Mökkeily ilman mukavuuksia lokakuussa, vauva 9 kk...

Tykkään kyllä retkeilystä ja mökkeilystä varsin alkeellisissakin olosuhteissa, olen vaeltanut mieheni kanssa jne. Appivanhemmat ovat himomökkeilijöitä jotka lähes asuvat mökillään kesät talvet. En ole kovin innostunut mökkeilemään vauvan kanssa, koska mökillä lämmitetään takalla, vesi kannetaan kaivosta ja se lämmitetään kamiinalla. Vauvan peppu on siis mentävä pesemään erilliseen saunarakennukseen jossa saa kyyristellä ilman sähkövaloa varsin epäergonomisissa asennoissa. Vauvamme vatsa toimii kaikenlisäksi melkoisen hyvin, n. 4 kertaa päivässä saattaa iso hätä tulla... Tiedän että joku varmasti kirjoittaa tähän että kyllähän ennenvanhaankin pärjättiin ilman juoksevaa vettä ja niin edelleen mutta niinpähän sitä ennen asuttiin luolassakin muttei minun silti kauheasti tee mieli palata kivikauteen :D .
Onneksi appivanhemmat ovat selvästi tajunneet etten ole kovin innostunut ja käyvät kyllä usein meillä ja me olemme kyläilleet heidän kaupunkiasunnollaan, tämä sopii minulle mainiosti. Nyt appiukko ilmoitti että anopin synttärit vietetään sitten mökillä minne menen toki koska on toisen synttärit ja kyllä sen kerran jaksaa joustaa mutta stressaan jo etukäteen joulua, koska luulen että haluavat viettää sen varmasti myös mökillä ja odottavat meitä sinne. Jostain syystä ei kiinnosta se sulloutuminen autoon koiran, vaunujen,lahjojen jne. kanssa, varsinkin kun joulunalusaika on meille aina järkyttävän kiireistä muutenkin, synttäreitä pilvin pimein. Miten esittää kohteliaasti että kaupunkijoulu, kiitos :heart:
 
Onko ketään muuta keitä ei kiinnosta mökkeily vauvan kanssa ? En pidä itseäni mitenkään kovin "hienohelmana" tai liiallisen mukavuudenhaluisena. Miten te otatte mökkeilyn jos ei sähköä, ei juoksevaa vettä yms. ja vauva alle vuoden, ei siis kävele eikä seiso itse. Ryömii minkä kerkiää ja koskee k-a-i-k-k-e-e-n... Se on osasyy miksi en millään jaksaisi kun siellä ei mitään ole tietenkään suojattu, pieni tupa jossa vauva ryömisi sitten lattialla. Ei viihdy tietenkään enää sitterissä eikä 8 kiloista jaksa kokoajan kantaakaan, eikä voi istuttaa jatkuvasti rattaissakaan... Pitäisi päästä menemään mutta mökillä se on sitä mitä se on... Miten te hoidatte nämä mökkihommat vauvojen kanssa. Mökkeilettekö vuoden ympäri joka viikonvaihde ?
 
Moi!

Joka viikonvaihde ei meillä mökkeillä, mutta minusta tuollainen "alkeellinen" joulu kuulostaa tosi hauskalta. Kantoliina tai reppu (saa myös vuokrata, jos ei ole omaa) ja retkisänky mukaan vaan ja menoksi! Sen verran ehkä tinkisin talviolosuhteissa, että kestovaipat jäisivät kotiin... Ehkä?... :LOL: .
Pyllypesun voi hoitaa esim. säilyttämällä kuumaa vettä termarissa ja sillä tai sitten polttamalla saunanuunissa muutamia pesällisiä puitä pitkin päivää. Näin lämmintä vettä olisi koko ajan saatavilla. Myös peppupyyhkeet toimivat hyvin väliaikaisesti.

Kaikki ylimääräinen pikkupuuhasteluhan se on, mitä mökillä tehdään. Siellä voi (onneksi) keskittyä olennaiseen ja unohtaa ajankäytön optimoinnin.

Tämänikäiset vauvat todellakin ovat kaikkialla tekemässä kaikkea ja hyvä siis, että on paljon sukulaisia katsomassa perään.

Kokeilkaa edes!!
 
