Moniallergisten äidit huom!!

Onko vinkkejä esim. lihapadan tekoon taaperolle, jolle ei sovi maito, naudanliha, vehnä ym.? Pojalle käy possu, peruna, kaura ja maissi. Jotain jytympää ruokaa pitäis keksiä kuin aina vaan perunaa ja possun jauhelihaa. Lihaliemikuutioissa tuntuu olevan kaikkea mahdollista, tietääkö joku onko sellaisia liemikuutioita joissa ei olisi niin monia eri ainesosia ja mausteita.

Kauramaitoa en ole koskaan käyttänyt. Sitä ei varmaan pataan voi liemeksi laittaa, vai voiko? Onko olemassa jotain kaurakermaa vai voisiko padan liemen tehdä vain vedestä ja maissijauhosta? Suolalla vaan maustais. Oon aika kädetön näissä allergisten ruuissa. Kahdella isomalla ei ollut näin laajoja allergioita ja esim. tavallinen lihaliemikuutiokin sopi. Allergiat myös helpottivat heillä tosi nopeasti. Nuorimmainen tuntuu reagoivan pienimmistäkin määristä. Siitepölyjen ja allergialääkityksen vuoksi en voi hänelle uusia ruoka-aineita nyt edes kokeilla. Ihanaa jos jollain olisi jotain vinkkejä antaa.
 
tuolla alapuolella on aloitus allergisen elintarvikkeet jossa paljon vinkkejä eri ruoka-aineista. GoGreenilla ja Oatlyllä on kaurakermoja.Mitä muita allergioita teillä on? Vai onko mitään? Voisin kattoa mitä tossa meidän moniallergiselle sopivassa kasvisleimikuutiossa on. Tällästä oon tehnyt ja meidän 1,5 tykkää:
Kypsytä liha pannussa ja lisää teille sopivia vihanneksia (esim. sipulia, porkkanaa, kiinankaalia ja kesäkurpitsaa). Hauduta vihanneksen kypsäksi mied. lämmöllä. Sillävälin keität riisiä pakkauksen ohjeen mukaan ja lisään keitinveteen kasvisliemikuutioita puoleen litraan vettä kohden yhden. Sitten kypsytät ne riisit ja lisäät kypsien lihan/kasvisten joukkoon pannulle. Anna hautua hetki. Voi lisätä mausteita jos haluaa.
 
Heippa!

Kauracremeä löytyy ihan tavallisista kaupoista, sitä voi käyttää ihan kerman tavoin. Lihalientäkin löytyy maidottomana jauheena ryytihyppyseltä (tai jokin sellainen se oli :ashamed: ). Heillä on muitakin hyviä mausteita allergiselle, tosin aika arvikkaita. Oletko bataattia kokeillut?
 
Kiitos tosi nopeista vastauksista!

Allergioita tuntuu tällä pojulla riittävän. Nopeammin luettelen ruoka-aineet, mitkä sopii; peruna, maissi, possu, broileri, kaura, päärynä, mustikka, vadelma ja banaani. Eli näissä ei hirveesti hurraamista, ainakaan jos ruuanlaittoa miettii... Riisiä on kokeiltu huonolla menestyksellä, samoin kesäkurpitsaa. Tuntuu tosi lohduttomalta tuo kasvispuoli, samoin viljat. Pienikin määrä vehnää pistää pepun punaseksi useaksi päiväksi.

Bataatti voisi olla kokeilun arvoinen. Onkohan tietoa, sopiiko se yleensä, jos peruna sopii?

Mutta allergialääkityksen takia pitää kokeilut pitää pannassa elokuun loppuun asti. Saattaa kuulemma lieventää reaktioita ja sitten tulee kunnon oireet kun lääkitys lopetetaan. Korvakierteen takia ollaan kokeiluissa jouduttu muutenkin etenemään tosi hitaasti.

