Monikko-odottajat v. 2015-2016

Onko muita monikko-odottajia, joilla laskettu aika 2015-2016?

Täällä np-ultra paljasti, että kaksoset tulossa helmikuulle 2016. Varhaisultrassa ei käyty eikä osattu tällaista odottaa, joten yllätys oli melkoinen :p

Hetken sulattelun jälkeen alkoi jo innostus höystettynä huolella, että varmasti saataisiin molemmat terveinä syliin saakka.

Olen lueskellut paljonkin loppuvuoden 2015 ja alkuvuoden 2016 odottajien ketjuja, joten tiedän, että ainakin muutama on saanut ultrassa kaksosuutisia.

Kaksosodottajille löytyi vain vanhoja ja unohtuneita ketjuja. Olisiko täällä siis muita, joita kiinnostaisi vaihtaa kokemuksia monikkoraskauden edetessä?

Yammi ja vauvat 14+4
 
Heippa!
Täällä yksi tuplien odottaja:) Olispa mukavaa jos saataisiin tähän heräteltyä vähän tuoreempaa keskustelua uusien odottavien kaksosmammojen kanssa.
itselle ainakin herännyt niin paljon kysymyksiä ja ajatuksia nimenomaan kaksosiin liittyen, että vertaistuki ei olisi pahitteeksi:)

Mulla on nyt viikkoja 9+5
 
Kiva, bessonnitsa, että liityit seuraan! Oot vielä varhaisilla viikoilla, saitko tuplista tiedon jo varhaisraskauden ultrassa? Olitko osannut ollenkaan odottaa tuplauutisia?

Mulla tuli ihan puun takaa np-ultrassa viikolla 12+, en tiennyt omassa suvussani olevan kaksosia ja ei siis ole oltu hoidoissa tms, jolloin voisi ennakoida tätäkin vaihtoehtoa. Miehen suvussa kylläkin on kaksosia, mutta olisin itse kyllä siinä käsityksessä, että miehen suku ei asiaan vaikuta (n) Ultraava kätilö väitti kyllä toisin :)

Pari opasta lukeneena veikkaan meillä kyllä päätekijänä olleen se mun suvun vaikutus. Lisäksi luin jostain, että vaikuttaa myös naisen pituus (pitkille naisille helpommin kaksosia), samoin hyvä ravitsemustaso (on kai sitten tullut oltua ruoka-aikaan kotona!) ja lapsen saaminen alille valoisaan vuodenaikaan (?). Että tällaisia tutkimuksia :LOL:

Vauva.fi-sivustolla oli testi, jonka tein vitsillä ennen ultraa: niillä tiedoilla oli meillä tosi pieni mahdollisuus kaksosraskauteen. Nyt tein uudelleen uusilla tiedoilla suvussani ja tuloksena oli erittäin korkea mahdollisuus kaksosiin ;) Noiden testien luotettavuus ei tietty ihan huipussaan, mutta oli siinä tutkimuksia selostettu :ROFLMAO: ja onhan meillä toi sukutekijä, olen pitkä 170 cm, ja valoisaan vuodenaikaanhan nämä alulle on saatu :geek: Oletko törmännyt tuohon testiin?

Ja sitten tietysti se kysymys vielä, onko tulossa identtiset vai epäidenttiset vai tiedätkö vielä? Meillä epäidenttiset.
 
Heippa!

Täällä myös yksi kaksosia odottava, jolla LA 5.11.15. Identtisiä tyttöjä odotellaan saapuvaksi.:)

Yhteisestä istukasta johtuen vauvat autetaan maailmaan kuitenkin jo viimeistään viikolla 38, elleivät siihen mennessä ole tulleet, eli viim. lokakuussa pitäisi olla sitten pienet sylissä. Kun vaan kaikki sujuisi hyvin loppuun asti.:love:

Olisi mukava vaihtaa ajatuksia, vaikka vähän eri vaiheissa raskautta mennäänkin. Itse en ole Facebookissa ja niin kuin Yammi jo sanoikin, niin sopivaa ryhmää ei ole löytynyt täältäkään.

Ilona & tytöt 29+0
 
Hienoa Ilona-82, että löysit tänne :) Miten sulla on odottelu edennyt? Onko tulevilla identtisillä sisaruksia jo entuudestaan?

