Miten vanhana vielä nukutaan päikkäreitä?

riippuuuuu
ERäs äiti vaati että 5-vuotiaan piti vielä nukkua vähintään parin tunnin päiväunet. No, lapsen päivä alkoi jo noin klo 6, joten puolen päivän aikaan varmaan olisi itse kukin väsynyt, vaikkakin yöunille lapsi meni jo klo 19-20.

Esikoinen lopetti päiväunet noin 2.vuotiaana kun jäi hoidosta pois ja minä jäin lapsen kanssa kotiin. Olisin halunnut että hän nukkuu, taistelin useamman tunnin että pysyisi edes vuoteessa lepäämässä, ja sitten lopulta luovutin. Kun ei niin ei.

Nuorin on vajaa 4 v ja on päiväkodissa ja siellä nukkuu päiväunet, ja päiväkotiaamun jälkeen (jos haen jostain syystä jo klo 12) ihan ehdottomasti tarvitsee päiväunet. Kiukuttelee koko illan.

Viikonloppuisin ihan selkeästi tartteisi päiväunet, en vaan saa nukkumaan.
 
Minä taas olen lukenut sellasista tutkimuksista, joissa sanotaan että päikkäreiden poisjättäminen riippuu paitsi yksilöstä, myös siitä onko kotihoidossa vai päiväkodissa. Mm. Kaksplussassa oli jokin aika sitten tällanen artikkeli.

Kotihoidossa lapsi tapaa jättää päiväunet pois aiemmin, ehkä jo päälle 2-vuotiaana -kuten esim. puistokaverit oli tehneet. Tämä on tietysti yksilöllistä, mutta kuitenkin keskimäärin aiemmin päikkärit jää kotona pois kuin päiväkodissa, jossa usein pistetään nukkumaan kaikki lapset ihan sinne kouluikään asti. Kotona on enemmän yksilöllistä vapautta ja omaa rauhaa tehdä asita omassa tahdissa, sillon ei väsytä niin helposti.

Asiantuntijan mukaan lapsi on suht helppo nukuttaa vielä kouluiässäkin päikkäreille, jos ruuan perään hyssytellään ja laitetaan pimeään pötkölleen. Lapsi kuitenkin pärjää jo ilman päikkäreitä tossa vaiheessa.

Unen tarve vähenee laspsilla iän mukaan. Vinkkinä oli että, kun nukuttamiseen menee enemmän aikaa kuin itse nukkumiseen voi olla aika jättää unet pois. JA kun lapsi jaksaa väsymättä koko päivän touhuta iltauniin asti.


:)
 
tired
Mutta sitten kun lapset ovat sellaisia, että nukkuvat huonosti yöllä, niin joutuu miettimään kyllä, että kannattaako jättää päikkärit pois. Ja jos aamulla joutuu heräämään puoli kuusi, ei ole mukavaa, kun ensin ollaan päikkäreiden takia valvottu myöhään...
Meillä nukutaan enää tarhassa päikkärit, mutta kotona ei, vaikka päiväunet tarvitsisivatkin.
 
meillä tyttö 5v nukkuu aina yleensä hoitopäivinä päikkärit,menee jo5.40 hoitoon =) mut vkonloppuna ei aina välttämättä nuku,riipuen vähän mitä on vkonlopunohjelmas,yms!mut kyl huomaa et kun on noussut aamul aikasin,eikä jostain syystä oo päikkäreti nukkunu....
 
Kyllä mäkin pidän tärkeinä noita päiväunia. Lapset on nyt 3,5 v. ja 1,5 v., useimpina päivinä saan heidät nukkumaan samaan aikaan, joten se antaa hetken rauhan myös itselleni. Esikoinen ei tosiaankaan jaksa iltaan asti, tuosta pienemmästä siis nyt puhumattakaan, joten en ole edes ajatellut luopuvani päivän rauhoittumis-osiosta. Jos jonain päivänä ei hälle uni tule silmään, niin ainakin huilataan sängyissä ja rauhoitutaan. Olen opettanut, että ihmisen on hyvä pvän aikana pienen hetken huilahtaa, heti siinä ruoan jälkeen niin sitten jaksaa taas.

