Miten teette soseita itse?

Mössätty makaroni pakastekuutiona ei kuulosta kyllä yhtään houkuttelevalta, mut onks se oikeasti ihan syötävää? Luulisin että näyttää ihan oksennukselta :x Täytyypä kokeilla myöhemmin. Samaten couscous.
Kuinkas paprika, saako antaa?
Ja kesäkurpitsa, saako antaa 4kk vanhalle? Jospa tekisin peruna-kesis -mössöä :/
 
Mä en oo laittanu makaroonia mihinkään pakastekuutioon vaan tehny ihan kattilallisen sapuskaa missä on jo kaikki ja sit pakastanu purkeissa missä on yhen aterian sapuska. Vähän hassusti selitetty mut toivottavasti ymmärsit. Kirjotin kyllä jo pitkän sepustuksen aikasemminkin tähän ketjuun. Oon antanu paprikaa ja kesäkurpitsaa.
 
Niin semmonen tarkennus vielä että esim spgettisoosi sapuskaan oon laittanu jauhelihaa ja tomaattia, sipulia ja valkosipulia. Ne oon keittäny yhdessä ja sekottanu sauvasekottimella. Rakettispagetit oon keittäny erikseen ja lisänny sellasenaan muussattuun ruokaan.
Ja muihinkin ruokiin oon esim. porkkanat ja paprikat keittäny erikseen ja lisänny pieninä palasina muussattuun ruokaan. Saa vähän niitä kikkareita mukaan ja muutenkin ruoka on paremman näköstä.
 
Älä nyt Mamizu06.. Se on ihan jees myös. Kyllä meilläkin turvaudutaan kaupan ostoksiin, SAA VAIHTELUA, kun ei sitä nyt kaikenmakuisia vaihteluita aina jaksa. Ja voihan sitä tehdä vaikka niinkin, että laittaa puolet purkista kaupan tavaraa ja loput annoksesta omatekemään!! Ihan terveellistä myös.

Tjaah, spaghetti-pakaste.. Hmm, mitähän tulis? Ehkä laittaisin tuoreeltaan annokseen, kun ei tosiaan kauaa kiehu. Paljon vähemmän aikaa, kuin peruna.
Ja RUIS- TAI KAURAPASTAA, tietenkin.. ;)
 
mä esikoiselle tein itse 7kk:n iästä soseita joihin lisäsin keitettyä tummaa pätkäspagettia sellaisenaan ja pakastin. hyvin kelpasi. ihan jopa tyyliin peruna+pussillinen hemapa:a, tomaattipyrettä ja sitä spagettia. lihan lisäsin aina sekaan pakastettuina jääpalakuutioina (muistaakseni 2 jääpalaa vastas tarvittavaa määrää ). turha alkaa pilkkomaan/soseuttamaan pastaa, kyllähän kaupan 8kk soseissakin on jo ihan hyvän kokoisia paloja.
 
Vähän OT mutta meillä neiti 9kk yökkii nyt kaikelle lämpimälle ruualle mitä tulee noista 8kk purkeista mutta eilen söi sujuvasti itse riisiä ja kananpaloja sekä tänään rakettispagettia sellaisenaan... eikä aiheuttanut yökin yökkiä vaikka tunki niitä makarooneja monta kerrallaan suuhun..
 
Kyllä meillä ainakin kelpaa se pakastettu spagetti, on ihan herkkua. Mutta tuohan nyt syö kaiken muunkin mahdollisen (paitsi kalaa) menee pakastetut riisit ja perunatkin. Mut mä en oo tosiaan tota jääpalajuttua käyttäny vaan pakkasessa on valmiita annoksia missä on jo kaikki sekasin. Niin ja tummaa riisiä, tummaa rakettispagettia, ruispastaa ja kaurapastaa oon vaan antanu, en oo kertaakaan esim. valkosta riisiä käyttäny. Cuoscoustahan on vaan sitä yhtä laatua joten se on kelvattava :) .
 
Ostin kans tuota Oolannin perunamuussi pakastetta. Pitääkö se oikein kunnolla kypsyttää mikrossa vai riittääkö pelkkä sopivan lämpöiseksi lämmittäminen? Ja sekaan otin sulamaan muita omatekoisia kasviskuutiota. Lisään sitten kai vaan vettä/korviketta niin että tulee sopivan löysää...
 
Alkuperäinen kirjoittaja salva78:
Kyllä meillä ainakin kelpaa se pakastettu spagetti, on ihan herkkua. Mutta tuohan nyt syö kaiken muunkin mahdollisen (paitsi kalaa) menee pakastetut riisit ja perunatkin. Mut mä en oo tosiaan tota jääpalajuttua käyttäny vaan pakkasessa on valmiita annoksia missä on jo kaikki sekasin. Niin ja tummaa riisiä, tummaa rakettispagettia, ruispastaa ja kaurapastaa oon vaan antanu, en oo kertaakaan esim. valkosta riisiä käyttäny. Cuoscoustahan on vaan sitä yhtä laatua joten se on kelvattava :) .
Cuoscuosta on myös täysjyvä versio :D gogreen merkkistä ainakin, jos tuolla yhdellä laadulla sitä "valkoista" versiota tarkoitit.
 