Kovasti joka puolelta tulee vastaan tietoa, että sairasloma alkaa hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa ja siitä minullekin ultrakätilö heti sanoi ja käski varautumaan. Sanoinkin siksi asiasta töissä heti, kun raskaudestakin kerroin. Olen sen laatuisessa hommassa, että poisjääminen edellyttää jossain määrin järjestelyjä eikä ole onneksi pelkoa työpaikan menettämisestä tms. vaikka asioista suoraan kertookin. Miten sinulla Ilona tilanne, oletko joutunut lepolomalle, jos olet töissäkäyvä, tai muuten rajoittamaan tekemisiä? Onko ollut supisteluja tai muuta? Onhan toki niitäkin tuplaraskauksia varmasti, joissa ei ole tarvetta jäädä pois töistä tai muuten rajoittaa arkitekemistä.

Itse olen jo tässä vaiheessa päättänyt vakaasti, että kaikki tulee menemään hyvin (vaikka saikulle joutuisikin) ja joka tapauksessa turha murehtia etukäteen semmoista mihin ei kuitenkaan voi vaikuttaa :) Tulee vaan enempi haittaa vaaveille, kun äitin stressitasot on katossa :p
 
Joo, tosi kiva, kun loit uuden ryhmän Yammi.:)

Sen verran omasta taustasta, että meillä raskaus sai kyllä alkunsa hoidoilla, mutta kaksosraskaus oli silti ihan hirmuinen yllätys!
Alkioita siirrettiin nimittäin vain yksi ja kun mentiin alkuraskauden ultraan (verenvuodon vuoksi), niin olin kyllä ihan varma keskenmenosta. Ei sitä uutista sitten meinannutkaan millään uskoa todeksi, eikä välillä vieläkään.
Mutta on tää jotenkin niin uskomattoman hienoa! Me monikkovanhemmat saadaan kyllä kokea jotain tosi ainutlaatusta. :love:

Lapsettomuustaustaa meillä on kolme vuotta, josta vähän yli vuosi ehdittiin tarpoa hoidoissa ennen tätä onnistunutta kierrosta. Esikoisia siis odotellaan.
Mites teillä Yammi & Bessonnitsa onko teidän kaksoset ensimmäiset vai tulevatko jo suurenkin katraan jatkoksi?;)

Odotusajasta sen verran, että ekat 10 viikkoa tosiaan vuoteli verta hematooman vuoksi ja lääkäri ennusti 40%:n mahdollisuutta keskenmenoon. Lähes vuodelevossa olin sitten ne viikot. Rv 10 vuoto kuitenkin loppui ja sen jälkeen odotus onkin sujunut oikein hienosti.
2 viikon välein käydään nyt äitipolilla ultrassa ja joka kerta se lasten tulo muuttuu todemmaksi, kun kasvavat hyvin ja kaikki muutenkin kunnossa.
Mun mielestä tässä tiheässä seurannassa on sekin kiva juttu, että mies saa nähdä vauvat ultrassa monta kertaa ennen synnytystä, niin tulee jotenkin todemmaksi ja läheisemmäksi sillekin nämä lapset jo nyt odotusaikana. Kuinka usein te muuten käytte ultrassa, epäidenttisiä ei käsittääkseni ihan niin usein ultrata pienempien riskien vuoksi?

Supistuksia mulla ei oo ollut, mitä nyt muutaman kerran pientä vatsan kovettumista, kun vähän enemmän touhaillut. Oon vaan ottanut iisisti ja heti jos tuntuu, niin levähtänyt hetken.
Sairaslomalle jäin reilu viikko sitten (en palannut töihin enää lomien jälkeen)lähinnä siksi, että väsymys alkaa painaa ihan eri tavalla kuin aiemmin. Neuvolassa sanoivatkin viimeksi, että nyt oon samassa pisteessä kuin yhtä odottavat synnärille lähtiessä, eli eipä tuo ihme oo. Touhukkaana tyyppinä sitä ei silti oo ihan helppo hyväksyä, että miksen mä nyt muka pystykään kaikkeen niin kuin ennen. Kärsivällisyys ei ikävä kyllä oo mun vahvin puoli. :LOL:

Hohhoh, tulipas pitkä sepustus, toivottavasti ei kovin sekavaa luettavaa. Oon niin kokematon palstailija, että varmaan hetki menee ennen kuin pääsee hommaan sisälle.
Mutta kirjotelkaa ihmeessä taas kuulumisia, tosi mukava lueskella miten teillä sujuu!

Niin ja sitä piti vielä sanoa, että hieno asenne sulla Yammi, liian helposti sitä alkaa pelkäämään pahinta, kun kaikkialla vaan toitotetaan siitä mikä kaikki voi mennä pieleen. Ja kuitenkin suurin osa kaksosraskauksista päättyy onnellisesti. (y)

Teillä Yammi olikin jo NT/NP-ultra. Joko te Bessonnitsa ootte saaneet siihen ajan?