Luulen, että meillä nukutaan vielä aika kauan näitä päikkäreitä. Katsotaan!
 
Meidän poika jätti päiväunet pois vähän ennen 4-vuotissynttäreitään. Joskus jos on tosi aikaisin herännyt aamulla, laitan hänet päiväunille (levolle), ja joskus saattaa sinne jopa nukahtaakin. Meidän elämää on jossain määrin helpottanut tuo päiväunettomuus. Ennen kuin poika nukkui päivällä sen 1-2 tuntia, niin iltaunille meno tapahtuikin sitten tosi myöhään illlalla (klo 21-23 välillä). Nyt kun ei niitä päiväunia oikeastaan nuku enää, niin menee myös illalla ajoissa nukkumaan (noin klo 19.30-20).

Poika on ollut kotihoidossa on lähes 4-vuotiaaksi asti. Päiväunet jäi pois juuri vähän ennen hoitoon menoa. Hoidossa ei nukkunut myöskään päikkäreitä paitsi kerran, koko tän kevätkauden aikana. Hyvin jaksaa yleensä ilman päikkäreitäkin ja yöt nukkuu hyvin. =)
 
Tuotaa... Mun 2½ vuotias ei oo nukkunu päiväunia varmaan vuoteen :eek:
Jos nukkuu päiväunet, niin yöllä ei enää uni tuu....
Poikkeus on automatkat tai erittäin touhuisat päivät jolloin nukahtaa väkisinkin... vartin/puolentunnin torkut kostautuu niin että nukkumaan mennäänkin sitten vasta puolenyön tietämillä ja aamulla ollaan ku nukkuneenrukous...

PÖH, eihän se ENÄÄ mikään 2½ vuotias ole :D kun 2v10kk... no kuitenkin...
Ajoissa ovat kaikki mun lapset lakanneet noi päiväunet.. ihan kotihoidossa ovat aina olleet.. :)
 
Minulla elokuussa 3vtäyttävä poika, ja meillä edelleen nukutaan 3 tunnin päikkärit päivittäin. Yöunetkin on jotain klo 21-9, joten reilusti nukutaan. Joskus voi päikkärit jäädä välistä ja iltakin venyä, mutta hyvin äkkiä käytöksestä huomaa ettei unta ole saanut riittävästi. Meillä on tosin nukuttu vauvasta asti paljon.
Poika ehti olla tarhassa reilu puoli vuotta ja huomasi heti, ettei tunnin max kahden unet riittäneet. Joten loppuviikon illat oli yhtä kiukuttelua väsymyksen takia. Nyt kun ollaan jääty kotiin, on tilannekin taas tasoittunut.
Kaipaan itsekin päivälepoa, joten on ihanaa kun voi luottaa siihen, että lapsi nukkuu. Ja annan kyllä nukkua päikkäreitä niin vanhaksi kuin vain vähänkin hän nukkuu.
Vähän jännittää, miten käy uuden vauvan kanssa, toivottavasti sekin nukkuu paljon, sillä olemme tosiaan koko perhe kovasti nukkuvaa sorttia.. :)
 
vielä meillä päikkäreitä, eli poju on 3vuotias.
Yleensä semmoiset 1-3 tuntia nukkuu niitä. :D
Välillä meinaa tulla taistelu päikkäreille menosta, mutta hyvä se olisi vielä nukkua, koska muuten pojusta tulee todella kiukkuinen tapaus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lisko812:
Meillä esikoinen on 2v 10kk ja nukkuu lähes joka päivä jopa 2-2½ tuntia päiväunia, riippuu tosiaan miten pitkät yöunet on ollut. Poika käy kerran viikossa tarhassa ja siellä ei monestikaan malta nukkua, joten sen tietää sit illalla kotona, et on tainnu taas päikyt jäädä väliin. Eilenkin poika oli tarhassa ja illan sit kiukutteli ja oli tosi herkkis, meni nukkumaan klo. 21 ja heräsi tänään 08.30 :eek: Ja vieläpä riitti unta päiväunillekin, nyt on nukkunut sellaset 1½ tuntia. Eli kyllä meillä vielä tarvitaan päiväunia ja toivottavasti vielä piiiitkään :)

