Miten teillä alkanut täysimetetyllä vauvalla allergiaoireet?

  • Viestiketjun aloittaja "Eee"
  • Ensimmäinen viesti
"Eee"
Meillä 3kk ikäinen vauva vielä täysimetyksellä ja nyt yhtäkkiä suun ympärille alkanut ilmestyä näppyjä, joista neuvolantäti sanoi, että ovat erittäin tyypillisen ruoka-aineallergiareaktion näköisiä.

Olen tässä yrittänyt keksiä, mistä nuo voisivat johtua. Mun ruokavaliossani ei oo ollu viimeaikoina mitään isompia muutoksia, mutta olin antibioottikuurilla viime viikon, joten se voisi varmaan olla yksi selittävä tekijä. Lisäksi nyt on alkanut pakkaset, joten sekin ehkä voisi aiheuttaa iho-oireita...

Antibioottikuuri loppui, mutta näpyt ovat vaan pahenemaan päin. Siksi mietin tässä nyt, että voiko ruoka-aineallergia alkaa ilmetä yhtäkkiä tuolla tavalla näppyinä, vaikka olisinkin syönyt samaa ruoka-ainetta jo koko imetyksen ajan? Siis että vauva olisi ensin reilun pari kk sietänyt sitä ruoka-ainetta ja nyt yhtäkkiä ei enää sietäisikään? Onko kaukaa haettu vai näinkö se menee?

(Mulla itellä atooppinen iho ja allergiat alkaneet siitä, kun kiinteiden maistelu aloitettiin, joten olen kyllä osannut vähän odotellakin tällaisia ongelmia.)
 
Meillä vanhempi poika oli 3kk ikäinen, kun neuvolassa huomattiin, ettei paino noussut, poika kuitenkin söi reippaasti, yritin sitten antaa lisämaitoakin, mutta ei tuottanut tulosta, paino alkoi laskea. Hetken ihmettelin, kunnes aloin seurata poikaa, aina syömisen jälkeen, hän muuttui kirjavaksi, joten maitoallergia epäily, erikoislääkärille, joka vahvisti tämän. Lapsella ei juurikaan muita oireita. Puklaili kyllä paljon ja iltasin itkeskeli, mutta luulin sen olevan vauvan normaalia käytöstä, kun kuitenkin nukkui ja söi hyvin. Tämän jälkee lapsi alkoi saada apteekin korviketta, eikä oireen oiretta sen jälkeen, joten kyllä allergia voi ilmetä vasta myöhemminkin.
 
"Vieras"
Meillä nuorimmainen rupes oireilemaan vasta kahden tai kolmen kuukauden ikäisenä mun syömiin ruokiin... Ihan ensimmäisenä todettiin maitoallergia, ihottuma ja tukkosuus/likaisuus oli oireina. Itse olin sitten muutaman kuukauden ihan tosi niukalla ruokavaliolla. Lopetin imettämisen ja sitten etsittiin sopiva korvike, joka sekin kesti aikansa, kun niin monelle apteekin korvikkeellekin oli allerginen. Kannattais käyttää lastenlääkärillä tai allergologilla. Toki tuon antibiootin häviäminen sun elimistöstä kestää jokusen aikaa, joten sekin voi aiheuttaa noita oireita. Mutta allergiaan erikoistunut lääkäri osaa kyllä paremmin tästä asiasta sanoa.
 
"vieras"
Meillä kans kananmuna ja lehmänmaito allergia alkoivat ilmetä 2kk iässä. Täysimetyksellä vauva oli ja sitä ennen ei ollut oireita. Oireet helpottivat kun jätin kanamunan ja maitotuotteet pois omasta ruokavaliostani.

Kannattaa välttää ekaksi vaikka juuri tuota kananmunaa ja jos oireet ei helpotu niin sitten maitoa.
Molemmat on tyypillisä allergian aiheuttajia.
 
"Eee"
Kiitos näistä kokemuksista! Todella paljon helpompi alkaa miettiä, mistä voisi johtua, kun tietää vähän, miten homma on muilla toiminut. Maalaisjärjellä olisin tosiaan poissulkenut kaikki munat ja maidot, kun niistä ei kerran ekojen 2,5 kk aikana oo tullu mitään, mutta se ei siis menekään niin.

