MITEN TYÖNANTAJA KEHTAA????

  • Viestiketjun aloittaja ei oo oikein
  • Ensimmäinen viesti
ei oo oikein
Mä sain potkut!


alitin 21.2 töissä 2kk koeajalla.
infulenssan takia (lääkärintodistus) olin viikon vuodelevossa.

Ammulla tulin töihin ja nyt olen kotona..työni ei jatku!

syy poissaolo!
 
joanna
jaa-a. koeajalla kun saa antaa kenkä jos niin haluaa. sairastumisele ei mitään voi. ilmotit varmasti heti sairastumisesta ja toimitit saikkulapun? saitko kirjallisena tuon syyn? voithan valittaa jos tahdot. koeajalla kuitenkaan ei tarvi syytä edes kertoa.
jos se vaan ei tykännyt susta.
 
hemuli
Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
No ei kyllä ihme, että koeajalla saa lähteä jos aloittaa työuransa olemalla saikulla. Mutta tietääkseni koejan irtisanomiselle ei saisi edes kertoa työntekijälle syytä?
Tottakai saa kertoa ja täytyykin.
 
työllinen
kyllä ta:lla pitää olla syy mix antaa potkut.

ilmoititko sairastumisestasi asianmukaisesti esimiehelle?
pelkkä lääkärintodistuksen toimittaminen ei riitä, vaan heti työvuoron alkaessa on ilmoitettava esimiehelle , että on estynyt tulemaan työhön
 
Syvä huokaus.
Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
No ei kyllä ihme, että koeajalla saa lähteä jos aloittaa työuransa olemalla saikulla. Mutta tietääkseni koejan irtisanomiselle ei saisi edes kertoa työntekijälle syytä?
Ei ei ei. Sairastaminen on laiton peruste. Työnantajan on perusteltava purku, jos työntekijä epäilee vääriä perusteita. Ota yhteyttä joko luottamusmieheen tai ammattiliittoon.

Syvä huokaus.
 
joanna
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
No ei kyllä ihme, että koeajalla saa lähteä jos aloittaa työuransa olemalla saikulla. Mutta tietääkseni koejan irtisanomiselle ei saisi edes kertoa työntekijälle syytä?
Tottakai saa kertoa ja täytyykin.
ei pidä paikkaansa. jos ei naama miellytä voi laittaa toisen pihalle ja myös jos työntekijä haluaa lähtee ni siitä vaan,ei oo irtisanomisaikaa eikä muitakaan velvolisuuksia
 
Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
No ei kyllä ihme, että koeajalla saa lähteä jos aloittaa työuransa olemalla saikulla. Mutta tietääkseni koejan irtisanomiselle ei saisi edes kertoa työntekijälle syytä?
Tottakai saa kertoa ja täytyykin.
ei pidä paikkaansa. jos ei naama miellytä voi laittaa toisen pihalle ja myös jos työntekijä haluaa lähtee ni siitä vaan,ei oo irtisanomisaikaa eikä muitakaan velvolisuuksia
Juuri näin.

Mutta toisaalta taas, jos ap´lla oli saikkutodistus lääkäriltä, ei kyllä työnantaja voi irtisanoa sillä syyllä, että ap on ollut pois töistä. Siinä tapauksessa työnanatja teki väärin.
 
Syvä huokaus
Alkuperäinen kirjoittaja topsehiini:
Tästäkin on keskusteltu usein. Eli koeajalla voi työsopimuksen purkaa ilman syytä samoin kun työntekijän ei tarvitse kirjoittaa jatkoa jos näin haluaa.
Ei ilman syytä tai laittomilla perusteilla. Hyvästä syystä toki, esim ei sovellu tehtävään (ei ole motivoitunut, ei osaa, jne). Esimerkiksi luvaton poissaolo (tietyn pituinen) on pätevä syy irtisanoa muulloinkin kuin koeajalla.
 
Aina työnantajalla on jokin hyvä syy jos pärstä ei miellytä. Lakikin on hirmu hyvä...ainut että jättää paljon porsaan reikiä jota työnantajat käyttää hyväkseen.
Näistä asioista tappeleminen vaikkakin liitos avustuksella tuppaa tuomaan enemmän pas..kaa itselle kun työnantajalle.
Valitettavaa mutta totta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Syvä huokaus.:
Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
No ei kyllä ihme, että koeajalla saa lähteä jos aloittaa työuransa olemalla saikulla. Mutta tietääkseni koejan irtisanomiselle ei saisi edes kertoa työntekijälle syytä?
Ei ei ei. Sairastaminen on laiton peruste. Työnantajan on perusteltava purku, jos työntekijä epäilee vääriä perusteita. Ota yhteyttä joko luottamusmieheen tai ammattiliittoon.

Syvä huokaus.
Nimenomaan näin. Samoi kuin raskaana olevaa naista ei saa syrjiä työhakijana-, tai tekijänä.
 
Syvä huokaus
Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Syvä huokaus:
Lukekaa Työsopimuslaki, ennenkuin annatte vääriä neuvoja.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055
koeajalle irtisanominen ei vaadi selvitystä. vaikka kuinka säädöksiä tutkisi..
Mutta siellä lukee mm. mikä ovat laittomia irtisanomisia. Jos työnantajan ei koskaan tarvitsisi pyynnöstä perustella irtisanomista millään tavoin, ei laittomuuksia voisi/tarvitsisi koskaan todentaa. Jos työntekijä epäilee, että irtisanomisen syy on hänen sairastamisessa, on työnantajan velvollisuus todistaa, että näin ei ole.