Ilona & tytöt 29+1
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin ilmoittautuu yksi kaksosten odottaja :) Olen yrittänyt löytää ajantasaista keskustelua aiheesta ja nyt löysin tämän. Meillä tuntuu olevan tosi mukava neuvola ja synnytyssairaaala, joista on saanut kivasti apua tyhmiin kysymyksiin, mutta parastahan on samassa tilanteessa olevien vertaistuki! :) Meillä erimunaiset kaksoset tulossa ja laskettu aika helmikuussa 2016.

Olen käynyt varhaisultrassa eikä siellä sanottu/nähty että olisi kaksi tulossa, joten niskaturvotusultrassa yllätys oli melkoinen. Suvuissa ei pitäisi olla kaksosia joten emme osanneet lainkaan tätä odottaa. Nyt alkaa pikkuhiljaa tottua ajatukseen ja välillä uskallan jopa iloita asiasta. Silti jännittää koko ajan kovasti, että onko kaikki hyvin. Rakenneultra vasta viiden viikon päästä, tuntuu, että sinne on ikuisuus!!!
 
Ilona-82 luulen NIIN kokemeeni just ton saman fiiliksen, kun tuo tuplaraskaus paljastui! Mulla oli todella oireeton alkuraskaus, ainoastaan väsymystä. Suvussa vielä naiset yleisesti kärsineet pahoinvoinnista kovasti, joten olin hyvin varautunut ja varoitellut miestäkin siitä, että kesken on voinut mennä, vaikka vuotoja ei ollutkaan. Sulla varmasti vielä vuodon kanssa ollut jo suru, että ei ole vauvaa tulossa...
Ja sitten kun sieltä kuuleekin uutiset KAHDESTA vauvasta! Ensin en minäkään edes uskonut. Ihmettelin vaan mitä se kätilö kyselee suvun kaksosista ja selostaa, että nyt on sellaiset tulossa. Mietin ihan oikeasti sekunnin ja parikin, että mistä se tietää, että joku meidän sukulainen on saamassa kaksoset?? :ROFLMAO: En älynnyt, että minähän täs tutkittavana olen! :oops:
Sitten kun tajusi ja sisäisti asian, tuli sellanen olo, että täähän meni jo vähän överiksi :rolleyes: Kyllä se minusta on todellakin tuplaonni varsinkin, jos on ehtinyt ajatella lapsettomuutta :) Vaan tulee varmaan tuplakokoisia haasteitakin.

Meillä siis myös esikoiset tulossa. Tämän vuoden alusta alettiin yrittää ja pian siis on tärpännyt, vaikka iän vuoksi kävi täälläkin jo mielessä ennen yritystä ja yrityksen aikana, että ei ole selvyys tämä lapsensaanti. Eli ollaan lähemmäs 30-v.

Ihanaa, että teillä Ilona-82 on alkuvaikeudesta huolimatta raskaus jo tuossa vaiheessa ja kaikki hyvin menossa :)

Meillä on ollut vasta tämä np-ultra vko 12 ja seuraava rakenneultra meni jonnekin vko 20 paikkeille, eli ihan sama seuranta tähän mennessä näyttäisi olevan kuin yksösraskauksissa. Meille kyllä jo sanottiin, että tulee se äitipoli tutuksi, joten oletan ultria tulevan meille vielä lisää. Normaalisti taitaisi olla vaan nämä kaksi täälläpäin. Ollaan Keski-Suomessa, ihan jos joku muukin sattuu olemaan täältä niin saa ilmoittaa :)

Sulla Ilona on ollut kyllä tiivis seuranta, mutta niin minäkin käsitin olevan identtisillä kaksosilla. Meillä kyllä mies myös ilmoitti tulevansa joka ultraan mukaan, vaikka olisivat kuinka usein, että saa nähdä vauvat. Onhan se ihanaa :) en malta kyllä odottaa sitä seuraavaa! Neuvolaan ei varmaan kyllä näiden ensimmäisten kertojen jälkeen kannata tulla mukaan.

Minä myös jänskään, miten pitkälle töissä jaksaa. Oletko Ilona miten pystynyt urheilemaan odotusaikana, jos liikuntaa tulee muutoin harrastettua?

