Miten teillä lapsiperheet menee noin paljon ruokaan rahaa??

  • Viestiketjun aloittaja köyhä, nirso ja pihi
  • Ensimmäinen viesti
köyhä, nirso ja pihi
Tuosta toisesta ruokaketjusta tuli mieleen. Meillä on kuusihenkinen perhe ja viikon ruokakulut noin 80 euroa. Asoidaan Cittarissa ja lähi K-kaupassa.
Mitä te siis ostatte? Meillä syödään jauhelihaa, kananfileesuikaleita, eineslihapullia, nakkeja, makaroonia, perunoita, leipää. Kauhean nirsoja syöjiä. Ei me osteta myöskään mehuja, limppareita eikä karkkia eikä tupakkaa eikä kaljaakaan.
Tiedän että syödään epäterveellisesti, mä olen meillä ainoa joka syö salaatteja ym. lapsille ei kelpaa muu vihannes kuin kurkku!
Halvaksi siis tulee. Mutta siis mitä te muut oikein ostatte? Viimeksi eilen oli joku äiti kahden lapsensa kanssa cittarin kassalla ja vissiin viikon ostokset teki 320 euroa. :-O
 
"vieras"
Rahaa menee sen verran kun käytettävissä on, normiviikolla (nelihenkinen perhe) varmaan 200e, mutta pärjätään tarvittaessa puolta pienemmälläkin summalla. Syödään hyvää kotiruokaa, kerran viikossa kalaa ja kerran viikossa paistia tms. Paljon tuoreita kasviksia ja hedelmiä, toki pyrin valitsemaan kauden edullisa tuotteita.
 
"vieras"
Meitä on kahdeksan joista neljä on teinejä. Ruokalasku on 800-1200 euroa kuussa. Riippuu tosin paljon onko jotain ylimääräistä ja kuin paljon ehtii itse tekemään.
Mutta niin se on meilläkin että kasvikset ja hedelmät tippuu ensimmäisenä pois kauppalistalta jos säästämään pitää alkaa. Niillä ei vaan elä, ei jollekin teinipojalle riitä esim välipalaksi joku omena ja porkkana.
Ja juu olishan tuo ihana kun vois syödä terveellisemmin. ei vaan rahat ja resurssit riitä siihen.
 
"Vieras"
Kasviksiin menee melko paljon. lihaa ostetaan kanafileitä tai suikaleita, naudanlihasuikaleita, possun fileepihvejä tai possun sisäfile'pötkäleitä'. Naudan jauhelihaa. Kalana lohta, silakoita, pakasteseitiä, tonnikalaa. Osa ruoaista on pelkkää kasvisruokaa esim linssi tai papupohjaisia joten ne on selvästi halvempia kuin liharuoka. Nakkeja tms ei juuri ostella kun lapset syö niitä päiväkodissa niin ei niitä tarvi kotona tuputtaa. Hätätilanteita tietysti joskus tulee kun ei keksi muutakaan pikasyömistä.

Meillä aikuiset syö jonkinverran sipsejä, limpparia, karkkia mutta ei nuokaan nyt iso menoerä oo.

Viikon ostoksiiin menee yleensä n 120-140 riippuen siitä miten paljon muuta siinä on(pesuaineita, vaippoja, vessapaperia, pattereita, kalaöljykapseleita tai vitamiineja jne)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:
Tuosta toisesta ruokaketjusta tuli mieleen. Meillä on kuusihenkinen perhe ja viikon ruokakulut noin 80 euroa. Asoidaan Cittarissa ja lähi K-kaupassa.
Mitä te siis ostatte? Meillä syödään jauhelihaa, kananfileesuikaleita, eineslihapullia, nakkeja, makaroonia, perunoita, leipää. Kauhean nirsoja syöjiä. Ei me osteta myöskään mehuja, limppareita eikä karkkia eikä tupakkaa eikä kaljaakaan.
Tiedän että syödään epäterveellisesti, mä olen meillä ainoa joka syö salaatteja ym. lapsille ei kelpaa muu vihannes kuin kurkku!
Halvaksi siis tulee. Mutta siis mitä te muut oikein ostatte? Viimeksi eilen oli joku äiti kahden lapsensa kanssa cittarin kassalla ja vissiin viikon ostokset teki 320 euroa. :-O
Minusta siinä että syö huonosti mutta halvalla ei ole mitään kehumista. Kyllä ruokaan vaan menee, varsinkin kun muksut iskee teini-ikään. Pojat vetää ruokaa kolmen miehen edestä kun urheiluharrastusten jälkeen on nälkä ja terveellistä ruokaa tahtoo tarjota.
 
