Mitenkä muuten te jouluksi teette tunnelmaa koteihinne, kuin jouluverhoin ja jouluvaloin?

  • Viestiketjun aloittaja "Öö"
  • Ensimmäinen viesti
"Öö"
Plus kuusi.
Laitoin just verhot ja valot, mutta tajusin tässä että eipä mulla sitten muuta olekaan. Miten ihmiset yleensä jouluna kotinsa koristelee? Onko teillä jotain tonttuja tai muita koriste-esineitä, jotka vaihdatte hyllyille tms?
 
"hassu"
Minä en ole ikinä vaihtanut jouluksi eri verhoja. Meillä laitetaan vasta joulukuussa parit jouluvalot ja lasten tekemiä joulujuttuja esillle ja pari päivää ennen joulua joulukuusi. Siinä se tunnelma tulee hyvin. :)
 
ei markkinajoulua
Me sovittiin, ettei kukaan osta suvun kesken aikuinen aikuiselle lahjaa, vaan jokainen tekee lahjan itse :) Eli ei markkinajoulua. Tekee risuluudan, maustekakun, sukat, patalapun, taulun tai ihan mitä vaan osaa ja mieleen tulee :) Lapsille jokainen ostaa jotain pientä. Kokoonnumme mummolaan ja nyyttikesti tyyliin, sovitaan mitä kukin sinne vie.. ja ruokailemme koko suku yhdessä <3
 
iu
Ikinä muulloin en käytä sisustuksessa punaista, mutta aina silloin tällöin jouluna käytän joulunpunaisia tekstiilejä. Kaveriksi paljon kynttilöitä, jouluisia koristeita (ei enää niinkään pukkeja ja tonttuja, kun lapset ovat jo isoja, vaan muuta), joulukukkia, havuja...
 
sillä hyvä
Neillä ei ole kuusta vuosiin, allergian vuoksi. Kirkkaat talvivalot olleet partsilla jo kauan. Jouluasetelmat teen olohuoneenpöydälle ja keittiöön ja yksi yksittäinen tonttu eteiseen ja pojan huoneeseen, ei pahvitonttuja.
'Timanttipuuhun' partsille tilee lisäksi muutama Joulupallo. Pieni muovikuusi tulee olohuoneen jouluasetelmaan.
 
"Piika-äiti"
Joku taika on siinä liki-itsenäisyyspäivää olevassa päivässä kun piparitaikina tuoksuu ja katsotaan ensimmäisen kerran Mauri Kunnaksen Joulupukki ja noitarumpu. Ja sen jälkeen aika monena päivänä, niin että aattona voimme vetää yhteislauluna, että "joulupukin töissä, joulupukin töissä, me oillaan täällä jokaineeen".

Ja minulle sen joulun tekee 4-vuotiaan ja melkein2vuotiaan kikatus, joulunodotus, juuri laitetun joulukoristeen ihastelu ja kysely mahtaako vielä saada yhden piparin. Tai yhteisen ulkoilun jälkeen jaettu glogihetki, minä saan ehkä piparilleni palan aurajuustoakin...

Miehelle ei sitten voi mitään, hän tekee joulunsa ostamalla meille lahjoja järjettömät määrät. Se on kuin luonnonvoima, ei voi mitään.

Ja yhtenä iltana sitten jokuteini pojista tapailee jollakin soittimellaan joululaulua huoneessaan. Se on hieno hetki.
 
JONSERED Karhunkantaja
Ei ainakaan rumia joulutekstiilejä tai muuta minua äklöttävää sälää. Olkipukin voin nostaa rappusille.

Ja musta muovikuusi, johon tökin haarukoita ja veitsiä. Mutta vasta ihan viime tipassa, jos pakko on.
 
siinäpä se
[QUOTE="Piika-äiti";25066877]Joku taika on siinä liki-itsenäisyyspäivää olevassa päivässä kun piparitaikina tuoksuu ja katsotaan ensimmäisen kerran Mauri Kunnaksen Joulupukki ja noitarumpu. Ja sen jälkeen aika monena päivänä, niin että aattona voimme vetää yhteislauluna, että "joulupukin töissä, joulupukin töissä, me oillaan täällä jokaineeen".