Tuplabogey sulla o ihan huippu nimimerkki! mies on tänään 8 tunnin kierroksella ja huomenna taas myös...en jaa tätä innostusta niinkään, mutta onhan toi golf hyvä harrastus ja saa pelata vielä kun ens kesänä ei enää niinkään voi :LOL:
Meillä ei myöskään ollut tiedossa, että mun suvussa on kaksosia ja käsittääkseni sillä onkin se suurin vaikutus, äidin suvulla siis(y) Mutta oli niitä sitten, mutta ei ihan lähisuvussa. Innolla minäkin odotan seuraavaa ultraa. Maanantaina neuvola, jospa siellä kuunneltaisiin sydänääniä niin saisi varmistusta, että molemmat siellä potkiskelee mukavasti :)

Tämmöinen megaviesti tällä kertaa...! :oops:

Yammi ja vauvat 15+1
 
Huomenta;)

..täällä on herätty päivään erityisen hyvin ja sikeästi nukutun yön jälkeen. Tässä vaiheessa alkaa olla vaikeuksia nukahtaa iltaisin, kun hyvää asentoa ei tahdo löytyä millään ja yöllä täytyy herätä vessaan useamman kerran. Viime yönä tuli nukuttua kuitenkin ruhtinaalliset 10h ja vain kahdella heräämisellä, joten nyt on aika voittajafiilis.:LOL:
Toki nää katkonaiset yöt raskausaikana on varmaan aika pientä verrattuna sitten siihen vauvojen kanssa heräilyyn... Liekö luonnon tapa valmistaa äitiä tulevaan koitokseen.:sneaky:
Lasten synnyttyä meillä onneksi jää mieskin hetkeksi kotiin, eli pitää ensin tuon 3 viikon isyysloman ja siihen perään sen kaksosperheiden 60 päivän lisävanhempainvapaan, minkä siis äitikin voisi käyttää pidentääkseen äitiyslomaa loppupäästä. Miten te muut ootte ajatelleet tehdä, vai ootteko vielä miettineet niin pitkälle?

Asiasta kukkaruukkuun...mutta täytyy oikein mainita, että eilen oli kyllä todella mukava päivä. Kotona ollessa, kun alkaa jo pitkästyä(..ja on sitä vähän yksinäistäkin välillä), niin pienetkin normaalista poikkeavat jutut on tässä vikalla kolmanneksella mun viikkojen kohokohtia.;)
Ajeltiin nimittäin miehen kanssa extempore-shoppailureissulle yhteen lähikaupunkiin. Tarkoitus oli hakea miehelle uudet rummut (haaveilee siis vielä ehtivänsä soitella lastenkin tultua:ROFLMAO:.. ) ...mutta tokihan sitä samalla piti katsastaa vähän paikallisten lastentavaraliikkeiden tarjontaa.
Ja kuinka ollakaan, tokihan mä löysin aivan ihanan hoitolaukun ja "tosi tarpeellisen" juhlamekon, joka toimii jo nyt odotusajan mekkona ja sitten myöhemmin imetysmekkona.
Noh, tuli sitä hommattua myös pidempään harkitsemani tukivyö. Melko hyvin oon tän mahan kanssa pärjännyt, mutta viime viikkoina on alkanut olla välillä liitoskipuja ja toivon vyöstä olevan niihin jotain apua. Vyön pitäis myös keventää selän taakkaa. Toi vatsa tuntuu kasvavan jännästi vaan suoraan eteenpäin, takaa katsottuna sitä ei paljon edes huomaa, että on kyllä selälle melkoinen rasite, tollanen rantapallo tossa edessä.:p

Sellaisen vinkin muuten antaisin, että hyvä aloittaa ajoissa tuo tavaroiden katselu ja kodin järjestelyt, jos siis sellaisia aikoo tehdä. Itse aloitin jo tosi aikaisessa vaiheessa järkkäilemään vanhoja kalusteita ja kamoja pois tieltä ja katselemaan uusia tilalle. Lähipiiristä osa vähän kauhisteli, tietäen kaksosraskauden riskit ja kyllähän se itselläkin kummitteli takaraivossa, että mitä jos... Isommat hankinnat teinkin varmuudeksi kaupunkimme vauvaliikkeessä "rahat takaisin"-sopimuksella, mikäli vauvoille sattuisikin jotain..eli kaikki turvakaukalot, pinnasängyt ym. olisi saanut sitten tarvittaessa palauttaa.
Mutta tosiaan, vaikka tiedostinkin asian etukäteen teoriassa, niin tää väsymys yllätti mut silti jotenkin totaalisesti.:sleep: Alkoi jotenkin niin varkain, ja ihan yhtäkkiä en enää vaan jaksa/pysty touhata, siivoilla tai kierrellä kaupoissa juurikaan.