"neljän äiti"
Meillä 6 henkinen perhe, jossa kaikki neljä lasta alle 5 v, nuorin alle 1kk. Pari kertaa viikossa käydään kaupassa ja joka kerta maksaa 100-200 euroa käynti. Prismassa pääasiassa asioidaan, sieltä saa kaiken. Tarjouksia hyödynnetään citymarketista. Syödään 5 kertaa päivässä, karkkipäivä on kerran viikossa ja vain vanhimmalla lapsella+meillä vanhemmilla. Pienemmät vajaa 2v kaksoset ovat tyytyneet vielä muroihin kulhossa. Meillä on lapsilla ruoka-aineallergioita, joten esim. noille kaksosille haemme maidot apteekista eli heidän juomansa ei näy kauppalaskussa. Syödään välillä eineksiä ja etenkin kaksoset saavat aika paljon kaupan valmisruokia, koska ruoan pitää olla lähes vauvansosetta, jotta syövät eivätkä oksenna. Enkä jaksa koko ajan olla tekemässä montaa eri ruokaa. Nyt itse olen maidottomalla ja munattomalla ja naudanlihattomalla dieetillä, koska vauvalle epäillään allergioita, joten se vähän kasvattaa ruokalaskua ja mahdollisesti joudun jättämään viljatkin pois, mikä tulee todella kalliiksi -imetän, joten olen todella nälkäinen. Hedelmiä ja kasviksia ostetaan myös, kuten jogurtteja, karjalanpiirakoita yms. Eniten rahaa menee vaippoihin kun kolme on vielä vaipoissa.
 
"neljän äiti"
[QUOTE="vieras";28982775]Minusta siinä että syö huonosti mutta halvalla ei ole mitään kehumista. Kyllä ruokaan vaan menee, varsinkin kun muksut iskee teini-ikään. Pojat vetää ruokaa kolmen miehen edestä kun urheiluharrastusten jälkeen on nälkä ja terveellistä ruokaa tahtoo tarjota.[/QUOTE]

Tätä odotellessa. Meillä kaikki neljä on poikia...
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:
Tuosta toisesta ruokaketjusta tuli mieleen. Meillä on kuusihenkinen perhe ja viikon ruokakulut noin 80 euroa. Asoidaan Cittarissa ja lähi K-kaupassa.
Mitä te siis ostatte? Meillä syödään jauhelihaa, kananfileesuikaleita, eineslihapullia, nakkeja, makaroonia, perunoita, leipää. Kauhean nirsoja syöjiä. Ei me osteta myöskään mehuja, limppareita eikä karkkia eikä tupakkaa eikä kaljaakaan.
Tiedän että syödään epäterveellisesti, mä olen meillä ainoa joka syö salaatteja ym. lapsille ei kelpaa muu vihannes kuin kurkku!
Halvaksi siis tulee. Mutta siis mitä te muut oikein ostatte? Viimeksi eilen oli joku äiti kahden lapsensa kanssa cittarin kassalla ja vissiin viikon ostokset teki 320 euroa. :-O
No mutta mitäs se haittaa jos ei lapset suö? miksi ruoan pitäis olla sellaista että kaikki varmasti vetää niin että kapa ruskaa. se laadukas ruokahan riittää sitten moneksi päiväksi jos lapset ei sitä niin paljon syö :) kyllä se jossain vaiheeSsa alkaa kelpaaman kun nälkä tulee.
 
"kokki"
Meillä menee 150-200 euroa viikossa ruokaan. Mutta meillä siitä syö koko perhe, kaikki ateriat. Minä ja lapset ollaan kotona ja mies ottaa töihin eväät.

Ja kasvikset ym. kasvaa todella paljon. Jos syö aina makaronia, perunaa ja riisiä ja sen kans kastiketta, makkaraa, tms. Niin se on halpaa. Mutta jokainen tekee valintansa itse.
 
ja sitten heitetään älyttömät määrät ruokaa roskiin. ostetaan ja sitten vanhentuu ja nakataan pois. monet jopa tuijottaa kirjaimellisesti sitä tuotteen viimeistä käyttöpäivää ja vaikka siinä ei ole mitään vikaa, niin kun päivä on mennyt, niin ei kun roskiin vaan
 
"Lissu"
Kasvikset, hedelmät ja laadukas liha maksaa. Samoin riisit ja makaronit, jos ostaa täysjyvää.

Meillä (2 aikuista ja 2 lasta) menee viikossa noin sata euroa ruokaostoksiin, aina on jotain kasvista tai salaattia pöydässä ja pyrin ostamaan "kunnollista" lihaa (hyödynnän tosin aina punaiset laput ja tarjoukset, mutta en osta valmiiksi marinoituja jne). Mutta ihan perusruokaa syödään ja edullisinta kilohintaa tuijotetaan.

Ruokaa ei roskiin heitetä yhtään, jos jokin on vanhenemassa niin esim. lihan voi pakastaa.
 
"vieras"
Meillä ei syödä eineksiä, siksi kai laskukin on suurempi. Tai noh, kerran kahdessa kuukaudessa saatetaan ostaa nakkeja tai makkarapaketti. Syömme paljon kasviksia ja kaikki muukin ruoka on puhdasta ja tuoretta. Mihinkään lihasuikaleisiin, varsinkaan marinoituihin, en koskisi pitkällä tikullakaan.

