Monikko-odottajat v.2014-2015

Hei!

Voimia sinulle Paulanna, nyt vain otat iisisti ja apua vastaan niinkuin sanoit. Ihana et vauvoilla kaikki hyvin! Mukava Juliana et tulit mukaan!

KELAN sivuilla on erikseen kohta monikkoperheet. Sieltä lainattua:"Monikkoperheille vanhempainrahaa maksetaan jokaisesta lapsesta 60 arkipäivää pidempään toisesta lapsesta alkaen. Lisäpäivät voi käyttää siten, että äitiys- tai vanhempainrahaa maksetaan pidempään tai siten, että molemmat vanhemmat ovat yhtä aikaa kotona hoitamassa lapsia.

Molemmat vanhemmat voivat olla kotona hoitamassa lapsia syntymän jälkeen. Isä voi pitää isyysvapaasta enintään 18 arkipäivää vapaata ja sen jälkeen käyttää vanhempainrahan lisäpäivät enintään 60 arkipäivää sen jatkoksi. Kaksosperheen isä voi siis olla kotona yhtä aikaa äidin kanssa n. 13 viikkoa.

Olis hyvä kun terkkarit kertois tosta mahollisuudesta neuvolassa.
Tsemppiä teille paaperoitten kasvattamiseen!

t.Saina 26+4
 
Levätty on =)
Nyt kyllä vointi kohentunut, kun Hb varmaankin noussut ( pe polilla sit selviää ) ja verenpaineet ei enää niin matalat. Olen käynyt joka päivä ulkonakin kävelyllä, tulee niin ihana olo raittiissa ilmassa.

Mitäs muut tuplaodottajat ?

T. Paulanna ja pavut 24+0
 
Mukava kuulla! Mulla massu kasvaa kovaa vauhtia, sivuprofiili on jo melko muhkea. Välillä tuntuu, että on vielä pitkä aika tän massun kanssa, nyt 10 vk kun viimestään käynnistetään. Mulla siis paino noussu jo yli 15 kiloa, aletaan olla miehen kans samoissa lukemissa.:) Syön mielestäni ihan järkevästi, tosi vähän makeeta tms., mut mulle taitaa olla vaan luontasta et raskauden aikana paino nousee rutkasti ja laskee vähän turhankin nopeasti synnytyksen jälkeen. Saas nähä miten pikkuisten kanssa on, onnistuuko imetys. Toivoisin pystyväni alkuun täysimettämään pieniä. Meiän lapset on ollu masuvaivasia ja tiiän et tissimaito ois senkin kannalta parasta ruokaa. Enkä oo ikinä tykänny pullojen kanssa pelaamisesta, esikoiselle jouduin antamaan kun imi niin heikosti ettei saanu tarpeeksi tissistä. Tällasia mietteitä rv 28.
t.Saina ja pikkuiset
 
KELAN sivuilla on erikseen kohta monikkoperheet. Sieltä lainattua:"Monikkoperheille vanhempainrahaa maksetaan jokaisesta lapsesta 60 arkipäivää pidempään toisesta lapsesta alkaen. Lisäpäivät voi käyttää siten, että äitiys- tai vanhempainrahaa maksetaan pidempään tai siten, että molemmat vanhemmat ovat yhtä aikaa kotona hoitamassa lapsia.

Molemmat vanhemmat voivat olla kotona hoitamassa lapsia syntymän jälkeen. Isä voi pitää isyysvapaasta enintään 18 arkipäivää vapaata ja sen jälkeen käyttää vanhempainrahan lisäpäivät enintään 60 arkipäivää sen jatkoksi. Kaksosperheen isä voi siis olla kotona yhtä aikaa äidin kanssa n. 13 viikkoa.

Olis hyvä kun terkkarit kertois tosta mahollisuudesta neuvolassa.
Tämän olinkin lukenut ja autuaasti unohtanut, koska meillä ei rahallisesti mahdollisuutta molempien jäädä 13vkon ajaksi kotiin. Pidän siis itse tuon 60pv pidemmän vapaan ja mies vain sen 18pv meidän kanssa alkuun kotona. Pienituloisia kun ollaan, niin joka euro on tarpeen ja miehen työstä tulee kuitenkin enemmän kuin Kelasta.
 
Olo hetkittäin tukala, välillä taas menee päiviä kun ei mitään vaivoja. Yöt alkaneet olemaan huonoja, herään aina kun pitää asentoa vaihtaa eikä oikein meinaa löytyä enää hyvää asentoa lainkaan. Kyljellään on ainoa, miten saan nukuttua jotenkuten mutta silloin puutuu alemmaksi jäävä käsi ja lonkkaa alkaa särkeä noin tunnin jälkeen. Eli vähintään tunnin välein herätys, kyljenkääntö jne..

