Miten varoisitte (noroviruksesta)?

Täälläpäin on nyt norovirus alkanut jyllätä ja itse en sitä viimeisilläni raskaana haluaisi missään tapauksessa. Enkä tosiaan toivoisi että tyttö 2v myöskään.

Nyt sitten anoppi viime vkl on ripuloinut, en tiedä miten muu perhe (se kun ei meille soittele). Nyt olisi tytön 2v synttärikahvittelut sunnuntaina. Mutta miten tuon kanssa uskaltaa toimia, jos siellä joku perheestä vielä esim tänään on ollut ripulilla (mies saa kysellä perään)? Kun anoppi ajattelee asiat niin, että jos HÄN jaksaa tulla niin sitten kaikki on ok. Olis halunnut meidät maanantaina kylään, vaikka yöllä vielä ainakin oli ripuloinut. Loukkaantui kun kieltäydyin kunniasta.

Jos siellä on ripulia (joka ei siis tietysti ole välttämättä ees noroa, mutta en mie mitään "perus"ripuliakaan haluaisi) niin olenko (TAAS) se ilkeä miniä joka v*ttuilumielessä ja häijyttään kieltää heitä tulemasta? Kieltäytyisittekö te kunniasta?

Ja mikä olennaisinta, tajusikohan joku tästä jotain :ashamed: :whistle:
 
Minä äiti
Mitä v.uumaista siinä on jos kieltäydyt ja selität asiallisesti et meille ei nyt voi tulla jos on sairaana. Ei kukaan voi olla niin tyhmä että ei ymmärrä asiaa. Se nyt riippuu ihan siittä et miten hoidat asian. Jos kiukuttelemalla paukuttelet päin naamaa et ku ootta kerta #&%?$!* niin meille ei tulla.
Vai hoidatko asian nätisti ja selität et ku nyt ei sopis sairastua jos vaikka joudun lähteen synnyttään ja en jaksa nyt hoitaa sairasta lasta...jne.
 
pidä huolta oman perheen käsihygieniasta ja vieraiden lähdettyä pyyhi ovenpielet, kahvat, valokatkaisija ja hanat etenkin vessasta. Ja lakkaa stressaamasta, sen pöpön voi saada ihan kaupan ostoskärryistäkin. Paras tapa suojautua valtaosalta pöpöjä on pestä omia käsiä.
 
Minä äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 12:56 vieras kirjoitti:
Meille tuli noro (tai joku PAHA vatsatauti kuitenkin) "terveeltä" ihmiseltä. Eli suosittelisin pitkää varoaikaa.
Niin. ja jos se on tullakseen niin se kyllä tulee vaikka isännän mukana kaupasta...

Me ei saatu sitä tautia vaikka jouduttiin käymään talossa jossa kaikki oksenti ja kuras. :whistle:
 
Sairaalasta saatiin semmoset neuvot että pari ripuloimatonta/ oksentelematonta päivää pitää olla eristyksissä.
Selitätte asian anopille niin kuin aikuiselle ihmiselle selitetään ja sanot vaikka että neuvolasta olet saanut ohjeet tai muuta vastaavaa.
Anopit kyllä taitavat olla mestareita loukkaantumaan :whistle: mutta jonkunhan se veemäinen on oltava... yleensä se on miniä :D
 
On se juntti jos suuttuu siitä että ette vartavasten mene tautia hakemaan. Itse menisiin kylään vasta kun on kulunut ainakin viikko niin että ei kyläpaikassa ole ripuloitu tai oksennettu.

Ja jos tiedän että joku on ollut vasta sairaana, niin kohteliaasti pyydän kyläilemään joskus toiste kun "tautivaara" on ohi.

Teidän 2 vuotiaskin on vielä niin pieni että luulis mummonkin ymmärtävän...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 12:58 Taitai kirjoitti:
pidä huolta oman perheen käsihygieniasta ja vieraiden lähdettyä pyyhi ovenpielet, kahvat, valokatkaisija ja hanat etenkin vessasta. Ja lakkaa stressaamasta, sen pöpön voi saada ihan kaupan ostoskärryistäkin. Paras tapa suojautua valtaosalta pöpöjä on pestä omia käsiä.
Joo, tämä nyt on ihan selvää, siis oma käsihygienia ja se että mistä vaan sen voi kyllä saada (kuten ihan mitä muuta vaan). MUTTA onko siinä järkeä että hakeutuu OIREILEVAN ihmisen seuraan väkipakolla? Minusta on omituista että anoppi ei itse edes asiaa hoksaa, mulla ei tulis mieleenkään mennä kaverille kylään vrk ripuloinnista!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 13:01 JabbaTheHut kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 12:58 Taitai kirjoitti:
pidä huolta oman perheen käsihygieniasta ja vieraiden lähdettyä pyyhi ovenpielet, kahvat, valokatkaisija ja hanat etenkin vessasta. Ja lakkaa stressaamasta, sen pöpön voi saada ihan kaupan ostoskärryistäkin. Paras tapa suojautua valtaosalta pöpöjä on pestä omia käsiä.
Joo, tämä nyt on ihan selvää, siis oma käsihygienia ja se että mistä vaan sen voi kyllä saada (kuten ihan mitä muuta vaan). MUTTA onko siinä järkeä että hakeutuu OIREILEVAN ihmisen seuraan väkipakolla? Minusta on omituista että anoppi ei itse edes asiaa hoksaa, mulla ei tulis mieleenkään mennä kaverille kylään vrk ripuloinnista!
Nojoo, ei nyt kannata ehdoin tahdoin mennä hakemaan tautia eli ei tulisi kyllä mieleenkään päästää juuri ripulista toipuvaa kylään, toisaalta tähän mennessä ovat tautiset läheiset ymmärtäneet ilman eri kehoitustakin pysyä poissa.
 
