Miten teillä pysyy koti kunnossa?

hmmm..yritän siivota joka päivä vähän, perusasiat. isompi siivous sitten kun..noh..ehtii :)
en ole turhan tarkka siivouksen suhteen. kunhan on perussiistiä eikä likaista. Joka päivä tiskaan (kone siis tiskaa, minä lajittelen, esipesen, tyhjennän ja täytän ;)), laitan tavarat paikalleen, pesen pyykit. Imurointi ehkä kerran 2 viikossa :snotty: ...pölyjä pyyhin useammin. Isoimmat koirankarvat lakaisen usein, samoin keittiön lattian.
 
Lohduttavaa kuulla, että samanlaista muissakin kodeissa, melkein miestä myöten... :/ Kai se itse olisi saatava "mutterit" löysemmälle, ettei välittäisi niin paljon, mutta en halua koko ajan leivänmuruihinkaan "kompastella".

Joulusiivoukseen en satsaa sen enempää, sillä kaapit on ihan tarpeeksi puhtaat, lattiat täytyy vain imuroida ja pestä, niin siitä tulee jo raikas puhdas tuoksu ja fiilis.

Tsemppiä meille kaikille arjen haasteissa eläjille! :heart:
 
Kiitos tästä ketjusta! Järkyttävää, miten kuvittelin, että me ollaan lähes ainoa perhe, jossa ei paikat pysy kunnossa. Soimasin itseäni jatkuvasti. Nyt sain oikein piristysruiskeen, että okei, yritän järjestellä sen minkä viitsin ja se on tavallista elämää... Aiemmin sotkun raivaus tuntui inhottavalta kun aina takaraivossa oli ajatus, ettei se ole hyvin kumminkaan. Silloin ei haluakaan tehdä tai sitten tein pahoilla mielin.

Vielä kun uskaltais kutsua uusia ystäviä kylään silloinkin kun paikat on vähän sekaisin :|
 
Joo,mä oon ainaki oikee emäsotku... Ja siivoon työkseni :/ Mies meillä yleensä enimmäkseen siivoo mä sit hoidan pyykit. Se saa enemmän aikaan jotenki ku minä,kai mä vaan piperrän ja siirtelen jotai nippeleitä paikasta toiseen :headwall:
 
:wave: Ihana ketju!!! Meillä 4 lasta ja mies, siihen lisäks maito-/maatila että kauranjyvistä ja hiekasta lähtien lattioilla kaikkea pyörii... :ashamed: Justiin poistin eteisistä ( 2 eteistä |O ) matot, kun aattelin että on helpompi imuroida ja pyyhkästä lattiat kun on niin kurapaskaa...
Huomenna tulos lapsettomia steriilissä kodissa asuvia vieraita,enpä enään ressaa :LOL:
 
ei pysy koti kunnossa täälläkään :/ mies on pahin sotkija ja siivouskaan ei tule luontaisesti. lisäksi on kaksi kissaa ja iso koira, joka kuljettaa kuraa ja hiekkaa sisään tassuissaan. eikä mieskään tajua ottaa kenkiä verannalla pois, vaikka on kaksi kenkätelinettä. lisäksi tulee sahanpurua yms, ok-talossa kun asutaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zennifer:
No ei pysy kunnossa, ei..

Suunnittelin sellaisen ns. lukujärjestyksen tekoa, jossa olisivat muut kuin perussiivoukseen kuuluvat asiat. Esim. joka toinen maanantai jääkaapin pesu, tiistaisin vessojen pesu ja niin pois päin.
Sitten kerran viikossa olisi normaali viikkosiivous kuten tähänkin asti.. ei tulisi yhdelle päivälle liikaa kuormaa. Ja säännöllisesti tulisi tehtyä ne hommat, jotka nyt tuntuu jäävän rästiin (esim. keittiön roskisvaunun pesu - siitä tulee muuten aika kamalan näköinen ajan saatossa..)
tässä on idistä!!
 