:). Kokeiltu on mökkeilyä tänäkin kesänä useaan otteeseen vauvan kanssa. Pidän sitä siltikin erittäin raskaana eritoten äidille. En nauti reissusta oikeastaan lainkaan. Ensi kesänä on erilaista kun vauveli toivon mukaan jo kävelee. Kuten kerroin jo aiemmin niin nautin kyllä alkeellisista oloista noin lomalla mutta jouluna kyllä mieluiten hiukan nauttisin siitä joutenolostakin koska en voi siitä juuri koskaan nauttia.
 
Meillä on oma alkeellinen mökki eli ei ole juoksevaa vettä eikä sähköä. Aluksi vähän jännitti kuinka mökkeily alkaa vauvan kanssa sujua, mutta ihan hyvin on mennyt. Meillä isä hoitaa mökillä peppupesut ja iltakylvetykset, ollaan vaan sovittu niin kun hänellä nyt sitä voimaa löytyy enemmän niin on helpompi kannatella vauvaa samalla kun ämpäreiden kanssa häärää...

Tosin heti kun mökille mennää niin pitää alkaa lämmitämään vettä eli onhan siinä aina oma hommansa. Ollaan kuitenkin mökille hankittu kaikki tarpeellinen vauvalle eli kylpyamme, pinnasänky, matkasyöttötuoli ja lapsilla on oma lastenuone mökissä leluineen. No vauva ei siellä tietysti kauan samassa paikassa viihdy, kun on sellainen tutkimusmatkailija ;) .

Meillä on kaasujääkaappi ja kaasuliesi, joten ruuat saa säilytettyä niinkuin kotonakin ja kaasuliedellä vesihauteessa saa ruuat lämpenemään nopeasti, ihan muutamassa minuutissa. Kesällä kun vauva vielä saattoi joinakin öinä haluta maitoa niin annoimme ihan huoneenlämpöisenä eli silloin emme alkaneet lämmittämään. Nyt hän ei enää öisin heräilekään. Vauvamme on siis nyt 8kk.

Mutta täytyy sanoa, etten minäkään vieraiden mökille vauvan kanssa lähtisi, oma mökki kun on varusteltu vauvaperheen tarpeisiin niin se tietysti helpottaa paljon.

 
Me on mökkeilty ihan siitä lähtien kun vauva oli 2kk. Tosin meillä mökillä on sähköt ja kylmä vesi tulee sisälle, joten vesi lämpiää helposti vedenkeittimellä. Pienenä vauva mötkötteli lattialla, ei ollut kaikkein liikkuvaisinta tyyppiä. Sitten oppi istumaan ja istuskeli lattialla tai ulkona ihan tavallisessa pesuvadissa (ilman vettä ) ja kurkotteli siellä käsiinsä kaikkee ruohoo yms ja viihtyi erittäin hyvin.

Peppupesut hoidetaan pääosin kosteuspyyhkeillä (sitten vielä pesaistaan pylly kunnolla puhtaaksi vedellä ). On meilläkin mökillä vauvan pääsykorkeudella kaikenlaista epämääräistä kuroteltavaa. joten vahtimista riittää.

Eniten mua myöhäissyksyn ja talviajan mökkeilyssä hirvittää lämpötilat eli miten saada mökki riittävän lämpimäksi nukkumiselle ja muulle oleskelulle.

Meidän vauveli on aina ollut ihan innoissaan, kun pääsee mökille. Siellä on paljon katseltavaa ja puuhasteltavaa. Eka ilta ja päivä aika menee ihan vaan kaikkea uutta katsellessa (poika nyt jo 1v ja kävelee).
 
Hei

Mekin ollaan mökkeilty varsin alkeellisissa olosuhteissa, eli ei vettä ja sähköö. Tosin kesällä on helpompaa kun voi pestä pepun järvessä. Kun lämmittää saunan joka ilta niin aamulla on vielä lämmintä pesuvettä joten se helpottaa pesua. Ja kosteuspyyhkeitä oon käyttäny pikkuhätiin. Ruokahommia helpottaa valmispuurojauheet jolloin ei tartte kun lämmittää vaan vesi. Ja vauvajugurtit on kans hyviä kun niitä ei tartte lämmittää. Mun mielestä mökkeily ei kyllä oo sen vaikeempaa kun kotona oleilukaan.
 
