Miten teillä lapsi oppinut vaipattomaksi? Tehtiinkö nyt hölmösti..

Eli meidän lapsi on nyt 2,5v.
Tähän asti lasta ei ole juurikaan kiinnostanut potta eikä pönttö. On istunut välillä kyllä pöntöllä, varsinkin jos samalla vaikka lauleskellaan, mutta pissaa tai kakkaa ei tee suurin surminkaan vaipan ulkopuolelle. Kerran on pissa tullut pottaan.

Hoitotäti on jo vähän kiirehtinyt ja ihmetellyt miksei lasta potta kiinnosta. Hän jo puhui, että hänen mielestä vaippa saattaa tuntua meidän tytöstä niin hyvältä ja helpolta vaihtoehdolta, että ei häntä siksi huvita opetella potalla käymistä. Hän puhui jättävänsä hoidossa kokonaan vaipat pois paitsi nukkuessa ja pihalla.

Mietittiin tätä myös ja tänään sitten päätettiin kokeilla tuota vaippojen jättämistä pois. Pöntölle ei ole lapsi silti ainuttakaan pissaa tehnyt vaan housuun on tullut pari ja vaippaan sitten unien aikaan. Eikä lapsi oikeen innostu siitä, että pöntöllä pitäisi käydä. Ruoan jälkeen suostui käydä pari sekuntia siinä istumassa mutta saman tien tahtoi pois.

Kuulostaako tää nyt ihan normaalilta alulta vai yritetäänkö me nyt vain "pakottaa" lasta johonkin sellaiseen mihin ei ole vielä itse valmis?
 
Jeps.
Kuulostaa juurikin siltä, että yritätte pakottaa lasta asiaan, johon hän ei ole valmis.
Meillä oli ihan sama tilanne, mutta päätimme ottaa aikalisän ja antaa lapsen kehittyä omaa tahtiaan.
3,5-vuotiaana vasta oli hän kypsä luopumaan vaipasta, ja illoin se sujui todella kun itsestään.

Antakaa lapselle aikaa.
 
"puddighinu"
Meillä on alkuun pissitty telkkarin edessä...pysyvät paremmin paikallaan.

Ekalta vaipat pois 2v ikäisenä, oppi parissa viikossa kokonaan kuivaksi. Tosin oli kesä joten homma oli helppoa. Tokalta vaippa pois 1v5kk ikäisenä, oli oppinut jo itse kuivaksi eikä vaippaan enään siinä vaiheessa tullut mitään. Meillä hommaa helpotti se että molemmat ovat kärsineet pahemmanlaatuisesta ummetuksesta, ja kakat on sen takia tehty pottaan jo 6kk ikäisestä.

Voithan sä pari viikkoa katsoa miten menee, ostaa vaikka harkkahousuja. Jos ei homma ala etenemään voi sen vaipan laittaa aina takaisin. Pottatarroja voi kanssa kokeilla, niitä potan pohjalle laitettavia.
 
Meillä tyttö oppi päiväkuivaksi 1v9kk iässä. Kesällä otettiin kokeiluun, sillon kun voi niin helposti pitää ilman vaippaa ja pikkareita. Ensin ne hädät tuli juuri sinne missä sattui olemaan ja aina kun huomattiin että pissa tulee niin kannettiin potalle. Jos saatiin yksikin pisara pottaan niin yltiömäiset kehut. Pikku hiljaa tyttö oppi että kehutaan kun käy potalla ja sitä myten oppi tunnistamaan hädän. Heinäkuun aikana oppi tekemään kaikki pissat pottaan ja viimeisellä viikolla alkoi isotkin hädät onnistua pottaan. Elokuussa kun meni päiväkotiin niin oli päivä kuiva. Nyt vain yöunilla vaippa ja sekin sen takia, että kun yritettiin olla ilman vaippaa alkoi kauhea sängystä pois pomppiminen. Päiväunilla ei ole vaippaa.

Onhan se lapsesta kiinni, koska oppii kuivaksi, mutta voihan sitä kypsyyttä kokeilla vaipattomuudella hetken aikaa ja jos ei onnistu niin ottaa vaipat takaisin. Ei mekään ihan tosissaan oletettu tytön oppivan kuivaksi, mutta todella tyytyväisiä ollaan kun oppi kuitenkin.
 