Päivät sujuu hyvin, olen töissä toistaiseksi. Maanantaina seuraava ultra, jolloin arvioidaan tilannetta uudelleen. Itse en vielä koe tarvetta sairauslomalle jäämiseen, tottakai kasvanut maha jo hidastaa vauhtia mutta pystyn hoitamaan koiran lenkitykset päivittäin jne.

Äitiyspakkaukset saapui tiistaina ja niiden sisältöä tässä on nyt pyykätty että saa kaappiin. Koitan mahdollisimman paljon laitella juttuja valmiiksi, kun ei tiedä joutuuko vaikka täyslepoon jossain kohtaa.

Terkuin, Juliana 25+6
 
Tänään kävin tarkistamassa vauvojen tilanteen koska useampi km takana ja huoli vauvoista välillä kova. Jospatämä tästä.. nyt ultran mukaan 8+2. Molemmat voivat hyvin ja ihan samankokoisina kasvavat :) nämå vauvat ovat 7.s ja 8.s :) molemmilla omat sikiöpussit, lapsivedet ja istukat. Paras mahdollinen tilanne tietääkseni!
 
Sama tilanne on meidän tuplilla kuin sinulla tammikuinen , kaikki omaa, paitsi nyt on istukka yhteensulautunut. Oli hyvä, että kävin viikolla 6+2 ja 9+2 ultrassa, jolloin selkeä tilanne, että omissa pusseissaan ovat ja kalvoraja näkyi selvästi, sen näkymistä kun sitten epäiltiin 12+ jotakin nt-ultrassa.

Tänään äitiyspolilla kontrolli ; hyvin kasvavat, tyttö 670 g ja poika 750 g :) Painoeroa saa olla 20-25% kun eivät ole identtisiä.
Siellä molemmat olivat peppuedellä tuloillaan, mutta toivotaan etteivät ihan vielä ole tulossa ja ehtivät vielä kyllä muuttaa asentoaan monta kertaa.
Verenpaineita seurailen kotona ja virtsaa sticailen ( oli prot 1+: lla ). Verenpaineet matalahkot ja lääkitystä vähennetään jo toistamiseen. Hb oli himpun yli 100, ei ihme et puuskutan ja väsyn.
Levon kannalta nyt ja seur. kontrolli 4 vko kuluttua.

T. Paulanna ja pavut 24+2
 
Mitä kuuluu ?
Hissukseen elelyä ja vähän olen jo uskaltautunut kaupoillekin vältellen ruuhkaisimpia paikkoja. Hb nousee vähitellen ja paineet suht ok, kun nyt lääkitys laskettu hyvin pieneen annokseen. Seurailen paineita ja virtsaa kotona päivittäin, jos niihin muutoksia otan yhteyttä äitiyspolille, muutoin käynti sinne kolmen viikon päästä. Sitä ennen neuvolaja toinen sokerirasitus pitäis myös käydä joulun jälkeen. Paino seilaa vähän, nyt taas vähän tippunut ja tullut kaikkineen +6 kg, minusta se on vähän, kun vatsa on kyllä jo valtava. No, ruoka ei kovin maistu, syön pieniä annoksia ja iltaa kohden joudun ihan pakottamaan itseni syömään, kun mikään ei maistuisi, ei herkutkaan. Ei ole tavallista minulle. No, vauvat kasvaa, se on pääasia.

Paulanna ja pavut 25+2
 
Heippa! Täälä ollaan kuin viimeisillään. Kaupan tätit jo pariin otteeseen kysyny et onko piankin aika. Ei sen kummempia vaivoja, mut olo toki odottava. Nyt pukkaa flunssaa ja iltaväsy sitä myötä pahempi. Lasken nyt viikkoja käynnistykseen, joka tehdään viimeistään 38 viikolla, eli reilu 8 vk siihen. Mulla tullu siis jo se 17 kg, mut nuorimmaisesta tuli 20kg eli en ihmettelis jos menis lähemmäs 30 kg. Häipyneet ovat ainakin aiemmin ittestään. Painonnousu on kyllä hidastunut nyt, vaikka pikkuiset kasvavat enemmän, niin ennenkin mennyt.