En ota kantaa siihen kannattaisiko mennä vai ei, mutta annan muutaman hyvän vinkin, mitkä olen käteväksi havainnut vauvan kanssa mökillä/veneessä ruokapuolen jutuista, kun ei ole sähköä eikä siten mikroakaan.
- Aika monet purkissa tai tetrassa myytävät vauvan puurot kelpaavat lämmittämättä, ja itse asiassa jotkut ihan ruoistakin.
- Ruokapurkin saa helposti lämmitettyä kun kuumentaa hellalla vettä kahvipannussa tai kattilassa, ottaa ruokapurkista kannen pois, laittaa sen pannuun/kattilaan kuumaan veteen ja pannun/kattilan kansi kiinni. On lämmintä alta viiden minuutin.
- Tuttipullossa maidon saa lämmitettyä, kun kuuman veden kaataa syvään mukiin ja pullo sinne.

Kosteuspyyhkeillä meilläkin on noissa olosuhteissa peppupesut pääasiassa hoidettu, vain illalla huuhtaistu vedellä. Meillä ainakin pojan iho on hyvin kestänyt sen, niinkuin myös merivedellä pesun.
 
Me ollaan mökkeilty kahden vauvan kanssa ja hyvin on aina mennyt.
vinkkejä:
-Pylly peseytyy puhdistuspyyhkeillä ja sen jälkeen tarvittaessa vauvaöljyllä kostutetulla vanulapulla ihan hyvin. Mainostan tässä nyt vähän, mutta Pampersit puhdistaa parhaiten. (Niillä saa omista käsistäkin pois noen ja pihkan.)
Iltapesu on meilläkin riittänyt.

-Kannattaa pitää aina padassa kuumaa vettä. Sitä tarvitsee jatkuvasti. Varsinkin, kun me ollaan oltu ihan pienienkin vauvojen kanssa mökillä.

-Jos on yösyöntejä tai aamusella ei ensimmäiseksi kiinnosta aloittaa vedenkeittoa, laita kunnollinen termari täyteen kiehuvaa vettä. Siinä on hyvä lämmittää maito ja puurotetra yms. (Tetrassa lämpiää yllättävän nopeasti.)

-Kannattaa käyttää sitterinä turvakaukaloa, jos se on vielä käytössä. Säästyy autotilaa hurjasti.

-Koiralle saa autoon hyvin tilaa, kun kiristää liinoilla tavarat tiiviimpään kasaan. Onhan se niin turvallisempaakin.

Nämä tuli näin iltamyöhällä mieleeni.
 