Kyllä työntekijällä on oikeuksia. Mutta ei siinä paikassa kannata olla, jos työntekijän oikeuksia pyyhitään eikä työnantajan tarvitse ottaa töihin takaisin. Korvauksia laittomasta irtisanomisesta voi joutua maksamaan, ellei muita perusteluja löydy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Syvä huokaus.:
Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
No ei kyllä ihme, että koeajalla saa lähteä jos aloittaa työuransa olemalla saikulla. Mutta tietääkseni koejan irtisanomiselle ei saisi edes kertoa työntekijälle syytä?
Ei ei ei. Sairastaminen on laiton peruste. Työnantajan on perusteltava purku, jos työntekijä epäilee vääriä perusteita. Ota yhteyttä joko luottamusmieheen tai ammattiliittoon.

Syvä huokaus.
Nimenomaan näin. Samoi kuin raskaana olevaa naista ei saa syrjiä työhakijana-, tai tekijänä.
Tämä on kyllä aatoksena hirmu hyvä mutta....
Koeajalla varsinkin työntekijällä ei kummosta turvaa ole
 
vieras huokaus
Työnantaja saa irtisanoa koeajalla. Mutta peruste ei saa olla sairaus tai raskaus.
Sitä ei saa ilmoittaa syyksi, jos niin tekee se on syrjintää.

Työnantaja toki voi irtisanoa koeajalla siitä syystä että työntekijä on raskaana tai sairastaa.
Mutta hän ei voi ilmoittaa sitä syyksi. Hän voi ilmoitaa jotakin muuta syyksi (keksimäänsä) tai olla ilmoittamatta ollenkaan mitään syytä.
 
työnantaja
Jykkäpä sen melkein tietää millainen jatkossa työntekijä kun heti jää sairaslomalle. Niin antaisin potkut minäkin.
Harmittaa vietävästi kun en yhdelle antanut koeajalla potkuja, nyt on töissä ja jatkuvasti poissa, työt kaatuu toisten niskaan ja kaikki voivat pahoin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja työnantaja:
Jykkäpä sen melkein tietää millainen jatkossa työntekijä kun heti jää sairaslomalle. Niin antaisin potkut minäkin.
Harmittaa vietävästi kun en yhdelle antanut koeajalla potkuja, nyt on töissä ja jatkuvasti poissa, työt kaatuu toisten niskaan ja kaikki voivat pahoin.
No jos toisella on influenssa ja joutuu vuodelepoon! Ei sairastumisella mitään voi! :headwall: :headwall:
 
vieras
Työnantaja ei voi ilman syytä purkaa työsopimusta edes koeajalla. Jos raskauden tai sairauden takia purkaa, on purkaminen siinä tapauksessa laiton. Jos ap:llä nyt siinä lapussa lukee työnantajan puolesta, että purkamiseen syy poissaolo ja poissaolon syy on sairaus, niin purkaminen on laiton ja ota suoraan yhteyttä liittoon.

Työntekijä taasen saa ilman syytä purkaa työsopimuksen koeaikana.

Tuntuu, että täällä kysytään lähes päivittäin tätä asiaa ja joka kerta vastataan, että jos työnantaja purkaa työsopimuksen koeajalla, sen voi tehdä ilman syytä, mutta kun se ei todellakaan mene noin! Syyn pitää liittyä työntekijän työn laatuun ja siihen sopivuuteen. Ottakaa asioista selvää, ennen kuin tulette neuvomaan muita!
 
Mä olin pikaruokalassa töissä joskus ja sitten mulla tuli vatsatauti, oksentelin aivan hulluna. Pomo sanoi että 1 päivän saat olla saikulla ja sitten töihin. No tein työtä käskettyä vaikka sairaana olinkin ja menin työpaikalle. Oksentelin lähes koko ajan ja pomo sanoi että nyt vaatteet niskaan ja töihin. Olin ihan että Mitä? :eek: Siis jos me tehdään ruokaa (ja ensinnäkin mulla oli sairaslomaa tuolloin vielä) niin en mä ainakaan uskalla kontolleni ottaa jos joku asiakas sairastuu mun takiani! Mä en ikinä haluaisi että joku vatsatautinen tekisi mulle ruokaa vaikka kuika kädet olisi pesty.. Niinhän siinä kävi ettäpotkut sitten myöhemmin tuli mutta eipä haittaa yhtään suoraan sanottuna..
 
Rukoilijasirkka
Mäkin oon saanut potkut koeajalla, kun olin raskaana, eikä selkä kestänyt ja jouduin ottamaan saikkua. :/ Se anto mun olla töissä vielä monta viikkoa sen saikun jälkeen, viimeseen päivään asti, jollon mun koeaika ois päättynyt. sit se vaan sano, et saat häipyy vaikka heti.

Niin ja töitä hakiessa jo ilmoitin, että olen raskaana ja s4e ukko näki, miten pienen kokonen mä olen. Se ties tasan tarkkaan jo alusta asti, että antaa mulle fudut, kunhan olen ollut koeaikani loppuun.
 

Yhteistyössä