Meillä on poika 2.5v vasta nyt alkanut osoittaa pientä mielenkiintoa pottaa kohtaan, mutta mennään ihan hänen tahtiinsa. Eli sillon tällön koitetaan pottaa, menee jos menee. Kun menee niin innolla sinne pissat (melkeen aina) vääntää, mutta ilman vaippaa ei suostu olemaan.

Totesin, että kesään saakka ootellaan ja sitten alkaa sellainen hellämielinen patistus.
 
meillä oli tyttö 2,5v kun oppi täysin kuivaksi. illalla ei vaan yöksi laitettu vaippaa ja loput vaipat laitoin piiloon ettei tyttö niitä aamulla löydä ja jalkaansa laita enää.. :) ensimmäisenä iltana ja seuraavana aamuna vähän itkeskeli vaipan perään, parit pissit päivässä tuli housuun ja parina yönä sänkyyn, mut kuukauden päästä ei suostunu enää vaippan tekemään. ja lähtökohta oli ettei ollenkaan ollut halua mennä potalle..
 
"hups"
Meillä lapset olivat 1 v 10 kk - 2 v, kun oppivat kuiviksi. Se tapahtui niin, että jäötettiin vaipat pois ja vietiin potalle ja sanottiin, että pissat ja kakat tehdään tästä lähin sinne. Hyvin toimi. Muutamassa päivässä kaikki olivat kuivia, myös yökuivia, eli pissa- ja kakkavahinkoja ei sen jälkeen tullut. Lapset kävivät jopa öisin itse potalla. Hirveän myöhään monet jättävät kuivaksi opettamisen.
 
FreezeCat harmaana
Meillä on reilun 2.5- vuotias tyttö ja menee vielä sujuvasti vaipoissa. Ja saa mennäkin. Käy toki vessassa ja joskus jopa asiointi onnistuu, tosin kakka pitää ihan aina tehdä vaippaan, mistä on tohkeissaan kuten kuuluukin ja saa asiaankuuluvat hehkutukset. Mutta siis sitä kypsyyttä hädän tunnistamiseen ei vielä niin hurjasti ole, että lähtisin ehdoin tahdoin laittamaan pikkareita jalkaan ja hiukan myös painostamaankin asiassa...ei ei ei. Kaikki tulee ihan varmasti aikanaan. Ja sieltä on kesä tulossa, mikä aika usein tekee ihmeitä...ja silloin on paljon helpompaa pyörittää sitä mahdollista pissipyykkiäkin :).

Mua hämmästyttää tämä eräänlainen kiire-kiire- aikatauluttaminen lapsen kehityksellisissä asioissa. Kun ei varsinkaan tällaisia hormonaaliseen kypsyyteen kohdistuvia voi hoputtaa eikä kiirehtiä, ei edes se hoitotätikään. Yksilöitä on jokainen ja sitä pitää kunnioittaa.
 
"Sanna"
Meillä tyttö oppi 2 vuotiaana kuivaksi. Viikossa taisi hoksata jujun.

Kannatan tuota kertaheitolla vaipat pois. Pojan kuivaksioppiminen viivästyi, koska päiväkodissa käytettiin vaippoja ja iltaisin kotona ei. Hän meni siitä sekaisin.
 
Kuulostaa aika hurjalta että jopa yli 3v on vielä vaipoissa, mutta itsehän jokainen sen oman lapsensa tuntee ja tietää.

Meillä poika oli 2v päiväkuiva, mutta koska oli talvi niin oli turvallisempaa pitää ulkoillessa vaippaa. 2v4kk oli myös yökuiva.
Teki potalle jo paljon ennen 2v ikääkin, mutta kaksi täytettyään ei tarvinnut enää muistuttaa potalle menosta, vaan saattoi huoletta antaa mennä vasta kun itsestä siltä tuntui.

Itse saattaisin tuossa tilanteessa jättää vaan vaipat pois silloin kun ollaan kotona ja hereillä. Katsoisin pari viikkoa miten menee ja miten edetään jatkossa. Kunnon juhlat vaan sitten kun pottaan/ pönttöön jotain tulee!
Ja niin inhaa kun se ehkä onkin, niin meillä oli potta ensin olkkarissa ja poika saattoi istua siinä pitkäänkin katsomassa piirrettyä.
Aika nopeasti siirrettiin se sitten vessaan kun ymmärsi potan idean.
 