vai oonko ainoa. Kyllähän tiedän miten sen hoidan ja osaamme kyllä pakata auton kompaktisti jne, mutta minua ei vaan nykyään KIINNOSTA, ei huvita eli kyse ei ole siitä etten selviydy tai en osaa tehdä juttuja siellä... Haluan jotensakin säästää itseäni siltä ruljanssilta ja viikonloppuna nautin ennemmin perheen seurasta kuin sulloutumisesta autoon ja vauvanhoidon suorittamisesta alkeellisissa oloissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kukkahattutäti:
vai oonko ainoa. Kyllähän tiedän miten sen hoidan ja osaamme kyllä pakata auton kompaktisti jne, mutta minua ei vaan nykyään KIINNOSTA, ei huvita eli kyse ei ole siitä etten selviydy tai en osaa tehdä juttuja siellä... Haluan jotensakin säästää itseäni siltä ruljanssilta ja viikonloppuna nautin ennemmin perheen seurasta kuin sulloutumisesta autoon ja vauvanhoidon suorittamisesta alkeellisissa oloissa.
Siis meilläkin appivanhemmat himomökkeilijöitä, ja mökki myös ilman vettä tai vessaa. Sähköt tosin on ja mikrot ja vedenkeittimet, mutta meneppä 3v:n kanssa 30 asteen pakkasessa ulkohuussiin!!!!NO Thanks. Muutenkin mä inhoon kaikkia kämmentä pienempiä otuksia/ötököitä joten...
Nyt vielä kun on tää meidän minivauva, niin mökkeily kiinnostaa niin kun kilo p****aa!!! Sinne sitten pitäis raahautu tyyliin joka viikonloppu ja sillee... Mä oon ihan suorilta sanonut, että pysyn kotona ihan oman mukavuudenhaluni vuoksi, enkä lähde sinne korpeen kiukuttelemaan, kun sitten ei ole kyllä kellään kivaa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kukkahattutäti:
Tykkään kyllä retkeilystä ja mökkeilystä varsin alkeellisissakin olosuhteissa, olen vaeltanut mieheni kanssa jne. Appivanhemmat ovat himomökkeilijöitä jotka lähes asuvat mökillään kesät talvet. En ole kovin innostunut mökkeilemään vauvan kanssa, koska mökillä lämmitetään takalla, vesi kannetaan kaivosta ja se lämmitetään kamiinalla. Vauvan peppu on siis mentävä pesemään erilliseen saunarakennukseen jossa saa kyyristellä ilman sähkövaloa varsin epäergonomisissa asennoissa. Vauvamme vatsa toimii kaikenlisäksi melkoisen hyvin, n. 4 kertaa päivässä saattaa iso hätä tulla... Tiedän että joku varmasti kirjoittaa tähän että kyllähän ennenvanhaankin pärjättiin ilman juoksevaa vettä ja niin edelleen mutta niinpähän sitä ennen asuttiin luolassakin muttei minun silti kauheasti tee mieli palata kivikauteen :D .
Onneksi appivanhemmat ovat selvästi tajunneet etten ole kovin innostunut ja käyvät kyllä usein meillä ja me olemme kyläilleet heidän kaupunkiasunnollaan, tämä sopii minulle mainiosti. Nyt appiukko ilmoitti että anopin synttärit vietetään sitten mökillä minne menen toki koska on toisen synttärit ja kyllä sen kerran jaksaa joustaa mutta stressaan jo etukäteen joulua, koska luulen että haluavat viettää sen varmasti myös mökillä ja odottavat meitä sinne. Jostain syystä ei kiinnosta se sulloutuminen autoon koiran, vaunujen,lahjojen jne. kanssa, varsinkin kun joulunalusaika on meille aina järkyttävän kiireistä muutenkin, synttäreitä pilvin pimein. Miten esittää kohteliaasti että kaupunkijoulu, kiitos :heart:
No muo ei mökkeily ylipäänsä kiinnosta ylitsepursuavasti, mutta kun esikoienen oli vauva veneilimme paljon, aina siihen asti kun lapset oli 2 ja 3 vuotiaita ja tosiaan mä en pessy veneellä peppua ollenkaan. Käytin vaan niitä kosteuspyyhkeiä, mitä muutkin täällä jo suositteli ja sit tietty jos itekävi jossain virassatamassa suihkussa, vauvakin kävi. Paljon kyllä ite peseydyttiin ihan meressäkin, että viikko saattoi mennä vauvalla kosteuspyyhkeiden varassa.
Vaan eiköän se ole jokaisen oma asia, miten joulunsa viettää. Ei siinä auta kun sanoa suoraan, että ei jaksa lähteä mihinkään jouluksi.
Vaika kyllä mä se tiedän, että kun joulusta on kyse, se ei ole niin helppoa...anopin ja appiukon eron jälkeen meillä on ollu yhtä "miten kummallekaan ei tule pahamieli"-vääntöä koko joulu ja se on unohtunu kaikilta, miten me haluttais joulua viettää...
 
mä mökkeilen pienen kanssa vaan jos on muukavuksia ;-) ja toinen ehdoton on lämmin mökki, eli myös lämmin LATTIA. Mihinkään extremeen en herkästi lähde mukaan, enkä ainakaan ihan pienen lapsen kanssa. Meidän mökillä on sähköt, ja porakaivo pihalla. Vesi lämmitetään saunassa. Kummallakin lapsella on pylly hyvin kestänyt kosteuspyyhkeitä, ja itse asiassa niitä on suositte kotioloissakin koska iho (jaloissa) silloin kun on ollut useampi vesipesu päivässä.
Kukkahattuäiti: ota joulu puheeksi vähän niinkun ohimennnen jo mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ja jos eivätnäistä puheista ymmärä mikä on homman nimi, niin sitten voit jo "töksäyttää"!
 

Yhteistyössä