"Moni ylipainoinen on oikeasti normaalipainoinen". MItä hittoa? LIhavan suusta..

  • Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
ei ymmärrä
Luin tuota Pipsan haastattelua, kun siitä on täällä kohistu, ja siinä toteaa, että painoindeksin rajoja pitäisi tarkistaa, sillä _moni_ ylipainoinen on oikeasti normaalipainoinen. :O

Nyt jotain rajaa tuohon ylipainon ihannointiin! Pienen vähemmistön kohdalla (body-lajien harrastajat ja muut ammatti- ja aktiiviurheilijat) voi näin ollakin, mutta että ihan MONI. EI todellakaan, päin vastoin. Tavalliseen tallaajaan BMI-rajat soveltuvat oikein hyvin.

Voi luoja.
 
BMI 25 on jo ylipainoa.
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;27825776:
Luin tuota Pipsan haastattelua, kun siitä on täällä kohistu, ja siinä toteaa, että painoindeksin rajoja pitäisi tarkistaa, sillä _moni_ ylipainoinen on oikeasti normaalipainoinen. :O

Nyt jotain rajaa tuohon ylipainon ihannointiin! Pienen vähemmistön kohdalla (body-lajien harrastajat ja muut ammatti- ja aktiiviurheilijat) voi näin ollakin, mutta että ihan MONI. EI todellakaan, päin vastoin. Tavalliseen tallaajaan BMI-rajat soveltuvat oikein hyvin.

Voi luoja.
Samaa mietin, itse painan nyt 64kg ja yritän tiputtaa jouluna saatua kiloa. Minä olisin vielä normaalipainossa 80 kilosena xD! Uskomattoman vääristynyt käsitys kyseisellä ihmisellä ja varmasti monella muulla tämänkin palstan perusteella!
 
Niinpä niin
Nykyään on näköjään tapana heitellä vaikka mitä mutua totuutena, jopa maakunnallisissa sanomalehdissä ja toki myös ns. akkainlehdissä (kodinkuvalehti jne) Eilen luin artikkeliun jossa väitettiin että normaaliopainoiset naiset käyttävät vaatekokoa 36, muut on ylipainoisia.
Eivät sitten tulleet maininneeksi että minkä rättikaupan koosta oli kyse. Käytäntö on kuitenkin osoittanut että esimerkiksi anttilan riepujen koko 34-36 vastaa H&M tai Zaran riepujen kokoa 40-42.
Olenko siis lihava kun joudin ostamaan nuorisorättikaupoista kokoa 38-40? Ja pituudellahan ei ole mitään tekemistä vaatekoon kanssa 40-kokoa pitävä nainen on läski riippumatta siitä onko 155cm tai185cm pitkä.
 
"vieras"
Kun suurin osa ihmisistä on ylipainoisia, niin on normaalia olla ylipainoinen. Jospa toimittaja on kääntänyt haastateltavan sanat väärään muotoon tai haastateltava ei ole tullut ymmärretyksi oikein. Lehtijutuissa on niin paljon virheita, että kuka niistä jaksaa välittää.
 
Minä esimerkiksi en harrasta salilla käyntiä tai muutakaan urheilua ja sovin 70kg (160cm pituutta) painavana M-koon vaatteisiin ja olen sopusuhtaisen näköinen ja voin muutenkin hyvin. Painoindeksin mukaan olen ylipainoinen. Kyllä niitä pitää tulkita jokaisen kohdalla erikseen eikä sokeasti indeksiä möllöttää.
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin;27826020:
Nykyään on näköjään tapana heitellä vaikka mitä mutua totuutena, jopa maakunnallisissa sanomalehdissä ja toki myös ns. akkainlehdissä (kodinkuvalehti jne) Eilen luin artikkeliun jossa väitettiin että normaaliopainoiset naiset käyttävät vaatekokoa 36, muut on ylipainoisia.
Eivät sitten tulleet maininneeksi että minkä rättikaupan koosta oli kyse. Käytäntö on kuitenkin osoittanut että esimerkiksi anttilan riepujen koko 34-36 vastaa H&M tai Zaran riepujen kokoa 40-42.
Olenko siis lihava kun joudin ostamaan nuorisorättikaupoista kokoa 38-40? Ja pituudellahan ei ole mitään tekemistä vaatekoon kanssa 40-kokoa pitävä nainen on läski riippumatta siitä onko 155cm tai185cm pitkä.
Hieman ot, mutta Zara ei käytä samaa mittanormistoa kuin Anttila tai H&M vaan omaa espanjalaista normistoa. H&M taas on kuuluisa epätasaisesta laadultaan ja rekillinen samanlaisia ja samalla kokomerkinnällä varustettuja vaatteita ovat keskenään täysin eri kokoisia joka suhteessa.
 