Meillä pysyy paikat kunnossa niin että päivällä saavat lapset leikkiä ja touhuta,mutta illalla ennen nukkumaan menoa täytyy ne lelut olla siellä missä on niiden paikka! Minua inhottaa aamulla herätä ja katsoa sitä kaaosta mikä tässä talossa olisi ilman tuota ilta siivous käytäntöä!
Meillä mies hoitaa tiskikoneen ja keittiön puhtauden,kun taas minä hoidan pyykit ja muut tällaiset hommat.
 
sahram
olen äitiyslomalla..siivoan joka aamu, mutta kohta jo 2-vuotiaan jäljiltä ihan samassa kunnossa kämppä kuin ennen siivousta,,oon ruvennu miettimään kannattaako stressata siivouksesta näin paljon, kun ei kuitenkaan pysy paikat siistinä..ukko ei tee mitään paitsi pihahommat..ja pyyhkii joskus keittiön pöydän heh
 
Aika hyvin nykyisin. On vähennetty tavaraa niin paljon että on helppo pitää siistinä ja luotu lapsille säännöt mistä pidetään kiinni. Jonkun verran joutuu muistuttelemaan mutta aika hyvin ovat oppineet.
Pyykkejen kanssa on eniten hommaa, mutta niillekin on saatu oimat systeemit ja lähinnä se häiritsee mua kun aina on jossain pyykkiteline ja siinä pyykkejä. Mutta se nyt ei varsinaista sotkua aiheuta.
 
Kuulostaapas täällä ttulta... Huusholli täälläkin kuin atomipommin jäljiltä. Meilläkun on 5v, 1v 10kk ja vauva 7vk, niin kummasti saavat sotkettua... Tai no, lisätääs vielä mies tuohon listaan, menee yhdestä lapsesta kaikkine peli vekottimineen... :whistle:
En ole enää jaksanut stressata siivouksesta toki ihan perus asioita teen päivittäin. Suurempi siivous tehdään 2-3 viikon välein. Saattaa huusholli olla jopa 5 sekuntia siisti ennen kun lelut ym. löytyvät sieltä ja täältä :LOL:
 
Aijuu, unohdin mainita yhden jutun. Mä kun muutaman kerran vihasena karjasen ihan mistä vaan niin täällä alkaa laset siivoamaan. :whistle:
En tiedä mistä ne on ton refleksin saaneet aikaseks. Tänäaamuna karjasin miehelle että "ärsyttää kun on taas viikkosiivoukset pitämättä ja lattiat on ihan paskaset." Sit ite nukahdin vielä hetkeks sängylle ja heräsin vähän ajan kuluttua siihen että mies komenteli muksuja ja siivos itekin...ne puunas koko talon lattiat :D
 
Mitä tulee tuohon miehen kotisiistiksi opettamisesta, taidan ollakin huono vaimo kun korjaan hänen jättämät vaatteet olohuoneesta, eteisestä ym. Olen ajatellut, että minun vastuulla on kodin siisteys, miehen vastuulla pihatyöt ja puunhakkuut.
No niin mäkin olen ajatellut...mutta mutta, mun mies ei kyllä kovinkaan pihahommia tehnyt viime kesänä...jäi aidat maalaamatta. Mutta, enemmän se sitä kiusaa kuin mua. Mä teen sisällä sen minkä voin ja jos hän ei tee ulkona sitä minkä olis voinut niin olkoon tekemättä.

Niin ja ei pysy kovin montaa tuntia siistinä meilläkään tää huusholli. Eniten tuntuu kuitenkin että sotkua tulee meistä vanhemmista. Leluja en edes lue sotkuksi. Ne kun ovat yksittäisiä kappaleita, jotka on selkeästi tekemistä vailla. Mutta sitten kaikki muruset ja paperilappuset ja kynät ja kirjat ja sit ne sukat ja villapaidat, kauluspaidat, kotivaatteet, työvaatteet...Koiratkin ovat siistejä, niistäkään ei lähde kuin karvaa lattialle, jonka voi imuroida pois, mutta nuo kaikki tilpehöörit, joille ei oikeasti ole paikkaa, metsästyskamat, jousipyssyt, kenkälaatikot...ARGH!
 
Ei kyllä ole niin siistiä kun yhden lapsen kanssa oli. Silloin kun esikoinen oli pieni pesin joka päivä lattiatkin:whistle: Nyt ei ole kyllä aikaa koko ajan nuohota ja kun neliöitäkin paljon ja vielä pihan siivous niin iik. Kaikkein sotkuisin on 13 vuotiaan huone:headwall: Hän on vastuussa sen siisteydestä ja aina saa olla huomauttamassa asiasta. 6 ja 4 vuotiaiden huoneessa juuri menossa investointi, kaikki turha tavara pois. Ei ole kiva astua johonkin pikkuleluihin. Omassa huoneessa pitävät lelunsa ja jos niitä ilmaantuu muualle niin roskikseen.
Ongelma siisteydessä on kun viisi henkinen perhe ensi vuonna kuusi henkinen niin paljon vaatteita ja sellaista. Pitäisi olla aikaa suunnitella kunnon säilytyssysteemi eteiseen, auttaisikohan sekään: /
 

Yhteistyössä