Kuopus neiti on nyt 1kk ja toivottavasti minäkin saan sit aikanaan lasten rytmit niin, et nukkuvat samaan aikaan, nyt tyttökin on nukkunut ulkona lähes 2½ tuntia ja minä saan siis huokaista ja vaikka viettää aikaani täällä koneella :whistle: =)
Lainasin omaa tekstiäni (jonka kirjoitin kuukausi sitten), koska meillä tilanne on valitettavasti muuttunut :( Eli kolmisen viikkoa on mennyt ettei poika ole päiväunia tarvinnut, nukkuu yössä nyt 12h entisen 10 tunnin sijaan, eli päikyt ei enää maistu noin pitkien yöunien jälkeen. Mielelläni laittaisin pojan vielä unille ja lyhentäisin yöunia vaikka sen kaks tuntia, mutta kun ei. Eli kyllä se lapsella ihan itsekseen tulee se aika kun päättää jättää päiväunet pois.
 
Meidän poika on 3-v 7kk ja nukkuu päiväunia silloin tällöin. Hän on kyllä kotihoidossa pikkuveljensä (5kk) kanssa.

Päivähoidossa on aina raskaampi päivä kuin kotona, siinä syy useimpien siellä nukkumiseen.
Korjaan jonkun aiemman sanomisia:
Päiväkodissa ei niin vaan isketä kaikkia lapsia nukkumaan. Ne asiat sovitaan aina vanhempien kanssa. Tosin kahden-kolmen vanhat ovat vielä niin pieniä, että päiväkotipäivään on hyvä saada pieni lepotauko. Isotkin lapset lepäävät edes sen sadun verran.
Toiset lapset vähentävät unta jo kolmen vanhana pk:ssakin. Se on todellakin ihan yksilöllistä. Suositus kuitenkin on, että lapsi saisi nukkua niin paljon kun haluaa.
Vasta eskari-iässä täytyy joillekin opettaa olemaan ilman päiväunia, että oppivat olemaan koulussakin ilman. Keväällä, ennen kesälomia sitä harjoitellaan.

Meillä on kotosalla samaa ongelmaa kun monilla muillakin, päikyt venyttävät iltanukahdusta. Joskus menee puolille öin ennen kuin nukahtaa.
Kai tämä on joku ihmeen välikausi. Toisaalta tarvitsisi unensa, mutta ei sitten kuitenkaan?
Eiköhän tuo tuosta tasaannu. Kotona voi onneksi tehdä mikä sinä päivänä parhaalta tuntuu.
 
Meidän poika (täyttää elokuussa 4v) nukkuu edelleen melkein joka päivä päiväunet tarhassa, tosin maksimissaan tunnin. Viikonloppuna ei nuku, mutta arkisin kyllä. Meillä herätään aamulla noin 7.30 tarhaan, siellä nukahtaa joskus 12.30-13 ja nukkuu ½-1h, illalla mennään nukkumaan noin klo 21 ja hyvin nukahtaa. Tosi yksilöllistä siis näyttää olevan.
 
Meiän poika (ikää 2 v 7 kk) nukkuu vielä päikkärit, kestoltaan tunnista puoleentoista, joskus harvoin pari tuntia. Jos on nukkunut aamulla normaalia pidempään, niin ei meinaa saada päikkäreilleen ollenkaan. Yleensä poika herää aamulla klo 6.30-7.00 välillä ja silloin päiväunet maittaa puoliltapäivin. Jos nukkuu pidempään niin rytmi muuttuu koko päivältä!
Kyllä poika todistettavasti pärjäisi ilman päikkäreitäkin, mutta mielestäni on ihan hyvä tuon ikäisen rauhoittua hetkeksi lepäämään ettei loppupäivä mene ihan vallattomaksi. Sitten on tietty eri asia jos ja kun uni ei todellakaan enää lapselle tule. Ei meidän poika varmaan vapaaehtoisesti itse kävisikään unilleen ellei hänelle osoittaisi uniaikaa ja laittaisi nukkumaan. Ei ole ikinä ollut sellainen, että itsekseen kävisi ja rauhoittuisi lepäämään...! Hyppii kuin durasel-pupu aamusta iltaan!
 

Yhteistyössä