Iloista joulun aikaa kaikille!
Saina ja pikkuiset rv 30
 
Lueskelin joulunaikaan edellisiä tuplaodottajien ketjuja kun kummasti alkoi kiinnostamaan millä viikoilla ja minkäkokoisia vauvoja oli syntynyt. Aika yllättäen oli synnytykset alkaneet, vedenmenolla tai supistuksilla aikaseenkin. Myös raskausmyrkytyksiä oli. Paljon myös ihan normiaikaan syntyneitä ja yli 3 kg:n vauvojakin. Voi se olisikin ihanaa, ettei mitään tehohoitoja tarvittais vaan vauvat olisi lähes täysiaikaisia ja virkeitä ja terveitä syntyessään.
Mulla parin viikon päästä äitiyspolila aika missä selvinnee onko istukka noussut ja onko alatiesynnytys senpuoleen edes mahdollista. Alkuraskaudessa olin ehdottomasti alatiesynnytyksen kannalla, mutta nyt luotan kyllä asiantuntijoihin ja sektio on ohan hyvä vaihtoehto varsinkin vauvojen kannalta monesti. Pelottaa vaan se oma toipuminen siitä.
Verenpaineet on pysynyt hyvinä kotimittauksissa ja virtsan prot ollut +/- eli ihan ok sekin.

T. Paulanna ja pavut 26+2
 
Ihania ultrauutisia tammikuinen :heart: On aina niin mahtavaa nähdä babyt ultrassa.
Kävin eilen sokerirasituksessa ja siitä puhtaat paperit :)
Neuvolassa maanantaina molemmat majailivat edelleen jalat/peppu edellä. Tänään aamulla typyn puolella kyllä sellainen möyrintä kylkiluita myöten, että en ihmettele vaikka olisi asento muuttunut kokonaan. Vielähän nuo mahtuu jonkinverran pyörimään. Ensi viikolla sitten polilla selviää senhetkiset asennot. Nyt taas vaihteeksi hyvä ja energinen vointi, vaikka HB edelleen matala (104).

Ihanaa odotusaikaa tuplaodottajille ja Hyvää Uutta Vuotta

T. Paulanna ja pavut 27+0
 
Hyvää Uutta Vuotta kaikille! Mä kävin kolmen viikon tauon jälkeen kurkkaamassa pikkuisia. Nyt oli painoeroa n. 140g, ennen ovat olleet ihan samankokoisia. 1840g ja 1700g, ihan viikkojen mukaan kasvavat. Mulla siis kohta 32 viikkoa täynnä, nyt tuntuu et hyvä jo alkaa valmistella pikkuisten tuloa. Kohdunkaulaa oli jäljellä 2,5 cm, pikkuhiljaa lyhenee, mutta ei käsketty levätä erityisesti. Molemmat vauvat pää alaspäin, a-vauva hyvin alhaalla jo mutta ei oo kiinnittynyt kuitenkaan. Olo on ihan ok, toki enemmän tulee sohvalla lepäiltyä kun normaalisti, mut hyvä niin. Se vähän mietityttää, että kuinka aikasin pitäs olla valmis lähtemään nopeesti sairaalaan. Yöaika on varsinkin hankala, ei voi kuitenkaan ajatella et isovanhemmatkaan päivystäis täälä viikkotolkulla. Lopussa kuitenkin ultrataan viikon välein, niin ehkä sielä saa vihiä siitä jos synnytys alkaa olla lähellä. Voimia odotukseen!
t. Saina
 
Olen myös miettinyt tuota sairaalaan lähtöä ja synnytystä useaankin kertaan. Meillä se hyvä tilanne ettei tarvii lastenvahtia saada paikalle, mutta matkaa sairaalaan on kyllä n. tunnin verran. Kaipa ne ajatukset siirtyy pikkuhiljaa synnytykseen :) Vaikka onhan tässä vielä aikaa laskettuun h-hetkeen.

Hyvänkokoisia alkaa sulla saina jo vauvat olla. Tottakai sitä toivoo, että päästäis mahdolisimman lähelle la-aikaa ja tehohoidoilta vältyttäisiin.

Mulla loppuviikosta äitiyspoli ja sitten taas viisaampi tulevan suhteen...mä haluan keskustella sektiosta, vaikkaen koskaan ennen sen kannalla ole olutkaan. Nyt se vaan tuntuisi niin oikealta just mulle :) Kuultavaksi jää mitä mieltä lääkäri on ja onko istukka edelleen alhaalla ( silloinhan ainoa vaihtoehto on sektio ) ja nämä babyt majailee kyllä edelleen molemmat peput/jalat edellä, mutta voivat tietty vielä kääntyäkin. Perätilaa en suostu alakautta synnyttämään.

