Miten tutkitaan ovuloiko? (En siis tarkoita kotitestejä)

Hei,
Uskaltauduin tänne teidän puolelle kysymään tällaista kun ajattelin että täältä voisi saada tietoa. Eli kysymyshän oli tossa otsikossa. Testataanko se jotenkin veritesteillä vai muuten?

Mulla sellanen tilanne että gyne määräs suoraan terto+clomifenit käyttöön ja musta alko tuntuun aika hurjalta. Historia on siis sellanen että mulla on aina ollut pitkä ja epäsäännöllinen kierto (40-80pv) Mutta yritystä meillä on ollu vasta viime syksystä (n.4kk) Mulla ei muita tutkimuksia tehty kuin prolaktiini (normaali) ja ultrattiin munikset, joissa toisessa rakkuloita. Niin ja kilpirauhashormonit ok sekä verensokeri ok. Olisko jotain muita testejä pitäny tehä?

Onko mun gyne nyt ollu hätänen vai onko tämä ihan normimeininkiä? En ehtinyt edes ovista alkaa tikuteeleen ku kaikki menny niin nopeasti. Pupuiltu kyllä ollaan ahkerasti ja se onkin ainoa "ponnistus" mitä ollaan vauvahaaveiden eteen tehty.

Olisin todella kiitollinen jos joku viitsii vastata :ashamed:

Toivotan myös teille kaikille HIRMUSTI tärppionnea :heart:
 
ultralla voi katsoa, mutta silläkään ei näe ihan varmasti. varmimmin ovulaation tapahtumisen saa selville kuukautiskierron loppuvaiheessa otettavista verikokeista.

Minulta otettiin kolmessa kierrossa tämä testi, eikä yhdessäkään ollut irronnut, sen näki siitä, että jokin arvo oli selvästi viitearvon alapuolella. Minulla muodostuu ilmeisesti ihan normaalisti munasoluja noin 1/kierto, eli ei ole pco, mutta ne eivät vaan meinaa irrota. nyt olen sitten saanut muutamassa kierrossa pregnyl-piikin, jonka pitäisi irroittaa munasolu varmasti...
 
Hei Onneliina - missä oot hoidossa, kun tutkitaan tolla tavalla perusteellisesti? Mulla ehkä samanlaista häikkää, kun aina ultrassa näkyy iso folli ihan asianmukaisesti, mutta sen yhden kerran kun loppukierron prog. mitattiin, se oli kuitenkin liian matala. Siinäkin kierrossa ultran mukaan olisi ovis muka ollut ja sain tikuilla LH-huipunkin. Kannattaiskohan pyytää uusintaverikoetta? Yksi kierto ei varmasti kerro kaikkea. Ultrataanko sut sitten aina, että tietää Pregnylin ajoituksen?
 
ensin olin hoidossa YTHS:n ihan perus gynellä. (Eli ylioppilaiden oma terveydenhoitopaikka). Sitten siellä ei voitu antaa niitä irroituspiikkejä, joten siirryin Felicitakseen. Oli hyvä, että pääsin alkuun siellä koulun lääkärillä, kun se oli lähes ilmainen... Siellä otettiin kaksi kertaa ja yksi kerta yksityisellä, verikoe siis...

Joo, nyt multa on ultrattu joka kerta, joskus jopa kaksikin kertaa ennen ovista, jotta tietää oikean ajoituksen. Viimeksi sain sen eilen ja tänään vielä varmuuden vuoksi inssi.

En tiedä onko siitä hyötyä että ottaa verikokeen uudelleen, eikö kannattaisi vaan suoraan pyytää irroituspiikki? Se on ilmeisesti ihan turvallinen ja aika luonnollinen hormoni.

Saikohan tästä selkoa?

 
omalla kohdallani ainakin ärsytti vähän, kun ottivat uudelleen sen siellä yksityisellä, kun sanoin että se on jo otettu ja todettu kaksi kertaa että ei irtoa. musta tuntui että siinä meni vaan aikaa ja rahaa hukkaan.. no, mut nyt ollaan onneksi jo päästy hoitoon...
 