Nauroin muuten eilen ihan hulluna Yammi tolle sun jutulle ultrasta, että mistä ne tietää, että sun sukulaiselle tulee kaksoset.:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO: Oltiin just syömässä ja hyvä ettei mennyt vedet väärään kurkkuun. Muut asiakkaat kattoi melko pitkään ja mieskin oli sen verran hölmistynyt, että piti sillekin vähän avata, että mikä nyt oli niin hauskaa. Mutta pointti siis ymmärretty, eli yllätys oli sullakin tosissaan suuri.:LOL:

Urheilusta Yammi myös kyselit... Mulla tais jäädä siitä alun keskenmenouhasta sen verran traumoja, etten oo uskaltanut paljon jumppailla, vaikka oonkin viimeset 15 vuotta ennen raskautta liikkunut säännöllisesti. Kävelylenkkejä oon sitten pääasiassa harrastanut. Kyllä se välillä vähän pelottaa, että miten huonossa kunnossa sitä onkaan, kun vauvat syntyy. Pitää vaan toivoa, että tuo urheilupohja auttaa palautumaan ja pääsee taas takaisin entisenlaiseen kuntoon tai edes lähelle sitä... Uskon silti, että tosta jumppataustasta on ollut jotain hyötyä, sillä niin hyvin on kroppa ja kunto tähän mennessä kuitenkin kestänyt. Tällä viikolla olin tunnin reippaalla kävelylenkillä ja hyvin jaksoin. MUTTA...kotiin tultua alkoikin sitten iltaa kohden ihan hirmuiset liitoskivut enkä tahtonut paria askelta pystyä ottamaan, kun sattui niin pirusti:devil: Eli kyllä noi pidemmät lenkit taitaa nyt loppuajaksi jäädä..
Mulle itseasiassa yks lääkäri sanoikin aika alussa, että tee kaikkea mitä pystyt ja jaksat niin kauan kuin voit, koska lopussa tulee olemaan raskasta. Ja ihan oikeassa kyllä oli. Eli jos raskaus on sujunut ongelmitta, niin kannattaa kyllä urheilla ja nauttia siitä niin kauan kuin vaan voi.(y)

Niin ja tervetuloa Tuplabogey! Mukava saada lisää tuplamammoja keskusteluun. Kyllä tää vertaistuki on vaan ihan parasta. Millä viikolla sun raskaus muuten on?
Ymmärrän kyllä niin ton malttamattomuuden odotellessa seuraavaa ultraa ja jännityksen myös! Pitää vaan koittaa luottaa, että kaikki on hyvin. Vaikka tiedän... ei helppoa tosiaankaan!
Sitten onneksi vähän helpottaa, kun alkaa tuntea vauvojen liikkeet. Niin ja meillä ainakin pääsee myös neuvolaan tosi helposti kuuntelemaan vauvojen sydänääniä aina jos huolestuttaa, senkin jouduin kerran tekemään, kun en saanut mielenrauhaa.:)

Aurinkoista sunnuntain jatkoa kaikille! Palataan taas!:love:

Ilona & tytöt 29+3
 
Viimeksi muokattu:
Nukkumisesta: O-Ou, mulla kanssa juuri synnyttänyt kaveri kertoi jo yhden vauvan kanssa olleen vaikea nukkua loppuodotusajasta. Minä herään jo nyt 15+ viikolla joka aamuyö vessaan ja seuraavan kerran onneksi vasta kuuden-seitsemän aikaan. Samoin asentoa joutuu jo nyt hakemaan, johtuu siitä, että nukun normaalisti mahallaan. Sitä ei nyt sit enää tehdä ennen helmikuuta 2016 :rolleyes:En myöskään ole tottunut syömään hirveästi iltapalaa, joten useana aamuna herään älyttömään nälkään. Huomaan kyllä ravinnontarpeen kasvaneen. Paino ei ole mulla noussut kuin pari kiloa, vähän mietin pitäisikö olla jo enemmän (n)

Miten teillä muilla on ollut tuo ruokahalu ja painonnousu tässä alkuraskaudessa? Onko sulla tuplabogey jo mahaa näkyvillä? Mehän ollaan lähes samoilla viikoilla, olis kiva kuulla myös sinun tarkempi laskettu aika? Meillä oli se 12.2.

