Mitenkä toimia kun puolivuotias herää yöllä neljältä juttelemaan?

Reilu puolivuotias tyttö siis meillä. Aiemmin nukkunut yönsä ihan hyvin, ei myöskään syö enää yöllä. Menee nukkumaan siinä klo 20 aikaan ja on aiemmin nukkunut kuuteen tai seittemään. Nyt muutamana yönä on herännyt neljän aikaan. Ei siis alkuun itke vaan kiljuu ja juttelee ja jatkaa tätä vaikka tunnin, lopulta sitten alkaa itkukin. Nälkäänsä ei varmasti herää, jos heräisi niin alkaisi luultavammin itkeä heti. Olen sitten tarjonnut maitoa kun on alkanut itkeä ensin joristuaan sen 45 minuuttia ja on sitten kyllä syönyt mutta ei järin innokkaasti. Olen kokeillut myös että annan vähän nokkamukista vettä ja laitan nukkumaan uudelleen, mutta ei ole onnannut. Tänäänkin sitten nousin tytön kanssa viiden aikaan touhuamaan kun ei enää vaan uni hänelle tullut silmään. Sitten kuuden aikaan vein sänkyyn ja nukkui kahdeksaan asti. Nukkuu kahdet päikkärit, toiset yleensä pari tuntia ja toiset 1,5 tuntia. Mikähän hänet herättää? Ja mitenkä tulisi tuossa toimia? =)
 
Mä kokeilisin siirtää nukkumaan menon aikaa hieman myöhemmäks, vaikka puol ysiin tai ysiin. Jos sillon nukkus sit vähän pitempään, sillai että olis ihan ok aika nousta.

Aika vähän nukkuu meidän poikaan verrattuna, mut yksilöllistähän toi on. Meillä siis kahdesti kolme tuntia. Tosin yöt on meillä levottomia, joten ottaa takasin sitä sitten.

Nälältä toi en munkaan mielestä vaikuta, vaan seurusteluhalulta. Ei tuu nyt äkkiseltään mieleen muuta. Voimia!

*Muoks* Tai hei, voisko olla hampaita? Eli heräis kutinaan ja kiljuu sitä eikä pysty nukahtaan vaikka haluis, kun väsyttää vielä. Meillä ainakin tollasta ollu kutiavien ikenien takia viime aikoina välillä. On nukahtanu sitte, kun on saanu supon ja sit hangata kylmällä purulelulla aikansa.
 
Meilläkin tyttö nyt 6kk 2vkoa ja välillä heräilee yöllä kiljumaan/juttelemaan/paiskomaan pehmoleluja ympäri sänkyä.Myös kääntyilee unissaan ja möngertää selällään eteenpäin ---> lyö päänsä pinnasängyn päätypinnoihin ja herää itkemään.
Ratkaisuna on ollut unirätti/unilelu jonka sujautan tytön kainaloon ja hyssyttelen pinnasängyn vieressä niin ettei tyttö näe minua (jos sattuu kerrankin näkemään herää varmasti) tai laitan oman käden pinniksen puolelle ja silittelen tytön takaisin uneen.
Möngerrys-ongelmaan olen käyttänyt sitä ÄP:n makuupussia jonka sisään laitan likan nukkumaan, koska potkii myös peiton pois unissaan ja saattaa herätä viluunkin.
Hampaitakin voi olla tuon ikäiselle tulossa jos ei ole jo, meillä hampaat kyllä oireili vaan jatkuvana kitinänä ja itkuun heräämisenä.
 
Taitaa kuulua ikään tommoiset yöheräilyt.
Meillä neiti 7kk myös heräilee välillä yöllä leikkimään ja ei siinä auta maidot eikä hyssytykset. Niin vilkasta on kehitys, että saa unetkin sekasin. Eiköhän se siitä ajan kanssa, vaikka ei se paljoa lohduta neljän aikaan yöllä, kun toinen hihkuu onnensa kukkuloilla ja äiti ja isi haluis nukkua.
 
Kiitos vastauksistanne! Nukkuu vuorokaudessa suurinpiirtein 15 tuntia, vähän riippuu päivästä. Joskus tarttee vielä kolmet unet, mutta useimmin menee kaksilla, varsinkin jos yö on mennyt hyvin. Taitaa kuulua tosiaankin tähän ikään. Ei tämä nyt kauheasti ainakaan vielä rassaa kun muuten on niin hyväntuulinen mimmi. Tosin mieluumminhan sitä vielä neljän aikaan nukkuisi... :whistle:

Myöhempään en oikein tuota nukkumaanmenoa voi siirtää kun on sitten jo liian väsynyt ja menee huutamiseksi tuo nukkumaanmeno.
 
