustassa,joten ei tarvita autoa. Lapset jaksavat kävellä/pyöräillä 1-3 kertaa harkkoihn tuonne reilun 3km pähän.
Ruokaa ostetaan kerralla enmmän, tulee ylätättävästi säsätöä, kun vähenee heräteostot.
meidsän perheesee kuuluu 2 aikuista 17v, 12v ja 11v pojat. Autetaan myös omillaan asuvaa tytärtä ostamalla häenlle ruokaa ja maksamalla hänen kilpailumatkojaan, koska opiskelijalla ei ole rahaa paljon. Vuokrat ym laskut tytär maksaa itse.
Meillä tulot noin 2500e ( sisältää kaikki rahat) mä opiskelen ja mies on työtön ( eket ansiosidonnaiset tulevat varmaan marraskuun lopulla)
Erikoista on se että mise oli töissä ja tulot oli suunilleen samta, koska teki osa-aikatyötä. joten ei se tyyöntko oikin kananttanut. Nyt jää enemmän rahaa käyttöön ku ei tarvitse töihi ruokia ostaa ( mä saan koulussa ilmaisen ruoan)
 
ymmärrän jollain tapaa
Ymmärrän aloituksen ajatuksen. Vaikka itselleni tyydytystä tuottaakin ennemminkin se, kun huomaan, miten vähällä voi pärjätä. Enemmän kuin ostaminen minulle tuo tyydytystä se kun huomaan että on paljon asioista joita muut tarvitsevat ja itse en.
Kuitenkin jos joka sentti pitäisi laskea, niin se olisi raskasta. Tykkään panostaa joskus kalliiseen ruokaan ja jopa Rossoon meidän perhe saa menemään helposti 150 euroa juomineen, jälkiruokineen ja kaikkineen ja meitä on vain neljä. Olisi myös ikävä tunne, jos ei voisi koskaan viedä lapsia leffaan kun pyytävät ja vastaavat jutut. Tavarasta en hirveästi piittaa.
 
Keittiönoita
Asennekysymys. Tunnen useitakin ihmisiä, joiden mielestä on yksinkertaisesti järjetöntä maksaa yhdestä kahvikupillisesta kokonaisen kahvipaketin hintaa. Tai lasillisesta viiniä kokonaisen viinipullon hintaa. Ihmisiä, joilla ei ole mikään kiire nähdä ensi-iltaan tulevia elokuvia vaan paljon mieluummin odottavat sen noin vuoden, jonka jälkeen leffan voi muutamalla eurolla vuokrata koko perheen katsottavaksi. Ja itse asiassa leffateattereissa on nykyisin ihan järjetön meteli, joten pitäisi vielä hommata korvatulpatkin. Kotona voi säätää ääntä sopivaksi.
 
1207
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27470611:
Asennekysymys. Tunnen useitakin ihmisiä, joiden mielestä on yksinkertaisesti järjetöntä maksaa yhdestä kahvikupillisesta kokonaisen kahvipaketin hintaa. Tai lasillisesta viiniä kokonaisen viinipullon hintaa. Ihmisiä, joilla ei ole mikään kiire nähdä ensi-iltaan tulevia elokuvia vaan paljon mieluummin odottavat sen noin vuoden, jonka jälkeen leffan voi muutamalla eurolla vuokrata koko perheen katsottavaksi. Ja itse asiassa leffateattereissa on nykyisin ihan järjetön meteli, joten pitäisi vielä hommata korvatulpatkin. Kotona voi säätää ääntä sopivaksi.
Aivan. Ja usein omasta telkkarista näkee paljon paremmin kuin hartwall-areenalla. Jossa on kylmä tai kuuma tai likaista tai vessa kaukana ja matka pitkä.

Tavaraa, jos sitä on paljon, menee aika siihen...

se pitää säilöä ja säilytystilat siivota ja niin poispäin.
 
"Heidi"
Minä en kaipaa mitään ylimääräistä elämääni: en materiaa, enkä menoja. Tosin en ehkä ihan pienituloisimpiin kuulukaan. Välillä tosin olin sitäkin, kun olin kotihoidontuella.

Nyt olen taas jättäytynyt osittaiselle hoitovapaalla ihan vapaaehtoisesti. Tulot putosivat. Viime kuun liksa oli 1500 e, mutta enempää en tarvitse. Tällä saa kaiken tarpeellisen itselleni, lapsilleni ja lemmikeilleni.
 
"mimmi"
minä olen ollut ns.köyhä jo pitkään...mutta olen oppinut arvostamaan muuta kuin materiaa.mikä lopulta elämässä on tärkeintä,läheiset ja rakkaus,välittäminen. ei se materia.nykyään saa paljon asioita hankittua käytettyinä.ilo ja onnellisuus tulevat ihan jostain muusta kuin ostamisesta ja kulutuksesta. lapsille tahdon toki joskus tarjota elokuvan tai uimahallireissun,se on mukavaa ja sitä osaa arvostaa kun ei niin usein sitä tee.
onnellinen elämäänsä <3
 
"poikia3"
Kuka mitäkin arvostaa...