Isyysvapaat: me ollaan vähän mietitty myös tuota, pitäiskö isukki sen 18+60 heti alkuun. Mulla myös eläkeläisvanhemmat pääsee auttamaan lasten kanssa, joten periaatteessa voisi isä pitää vähemmän, jotta jäisi mulle sitten pidempi vapaa. Varmaan 2 kk voisi kuitenkin olla kotona mieskin. Vaikea miettiä, kun ei tiedä yhtään mitä vauvanhoidosta odottaa o_O pääseekö teillä muilla perhe ja suku osallistumaan talkoisiin?

Hyvä vinkki toi tukivyö. Pitää pistää muistiin sitten, kun sille alkaa olla tarvis. Sellainen tukivyö on muuten kai myös olemassa, joka edesauttaa kuulemma vatsan palautumista synnytyksen jälkeen? Belly Bandit tai vastaava...sitä mietin myös, voi tulla kaksosten jälkeen tarpeeseen :p
 
Karkasi äskeinen viesti...mutta jatkan uuteen:)

Minäkin ajattelin Ilona hankkia kaiken mahdollisen hyvissä ajoin. Tosin niin teen kaiken kanssa, parempi hoitaa ajoissa jos myöhemmin tulee kiire :) Tuotakin kyl mietin, että miten tavaroiden kanssa, jos jotain sattusikin...:unsure: Vaikka ne tavarat siinä vaiheessa olis pienin murhe. Ajattelin kuitenkin tosiaan mennä optimistisesti eteenpäin, ja vaunut ym. isommat vasta rakenneultran jälkeen, tässä vaiheessa katsellaan vasta. Muuta pientä olen kyllä jo hankkinut :) hyvä vinkki toi palautus kyllä, pitää kysyä sitä liikkeistä sitten!

Urheilusta vielä, että täytyy vaan oman tuntemusten mukaan siis jatkaa vielä kun pystyy! Kyllä sen jo huomaa, että ei mennä kuten ennen, hyppiminen ym. on ihan liikaa. Joskus kävellessä pitkään alkaa mullekin vatsalla tuntua pahalta, mutta en tiedä onko ne liitoskipuja vai mitä. Miten teillä muilla tuo urheilu? Oletteko jaksaneet ja tuntuuko joku huonolta?
 
Kiitos tukivyövinkistä, se on varmaankin tarpeellinen hankinta jossain vaiheessa! Yammi, mehän ollaan sitten aivan täsmälleen samoilla viikoilla sillä mulla laskettu aika myöskin 12.2. (y):ROFLMAO: Vatsa on tullut näkyviin tässä ihan parin viikon aikana ja tänään viimeksi hieman ehkä järkyttyneenäkin peilistä katsoin, että voiko se tosiaan tässä vaiheessa jo olla näin iso :eek: Kävin tällä viikolla neuvolassa ja mulla on painoa lähtenyt pari kiloa. En pysty syömään kovinkaan isoja annoksia kerralla, mutta yritän sitten jotain välipaloja saada alas. Tuntuu kovin omituiselta, että painoa ei oo tullu vaikka pötsi kasvaa koko ajan! Toisaalta en ole syönyt pahemmin mitään herkkuja kun ei vaan yksinkertaisesti tee mieli. Tämä on toki hyvä asia, koska ennen raskautta söin kyllä karkkia ja makeeta enemmän kun laki sallii... Mutta kuten neuvolassakin sanottiin, että ei kannata vielä painosta huolehtia, kyllä sitä sit kerkee tulemaan. Aloitin nyt syömään vielä lisärautaa varmuudeksi. Määrättiinkö teille muuten niitä ns. minisapirineja? Mulle sanottiin, että niistä saattaisi olla hyötyä ehkäisemään raskausmyrkystä...

Ilona, minkälaiset rattaat olette hankkineet/hankkimassa? Itse on olen nyt jo katsellut ja etsiskellyt kuumeisesti sopivia, mutta se ei näköjään ollutkaan ihan niin iisi homma. Olen kans ajatellut, että isompia hankintoja aletaan tehdä vasta sitten rakenneultran jälkeen, mutta ehkä jotain pientä voisi jo pikku hiljaa alkaa hankkimaan. Hassultahan se tuntuu vielä täs vaiheessa, mutta ite kans mietin et jos sitä ei sitten loppuvaiheessa enää jaksa tuolla kaupoissa juostakaan....

Mulla on ollut yöt tosi levottomia viimeisen viikon ajan. Kaks viime päivää kärsin kovista alavatsakivuista, yöllä ja päivällä, nyt alkaa helpottaa. Soitin jo päivystykseenkin, mutta sieltä rauhoteltiin, että kuulostaa kohdun kasvukivuilta. Onko teillä ollut vastaavia? Vessassa saa ravata koko ajan. Öisinkin saa käydä monta kertaa, vaikka aina ei edes lopulta tulle kuin pieni liraus.:confused: Voikohan olla, että kohtu painaa jotenkin rakkoa niin et tuntuu koko ajan olevan vessahätä ja lopulta ei sit ookaan...? Onko teillä ollut tämmöstä?