Tähän asti poika syönyt tosi hyvin sitä mitä tarjottu, mutta nyt tuntuu himoitsevan jo kunnon pihviä eteensä. Lihalaatikot ym. vois saada maistumaan jos kerran se kaurakerma on ok. Suolalla sitten vaan vähän maustelee.

Tuosta Oatlystä vielä, että mistä niitä tuotteita löytää?

Kiitos ja tuun vielä lukemaan jos tulee muuta teille vielä mieleen ja jaksatte kirjoitella. :flower:
 
Oatley löytyy yleensä kaupasta samalta hyllyltä kuin soija tuotteet..

Bataatista, meidän moniallergikko ei tunnu sitäkään sietävän, tällä hetkellä kasviksia on peruna, porkkana ja kesäkurpitsa listalla. Mutta yleensä bataatti on hyvin siedetty, ainakin ravitsemusterapeutti väitti näin.
Banaani käy possun kans jos tahtoo tehä jotain "eksoottisempaa" ja saahan gluteenittomista makarooneista, j.lihasta ja kauramaidosta varmaan jonkulaisen makaroonilaatikon ja kokolihaa ja perunaa käyttämällä merimiespadan? Käykö teillä' soija?
Meillä on kiellettyjen listalla ainakin maissi ja kotimaisia viljoja ei viel edes kokeilla ennen kuin lähempänä yhtävuotta, pojulla siis ikää nyt 7kk, mun kautta ei reagoi soijaan, muihin allergisoiviin kyllä.

Meillä on listalla: possu, broileri, riisi, tattari, peruna, porkkana, kesäkurpitsa, persikka, banaani, mustikka ja omena, juomana äidinmaito, kun ei viel oo löytynyt korviketta, eikä välttämättä löydy tuon maissin takia, sitä kun on kaikkialla..
 
kannattaa käydä kirjastosta lainnamassa esim. allergia ja keliakia kirja. Siinä on hyviä ohjeita. Bataattia kannattaa tosiaan kokeilla. Kaurakermaa löytyy kaupoista samoilta hyllyiltä kuin muutkin ruokakermat, kauramaidot taas yleensä erikseen soijamaitojen yms. erikoisjuttujen kanssa. Maitohyllyn läheisyydessä yleensä kuitenkin. Meillä poika tykkää kovasti kun olen tehnyt valkoista kastiketta perunoitten kanssa + lihapullia. Valkoisen kastikkeen olen tehnyt näin: 2rkl maizena maissitärkkelystä, pieni sipuli, pari rkl sinistä keijua(maidoton). heitä aineet kattilaan ja sekoita. Ei saa ruskistaa! Lisä joukkoon 2-3dl kauramaitoa. Sekoittele niin kauan että sakenee sopivan paksuiseksi. Ota pois hellalta ja lisää suolaa maun mukaan.

Lihapullat olen tehnyt possun jauhelihasta näin :
500g jauhelihaa
2 keskikok. perunaa
1 dl vettä
1 sipuli
suolaa, valkopippuria hitusen

En tiedä et miten ootko leipiä tehnyt ollenkaan? Ilmeisesti ette tiedä vielä sopiiko tattarit, hirssit yms. erikoisjauhot?
Tässä on hyvä rieskan ohje joka on nopea tehdä

Perunarieska
2dl keitettyä perunaa survottuna keitinliemeen soseeksi
1dl perunajauhoja
suolaa
Sekoita aineet. Lusikoi taikina pellille. Paista 250 asteessa noin 10 min.

Sitten tässä on meidän käyttämän kasvisliemikuution tuoteseloste jos siitä jotain apua olisi. Merkki on euroshopper.
suola,palmuöljy,aromivahventeet(E621,E627,E631), hiivauute, kuivatut kasvikset(sipuli,porkkana,purjo,persilja) sellerin siemen, aromit(kasvikset),kurkuma.


 
maissi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.07.2006 klo 13:50 koivunkäpy kirjoitti:
Oatley löytyy yleensä kaupasta samalta hyllyltä kuin soija tuotteet..

