Miten vastata oikein naisen kiukkuun?

Terve

Vaimoni soitti minulle töihin ja huusi vittua ja saatanaa kun menee hermot meidän 10vkoa vanhan pojan kanssa joka ei koko aamuna ole suostunu syömään kunnolla vaan nypyttää nänniä ja itkee sekä huutaa.
Kuuntelin tämän tilityksen ja tiedän että kun vaimoni on noin raivona, niin tarttuuhan se vauvaan ja hänkin hermostuu ja koko syöminen häiriintyy.

Vastasin rauhallisella äänellä että voisiko antaa tuttipullosta... ja ennen kuin ehdin selittää enempää ehotustani oli vastaus tämän tyylinen: "EN VARMANA ANNA, MENEE SAATANA VIIMEISETKIN HALUT POJALTA IMEÄ RINTAA,EIKÄ SE IKINÄ OPI SYÖMÄÄN RINNALTA KUNNOLLA JOS TOTTUU PULLOON! TAI LUOVUTETAAN SITTEN, ANNETAAN VAAN PULLOSTA!"

Pääsin väliin sanomaan että "kun olet noin kriisissä niin ajattelin että poika saisi maitoa, nukahtaisi ja sinäkin hetken aikaa rauhoittua.." ja vastaus oli: "MITEN NIIN MÄ OLEN KRIISISSÄ? MIKS SÄ ALAT SYYTTELEMÄÄN MUA, EIKÖ SULTA SAA HELVETTI MITÄÄN TUKEA, EHDOTAAT VAAN PULLOA, SEKÖ ON SUN RATKAISU? TIESIN ETTÄ SULLE EI KANNATA SOITTAA, SULTA EI SAA MITÄÄN TUKEA TAI YMMÄRRYSTÄ, KIITTI VAAN VITUSTI"....tuut..tuuut..tuuut

Eli hän varmastikin tuntee itsenä huonoksi äidiksi kun ei saa ruokittua lastaan.

Palatakseni otsikkoon, mitä minun olisi pitänyt sanoa että olisin saanut hänet rauhoittumaan ja unohtamaan tunteet ja ajattelemaan järkevästi asioista?
 
Masentavaa mutta totta: Tuohon ei voi reagoida oikein.

Koitin tässä kauheasti miettiä mitä toivoisin oman miehen sanovan, mutta todennäköisesti suuttuisin hänelle joka tapauksessa. Koita olla ottamatta itseesi ja anna mennä toisesta korvasta ulos. Vaimo ei ole sinulle vihainen, kuten varmasti tiedät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Järkimies;26371791:
Palatakseni otsikkoon, mitä minun olisi pitänyt sanoa että olisin saanut hänet rauhoittumaan ja unohtamaan tunteet ja ajattelemaan järkevästi asioista?

Ja taas sitä mennään. Miehen ja naisen aivot ovat kuin kaksi marjaa, mutta mustikka ja mansikka. Tuossa lauseessa se moka jo kävikin ilmi eli siis että miehet ajattelevat liikaa ratkaisukeskeisesti. vaimosi ei etsinyt järkevää ratkaisua ongelmaan vaan KUUNTELIJAA.

Vastauksena voisi olla vaikka että "olen pahoillani, koita jaksaa. sä olet tosi hyvä äiti, mä uskon suhun. hieron sun hartioita sitten illalla".

Kyllä vaimosi varmaan sen verran fiksu nainen on että osaa itsekin antaa pullosta jos kokee sen tarpeelliseksi, mutta mielestäni hän oli oikeassa ja hän jäi ilman tukea, kuten naiset yleensä jäävät, koska eivät etsi ongelmaan ratkaisua kertoessaan murheistaan.

"ymmärrän että olet väsynyt, mutta mitä mä olen katsellut niin sulla on mennyt syötöt tosi hyvin, kyllä se hyvin menee, tuonko suklaata kun tulen töistä?"

että alahan mies itse ajatella järkevästi, vauvan itku on tutkitusti maailman stressaavimpiä ääniä ja vaimosi on kotona ihan yksin ja yrittää jaksaa. Helpommalla pääset kun koitat kannustaa ja kuunnella. Kyllä se siitä. Kokeile.
 
Lisäksi kannattaa vielä sanoa "jos tuntuu pahalta niin voit aina soittaa kyllä mulla on aina jokunen minuutti aikaa kuunnella, tiedän ettet ole mulle etkä vauvalle vihainen. Sä olet niin hyvä äiti".

Yksi hyvä vastaus on myös "mä olen pahoillani, kerro mulle mitä voisin tehdä niin yritän auttaa".
 
SPS
Hyi helvetti kun muistui ap:n tekstistä ex-ämmän raivoaminen just kävelemään oppineelle tytölle, kun hän heräs kesken yöuniensa ja hoippui itkien olohuoneeseen. Mitä vittua sä nyt tänne tuut?!?! Tai kun tytöllä oli ummetusta niin yritti vittusaatanaa huutamalla kai saada kakan pelästytettyä ulos? Mitä vitun ymmärrystä tuollainen raivopää muka tarvitsee? Ei taida olla yhden käden sormilla laskettavissa, miten monta kertaa pistin lapsen pukeisiin ja ajoin mummolaan missä oli vähän parempi ilmapiiri.

Hermolomaa taitaa tarvita sekä äiti että lapsi. Ja mamma vielä lääkäriäkin.
 