On kyl ihailtavaa! Mie oon ny tehny bataattisoseen ku vast aloteltiin kiinteet. Mut saa nähä miten sitä jaksaa kaiken itse tehdä. Mut oisha siin aina illalla hyvin aikaa ku poika menee unelle seiskan mais viimeistää. Ni tehä sillon iso satsi ja laittaa pakkaseen =)

Kui kauan ne muute kestää? Eikös kuukausia ny kummiski? Entä sit ku sulattaa.. pari pvää?
 
Kivoja vinkkejä - kiitos :flower:
Meillä 8kk ikäinen syönyt kohta 2kk soseita, ja jo alussa ilmeni, että porkkanalle on allerginen. Teen siis soseet itse - valmisruoissa lähes kaikissa porkkanaa :| Mutta onhan nuo itsetehdyt kuitenkin ruoan näköisiä, ja halvempiakin ;)

Olen tehnyt kasvis-soseet keittäen, ja kuumana sauvasekoittimella soseuttanut ja pakastanut pilttipurkkeihin valmiit annokset. Perunaa en ole vielä antanut (vierastan vähän noita "uusia" perunoita), mutta bataatin olen todennut hyväksi - ja lapsi tykkää :p Bataattipohjaan olen lisännyt kukkakaalta, parsakaalta, kesäkurpitsaa ja munakoisoa.

Viikko sitten aloitettiin liha, keitin naudanlihakuutioita paprikan ja sipulin kanssa. Soseutin paprika-sipuli-keitinlientä kastikkeeksi ja pakastin lihakuutiot kokonaisina. Siitä on helppo raastaa juustoraastimella lautaselle ;)

Hedemäsoseita en ole pakastanut, vaan tehnyt aina tuoresoseita tai raastetta, samoin marjoja olen sulattanut pakkasesta suoraan välipalalle.

Ja tuosta säilymisestä, pakkasessa kestävät vähintään sen 6-12kk (ellei ole käytetty rasvaa) ja sulatan itse vain vuorokauden tarpeeseen.
 
MAhtava ketju!!! :D

Mä oon innokas sosekokkailija. Nyt vasta perusainekset käytössä mut haluisin laajentaa.. Täytyy tutkia tätä ketjua enemmänkin! :flower:

mut kysymys: mulla on iso kasa tuoreita luumuja enkä tiiä miten niistä tekisin sosetta?! :attn: :attn: :attn:
 
Miulla taasen tämmönen kysymys: Jos haluaisi tehdä soseen, joka on tehty ohjeella, jossa on todella monia raaka-aineita (lihaa, bataattia, tomaattia, palsternakkaa, purjoa tms.. nuo siis vain hatusta vedettyjä, ei mietittyjä sopisko yhteen vai ei :D) niin pitääkö jokaista ensin koittaa se pvä pari ennen kuin voi sitten antaa tuota sekoitusta?
 
Nimenomaan raaka-aineet täytyy ottaa yks kerrallaan mukaan ruokavalioon; sillä tavalla on helpompi myös löytää mahdollisia allergiaoireita aiheuttava raaka-aine! Eli siis esim. näin et ensin muutama pvä perunaa, sit sen kaveriks otetaan vaikka pikkasen porkkanaa ja taas mennään näin muutama pvä, sit uus raaka-aine mukaan vaikka palsternakka ja taas muutama pvä.. Suositus ois ens alkuun, et yks uus ruoka-aine per vko ja ihan maksimissaan 2! Lihojen kanssa kannattaa odottaa ainakin kk tai parikin ennenkuin sitä alkaa maistattamaan.

Lukematta yhtään alusta asti tätä ketjua, niin aattelin vinkata sellasta (voi siis olla et tää on tullu jo aikasemmin ilmi), että ens alkuun voi keitellä yhtä raaka-ainetta, oli se sit porkkana tai bataatti tms. ja soseutuksen jälkeen pakastaa jääpalalokerikossa. Sit niitä eri makuja voi yhdistellä mielin määrin. Näin mä siis tein ens alkuun, mut nykyään lapseni ollessa melkein 10 kk, keitän kattilallisen kasvismixiä ja sit taas lihat erikseen. Keitettyäni lihan soseutan sen ja pakastan jääpalalokerikossa. Ton kasvismixin (jossa usein myös pastaa/riisiä/ohrasuurimoita) pakastan sopivan kokoisissa kerta-annospakasterasioissa, johon lisään 2 kuutiota lihaa.
Sulaamaan otan tollasen pakasterasian edellisenä iltana suoraan jääkaappiin; ehtii hyvin sulaamaan lounaalle! Hätätapauksessa (en siis ole muistanut ottaa illalla..) aamulla tiskipöydän kulmalle pariks tunniks.. Ja mä en säilyttäis pakkasessa kuin maksimissaan muutaman kuukauden, mut eipä noi ehdi montaa vkoa edes siellä vanhanemaan kun saa uutta taas tehdä! :D
 

Yhteistyössä