Bataatista, meidän moniallergikko ei tunnu sitäkään sietävän, tällä hetkellä kasviksia on peruna, porkkana ja kesäkurpitsa listalla. Mutta yleensä bataatti on hyvin siedetty, ainakin ravitsemusterapeutti väitti näin.
Banaani käy possun kans jos tahtoo tehä jotain "eksoottisempaa" ja saahan gluteenittomista makarooneista, j.lihasta ja kauramaidosta varmaan jonkulaisen makaroonilaatikon ja kokolihaa ja perunaa käyttämällä merimiespadan? Käykö teillä' soija?
Meillä on kiellettyjen listalla ainakin maissi ja kotimaisia viljoja ei viel edes kokeilla ennen kuin lähempänä yhtävuotta, pojulla siis ikää nyt 7kk, mun kautta ei reagoi soijaan, muihin allergisoiviin kyllä.

Meillä on listalla: possu, broileri, riisi, tattari, peruna, porkkana, kesäkurpitsa, persikka, banaani, mustikka ja omena, juomana äidinmaito, kun ei viel oo löytynyt korviketta, eikä välttämättä löydy tuon maissin takia, sitä kun on kaikkialla..
Oletteko kokeilleet Profylacia? Se käy meidän moniallergiselle, jolla myös maissiallergia ja Profylacissahan ei ole maissia. Eikä ole myöskään Pepti juniorissa.
 
EI kyllä kuulu tähän ketjuun mutta minkä ikäisiä lapsia teillä on? Kun katselen noita kiinteiden ruokien listoja niin olen todella kateellinen :ashamed: Minun kohta yksivuotiaani juo pelkästään Almironia ja käyttää siinä sivussa liudan astma- ja antihistamiinilääkkeitä. Mikään perusruoka-aine ei tunnu sopivan. Amarantti ja strutsi tarkoitus koittaa tässä elokuun aikana... Koska nämä helpottaa??
 
Hei pienen pojan äiti!
:hug: toivottavasti kohta jo helpottaa edes vähän! meillä poika 10kk ja almironia juodaan myös... Meillä onneksi kuviossa nyt viimeinkin myös maissi ja possun liha, mutta ei meillä ole mitkään bataatit eikä tattarit käyny.... mustikka,päärynä ja riisikin pois kuvioista :( Joskus tuntu että kun anto pojalle lusikallisen mitä tahansa, niin lopputulos oli aina -puolentunnin päästä itkuinen ja raapiva lapsi(+vaipan vaihto).
Olen ollut niin tyytyväinen kun ollaan saatu edes nuo käymään. Tällä hetkellä tuntuu ettei edes ole mitään kiirettä kokeilla mitään uutta, kun saa antaa EDES JOTAIN. Voimia sulle!
 
Eikös Profylac ole maitopohjainen? Meillä ei lääkäri suostu antamaan enää mitään mikä on kuullukkaan sanaa maito, niin paha on allergia..

Meillä tosiaan ikää 7kk, kaikki aina päivittelee että kyllä on hankalaa kun ei voi syöttää mitään, meillähän on loistavasti ruokia jo listalla, ainakin mun mielestä. Enää ei tarvitse pelkkää riisipuuroa pojan syödä, näyttää tattaripuurokin kelpaavan vaik musta se haisee ihan kamalalle.

Voimia kaikille!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.07.2006 klo 22:38 Pienen pojan äiti kirjoitti:
EI kyllä kuulu tähän ketjuun mutta minkä ikäisiä lapsia teillä on? Kun katselen noita kiinteiden ruokien listoja niin olen todella kateellinen :ashamed: Minun kohta yksivuotiaani juo pelkästään Almironia ja käyttää siinä sivussa liudan astma- ja antihistamiinilääkkeitä. Mikään perusruoka-aine ei tunnu sopivan. Amarantti ja strutsi tarkoitus koittaa tässä elokuun aikana... Koska nämä helpottaa??
Tiedän miltä tuntuu... :hug:
Meidän kohta 1 v pojalle käy Neocate (se apteekin tosi kallis maito), parsakaali, hirvenliha, Piltti päärynäsose ja vadelma.
Joten ei pahemmin tarvi miettiä että mitä ruuaksi laittaisin. :(
Itse olen epäillyt - ja lääkäri viimeksi jo vihjaisi samaan suuntaan, että astmalääkkeitä meilläkin aletaan pian tarvita. Nytkin hengitys vinkuu tosi ikävästi.
 