Alkuperäinen kirjoittaja marke:
Niin joo ja hampaita ei vielä ole, joten voisko sitten tosiaankin olla sitä? En ainakaan suuhun katsoessa huomaa että olisi tulollaan, mutta voisiko silti olla sitä.
Voi se olla... Meillä on poika hautonu pari kuukautta mammasta/hampaita jo ja nyt vasta näkyy hampaat vaaleena viiruna ikenien ihon alla. Toivottavasti tulee läpi pian, kun vaivaa niin kovasti.
 
Tuo on ihan normaalia meininkiä. Eihän voi olettaa että lapsi nukkuu yönsä läpeensä aina vaan;) (valitettavasti) Mä en lähtisi mitään rytmejä muuttelemaan kahden yön kokemuksella. Meillä 6kk vanha poika ja aivan tuttuja juttuja nuo möhkäämiset yöllä. Vaiheita, vaiheita ja ohi menee.. Se kyllä kannattaa huomioida että jos lapsi on kovin pitkään hereillä yöllä niin nälkäkin iskee, joten silloin olen antanut maitoa valvomismaratonin päälle.

Niin ja siis Marke meillä on välillä aivan samanlaista ja välillä taas ollaan tuossa 20-06/07 rytmissä.
 
Juu en mä taida mitään rytmiä lähteä muokkaamaan, kun yleisesti ottaen näin menee hyvin. En sitten tiedä oisko tosiaan noita hampaita, kun nyt on muutaman päivän ajan ihan päivälläkin kitissyt lähes koko ajan, tosin voi olla myös tekemisen puutetta kun mieli veisi jo eteenpäin vaan kun ei vielä pääse...

Minkälaisia päikkäreitä teillä muilla nukkuu tämän ikäiset?

Juu toki ymmärrän että tämmöisiä valvomisjuttuja tulee ja kuuluu varmasti asiaan. Enkä sillä tavalla tahdo kyllä valittaa kun muuten menee hyvin. On vaan tullut pohdittua että mitä olisi syytä tehdä, antaa mimmin rupatella kaikessa rauhassa vai mennä rauhottelemaan vai mitä. Ja rouvaii näin minäkin ajattelen, että jos aikansa kukkuu ja möykkää niin sitten voi toki jo nälkäkin tulla. Tosin nyt tänään ei sitä maitoa tuonkaan päätteeksi kovin halunnut ottaa.

Voiko tuohon hampaiden tulemiseen liittyä se että maitoa ei haluaisi niin juoda? Tänään sitäkin meinaan mennyt normaalia vähemmän. Soseita vedellyt kyllä normitapaan, mutta maidolle nyrpistelee nenäänsä.
 
Kyllä mun mielestä teillä tehdään hampaita.. Jotkut vauvat kieltäystyvät vallan, siis aivan kokonaan niiden tulon aikaan maidosta ja sitten taas toisille kelpaa silloin kylmä vesi, muttei maito... Kokeilepa antaa maito huoneenlämpöisenä tai hieman kylmänä ja katso mitä tuumii....

Tietty tämähän on kovin hankalaa, jos vielä imetät :LOL: Mutta siis jos olette korvikkeella... :snotty:
 
Joo korvikkeella mennään joten voin kokeilla antaa huoneenlämpöisenä tai viileänä. Tänään on ollut kyllä muutenkin nyt erityisen känkkäränkkä. Koko illan kitisi ja yltyi ihan kovaksi itkuksikin. Jonkin aikaa jo illat etenkin ollut meillä kitinää, muttei läheskään niin pahasti kuin tänään. Mitään uutta ruoka-ainettakaan ei ole saanut että ei sellaisesta voi siis johtua. Sitten kovin väsynyt myös kun tuo viime yö meni miten meni, vaikka tänään nukkuikin pidemmät päikkärit. Yritin taas kurkkia suuhun, mutta ei mun silmään ainakaan näy että hammasta sieltä pukkais, mutta voi myös olla etten osaa oikeen kattoakaan... :snotty:
 

Yhteistyössä