"tii"
Tarkoitta osakseen varmaan sitä sairasta kuvaa mikä ihmisillä nykyään on..ei tarvitse nykyään oikeasikaan lihava,kun jo huudelllaan lihavaksi.Tätä näkee myös tällä palstalla.Jos ei näy kylkiluut niin olet jo lihava. Toisekseen lihas painaa enemmän kuin läski,ja silloin tuo bmi ei pidä paikkaansa,vaan antaa tulokseksi ylipainon vaikka paino olisikin pelkkää lihasta.
 
"eee"
Minä esimerkiksi en harrasta salilla käyntiä tai muutakaan urheilua ja sovin 70kg (160cm pituutta) painavana M-koon vaatteisiin ja olen sopusuhtaisen näköinen ja voin muutenkin hyvin. Painoindeksin mukaan olen ylipainoinen. Kyllä niitä pitää tulkita jokaisen kohdalla erikseen eikä sokeasti indeksiä möllöttää.
Kiinnostaisi melkein nähdä kuva sun kropasta... Uskon kyllä, että voit hyvin jne, mutta on vaikea uskoa ettetkö olisi ylipainoisen näköinen. Itse olen nimittäin yli 15 cm pitempi enkä silti ikinä haluaisi painaa noin paljon. Minkä mallinen olet kropaltasi, jääkö vyötärönympärys kuitenkin alle riskirajan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin;27826020:
Nykyään on näköjään tapana heitellä vaikka mitä mutua totuutena, jopa maakunnallisissa sanomalehdissä ja toki myös ns. akkainlehdissä (kodinkuvalehti jne) Eilen luin artikkeliun jossa väitettiin että normaaliopainoiset naiset käyttävät vaatekokoa 36, muut on ylipainoisia.
Eivät sitten tulleet maininneeksi että minkä rättikaupan koosta oli kyse. Käytäntö on kuitenkin osoittanut että esimerkiksi anttilan riepujen koko 34-36 vastaa H&M tai Zaran riepujen kokoa 40-42.
Olenko siis lihava kun joudin ostamaan nuorisorättikaupoista kokoa 38-40? Ja pituudellahan ei ole mitään tekemistä vaatekoon kanssa 40-kokoa pitävä nainen on läski riippumatta siitä onko 155cm tai185cm pitkä.
mikä lehti niin väittää? ihan uteliaisuuttani kun itse yli 170cm pitkänä ja 62kg painavana yhä pystyy kylkiluutkin laskemaan niin mietityttää pitäisikö tässä nyt nälkäkuurille ruveta ja pudottaa 10kg pois? minustahan tulee kävelevä luuranko :O hymm vaan tarkistaa noita kriteereitä pitäisi jos jonninverran liikuntaa harrastaa eikä vallan lihaksiton sohva pottu ole niin en hirmusesti tuohon paino indeksiin tuijottaisi.
 
a-le
[QUOTE="eee";27826147]Kiinnostaisi melkein nähdä kuva sun kropasta... Uskon kyllä, että voit hyvin jne, mutta on vaikea uskoa ettetkö olisi ylipainoisen näköinen. Itse olen nimittäin yli 15 cm pitempi enkä silti ikinä haluaisi painaa noin paljon. Minkä mallinen olet kropaltasi, jääkö vyötärönympärys kuitenkin alle riskirajan?[/QUOTE]

sama täällä. En usko ettei noilla mitoilla ole ylipainoinen ja myös ilmiselvästi sen näköinen. Vaikka olisit Neandertalinihmisen rotevuudella varustettu, olisit silti kookas.

Mä olen roteva mies 180/78 ja pari kiloa liian plösö.
 
Niinpä niin
[QUOTE="Vieras";27826124]Hieman ot, mutta Zara ei käytä samaa mittanormistoa kuin Anttila tai H&M vaan omaa espanjalaista normistoa. H&M taas on kuuluisa epätasaisesta laadultaan ja rekillinen samanlaisia ja samalla kokomerkinnällä varustettuja vaatteita ovat keskenään täysin eri kokoisia joka suhteessa.[/QUOTE]

Sitähän minä yritin sanoa.
Olen itse 174cm ja 63kg aktiiviurheilija, yhdestä kaupasta sopii yksi koko ja toisesta toinen. jos tuota artikkelia likee kuin piru raamattua, niin minä olen läski, koska osa vaatteistani on kokoa 38 joku jopa 40. Anttilaan minun kaltaisen koipeliinin on turha mennä housuostoksille, koska kaikki niiden pöksyt on minulle mallia liian lyhyt capri.
 
  • Tykkää
Reactions: ekavekara3
Ehkä joku rasvaprosentti olisi parempi mittari painon arviointiin lihaksikkailla. Ja vaikka normaalipainoisillakin.