Mä lopetin harrastuksen jo tuossa viikon 10 tienoilla kokonaan. Osaksi totaalisen väsymyksen vuoksi ja osaksi "rajuuden" vuoksi. Nyt oon vaan tehnyt kävelylenkkejä eikä kyllä tulis mielen et lähtisin mihinkään jumppaan tms. Olis hyvä jos saisi aikaiseksi vaikka täällä kotona tehtyä jotain pientä lihaskuntoa tms. ettei menis ihan rapakuntoon.

Isyysvapaista, ollaan ajateltu että käytetään hyödyksi se että isä saa olla mun kanssa yhtä aikaa kotona. Olenko ymmärtänyt oikeinen että sen 60 päivää saisi jakaa kahteen osaan? Meillä ei asu sukulaisia ihan täs lähellä, mutta ovat lupautuneet tulla auttamaan sen verran kuin ehtivät ja pääsevät.

Palataan taas :)
 
Tuplabogey oho, mehän on osattu ajoittaa täsmällisesti! :D Suomessa jonkun tiedon mukaan syntyy kaksosia yli 800 vuodessa joten täytyyhän siinä jo olla joillain äideillä sama LA! Mutta kuin todennäköistä on, että just meistä neljästä tänne löytäneestä! :ROFLMAO: Ainakin päästään vertailemaan tuntemuksia toisen samalla viikolla menevän kanssa :) ei pidä munkaan siis liikaa huolehtia, kun ei painoa ole viel paljoa tullut. Ja se 2 kiloa näkyy tulleen tuohon vatsaan, joka mulla ainakin pullahti esiin yhdessä yössä. Oli hyvä, että olin uutiset jo kertonut töissä pari päivää aiemmin :LOL: olis ollut turha enää yrittää peitellä....

Vitamiineja olenkin tässä miettinyt. Olen syönyt raskausmonivitamiinia, jossa on rautaa, mutta mietin onko tarpeeksi? Yhdeltä kaksoset aikoinaan saaneelta kuulin juuri vinkin pitää raudasta ja vitskuista huoli. Hän joutui sairaalaan alhaisen hemoglobiinin vuoksi.
Lisäksi syön vielä raskausomegaa. Kalsiumin yritän saada ruuasta ja syön kyllä muutenkin terveellisesti, joten noi otan tosiaan vaan tukemaan ruokavaliota. Mitä vitamiineja te syötte ja ylitättekö purkissa ohjeistetun määrän? Kuulin, että jotkut kaksosia odottavat syövät esim. monivitaa 2 tablettia vaikka purkissa sanotaan 1, koska vauvojakin on kaksi...o_O En ole itse siihen alkanut enkä ala ennen kuin joku terveydenhuollosta niin sanoo. Normiraskaudessakin pitäisi riittää normaali hyvä ruokavalio ilman mitään pillereitä!

Miniaspirineista ei ole kukaan minulle maininnut, pitää huomenna varmaan neuvolassa kysyä...

Tuplabogey pissihädästä olen ymmärtänyt, että se on juuri niin kuin sanoit. Kohtu vie tilaa muilta elimiltä ja virtsarakolta, meillä varmaan aikaisemmin kuin yhtä odottavilla, samoin hormonit voi lisätä hätätunnetta vaikka oikeasti ei virtsaa rakossa paljon ole. Eli tietääkseni normaalia. Samoin noita kipuja on minullakin ollut ja oletan kasvukivuiksi tai noiksi liitoskivuiksi, joista Ilona mainitsi. Vai onko noi sama asia?? :cautious: Mutta onpa keljua, että joudut nyt jo montaa kertaa yössä vessaan ravaamaan, toivottavasti se helpottaisi vielä raskauden kuluessa!

Ilona täällä myös haluaisin minä kuulla rattaista, mihin päädyitte? Se todella on vaunuviidakko, mutta eikö me toisaalta päästä tässä vähän helpommalla kuin muut, kun sisarusrattaita on sentään vähän suppeampi valikoima kuin yksösrattaita!(y) Itse ainakin olin jo ehtinyt miettiä yksösvaunuja mahdollisine tulevaisuuden sisaruslaajennuksineen ja huh mitä miettimistä siinä olis ollut edessä! Mulla ainakin on jo selvänä se, että haluan vierekkäin istuttavat, peräkkäin istuttavat ei oikein sovi samanikäisille kaksosille, kun toisen luokse pitäisi aina kurotella...
 