öööh...yleensä kuitenkin ihan normaalitkin naiset voivat välillä väsyä ja ei sitä nyt ehkä heti kannata kotiin ajaa ja viedä muksua mummolaan :D parempihan se on että soittaa miehelle töihin kuin että lapselle raivoaa. Mutta eipä nuo vittusaatanat saisi kuulua varsinaiseen sanastoon mitä lapsen kanssa käytetään , aika kamala tämä edellinen esimerkki :(
 
SPS
öööh...yleensä kuitenkin ihan normaalitkin naiset voivat välillä väsyä ja ei sitä nyt ehkä heti kannata kotiin ajaa ja viedä muksua mummolaan :D parempihan se on että soittaa miehelle töihin kuin että lapselle raivoaa. Mutta eipä nuo vittusaatanat saisi kuulua varsinaiseen sanastoon mitä lapsen kanssa käytetään , aika kamala tämä edellinen esimerkki :(
No juu, edellinen kirjoitukseni olikin spontaani purkaus kun tuli niin karseat muistot mieleen. Aivan puistattaa, hyi. (huutaa nyt vittusaatanaa itkevälle, potalle istuvalle lapselle, jolla on vielä ummetuskipuja yms. yms. Ristus jos eläisin sen hetken uudestaan niin...)
Itse olen kasvanut sen verran, etten enää kuuntele naisen kiukkua ollenkaan. Nykyisen kanssa ei tarvitse, exä toisinaan vieläkin purkautuu puhelimessa ja asialinjalta poiketessaan hänen kuulemansa vastaukseni naisen kiukkuun on "tuut tuut tuut" ;) AP:n asia on kuitenkin toinen, mutta kai sitä jotain tapoja voi edellyttää kohtelultaan?

Joskus kokeilin exälle vastata yhtä törkeästi kuin hän puhui minulle. Hölmistyi ensin ja sai sitten xtra-raivarin kun kehtasinkin hälle puhua noin, enkä ikinä ollut moista tehnyt :D :D

Jos ei aikuisilta ihmisiltä voi edellyttää mitään tapoja, miten lapsiltaankaan voi?
 
Viimeksi muokattu:
Imettävillä ja naisilla muutenkin on myös toinen iso ero miehiin nähden ja se on hormonit. Kuulostaa kliseeltä mutta hormonit voivat tehdä naisen ympärillä elävien elämän aikamoiseksi helvetiksi. Moni parisuhde on pelastunut kun nainen on lopettanut syystä tai toisesta hormonaalisen ehkäisynsä tai saanut lääkkeet masennukseensa.
Meillä oli miehen kanssa ihan samanlainen keskustelu kuin ketjun aloittajalla, tosin naamakkain ja melko pian synnytyksen jälkeen. Itkin ja raivosin ja mies oli monttu auki. Kehtasi mokoma ehdottaa pulloa kun yritin saada vauvelia rinnalle :) mikä törkimys XD

väittäisin kuitenkin että imetysaikaiset purkaukset pääosin johtuvat hormoneista. Meillä myös kuukautisten aikaan mies jotenkin ihmeellisesti keksii paljon ulkohommia tai reissun XD
 
Yhtä kaikkiin naisiin pätevää yleisohjetta ei voi antaa koska naiset ovat monin eri tavoin keskenään niin erilaisia. Se mihin toinen suhtautuu tietyllä tavalla ei korreloi mitenkään siihen miten joku toinen nainen asian kokee. Mutta tässä asiassa on parikin sudenkuoppaa. Nainenhan haluaa olla haluttu ja aika pieni prosentti naisista loppujen lopuksi on aseksuaaleja. itse aseksuaalisuuskin on asia joka voi oikean ihmisen kohdalle sattuessa muuttua siten että aseksuaalista kuoriutuukin varsinainen kaniini.

Omasta mielestäni puhuminen ja omien ajatusten sanoittaminen on järkevimpiä asioita mitä ihmissuhteissaan voi tehdä. Piti oikein katsoa että mikä ihme on halikaveri XD eli siis mielipiteeni on, että kannattaa mainita asiasta ihan suoraan, mutta ei millään creepyllä tavalla. Jos nainen onkin kiinnostunut seksistä niin kannattaa miettiä että miten ilmaiset että hän on oikein viehättävä mutta että et (ainakaan tässä vaiheessa?) halua seksiä koska...jne. Koska jos sanot että hei mä haluan vaan halia niin a) olet outo ja b) naisparka miettii että onko hänessä jotain vialla.

Itse en usko peleihin, vaikka jotkut niistä nauttivat. Jos kumpikaan teistä ei ole peluri, niin älä pelaa, vaan sano suoraan mitä tunnet ja mitä haluaisit hänestä. Jos hän kieltäytyy sanot että ok, toivon että tämä tunnustus ei pilannut välejämme. Asian voi ajatella niin että jos yrittää, niin ok voi epäonnistua, mutta jos ei edes yritä niin miten voi saada mitään.

Muista, että jos tulet torjutuksi, sitä ei pidä ottaa henkilökohtaisena loukkauksena, vaan naisella on omat, useimmiten täysin legitiimit syynsä. Sitä virhettä ei kannata tehdä että suuttuu naiselle siitä että hän ei suostu ehdotuksiisi tai hänen tunteensa ovat erilaiset. Hänellä on siihen oikeus. Mutta jos et kysy tai kerro niin mistä voitte tietää mitä teistä tulee?

tietysti voit myös odottaa että yhteinen aika ajaa teidät yhteen, mutta siinä on riskinä että nainen tapaa odotellessasi jonkun toisen, joka uskaltaa enemmän.

Riskinä romanttisten tunteiden paljastamisesta naispuoliselle ystävälle on, että hän katkaisee ystävyyden, monta hyvää ystävyyttä voi pilata sotkemalla asiaan seksiä tai muita normaaleja tuntemuksia. Mutta hei, mehän ollaan vaan ihmisiä.
 

Yhteistyössä