Kiitokset vastauksesta, onneliina! Niin, ehkä ei välttämätöntä testata uudestaan, mutta jos selviäisikin, että yleensä munis sittenkin irtoaa, niin säästäisi rahat noista ultrista. (Mekin Felicitaksessa.) Itse Pregnyl on aika vaivaton ja varmaan turvallinenkin.

Mä muuten väänsin kättä suunnilleen vuoden YTHS:n gynen kanssa ja yritin saada lähetettä prog testiin (oli liian lyhyt luteaalivaihe ja tiputtelua lisäksi etukäteen). Ei herunut ja oli muutenkin tosi tyly nainen. Lopulta menin sit yksityiselle, kun oli pakko saada tutkimuksia eteenpäin ja aloin olla tosi rikki inhottavasta kohtelusta. Onneksi sun kokemukset siellä oli paljon paremmat - varmaan oli eri gyne. H:gissä? Nykyiseen hoitoklinikkaan oon TODELLA tyytyväinen.
 
joo, helsingissä.
Se oli ihan mukava vanhempi naisgyne siellä töölönkadulla. V:llä alkava sukunimi hmm. Kummallista oli minusta kyllä se, että eivät ottaneet yths:llä HIV ja muita sukupuolitautitestejä, joita vaaditaan ennen hoidon aloittamista Felicitaksessa. Ajattelin, että olisin säästänyt sen rahan ja tosiaan luulin, että ottaisivat ne siellä yths:ssä. Mutta ei... Tosi kummaa kyllä.
Joo, oon tosi tyytyväinen kans yksityiseen. Vaikka rahaahan sinne kyllä menee. En uskalla ihan tarkkaan edes laskea kuinka paljon. Seuraavasta kierrosta haluan kyllä sen IVF:n, koska tuntuu että tässä on mennyt syksyn ja alkutalven aikana yhteensä jo enemmän kuin mitä sen IVF:n hinta..

Oon päättänyt että en pidä tosiaan laskua siitä mitä maksaa. Siitä tulisi vaan katkeraksi...
 
Selvennys vielä - lyhyt luteaalivaihe ovistikkujen perusteella. On siis kuitenkin mahdollista, että en ole kaikesta huolimatta ovuloinutkaan eli koko luteaalivaihe ihan höpöhöpöä...

Pilvilinnalle - verikokeessa siis mitataan progesteronia eli keltarauhashormonia kierron loppuvaiheessa. Lääkäri osaisi varmaan kertoa tarkemmin.
 
Rahanmenosta - niin, hurjaa kyllä. Mutta meillä tätä ei oikeastaan edes mietitty sen enempää. Pakkohan tämä kortti on vielä katsoa, ennen kuin alkaa miettiä toisenlaisia haaveita loppuelämälleen.

Mennään ilmeisesti, Onneliina, hoidoissa aika samaa tahtia. Ollaankohan jopa nähty joskus odotushuoneessa? Mekin Felicitakselle syksyllä ensin insseihin ja nyt keväällä sitten ivf tulossa. Vielä yksi inssi oltais varmaan saatu, mutta päätettiin sen sijaan vähän levätä välillä. Tsemppiä sulle! Tää vika inssihän näyttää sitä paitsi menneen loistavasti eli älähän mee asioiden edelle. =)

Mulla oli YTHS:llä H:llä alkava nimi, joten siis eri.
 
Voipa olla, että on joskus nähty, kun on siellä tullut istuttua jos jonkin aikaa...

Minäkin olin ajatellut huilata vähintään yhden kierron, mut sit tuli vaan sellainen tunne, että ei nyt se inssi sit kuitenkin.. toivottavasti se oli intuitio.... just.

kiitti kannustuksesta! sitä samaa se lääkäri ja mun mieskin sanoo, että mä itse menen asioiden edelle..
 
Kiitos paljo vastauksista. Täytyy kysyä ens kerralla että miksei sitä progesteronia multa mitattu, katottiin vaan ultralla ja lääkäri tuntu olevan sen perusteella varma etten ovuloi. Alko vaan ihmetyttään kun noin helposti antoi clomit käteen.

Tsemppiä kaikille :flower:
 

Yhteistyössä