Mä käytän samaa "sääntöä" kuin tarhassa eli vuorokausi täytyy olla oksentamatta tai ripuloimatta. Sitten riskitilanteissa otetaan käyttöön ylikorostettu käsihygienia (pesuja vain tihennetysti, en rupee desinfioimaan) ja lapsille syötän lisäksi maitohappobakteereja.
 
PrincessOfAcco harma
norovirus tekee jopa aerobeja, joten samassa tilassa, vaikka isossa messuhallissa sen voi saada vaikka olisi kaukana sairastajasta.. parempi vaan että anoppi jää pois, jos se ei ole kunnolla ohi kaikilta, ei ole anopilta kysymistä tuossa...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 13:02 Taitai kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 13:01 JabbaTheHut kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 12:58 Taitai kirjoitti:
pidä huolta oman perheen käsihygieniasta ja vieraiden lähdettyä pyyhi ovenpielet, kahvat, valokatkaisija ja hanat etenkin vessasta. Ja lakkaa stressaamasta, sen pöpön voi saada ihan kaupan ostoskärryistäkin. Paras tapa suojautua valtaosalta pöpöjä on pestä omia käsiä.
Joo, tämä nyt on ihan selvää, siis oma käsihygienia ja se että mistä vaan sen voi kyllä saada (kuten ihan mitä muuta vaan). MUTTA onko siinä järkeä että hakeutuu OIREILEVAN ihmisen seuraan väkipakolla? Minusta on omituista että anoppi ei itse edes asiaa hoksaa, mulla ei tulis mieleenkään mennä kaverille kylään vrk ripuloinnista!
Nojoo, ei nyt kannata ehdoin tahdoin mennä hakemaan tautia eli ei tulisi kyllä mieleenkään päästää juuri ripulista toipuvaa kylään, toisaalta tähän mennessä ovat tautiset läheiset ymmärtäneet ilman eri kehoitustakin pysyä poissa.
Juu, tästä tilanteesta tekee erikoisen minusta juuri se että anoppi näkee asiat siltä kannalta että JAKSAAKo hän itse kyläillä. Eli jos hän jaksaisi tulla, ei haittaisi vaikka meillä sitten sontisi. Se ei ole ihan välkyimmästä päästä, joten en kyllä ylläty. Mulla on muuten vastustuskyky ihan nollassa jo siksi että Hb 96 ja tippuu, niin en viitsisi ihan turhaa riskiä ottaa. Kaikkeahan voi saada vaikka kaupasta, mutta tosiaan oireileva kantaa takuulla jotain pöpöä. No, katsotaan mikä on tilanne nyt kun mies soittelee. Synnytyskin voi tosiaan käynnsityä milloin vaan, minuthan otetaan ilahtuneena vastaan osastolla jos olen ripulissa ja potentiaalinen noron kantaja :whistle:
 
Se noron pirulainen sinnittelee hengissä melkein pari viikkoa (olisko ollu 12vrk) esim. leluissa jne. Sitä välttelisin minäkin kyllä kaikin keinoin.
Ihan "normaalinkin" ripulitaudin jälkeen pitäisin ainakin viikon paussin vierailuissa :x Enkä ymmärrä miks moisesta täytys loukkaantua, ymmärrän hyvin ettei kukaan halua ehdoin tahdoin itselleen minkään valtakunnan tauteja, varsinkaan oksennustautia :x <br><br>
 
Oon aina ihmetelly ihmisiä jotka kipeenä lähtee kotoa ties minne. "Joo kyllä mä jaksan" tms on vastaus, kun kysyy kannattaisko kuitenkin jäädä kotiin. En kysy vain sen tähden, että jaksaako potilas, vaan myöskin sen tähden kannattaako sitä tautia tartuttaa eteenpäin. Joskus on pakko lähteä, mutta jos tarkkemmin ajattelee, niin aika harvoin on ihan niin pakko, kuin luulee.

Viimeksi just vappuna sain kuulla vasta juhlapaikalla, että paikalla oli useampi vatsataudista toipuva. Olisin jääny lapsineni kotiin, jos olisin saanut tietää etukäteen. Eilen oireilin itse vähän. Nyt tässä sitten pelätään pahinta...