Neuvolan täti sanoi, että ei vielä kannata alkaa mitään imetysdieettiä, kun eka kokeilla, josko tuo menisi siedättämällä ohi, mutta nyt on maanantaista asti kuvioissa ollut niiden näppyjen lisäksi myös ihan tolkutonta piereskelyä. (Neuvola oli maanantaina, silloin siis puhuin sen neuvolan tädin kanssa.) Aloin nyt tänään miettiä, että voisiko se piereskelykin johtua allergiasta... Siis vauva on kyllä piereskellyt koko 3 kk elämänsä ihan hyvin, mutta nyt tällä viikolla tuo piereskely on kasvanut toiseen mittakaavaan ihan kokonaan. Siis pierut kuuluvat makuuhuoneesta olohuoneeseen asti ja vauva herää niihin yöllä jne. On selvästi tosi kipeä masu ollut nyt tämän viikon. Sääliksi käy pikkuinen.

Pitäisiköhän sitä alkaa jo varailemaan aikaa lääkärille? Kannattaako mennä mielummin ihan tavan lastenlääkärille vai suoraan jollekkin allergioihin erikoistuneelle lääkärille? Jos allergioihin erikoistuneelle niin onko niitä erikseen lastenlääkäreitä, siis lasten allergialääkäreitä?
 
Viittaa kyllä vahvasti allergiaan nuo vauvan oireet. Lastentautien erikoislääkäri tai sitten allergialääkäri olis kaikkein paras tuossa kohtaa. Me ei ainakaan meinattu saada kunnalliselta mitään apua niin käytiin sitten yksityisellä, terveyskeskuslääkäri totesi kaiken olevan kunnossa ja pojan hyvävointinen, käski antaa lapselle mitä se vaan syö... 3 päivää tän jälkeen otettiin lapselta verikokeet, niin poika oli niin kuiva, ettei suonia meinannu käsistä löytyä.

Meillä muuten lääkäri kokeili tota maitoallergiaa ihan vaan laittamalla tavallista maitoa lapsen iholle muutamaan kohtaan, käski odottaa 5 minuuttia, mutta ei tarvinnut, kun lapsen iho reagoi välittömästi ja maitokohdat lehahti kirkkaan punaisiksi. Tossa siis kotikonsti, jolla saa osviittaa onko mahdollisesti kyse maitoallergiasta.
 
"Eee"
Kiitos linkkivinkistä ja kaikista muistakin ohjeista! Kyllä musta nyt alkaa tuntua siltä, että me lähdetään huomena lääkärille. Tulee ihan paha mieli, kun oon tota piereskelyä vaan kuunnellu koko viikon, enkä oo tehny mitään, vaikka selkeesti vauva on niin kipeen olonen.

Ja kotikonstitestejä voin tehdä jo heti aamulla ja osaanpa heti aamulla seurata sitäkin, lehahtaako vauva jonkun väriseksi imettäessä jne.
 
Meillä oli täysimetystä takana reilu 5 kk ja todettiin sitten maitoallergia. Sai velliä ekaa kertaa ja yöllä mentiin päivystykseen kun neiti yöimetyksen aikaan oli ihan täynnä nokkoihottumaa ja puoli päätä turvoksissa. Käytin imetysajan normaalisti maitoa, mutta vellin jälkeen ei sietänyt sitä enään äidinmaidossakaan.
 
"Vieras"
Jos teidän suunnalta löytyy oikeesti kunnollinen allergologi, niin suosittelen sinne menemään. Tuolta histamiini.comista löytyy kokemuksia ympäri Suomen lääkäreistä. Muutama lääkäri on ylitse muiden! Toiset allergologit eivät ota uusia asiakkaita. Me alotettiin ihan lastenlääkäriltä, päästiin hänen kanssaan alkuun. Nuorimman kanssa ollaan pärjätty lastenlääkärin kanssa, joka on erikoistunut allergioihin. Missä päin te asutte? Me käydään yhden lapsen kanssa 170 kilometrin päässä allergologin luona, kun lähempää ei saatu sellaista, joka osais häntä hoitaa. Meillä niin monta juttua päällekkäin, niin sen takia oli pakko löytää kunnon lääkäri. Ei saatu lasta kuntoon näiden meidän lähellä olevien lääkäreiden kanssa. Meni ohi aiheen, mutta kannattaa etsiä kunnollinen yksityinen lääkäri. Välttämättä ei heti ekan kanssa tule juttuun. Sitäkään ei kannata säikähtää! Histamiinin sivuilta saa tosi paljon vertaistukea ja kokemusta allergiasuossa taivaltaessa. Jaksamista sinne!!
 

Yhteistyössä