Mitkä olikaan ne kotona mitattavat raja-arvot kun on raskausdiabetes?

  • Viestiketjun aloittaja Sokeri-Seija
  • Ensimmäinen viesti
Sokeri-Seija
Mulla ollut esikoisesta, nyt molemmat sokerirasitukset puhtaat, mutta nyt taas alkanut olla sokeria virtsassa neuvolakäynneillä. RV 33. Sain mittarin kotiin, mutta unohdin kysyä minkä alle esim. tunnin arvon pitäisi olla. Auttakkee? Entäs paasto ja 2h?

Kiitos!
 
Ego
Tunnin arvosta en tiedä mitään (mulla ei sellaisia mittailtu) kahden tunnin arvon piti olla 7.3 vai oliko 7.5 korkeintaan ja paasto kelpasi 4.9. Mutta nythän on tiukentuneet arvot raskaana olevilla ainakin ja vähän että missäpäin suomee asuu niin arvoi katellaan erilailla. Itelläni oli rd vuonna -04.
Eli kuulin että 4.7 vaadittas jossain...en tiiä nyt sit yhtään.....
 
Ego
Juu, tälläset ohjeet sain marraskuussa -10 kun todettiin raskausajandiabetes. Ja näillä ollaan menty nyt rv 38+2
Oho. Noh, huuh sillo ku mä kävin Kotkan suunnassa aikoinaan niin siel ois jo insuliinille laitettu tuosta 5.5. Ja se daibeteshoitaja (sai tosin potkut myöhemmin) huusi mulle loppuraskaudesta kun meni yli seiskan!!!Uhkaili koko ajan että varmaan sokerit nousee loppuraskaudessakin yms. Kävi just päinvastoin eli vedin sitten kaikkee herkkuja ja sokrut hyvät. :p
Noo...mutta esim. Ruotsissahan ei silloin ollu niin tiukkoja rajoja raskaana oleville ku Suomessa. (Miehen sisko työskentelee siel sairaalassa).
 
Ego
Oho. Noh, huuh sillo ku mä kävin Kotkan suunnassa aikoinaan niin siel ois jo insuliinille laitettu tuosta 5.5. Ja se daibeteshoitaja (sai tosin potkut myöhemmin) huusi mulle loppuraskaudesta kun meni yli seiskan!!!Uhkaili koko ajan että varmaan sokerit nousee loppuraskaudessakin yms. Kävi just päinvastoin eli vedin sitten kaikkee herkkuja ja sokrut hyvät. :p
Noo...mutta esim. Ruotsissahan ei silloin ollu niin tiukkoja rajoja raskaana oleville ku Suomessa. (Miehen sisko työskentelee siel sairaalassa).
Siis seiskan yli ruuan jälkeen huom! ;)
 
Oho. Noh, huuh sillo ku mä kävin Kotkan suunnassa aikoinaan niin siel ois jo insuliinille laitettu tuosta 5.5. Ja se daibeteshoitaja (sai tosin potkut myöhemmin) huusi mulle loppuraskaudesta kun meni yli seiskan!!!Uhkaili koko ajan että varmaan sokerit nousee loppuraskaudessakin yms. Kävi just päinvastoin eli vedin sitten kaikkee herkkuja ja sokrut hyvät. :p
Noo...mutta esim. Ruotsissahan ei silloin ollu niin tiukkoja rajoja raskaana oleville ku Suomessa. (Miehen sisko työskentelee siel sairaalassa).
Jännä miten vaihtelee.. On mullakin kyllä reippaasti alle nuitten arvojen pysyny :)
 
Ego
Jännä miten vaihtelee.. On mullakin kyllä reippaasti alle nuitten arvojen pysyny :)
Nii-in...noo...en oo kyl perillä tosiaan miten nykyään nuo menee mutta käsitin yhessä vaiheessa että olisi ollu tiukentumassa arvot. Oli kyl aika hurja paasto-arvo ku jos piti olla 4.7 ..mä en oo ikinä pystyny tollaseen paasto-arvoon. Ja en oo mikään diabeetikko silti. Ehkä ne on järkevöityneet sitten päättäjät että ei vaadita niin alhasii arvoja.
Hyvinhän sulla on sitten "pullat" uunissa arvojen kanssa.=)
 
mamavaan
Mulle sanottiin tänään samat arvot, eli paasto <5.5 ja tunti aterian jälkeen <7.8. Mutta ei tarvi mitata, kun 2 krt/vko (siis tulee mittauksia kuiten 5krt/pv).

Nyt jäin miettimään, että onko kenelläkään hajuakaan että paljonko pitää olla vähintään..? Jäi ihmetyttämään tuo iltapalan jälkeinen arvo, että oliko liian matala, kun oli vaan 5.2....
 
Periaatteessa hypoglykemiasta puhutaan kun plasman glukoosi on alle 4.0 mmol/l, mutta se on kohtuu harvinaista ihmisillä jotka ei ole diabeetikkoja (ja siis käytä diabeteslääkkeitä/insuliinia). Ja tuokin raja on vähän häilyvä että onko hypoglykemiaa jos 4 pintaan pyörii ja vähän allekin, toisilla sokeri on luontojaan alhaisempi.
 
"tuulevi"
Mulla ohjeet: Aamuisin ja ennen ateriaa <5.5 ja Tunti aterian lopettamisen jälkeen <7.8
Nämä arvot myös minulle annettiin alle vuosi sitten. Nuohan ovat ihan normaalit raja-arvot. Lääkäreiltä unohtuu tuossa rd:n määrittelyssä sellainen asia, että vs nousee luonnollisestikin raskauden aikana hiukan ilman että tarvitsee olla kyse raskausdiabeteksesta.
 

Yhteistyössä