miten voi olla näin vaikeeta? (vajaa 2v nukuttamisesta)

Heippa.
Oli pakko tulla vähän purkamaan mieltä, kun on niin väsy olo tähän hommaan.. Sain just tytön (1v10kk) päikkäreille tunnin nukutussession jälkeen. Tyttö on ollu aina, vauvasta asti, aika huono nukahtaja, mutta nyt on mennyt jo jonkin aikaa niin, että nukahtaminen vaan kestää ja kestää ja kestää, vaikka tehtäis mitä. Yleensä kolme varttia on aika lähellä sitä aikaa mikä menee nukahtamiseen, mutta tänäänkin tosiaan meni se tunti. (välillä onneks nukahtaa nopeemminkin ehkä 30 minuutissa) Välillä meni pitkään jo niin, että tyttö rauhottu nätisti sänkyyn melkeen heti ja nukahti 10-15 minuutissa. En tiedä mikä nyt on muuttunut.. Hankalinta on se, että tyttö ei millään rauhotu. Potkii, huitoo, paukuttaa sängyn laitoja, kitisee, pyöriskelee, yrittää nousta pystyyn jnejne. Ei tunnu olevan merkitystä sillä, mennäänkö nukkumaan klo11, 12, vai 14, ollaanko oltu aampäivällä pitkäään ulkona vai ei ja illatkin on samanlaisia.

Päivärytmi on aika säännöllinen ja rutiinit (varsinkin nukuttelurutiinit) mahdollisimman samanlaiset. Aamusin tyttö herää yleensä 8-9, päikkäreille useimmiten siinä 12.30-13, nukkuu 1-1,5h, yöunille ruvetaan siinä 20.30-21. Tyttö nukahtaa niin, että joko minä tai isukki istuu vieressä ja pitää kättä esim. masun päällä.

Kiitos, että sain marista!
 
Big mama81
meillä nyt samanlaista,tyttö aiemmin nukahtanut itsestään ja nopeasti,nyt pitää jäädä viereen ja olla siinä niin kauan kunnes uni tulee.Tyttö nyt 1v8kk. Kai se on tämäkin vaan jokin vaihe sitten. :hug: sinulle!
 
mama75
Hei!

Tuttulta kuulostaa! Meidän poika on nyt kohta 3 ja olen kokeillut jättää päikkäreitä pois ja laittaa jo 20 aikaan pehkuihin. Se on tuntunut helpottavan tilannetta. Poika on kyllä levottomampi iltaisin ja tarvitsee enempi huomiota, mutta saa kyllä sitten unenpäästä aikaisemmin kii. Toisinaan hän vielä nukkuu päikkäreitä, jotta saa tasoitetuksi univelkaansa. Voisit kokeilla jättää jotku päikkärit väliin silloin tällöin tai herättää aamusta hieman aikaisemmin ja lyhentää päiväunia? Kyllä se helpottuu ajan myötä viimeistään!
 
Big mama81
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2005 klo 17:10 mama75 kirjoitti:
Hei!

Tuttulta kuulostaa! Meidän poika on nyt kohta 3 ja olen kokeillut jättää päikkäreitä pois ja laittaa jo 20 aikaan pehkuihin. Se on tuntunut helpottavan tilannetta. Poika on kyllä levottomampi iltaisin ja tarvitsee enempi huomiota, mutta saa kyllä sitten unenpäästä aikaisemmin kii. Toisinaan hän vielä nukkuu päikkäreitä, jotta saa tasoitetuksi univelkaansa. Voisit kokeilla jättää jotku päikkärit väliin silloin tällöin tai herättää aamusta hieman aikaisemmin ja lyhentää päiväunia? Kyllä se helpottuu ajan myötä viimeistään!
Meillä nukutaan vain yhdet päikkärit ja ilman niitä tyttö ei jaksa.
Se menee ohi,tiedän aikaisemmasta kokemuksesta. Nää on näitä vaiheita jotka tulee eteen aina jossain vaiheessa. Meille on vauva tulossa joten ei haittaa vaikka päivällä joutuukin sitten itekin lepäilemään tytön vieressä :)
 
army
meillä samanlaista ku esikoinen oli n. 1,5v. vähän ennen toisen syntymää. tuntui et tyttö vaan yritti viihdyttää mua... Vaikka olikin mukava levätä, niin välillä pinna palo ja lopulta päätin et nukuttamiset loppuu tähän! Enhän sellaista ehtis kuitenkaan tehdä ku toinen tulee maailmaan, ei mahdollista makoilla aina samaan aikaan päivästä ku vauvan rytmit on aluksi ihan mitä sattuu.. Kerrasta jätin yksin nukahtamaan, ja yllätys! tyttö jäi ekan päivän huudon jälkeen kiltisti nukkumaan ja nukahti vielä nopeasti =) Joten paikalla oleva seura oli ainakin meillä joka piti hereillä.
 
Kiitoksia vastauksista! Hyvä tietää, ettei ole tämänkään asian kanssa yksin...

Mä oon kans monet kerrat ajatellu tota, et sais opetella nukahtamaan ite, mutta en tiedä, kuinka kummassa sitä voi enää toteuttaa, kun tyttö pääsee itse pois sängystä (on kiivennyt pinnasängyn yläasennossa olevan laidan yli...). Jos nukuttaja lähtee pois ja tyttö huomaa sen, niin nousee pystyyn ja kömpii pois sängystä... Pääsee myös makuuhuoneesta itse pois.