Itse käytän rahaa mieluummin museoihin ja leffassa käyntiin kuin vaikka baariin ja röökiin. Tykkään taiteesta ja historia on mielenkiintoista.
Minäkin tykkään taiteesta ja historiasta. Mutta suurimpaan osaan museoista pääsee ilmaiseksi, monissa museoissa on ilmaisia iltoja tai jopa koko päiviä. Koska esim. Espoon kotiseutumuseo Glimsissä on ilmainen sisäänpääsy keskiviikkoisin, me olemme käyneet siellä useita kertoja kesässä. Glimsissä on kesäisin mm. kanoja, ja omat poikani ovat viihtyneet katselemassa niitä. Samoin paikalla on usein opastuksia siitä, miten ennen tehtiin jotakin. Noin usein emme siellä kävisi, jos joka käyntikerta olisi ollut maksullinen.

Tämä vain esimerkkinä siitä, että kaikki ei aina maksa yhtään mitään.
 
"heh"
[QUOTE="vieras";27463941]Museot ja oopperat on ihan turhaan arvostettuja ja yhteiskunnan rahoilla tuettuja.[/QUOTE]

Tyypillinen kommentti ihmiseltä joka ei ymmärrä kulttuuria:)
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";27465404]Lol. Ihan alle 1000 eurolla uudehko audi. Tais jäädä jotain kertomatta ;)[/QUOTE]

Entinen mieheni kertoi kesätyöajaltaan raksaduunarista, joka söi joka päivä hernekeittopurkin ja näkkileipää töissä. Ei koskaan siis mitään muuta. Vaatteet oli mitä oli ja asuikin kuulemma hyvin vaatimattomasti. Mutta miehellä oli aina uuden karhea mersu alla. Vaihtoi siis autoa todellakin usein ja aina ihan uuteen autoon.

Riippuu siis tosiaan siitä, mihin rahansa käyttää, mihin ne riittävät.
 
"miumau"
-kirppikset
-ilmaispäivät museoissa ja taidenäyttelyissä
-kahville edulliseen kahvilaan, esim.leipomokahvilat
-säästää muista kuluista, tekee ruoat ja leivät itse
-ilmaisharrastukset, esim.talvella luistelu, hiihto, pulkkamäki (tarvikkeet kirppikseltä)
-kirjasto
-oopperaan tai balettiin voi säästää rahaa ja käydä esim.puolen vuoden välein niillä halvemmilla paikoilla
-julkinen liikenne
-perhekerhot, puistot, metsäretket, kirkossa käynti
-säästää esim.vuoden ja lomamatkalle esim. suomen sisällä junalla + halpa majoitus esim.hostellissa
-samalla hinnalla junalla vaikka venäjälle, tai risteilylle jossa ei osteta kalliita karkkeja tm.
-eläintarhat, huvipuistoissa 1-3 laitetta riittää lapsille
-tuetut lomat, päiväkerhot, kansanopiston ryhmät ja kurssit, seurakunnan illat (esim.taidekerho)
-vapaaehtoistyö



että kyllä me ainakin aika hyvin jaksetaan elää, ja ylimääräistäkin saadaan joskus hankittua. vaikka elän alle suojaosuudella 830e/kk vuokran jälkeen. lapsen kanssa (opiskelen). saan myös säästettyä lapsen tilille rahaa, sekä olen kk.lahjoittaja kahdessa hyväntekeväisyysjärjestössä (pieni summa molemmille)
 
"Köyhä"
En kaipaa golfin ja hevospoolon tapaisia liikuntaharrastuksia, vaan harrastan "ilmaista" liikuntaa, lenkkeilyä, yleisurheilua, pyöräilyä, pesäpalloa, jalkapalloa, sulkapalloa, tennistä, jne. Kaveriporukalla tai omaksi ilokseni.

En matkustele ulkomaille, vaan suosin kotimaan matkailua, suomi on täynnä kauniita kaupunkeja, paikallisia erikoisuuksia, nähtävyyksiä, ruokaelämyksiä, ja se lappi... ei tarvita kuin teltta, kalavehkeet, rinkka ja erähenkisyyttä nii siellä vois vaellella vaikka viikon, kaks.

En osta kalliita marjoja, sieniä, kasviksia, yrttejä ja kalaa kaupoista, vaan kasvatan, kerään ja saalistan ne itse.

En maksa kahvipaketin hintaa yhdestä kupillisesta kahvia, vaan keitän samalla hinnalla 60 kupillista kotonani.

Kierrätän, korjaan, dyykkaan...

Rakastan taidetta, museoita, näytelmiä, ja historiaa. Ainakin täällä näitä pääsee kokemaan ja aistimaan ihan ilmaiseksikin.

Listaa voisi jatkaa lähes loputtomiin.

Pienistä puroista syntyy iso joki, pienelläkin rahalla voi elää, halutessaan säästöillään voi ostaa jotain isoa ja tarpeellista.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27465404]Lol. Ihan alle 1000 eurolla uudehko audi. Tais jäädä jotain kertomatta ;)[/QUOTE]

No sen verran täytyy myöntää että laitoin siihen 5 vuoden aikana kertyneet marjastus- ja sienestysrahat ja vanha -88 toyota meni vaihdossa.

Uudehko on myös suhteellinen käsite mutta itselleni aikanakin vuoden 2006 audi a4 on uudehko, joillekkin se tietenki on jo antiikkinen museoauto.
 

Yhteistyössä