allergisen äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.07.2006 klo 12:35 3xäityli kirjoitti:
Onko vinkkejä esim. lihapadan tekoon taaperolle, jolle ei sovi maito, naudanliha, vehnä ym.? Pojalle käy possu, peruna, kaura ja maissi. Jotain jytympää ruokaa pitäis keksiä kuin aina vaan perunaa ja possun jauhelihaa. Lihaliemikuutioissa tuntuu olevan kaikkea mahdollista, tietääkö joku onko sellaisia liemikuutioita joissa ei olisi niin monia eri ainesosia ja mausteita.

Kauramaitoa en ole koskaan käyttänyt. Sitä ei varmaan pataan voi liemeksi laittaa, vai voiko? Onko olemassa jotain kaurakermaa vai voisiko padan liemen tehdä vain vedestä ja maissijauhosta? Suolalla vaan maustais. Oon aika kädetön näissä allergisten ruuissa. Kahdella isomalla ei ollut näin laajoja allergioita ja esim. tavallinen lihaliemikuutiokin sopi. Allergiat myös helpottivat heillä tosi nopeasti. Nuorimmainen tuntuu reagoivan pienimmistäkin määristä. Siitepölyjen ja allergialääkityksen vuoksi en voi hänelle uusia ruoka-aineita nyt edes kokeilla. Ihanaa jos jollain olisi jotain vinkkejä antaa.
Mausteeksi suosittelen Ryytihyppysen Mummin ja Vaarin Lihaliemijauhetta tai Porsaanlihaliemijauhetta. Kumpikaan ei sisällä vehnää, porkkanaa, selleriä, palsternakkaa, ... ks. tarkka sisältö www.ryytihyppynen.fi Ovat hinnakkaita, mutta erittäin maukkaita, niitä saa mm. Tampereella sijaitsevasta Allermiina-allergiakaupasta ja sen nettimyymälästä www.allermiina.fi tai suoraan Ryytihyppyseltä. Meillä käytetään noiden jauheiden lisäksi vain sipulia, koska muut mausteet eivät ole meidän moniallergiselle sopineet.

Hauduttamalla saa herkullisia patoja, ja niiden suurustamiseen kannattaa käyttää täysjyvämaissijauhoja/ ryynejä, niin lopputulos on miellyttävämpi, kuin esim. maissitärkkelyksellä,kun teille maissi käy. Tosin noita ryynejä/ jauhoja pitää haudutella 20min, mutta se on sen väärti! (Olen käyttänyt Farinan jauhoja).

Haudutan usein lihan kanssa parsakaalia ja kukkakaalia sekä sipulia. Kaalit "muusautuvat" kivasti ja paksuntavat myöskin lientä, ja antavat hyvää makua. Maissia voisi pataan myöskin lisätä, ja kesäkurpitsaa. Meilläkin kasviksia köyhästi käytössä, tuossapa ne ovat. Bataatti ei ole sopinut koskaan. Perunasta teen välillä suikaleita, välillä viipaleita, ja ylivoimainen herkku on perunamuusi.

Kauramaidosta minulla ei ole kokemusta, mutta kuvittelisen sen sopivan hyvin juuri esim. perunamuusinkin nesteeksi.