Vaikka mä oon periaatteessa sitä mieltä, että pieni lapsi saa nukkua niin paljon, kun nukkuu, niin ehkä kuitenkin pitäis kokeilla vaikka lyhentää noita päikkäreitä jos se auttais.

Täytyy varmaan vähän aikaa vielä katella jos tää menis vaan ajan kanssa ohi (meillä on kyllä ennenkin ollut tällasia kausia, mutta ei näin voimakkaina ja nyt tää on jo kestänytkin aika pitkään). Meillekin on, jos kaikki menee hyvin, tulossa pikkukakkonen toukokuussa, joten viimeistään siihen mennessä täytyy tähän hommaan joku tolkku saada.

Voimia kaikille meille pikkuisten äideille!
 
hei!meillä on kolme vuotias neiti ja EDELLEEN joudun nukuttamaan kaksituntia illalla yöunille ja yölläkin se hyppii hereillä, 6kk-1,5v se nukku n.kolmetuntia yöllä ja päivällä pitkän nukutuksen jälkeen vajaan tunnin! tää on hirveetä,koska nyt on uusi vauva talossa eikä vanhemman neidin rytmit tasaannu ja hän on vielä niin voimakas luonne,isi ei kelpaa nukutushommiin illalla,yöllä eikä päivällä,muuten kyllä touhuaa paljo isin kans,.siis tää on viides lapsi mutta tuolla neidillä vaan ollu NÄIN vaikeeta,en kyl tiiä mitä teen

"silmät ristis kolme vuotta"" vieläkö jatkuu....
 
mursku
Meillä 1v8kk nukkuu noin 11 h yöllä ja sit noin tunnin tai puolitoista päivällä:tuntus et alle kaks vuotiaalle päivä on liian pitkä ja raskas ilman päiväunia, en jättäis niitä vielä pois, ennemmi lyhyemmät yö unet tai siirtää päikkärille menoa vaikka tunnilla.
Meillä päivä unet yleensä nukutaan 13.00-15.00,lapsen väsymyksen mukaan,en ala nukuttaan pakosta jos lapsi ei selvästi ole väsyny mut sitte taas jos muut keinot ei auta niin meillä ainaki aina toimii se et vaunuilemaan ja kävellään sit semmonen reissu et varmasti nukkuu,itellekkään ei tee pahaa..On kyllä ollu päiviä ettei lapsi ole alkanu ollenkaan päikkäreille mut päiviä on erilaisia ei huolta pikku mutkista..
 
hip
Meillä on ihan samanlaista kans.. Tyttö nyt 2v. 9kk ja musta tuntuu että se ei nuku ikinä! Vaikka siinä vieressä olis se ei nukahda siltikään ku vasta tunnin päästä sänkyyn menosta. Oli sitten kuinka väsynyt tahansa. Oon miettiny et miten se voi jaksaa päivän päiväkodissa kun menee niin myöhään nukkumaan. Itekään ei meinaa jaksaa koulussa lyhyillä yöunilla.. Toivottavasti tää on vaan joku vaihe ja unet pidentyis nopeesti!.. :heart: :heart: :heart:
 

Sellaista voisi noilla "renkkujilla" koittaa, että pistätte lapsen ikäänkuin peiton sisään kunnon kapaloon. Lapsi usein ensin kapinoi, mutta yleensä myös rauhoittuu, kun ei saa potkittua ja kolisteltua oman mielensä mukaan. Näin annatte rajat lapselle, joka ei itse pysty rauhoittumaan vaikka olisi väsynytkin. Tämä on ihan perheneuvolasta saatu neuvo ja ajan kanssa toimii todella hyvin.
 
Tosi paljon kiitoksia kaikille! Se helpottaa kummasti kun saa vähän vertaistukea! :flower:
Meillä on nyt pari päivää menny ehkä vähän tasasemmin. Tai ehkä kyse on siitä, että nyt taas siedän itekkin paremmin pikkusen touhuja, kun tiedän, että on muitakin, joilla on yhtä hankalaa!
 
kahden lapsen äiti
Hei!
Oman, nykyisin jo kolmivuotiaan kanssa olin vuosi sitten vastaavassa tilanteessa. Hoidossa ollessa nukahti rauhallisesti tiettyjen rutiinien kautta 1½ tunnin päiväunille 12 maissa, mutta viikonloppuisin tuntui itsestä toivottomalta yrittää väkisin nukuttaa. Voihan olla niin, että jos nukkuu rauhallisesti 10-11 tunnin yöunet, niin ei välttämättä enää kaipaakaan päiväunia. (asiantuntijat varmaan väittävät toisin) Itse kyllä olisin kokenut tarpeelliseksi pienen hengähdystauon päivään, mutta kun ei niin ei. Iltaisin kahdeksan aikaan olikin sitten helpompaa saada yöunille, kun oikeasti väsytti. Vaunuissa tietenkin nukahtaa helpommin (ehkä) päiväunillekin. Lapset ovat niin yksilöllisiä, joten ainoaa oikeaa ohjetta tuskin on, mutta voihan kokeilla myös sitä että joinakin päivinä nukkuu ja joinakin ei. Ja jos lapsi näyttää todella väsyneeltä, niin joskus ainakin ensimmäisen lapsen kohdalla minun oli nukutettava "väkisin" l. pidin hellästi kiinni vieressäni ja selitin ainakin tuhat kertaa, että "nyt nukutaan".
Aika ympäripyöreää... eikö??

:hug: Voimia sinulle.

 

Yhteistyössä