T. Paulanna ja pavut 27+6
 
Hei! Mulla oli tänään ultra (33+6) ja lääkäri huolestui vauvojen aivovirtauksista ja toisen vauvan kasvusta. A vauva oli saanut yli 200g ja B reilu 50 g kahessa viikossa. Lääkäri kyllä sanoi, että on voinut tapahtua virhe B-vauvan mittauksissa edellisellä kerralla. (Oli silloin siis kasvanut 150g enemmän kun A-vauva) Muuten ovat olleet aina samankokoisia, niinkuin tänäänkin. Lääkäri sanoi, että jos tilanne näyttää huonolta ensi viikolla niin käynnistetään. Ollu aika herkkä olo tänään ja toivoisin että vauvat saisivat kasvaa vielä masussa, vaikka he ovatkin aika hyvillä viikoilla jo, kuitenkin vasta n. 1900g nyt. Mutta ensi viikolla nähdään, ei auta kauheesti murehtia, valmistautua vaan mahdollisesti pienten syntymään.
t.Saina + pikkuiset
 
Voi Saina, toivottavasti vauvoilla kaikki hyvin ja saisivat vielä kasvaa masun suojissa, vaikka ovathan jo hyvän kokoisia ja viikkojakin kivasti.

Tammikuisella hyvät ultrakuulumiset :)

).( päivä kerrallaan, nyt olo suht ok ollut, seurailen proteiinia virtsasta päivittäin ja verenpaineita. Tänään neuvola ja kahden viikon päästä äitiyspoli. Synnytys on alkanut mietityttämään. Viimeksi polila A oli rt:ssä, mutta nyt liikeiden mukaan ei enää. Istukan tilanne selviää seuraavalla polikäynnillä, jos edelleen kohdunsuulla on se este alatiesynnytykselle.

T. Paulanna ja pavut 30+0
 
Tsemppiä odottajille :)

Meidän likat täyttää jo 2v 11.2. :)

Mulla meni siis raskaus (tuplat 4. Ja 5 lapsi) 38+3 vkoille asti kunnes käynnistettiin
Alateitse syntyivät (a pää edellä, b perätilassa) ja olivat 3420g ja 2860g. Kaikki meni kuin oppikirjasta siis ja vuodelepojakaan ei tarvittu.
Että niinkin voi käydä :)

Tsemppiä kaikille :)

T.Neiti + pimut kohta 2v
 
Heippa! Toinen neiti ähisee sylissä ja toinen nukkuu pinniksessä. Mulla siis käynnistettiin synnytys 35+4, koska vauvoilla epäiltiin tapsia, eli että toinen vauva saisi liikaa verta ja toinen liian vähän (varhaisemmassa raskauden vaiheessa ttts). Käynnistys ja synnytys sujui hienosti ja vauvat syntyivät 4,5h päästä ballongin laitosta. Mulla oli tosi vahva tunne siitä, että vauvoilla ei oo mitään hätää ja hemoglobiinien mukaan verensiirtoepäily oli aiheeton. Onneksi eivät alkaneet leikkaamaan 35+0, mikä oli ensimmäinen suunnitelma. Oltiin 5 päivää sairaalassa ja päästiin kotiin, mitään ongelmaa ei ollu verensokerien tai bilirubiinien kanssa. Isompi neiti (2425g) oli ensimmäisen yön valvonnassa. Pikkuisempi (2260g) oli hanakka heti synnytyssalissa syömään tissiä. Neidit ovat siis huomenna 2 vk, nukkuvat paljon, syövät samaan aikaan n. 3 h välein. Pieniä ähinöitä aiheuttaa ilma mahassa, mutta ei isompia itkuja. Tytöt saivat sairaalassa luovutettua maitoa tissimaidon lisäksi, kotona olen tissitellyt ja antanut omaa pumpattua maitoa jonkun verran lisäksi. Olen tosi onnellinen siitä, että mies voi olla 3 kk kotona, mun ei tartte vauvojen kanssa lähteä eskarilaista viemään jne. Syöminen kestää sen verran kauan, että yöunet jää toki lyhyiksi, varsinkin kun en osaa aamusta nukkua pitkään. Mies kuitenkin hoitaa iltavuorossa niin voin illasta nukkua pitemmän pätkän. Ihana kyllä seurata pieniä kun vierekkäin tuhisevat, huitovat toisiaan hereille syömään jne. Meillä siis identtiset tytöt, mutta ovat kyllä kuitenkin oman näköisiään. Mielenkiinnolla odotetaan neitien kasvua ja kehittymistä ja yhteiseloa. Tsemppiä kaikille odotukseen! Ihana palkinto odottaa!
 

Yhteistyössä