On olemassa maissista valmistettuja makaroneja, nekin antavat vaihtelua ruokavalioon, meillä käytössä ovat Semperin makaronit sekä Glutanon lastenkuvioiset (ankka) makaronit. Et mainitse lapsen ikää, mutta meillä ankat tuovat iloista ilmettä myös ruokailijalle. Ja spaghetti on kova juttu myöskin - ovat niin tavallisen näköisiäkin - ja herkullisia!

Toivottavasti näistä on jotain apua.
 
allergisen äiti
Huomasin, että myös broileri käy teille, siitä voi valmistaa pataa/ keittoa samalla tavalla kuin lihasta. Ja tulee herkullista.

Itse valmistan aina ison kattilallisen kerrallaan, haudutan tuntikausia, ja pakastan sitä. Helppo ottaa mukaan, ja tietenkin lämmittää aina kotonakin. Ja samalla "reseptillä" voi tehdä keittoa, kastiketta, pataa, vain nesteen paksuutta säätelemällä. Jos kaurakerma soveltuu tähän, niin siitä saisi kerman näköisen kastikkeen liemeksi.

Mustikasta ja vadelmasta saa herkullista kiisseliä yhdistettynä tai erikseen, suurustukseen perunajauhoja.

Olen muuten huomannut kantapään kautta sen, että perunajauhoja myöten kannattaa aina ostaa tunnettua (ja kallliimpaa?) merkkiä, ovat paljon puhtaampia kuin halpismerkit. Säästöä tulee ajan mittaan, kun lapsi pysyy terveempänä. =)
 
allergisen äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.07.2006 klo 21:24 henna kirjoitti:
Ryytihyppysellä on ollut lihaliemijauheita, joissa ei ole mausteita.
Juu, ei noissa munkaan mainitsemissa taida olla. Mutta tarkoitin, että ruuan maustamiseen voi käyttää näitä kyseisiä. meille kun mausteet eivät sovi.
 
sädetikku harmaana
Hei!
Teidän juttuja lukiessa oman lapseni allergiat (eikä omatkaan) ei tunnu enää missään :ashamed: . On varmasti todella raastavaa ja kuluttavaa, jos lapsi on monelle ruoka-aineelle allerginen! Ja lisäksi astma päälle :(

Jaksamista teille rautaisille äideille :flower:
Ja toivotaan että joskus ne allergiat helpottaisi!! :hug:
 
Hei Allergisen äiti!

Kiitos myös sinulle vinkeistä. Tilaan sieltä ryytihyppyseltä sitä porsaanliemikuutiota. Joltain oli myös vinkki niistä Vatajan nakeista. Eilen annoin ekaa kertaa ja kyllä oli onnellisen näköinen poika sitä nakkia syödessään.

Tällä palstalla on hienoja ihmisiä kun niin avuliaasti jaksavat kirjoitella ja auttavat pulassa olevia. Joillain on lapsia, joilla vielä enemmän allergioita. Meillä poika nyt siis 1v.4kk. Hänellä oli 7kk:n iässä 3 ruoka-ainetta ja Almiron. Eli edistystä on tapahtunut sairasteluista ja korvakierteestä huolimatta.

Koittakaa jaksaa, kyllä ne jossain vaiheessa alkaa helpottamaan. Tärkeintä on muistaa, että pieni on tyytyväisin silloin kun ei ole oireita, vaikka ruoka-aineita olisikin vain pari. Ja parasta on näissä asioissa edetä hitaasti ja oman jaksamisen mukaan. Eikä pidä pahoittaa mieltä, kun toiset kertovat saman ikäisten vauvojen syövän jo kaikkea mahdollista suunnilleen suklaakakuista räiskäleisiin. Kyllä ne meidänkin lapset jonain päivänä saavat niitä maistaa, eivätkä he kärsi tilanteesta, kun eivät edes tiedä miltä maistuvat.

Hirmuisesti tsemppiä myös minulta kaikille allergisten äideille ja isot voimahalit myös täältä! Kyllä se aurinko jonain päivänä paistaa myös meidän lapsille! :hug: :flower:
 

Yhteistyössä