Säästöä toisaalta tulee siinä, että kaikki marjat on omasta maasta (niitä syödän päivittäin luonnonjogurtin kanssa, mitään sokerijogurtteja ei tässä talossa syödä) ja yleensä perunakin viljellään itse (nyt valitettavasti oli perunaruton takia välivuosi). Leipä meillä on jälkiuunileipää (pitää kylläisenä eikä tarvitse syödä niin montaa palaa) ja joskus leivotaan sämpylää. Maitoa juodaan vain vähän, koska en usko sen olevan kovinkaan terveellistä. Joka ilta syödään kaurapuuroa, joskus aamuisinkin. Ruoka on meillä oikeastaan aika yksinkertaista.

Sitä en nyt vaan ymmärrä, että mikä kehumisenaihe se on, että kauppalasku on pieni ja ruoka mitä ostetaan todella epäterveellista...? Meilläkin on tiukkaa, mutta yritetään silti syödä terveellisesti ja einekset kierretään kyllä kaukaa.
 
"vieras"
Meillä menee noin 200 e/vko ruokaan. Syödään kalaa 2-3 kertaa /vko, VAIN kotimaista laadukasta lihaa ja kanaa ja kaikki ruoka tehdään kotona. Ei eineksiä lainkaan. Emme pidä makkarasta. Kasviksia ja hedelmiä menee paljon koska toinen teineistä kasvissyöjä, tosin muutkin syövät paljon kasviksia ja salaatteja. Tuoremehua silloin tällöin, limsaa harvoin. KErran vkossa suunnilleen karkkia. Hyvä ja laadukas ruoka maksaa..
 
"Mie"
[QUOTE="vieras";28982775]Minusta siinä että syö huonosti mutta halvalla ei ole mitään kehumista. Kyllä ruokaan vaan menee, varsinkin kun muksut iskee teini-ikään. Pojat vetää ruokaa kolmen miehen edestä kun urheiluharrastusten jälkeen on nälkä ja terveellistä ruokaa tahtoo tarjota.[/QUOTE]

Minusta aloittaja ei kehuskellut sillä että menee vähän rahaa ruokaan
 
vieras#17
Lisään vielä: meitä on siis 2+2, joista joka päivä kotona 1+2, mies kuitenkin ottaa evästäkin. Viikon lasku on noin 100-150e (sis kaiken, myös shampoot yms). Emme syö karkkia tms herkkuja, emmekä juo limuja tai mehuja. Kahvia menee n paketti viikossa kyllä.
 
ruokakauppaan
300€ kuussa on meidän budjetti. 2 aikuista ja 1 lapsi + pikkukoira. Ja tuohon lasketaan vessapaperit ym päälle, eli ruokaan jää ehkä n. 250€. Ihan liian tiukilla, 350€ ois realistisempi.

Terveellisesti syödään kyllä mielestäni: paljon vihanneksia (minusta halpoja), teen itse leivät, eineksiä ei ostella, maitotuotteita sopivasti, lihat ostan tarjouksesta. Tuoreeseen kalaan ei kyllä ole varaa kuin ehkä kerran kuukaudessa, muuten otan pakasteesta.

Harmittaa, koska haluaisin ostaa luomua. Tekee pahaa nytkin, kun on nuo tehotuotetut broiskut tuolla uunissa tirisemässä :/
 
Mulla ei ole hajuakaan paljonko meillä menee ruokaan kuukaudessa rahaa. En uskalla edes lähteä arvailemaan. Me käydään aika usein ulkona syömässä, johon toki uppoaa oma summansa. Tai no usein ja usein, normaalisti pari kertaa kuukaudessa. Nyt kesällä enemmän.
Vihanneksia ostan paljon. Meillä on joka päivä salaattia. Hedelmiä on myös aina tarjolla. Mä ostan pääasiassa lihat ja kalat suoraan tiskiltä. Mä ostelen paljon myös kaikkea kallista hömppää, kuten proteiinirahkoja, proteiinivanukkaita jne.
 
Meillä menee suht paljon rahaa ruokakauppaan. Emme käytä eineksiä, 3pientä lasta ja ostamme mitä milloinkin hintaa katsomatta.
Nyt kokeilumielessä katson miten ruokalaskut pienentyy kun muuton myötä lähikaupoiksi s-marketin tilalle vaihtuivat citymarket ja lidl. Varsinkin jälkimmäistä koetan oppia käyttämään.
Jos vaikka innostuisi ruokakuluissa säästämään.
 
"muikku"
Ap oletteko kotona päivät vai lapset hoidossa? Sehän vaikuttaa laskuun heti. Meillä 800-900€ kuussa ja 7 henkeä. Lapset kotihoidossa ja ostan edullisia vaihtoehtoja.
 
oh hoh
Viikonlopun ruokaostokset 80 euroa on kyllä mielestäni hirvittävän paljon. Koska meillä menee viikossa tuon verran ruoka-ostoksiin. Syödään salaatteja ja hedelmiä myös joka päivä, ikinä ei eineksiä. Juomme myös mehua ja limppareita. Joskus pihvejä, joskus keittoja tai laatikoita.

Ja meillä siis 2+2 +2 pientä koiraa. Ja minä + lapset ollaan kotona 24/7.
 

Yhteistyössä