Miten tehdään ns. pehmeää marenkia?

Kävin viime viikolla miehen kanssa kaupungilla kahvilassa ja siellä oli tarjolla todella ihanaa raparperipiirakkaa. Piirakan päälle oli pursotettu marengin makuista ja näköistä päällistä, mutta se oli pehmeämpää kuin tavallinen kivikova marenki. Ei kuitenkaan niin pehmeää kuin kermavaahto ja makukin oli eri...

Tietäisikö joku, mitä se päällinen oli ja miten sitä tehdään?
 
"lyyti"
Tää on taivaallinen torttu, jossa on marenki pinnalla (sellainen pehmeämpi). Ohjetta muuttamalla voit vaihtaa sitruunakiisselin raparperiin ihan hyvin, jos raparperista tykkäät enemmän. SItruunasta tulee kuitenkin huippuhyvä torttu :)

http://www.hellapoliisi.fi/marenkileivonnaiset/amerikkalainen-sitruuna-marenkitorttu.php
 
Marenkikakku - MTV3.fi - Makuja - Reseptit

Mun olisi tarkoitus tehdä tuota tänään. Eli periaatteessa tuo marenkiohje on sama kuin hellapoliisin ohjeessa, mutta tuohon tulee vielä pähkinää.

Tuossa mun ohjeessa on paistoaika 35- 40minuuttia ja tuossa linkittämässäsi taas ei paistoaikaa sanota, mutta kehoitetaan tarkkailemaan koko ajan... :confused: Onko paistoaika siis se ratkaiseva tekijä? Vai palaako mun marengit täysin jos pidän yli puoli tuntia uunissa?
 
Eli mitenköhän muokkaisin tuota omaa reseptiäni? Paistan ensin suklaaosiota tuon puolisen tuntia-reilun, sitten vedän päälle marengin ja paistan loppuun niin että marenki saa just ja just värin? Vai "sulaako" marenki jos laitan sen sitten vasta kuuman piirakan päälle ja takaisin uuniin?
 
"lyyti"
Hyvää siitä tulee :) Pehmeän marengin tekemisessä olennaista on just paistoaika ja lämpötila. Kovaa marenkia tehdessähän uunia pidetään pienellä lämmöllä ja paistoaika on jopa 2h...Kun laitat googleen hakusanaksi sitruuna-marenkipiirakka, niin saat paljon vastaavia ohjeita, joita voit vertailla. Tuo piirakka on näet aikamoinen klassikko :)

Vertailun vuoksi: Esim. Pavlova-marenkitorttu (aivan uskomattoman hyvää sekin :) tehdään kovasta marengista ja jos vertaat paisto-ohjeita, niin huomaat selvän eron

http://www.maku.fi/resepti/pavlova
 
ISO KIITOS NEUVOJILLE :flower:

Vielä siis sen tarkistaisin, että voinko tehdä noin, että paistan ensin suklaakakkupohjan ja laitan sen päälle lopuksi marengin? Vai sulaako se? (Kuten kermavaahto sulaisi...)

Vai tekisinkö pohjan reilusti etukäteen, antaisin jäähtyä ja sen jälkeen vasta laitan marengin ja paistan uunissa?
 

Yhteistyössä