Itse olen 173cm ja 60kg, mutta olen plösö. Painoindeksi ok, mutta rasvaprosentti turhan korkea. Ja vaikka painoin 54kg, niin ei mun yläkroppa silti mahtunut kokoon 36. Ai jai.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin;27826183:
Sitähän minä yritin sanoa.
Olen itse 174cm ja 63kg aktiiviurheilija, yhdestä kaupasta sopii yksi koko ja toisesta toinen. jos tuota artikkelia likee kuin piru raamattua, niin minä olen läski, koska osa vaatteistani on kokoa 38 joku jopa 40. Anttilaan minun kaltaisen koipeliinin on turha mennä housuostoksille, koska kaikki niiden pöksyt on minulle mallia liian lyhyt capri.
liki samoissa mitoissa tosin itse pitkäselkäinen ja harteikas persjalkanen yksilö
joskus sopivien vaatteiden löytäminen aiheuttaa harmaita hiuksia kun ei istu millään :/
 
"Anne"
[QUOTE="eee";27826147]Kiinnostaisi melkein nähdä kuva sun kropasta... Uskon kyllä, että voit hyvin jne, mutta on vaikea uskoa ettetkö olisi ylipainoisen näköinen. Itse olen nimittäin yli 15 cm pitempi enkä silti ikinä haluaisi painaa noin paljon. Minkä mallinen olet kropaltasi, jääkö vyötärönympärys kuitenkin alle riskirajan?[/QUOTE]

Ihmiset on kyllä todella erilaisia ilmeisesti, itse olen 163cm, painan 55kg ja harrastan kuntosalilla käymistä 3x viikossa ja olen juuri sopiva, on muotoja mutta ei löysää. Toisaalta minulla kertyy kaikki aina vyötäröön ja siitä huomaa heti jos on ylimääräistä.
 
Ttppii
"Jenis"
Just näin. Kun väestön enemmistö alkaa olla liian lihavaa BMI-taulukon mukaan, säädetään vähän taulukkoa niin on kaikilla parempi mieli ;) Ostinpa itsekin juuri "plus-koon s-kokoisen" jumppapaidan :D
 
Niinpä niin
mikä lehti niin väittää? ihan uteliaisuuttani kun itse yli 170cm pitkänä ja 62kg painavana yhä pystyy kylkiluutkin laskemaan niin mietityttää pitäisikö tässä nyt nälkäkuurille ruveta ja pudottaa 10kg pois? minustahan tulee kävelevä luuranko :O hymm vaan tarkistaa noita kriteereitä pitäisi jos jonninverran liikuntaa harrastaa eikä vallan lihaksiton sohva pottu ole niin en hirmusesti tuohon paino indeksiin tuijottaisi.
Sanomalehti Keskisuomalainen, perjantai 04.01.2013 sivu 15 "muodissa"-osio. Artikkelin kirjoittaja Mervi Pasanen. Artikkeli alkaa "Jos nainen on kokoa 38 kunka häntä on soveliasta kutsua? Saako naista sanoa lihavaksi?.."
 
Niinpä niin
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin;27826331:
Sanomalehti Keskisuomalainen, perjantai 04.01.2013 sivu 15 "muodissa"-osio. Artikkelin kirjoittaja Mervi Pasanen. Artikkeli alkaa "Jos nainen on kokoa 38 kunka häntä on soveliasta kutsua? Saako naista sanoa lihavaksi?.."
Anteeksi, siinä luki "jos nainen on enemmän kuin kokoa 38",
mutta eipä se sana "enemmän" paljoa pelasta, läski mikä läski tuon Mervin mielestä.
 
BMI 25 on jo ylipainoa.
[QUOTE="Anne";27826273]No jos on laiha läski jolla ei ole lihaksia nii tuossakin saattaa olla ylimääräistä vyötäröllä helposti, uskoi sitä muut tai ei.[/QUOTE]

Ok, se BMI 25 raja on 78 kg :). Mutta kyllä olen mielestäni laiha läski. Ja suoraan sanottuna kaikki naiset, jotka eivät kiinteytä esim. salilla tai maratoonilla ovat läskejä, laihoja tai lihavia. Ainakin mun silmissä :).
 
Mulle sanoi terkka syksyllä pillerikontrollissa, kun BMI oli tasan 25 että en ole ylipainoinen, mutten normaalipainoinenkaan. terkalla oli semmonen taulukko missä ?-24.9 on normipaino ja 26.9-? lievä ylipaino. . Mitä lie tuossa välissä? parempi mieli hieman ylipainoisilla? Joo ei tehonnut muhun, tiedän et painoa on liikaa ja yritänkin päästä siitä nyt eroon. .
 

Yhteistyössä