Mitkä kivunlievitysmenetelmät...

synnytyksessä aiheuttaa väsymystä, laittaa pään niin sanotusti sekaisin, ettei oikein ole mukana koko hommassa?

Mietin tällaista, kun monesti olen lukenut, että joku sanoo, ettei ota seuraavassa synnytyksessä mitään kivunlievitystä, että pystyy olemaan täysin järissään eikä pää huuruissa tajuamatta mistään mitään.

Miten on ollut, onko pää ollut ihan selvä puudutuksista huolimatta vai miten olette kokeneet ja mitä lievitystä olette saaneet?

Petidiinin olen kuullut ainakin väsyttävän, olenkohan oikeessa? Mietin ,että eikö sitä ole keksitty mitään parempia lihakseen pistettäviä kipulääkkeitä kuin petidiini, sehän on tosi vanha lääke. Äitinikin oli saanut sen 30 vuotta sitten. Itse sain epiduraalin eikä mulla se ainakaan päätä sekoittanut. Kokemuksia kiitos!
 
petidiini on vanha ja turvalliseksi todettu lääke ja siksi sitä edelleen käytetään.itsellä se rentoutti mutta ei pää mennyt sekaisin.ilokaasu sekoittaa pään jos sitä ottaa liikaa.epiduraali taas jonkin verran väsytti.
 
tiituliina
Entä mitä kokemuksia teillä on spinaalipuudutuksesta? Muutama viikko on vielä synnytykseen ja aiemmat kerrat on menty lähinnä ilokaasulla (joka tosissaan tekee hiukan huonovointiseksi).

 
:wave: Minä synnytin esikoisen spinaalissa, koska olin jo niin pitkälti auki sairaalaan mennessä, että muunlaiseen pudutteeseen ei ollut "varaa". Epiduraali olisi ollu liian pitkäkestoinen.
Spinaali on käsittääkseni aika lyhytkestoinen (kestää 1-2h), mutta erittäin tehokas! Itse en tuntenut mitään kun puudutteen olin selkääni saannut, vaikka käyrältä näin, että melkoinen supistus oli päällä. Ajoituskin osui nappiin, niin että kun ponnistamisen aika tuli, tunsin juuri sopivasti milloin sen aika oli.
Ainoa haittapuoli siinä on kai se, että samana päivänä ei saa nousta sängystä. Itse en ainakaan päässyt vessaan ilman että mies tai joku muu oli mukana. Voi mennä jalat alta... Minulla oli kyllä muuta hämminkiä tuossa synnytyksestä, että tietysti kyse olisi voinnut olla siitäkin, etten sieltä saannut itsekseni nousta. :/
 

Yhteistyössä