Mun lapsi oppi täytettyään 2v. Sitä ennen ei hajuakaan eikä vahingossakaan mitään ikinä pottaan vaikka oli vaipattakin. Yksi päivä riisui vaipan ja siitä se lähti. Tarvittiin se jätkän oma kipinä, meillä ei sellanen toiminu ollenkaan että ois jotai tapahtunu ennenkun itse oli kypsä. Yökuiva ei oo vielä.
Kokeilkaa ap jonkin aikaa mut jos näyttää sille että lapsi ei oo asiassa mukana ni aikalisä.
 
Meillä on reilun 2.5- vuotias tyttö ja menee vielä sujuvasti vaipoissa. Ja saa mennäkin. Käy toki vessassa ja joskus jopa asiointi onnistuu, tosin kakka pitää ihan aina tehdä vaippaan, mistä on tohkeissaan kuten kuuluukin ja saa asiaankuuluvat hehkutukset. Mutta siis sitä kypsyyttä hädän tunnistamiseen ei vielä niin hurjasti ole, että lähtisin ehdoin tahdoin laittamaan pikkareita jalkaan ja hiukan myös painostamaankin asiassa...ei ei ei. Kaikki tulee ihan varmasti aikanaan. Ja sieltä on kesä tulossa, mikä aika usein tekee ihmeitä...ja silloin on paljon helpompaa pyörittää sitä mahdollista pissipyykkiäkin :).

Mua hämmästyttää tämä eräänlainen kiire-kiire- aikatauluttaminen lapsen kehityksellisissä asioissa. Kun ei varsinkaan tällaisia hormonaaliseen kypsyyteen kohdistuvia voi hoputtaa eikä kiirehtiä, ei edes se hoitotätikään. Yksilöitä on jokainen ja sitä pitää kunnioittaa.
Mekin tähän asti on menty sillä fiiliksellä, että kyllä tuo likka sitten rupee käymään potalla ku on siihen valmis. Jotenkin vaan niin painokkaasti hoitotäti on ollut sitä mieltä, että pitäisi jo alkaa vaipattomuuskin lasta kiinnostamaan, että tämmöset yhden lapsen vanhemmat menee vähemmästäkin sekaisin :D
Alettiin miettimään onko se tosiaan niin, että nyt pitäs olla jo kuiva ja sekin kuulosti ihan fiksulta, että likka olis vaan niin mukavuuden haluinen ettei sitä kiinnosta pottailu, koska on helpompikin vaihtoehto.

Ajateltiin sitten, että eipä kai tuosta haittaa ole kokeilla. On tää vaan aikamoista haparoimista..

Likka pyysi tikkaria tuossa pari tuntia sitten ja sanottiin, että sitten saa tikkarin ku tekee ekat pisut pönttöön. Ei mennyt kauaakaan, kun likka alkoi kitistä. Katsoin, että jahas tuli pissat lattialle. Mutta ilmeisesti ei tyttö päästäny kaikkia pissoja tulemaan, kun vein samantien pöntölle ja sinne lorautti isot pissat. :) kyllä oli iloinen ilme naamalla, kun tyttö tajusi että nyt meni niinku pitikin ja pitihän siitä tikkari antaa :heart:
 
"minna"
Meillä likat ei suostunu pottailee koskaan. Kaksi vanhinta täytti 2v. ja aloittivat siltä istumalta pottailun ja vaipat jäi pois samantien. Se meni ihan oikeasti kerrasta kun innostui itse käymään vessassa. Kolmannella jäi vaippa pois 1v10kk samalla tavalla. Ei kannata pakottaa, jos lapsi ei ole itse valmis. Mutta kannustaa toki voi juurikin uusilla pikkareilla jne. Jos vaikka siitä innostuisi. Mutta ei paineita, eikä missään tapauksessa saa aiheuttaa lapselle stressiä siitä.
 
Mä oon kahden isomman kanssa tehny niin että en oo laittanu potalle ennenku ovat itse halunneet. Tällä menetelmällä, siis sillä että en tee asialle yhtään mitään, kumpiki on ollu kuivia noin kaksivuotiaina ilman minkäänlaista vaivannäköä. saa nähdä miten kolmannen kanssa, se on nyt 1,5vee.
 