Pitäisin viikon "hajuraon" ripuloivaan/oksentelevaan ihmiseen. Etenkin raskaana ja pienten lasten kanssa. Anna anopin marmattaa.
 
Buu
Meillä anoppi on vieläkin loukkaantunut minulle samoin miehen siskot kun sanoin heille silloin kun tyttö syntyi ettei meitä saa tulla katsomaan sairaalaan koska olivat silloin rotaviruksessa. No sit kun päästiin kotiin he kaikki olivat tunkemassa meille heti ja sanoin et parin viikon päästä saatte tulla kun kaikki olette parantuneet. No tästä seurasi se et anoppi on käynyt katsomassa tyttö 2 kertaa sen jälkeen kun syntyi ja tyttö täyttää nyt tässä kuussa vuoden. Ja miehen siskot molemmat on käyneet meillä pari kertaa tytön syntymän jälkeen. Meille ei voi kuulemma tulla koska olen tautikammoinen :whistle: Itse en tätä asiaa näinkään ilmaisisi vaan halusin suojella vastasyntynyttä rotavirukselta.
 
No juu, mulla on aika käytännön läheistä tietoa kun meillä töissä jyllää noro... Minuun ei ole tosin tarttunut, vaikka p*askaa ja oksennusta olen lapioinut.
Hoitajien pitää olla 2 oireetonta päivää kotona taudin jälkeen. Potilaita pidetään vähintään viikko oireettomana ennen siirtoa jatkohoitoon. Mutta eipä riitä sekään. Sairastunut voi levittää virusta ulosteessa ja hengityksessään yli viikon oireiden loppumisestakin. Pinnoilla pysyy tartuttavana 12 vuorokautta.
Noroa ei tapa edes käsidesi. puhdas kloori tappaa ja käsienpesu. Ja voin kertoa, että aika varovainen olisin kahvittelujen suhteen. Se on nimittäin sellainen pöpö, että terveeltäkin vie mehut.
Töissä käsitellään täysissä suojavaatteissa noropotilaita ja kosketuseristyksessä tietenkin. Silti se piru leviää kuin syöpä. Kaikki paikat pitää desinfioida katosta lattiaan ennen uusia potilaita.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 15:27 Hinni kirjoitti:
No juu, mulla on aika käytännön läheistä tietoa kun meillä töissä jyllää noro... Minuun ei ole tosin tarttunut, vaikka p*askaa ja oksennusta olen lapioinut.
Hoitajien pitää olla 2 oireetonta päivää kotona taudin jälkeen. Potilaita pidetään vähintään viikko oireettomana ennen siirtoa jatkohoitoon. Mutta eipä riitä sekään. Sairastunut voi levittää virusta ulosteessa ja hengityksessään yli viikon oireiden loppumisestakin. Pinnoilla pysyy tartuttavana 12 vuorokautta.
Noroa ei tapa edes käsidesi. puhdas kloori tappaa ja käsienpesu. Ja voin kertoa, että aika varovainen olisin kahvittelujen suhteen. Se on nimittäin sellainen pöpö, että terveeltäkin vie mehut.
Töissä käsitellään täysissä suojavaatteissa noropotilaita ja kosketuseristyksessä tietenkin. Silti se piru leviää kuin syöpä. Kaikki paikat pitää desinfioida katosta lattiaan ennen uusia potilaita.
No nöin miekin tän asian olen sisäistänyt vaikka työurallani en ole noron kanssa joutunut tekemisiin. Mutta olen kyllä taistellut milloin mitäkin epidemioita vastaan. Saa tosiaan emäntä nyt suuttua jos suuttuu, mutta mie en halua kuskata synnäriin mitään noroja tai muutakaan kun lähtö tulee. Kiitos asiallisesta keskustelusta kaikille, ihanaa huomata että en ole ihan hysteerikko jos noroa vältän siinä missä voin!
 
Ainaki 2 oireetonta päivää kannattaa odottaa. Itse odottaisin ainakin viikon. Ei kannata ottaa riskiä varsinki ku olet raskaana! Et varmaan halua lähteä synnyttämään oksutaudissa?! Kokemusta nimittäin on...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 16:15 hilla83 kirjoitti:
Meillä oli tuo kamala tauti ja sanottiin että kolme tervettä päivää piti olla että voitiin muita nähdä ja ei tartuteta. Ja kodin pinnoilla noro "säilyy" viikon, että vieraita ei käynyt viikkoon.
Noro säilyy kyllä jopa 12 päivää pinnoilla. Edes viikon varoaika ei riitä, jos kyseessä on noro. Mutta onkait niitä muitakin vatsatauteja liikkeessä. Täälläpäin riehuu ihan labrakokein varmistettu noro. Eikä epidemia näytä laantuvan, eikä ihme kun ihmiset menevät töihin heti seuraavana päivänä vatsataudin sairastettuaan :kieh:
 

Yhteistyössä