Ja minulle sen joulun tekee 4-vuotiaan ja melkein2vuotiaan kikatus, joulunodotus, juuri laitetun joulukoristeen ihastelu ja kysely mahtaako vielä saada yhden piparin. Tai yhteisen ulkoilun jälkeen jaettu glogihetki, minä saan ehkä piparilleni palan aurajuustoakin...

Miehelle ei sitten voi mitään, hän tekee joulunsa ostamalla meille lahjoja järjettömät määrät. Se on kuin luonnonvoima, ei voi mitään.

Ja yhtenä iltana sitten jokuteini pojista tapailee jollakin soittimellaan joululaulua huoneessaan. Se on hieno hetki.[/QUOTE]


Kuulosti kyllä niin mukavalta:), ei mitään haittaa miehen ostamista lahjoista kylkiäisenä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ois kiva nähdä;25066869:
tuosta verhotankohässäkästä?

Olen senverran kädetön, etten osaa kuvia tänne laittaa. Mutta ne tuuheet valkoiset ja punaiset koristenauhat "aaltoilee" verhotangossa kiinni ja punaisia 10-15cm kokoisia joulukelloja on pareittain sidottuna tankojen päädyissä.
 
On kynttilöitä ja jouluisia kippoja ja alusia niille.
Joulumusiikkia (joka ihan tunnelmallista kirkollista musiikkia, lasten joululauluja ja rallatuksia, 50- luvun tähtien levyttämiä tai heavyversioita)
Leivon kuin parahin martta ja tuoksuttelen kotiani siis milloin milläkin jouluisella leipomuksella.
Kuusi
Valoja
Jouluverhot
Joulukukkia, hyasintteja yleensä ja tietenkin yltiöpäiset asetelmat rakennettu niistä
+ kaikenmaailmanmoista koristetta pitkin pirttiä, kransseja ynnä muuta.

Mulla on vähän hurahtanunna ylite tämä joulu :xmas:
 
Viimeksi muokattu:
"Vilukissa"
Meillä ruukataan ensimmäisen adventin kunniaksi laittaa taloon jouluvalot, jouluverhot ja tehdään ekat joulutortut :p. Sitten hissuksiin lisätään jouluisuutta - lisää kynttilöitä (niitä poltellaan jo nyt), sitten leivon lasten kanssa pipareita, joulupullia, kuivakakkuja...tekaistaan uusia lumihiutaleita ikkunoihin.. Joulumusiikki on ehdotonta sekä joulumausteinen kahvi. Ja - mä ruukaan väsätä joka joulu lasten kanssa tuohon senkkimme päälle semmosen "Joulumaan" eli haalitaan siihen muutama vanha joulukoriste (tonttuja, enkeleitä) ja lisätään mukaan ihan uusia itsetehtyjä - kaiken "kruunaa" enkelkuoro- kynttelikkö...

Kaikkea pientä kivaa :)..hissuksiin...
 
-Verhot+muut tekstiilit
-joulu siivouksen teko luo joulu tunnelmaa
-leipominen yhdessä perheen kanssa ja ne tuoksut
-jouluruokien teko ja tuoksut
-joulukoristeet(tontut,olkipukit,kyntteliköt ym)
-kynttilät
-joulukuusi koristeineen
-havun oksia haetaan myös ulkoa tuomaan tuoksuja kotiin
-joululaulut
-lahojen paketointi saa minulle aina hyvän fiiliksen..

Meillä ei punaista käytetä jouluna pahemmin..
Tummansinistä,kultaa ja hopeaa sen sijaan paljon. :)
 
"minttu"
- Punaiset verhot (ei siis mitään joulukuviota, vaan pelkästään punaiset)
- kyntteliköt ikkunoihin
- valo-koriste ikkunaan
- valopyramidi hyllyn päälle
- valo-oksat olohuoneeseen
- jouluiset kynttilät + joulukukka (toivottavasti joulutähti) ruokapöydälle
- tuikut olohuoneen pöydälle + hyllyille
- jouluiset lautasliinat kattauksiin

Ehkä ostan jotain muutakin tekstiiliä, jos löydän vaikka jonkun kivan jouluisen pöytäliinan.
 

Yhteistyössä