[QUOTE="Sirpa";25652557]Vaipat vaan pois, ei kauaa omille kintuillensa pissi.[/QUOTE]

Niin, tai sitten pissii... :) Meidän poika ainakin surutta laski pissit lattioille kun ei vaan halunnut potalle. Tai vaikka housuun ja sit touhusi märissä housuissa ja sotki joka paikan. Tämä siis tuossa n. 2,5-vuotiaana vielä. 2v 9kk jätettiin vaippa päivisin pois, vielä sittenkin sattui aika paljon vahinkoja mutta nyt tässä reilun kuukauden aikana on pikkuhiljaa hoksannut homman ja ilmoittaa itse hädästään eikä vahinkoja oikeastaan enää satu. Kakkaamaan ei suostu vieläkään pottaan.

Lapset oppii eri tahtiin. Voithan kokeilla vaipatta oloa vaikka viikon, mutta jos ei tytöllä näytä olevan hommasta hajuakaan niin ota reilusti aikalisä... :)
 
Mä otin vaan vaipat veks. Jos olisin odottanut lasten omaa aloitetta asiaan, niin nuo tuskin olisivat oppineet kuiviksi koskaan...mutta kun minä päätin että nyt on hyvä hetki (tietty olin sen verran tarkkaillut lapsiani että tiesin tunnistavatko he hätänsä vaiko ei) niin kuivaksi oppiminen kävi nopeasti: tyttö oppi ihan samantien sekä päivä- että yökuivaksi, poika oppi n. viikossa päiväkuivaksi mutta yökuivuus sai vielä odottaa.

2 v 2 kk oli ikää molemmilla. Poika oli pottaillut päivähoidossa, tyttö ei oikeastaan koskaan ennen vaippojen pois ottamista (oli meillä kotona potta, mutta koristeena lähinnä).
 
"hoitaja"
lapsesi ei ole valmis.
Unohda asia pariksi kuukaudeksi.
Kokeile uudestaa ottamalla vaippa päiväksi pois. Pissatat puolen tunnin välein ja kehut onnistumisista. Ja torut vahingosta.
Hoitajalle voit esittää toiveen et jatketaan vaippojen kanssa pari kuukautta ja sitten uudelleen.'Ei saa pakolla ottaa vaippaa pois.
 
Niin, tai sitten pissii... :) Meidän poika ainakin surutta laski pissit lattioille kun ei vaan halunnut potalle. Tai vaikka housuun ja sit touhusi märissä housuissa ja sotki joka paikan. Tämä siis tuossa n. 2,5-vuotiaana vielä. 2v 9kk jätettiin vaippa päivisin pois, vielä sittenkin sattui aika paljon vahinkoja mutta nyt tässä reilun kuukauden aikana on pikkuhiljaa hoksannut homman ja ilmoittaa itse hädästään eikä vahinkoja oikeastaan enää satu. Kakkaamaan ei suostu vieläkään pottaan.

Lapset oppii eri tahtiin. Voithan kokeilla vaipatta oloa vaikka viikon, mutta jos ei tytöllä näytä olevan hommasta hajuakaan niin ota reilusti aikalisä... :)


Tää on tosi. Vaikka miten toitotetaan opetusta ja opetusta niin se yksilöllisyys on olemassa tässäkin asiassa. Itse työskentelen ja olen työskennellyt alle 3v kanssa ja heissä vaihtelu on suurta tuon kuivaksi oppimisen kanssa. Jos kyse ois vaan opetuksesta niin kuivia pitäs olla paljon suurempi osa. Kyllä se vaatii myös lapsen oman kypsymisen onnistuakseen.
 
[QUOTE="äiti";25653366]jos lapsella kokoa riittävästi voi unohtaa potan ja siirtyä suoraan isojen tapaan pytylle. Monasti onnistuu helpommin.[/QUOTE]

Me käydään pytyllä renkaan pienentimen kanssa, ei muuten onnistuisi. Hoidossa sitten käy potalla, koska siellä ei ole tuota pienennintä, mutta musta tuntuu että pöntöllä käyminen on ehkä tytölle vähän mieluisampaa kuin potalla käyminen.
 
JuuTota
Meillä ollut hyvin erilainen tyyli. Uskon että päiväkuivaksi voi oppia, yökuivaksi ei, vaikuttaa hormonit yms. Eli meillä 6kk lähtien käyty potalla, on ollut aina mieluisaa lapsille. Kuivia reilusti ennen 2v.
Teillä ei ehkä lapsi ole nyt tässä vaiheessa valmis potalle. Kyllä se siitä, pian!
 

Yhteistyössä