Hello:)

Pissahädästä: Joo, samoin oon ymmärtänyt, että kasvava kohtu painaa rakkoa ja lisää siksi pissähätää. Siihenkin, miksi sitten vessaan mennessä ei oikein tuukaan mitään, löytyi selitys jostain raskausoppaasta.. Siinä sanottiin, että raskausaikana rakko ei tyhjene koskaan kokonaan vaan siellä on aina 30-50% virtsaa. Sitä en tiedä mikä tarkoitus sillä on, mutta se selittää sen, miksi taas pian pissattaa ja tulee pieniä määriä kerralla.

Painonnoususta: Mulla on mennyt näin: rv16 mennessä 3kg, rv23 jo 10kg ja nyt rv30 15kg. Alkuun mullakin vähän laski paino ja olin huolissani, mutta niin kuin nykyisistä mahtavista luvuista näkee, niin ihan turhaan... :LOL: No joo, ihan rehellisesti sanottuna, niin kyllä tää vatsankasvu ja painonnousu oikeesti vähän hirvittää...ja se kuinka paljon sitä ehtii vielä tulla!
Välillä olin muutaman viikon tiukasti täysin sokerittomalla ruokavaliolla ja ensin tuntui, että painonnousu pysähtyi, mutta ei, sitten se vaan taas alkoi nousta ja ei auttanut kuin todeta, ettei siihen taida ihan älyttömästi pystyä vaikuttamaan. Muuten syön myös terveellisesti ja ollut aina normaalipainoinen, niin lääkäri meinas, ettei huolta. Se painonnousu on vaan niin yksilöllistä, ettei pitäis kuulemma liikaa stressata. Ja suurin osa on kyllä tosiaan tuossa vatsassa, ehkä ihan vähän reisissä...vaikee arvioida ite.:)

Kivuista: Mulla oli Tuplabogey myös kovia kuukautistyyppisiä kipuja rv 16. Kippurassa makasin sängyssä ja itkin, kun sattui + tietty pelotti..:( Lähdin sitten päivystykseen, kun synnäriltä sanoivat, että tulla näytille. Mutta niin turha reissu kyllä oli! Neljä tuntia istuin siellä ja lopulta ei kuunneltu edes sydänääniä puhumattakaan ultrauksesta, joten ihan yhtä peloissani sain lähteä takaisin kotiin. Sanoivat, ettei noilla viikoilla voi kuitenkaan tehdä mitään... jos menee kesken niin menee.. Olin kyllä tosi vihainen silloin ja tietty huoli oli suuri. Maanantaina sitten onneksi pääsin neuvolaan, jossa meni se 5min, kun kuuntelivat, että kaksi sykettä löytyy ja voi että sitä helpotuksen tunnetta.:love: Noh, sen siitä opin etten seuraavilla kerroilla enää ihan niin pahasti panikoinut.
Pari kertaa myös on ollut kovat vatsakivut yöllä, mutta syykin on sitten jonkin ajan päästä selvinnyt, kun on saanut istua pöntöllä muutaman tovin. Hah, eli vatsan toimintaan liittyneet. Toisella kerralla olin syönyt vatsan liian täyteen illalla ja toisella söin vaaleeta viljaa, joka ei vaan sovi mulle. Eli miten sitä sanotaan, ahneellahan on tunnetusti :poop: loppu.:X3:;)
Liitoskivut Yammi mulla taas on tuolla nivusissa ja häpyluussa ja alkaneet tässä parisen viikkoa sitten.. ja todella ikäviä kyllä osaavat olla.

Raudasta ja vitamiineista: Rautaa aloin syödä, kun hemoglobiini laski 106:een ja alkoi tuntua väsymyksenä. Tästä huolimatta kuukauden päästä se oli tippunut vielä alemmas 98:aan, joten annos nostettiin sitten kahteen tablettiin, jolla se saatiinkin sitten taas hyvään nousuun ja väsymyskin hellitti kummasti.
Vitamiineista raskausvitamiini Femibionia oon syönyt alusta asti ja tarvittaessa magnesiumia, jos on ollut suonenvetoja. Muuten yritän pärjätä mahdollisimman pienillä pillerimäärillä. Mulla on ollut veritulppa, niin piikitän jo päivittäin verenohennuslääkettäkin...
Aspiriinista Tuplabogey mullekaan ei oo puhuttu mitään... joskushan sitä käytetään ton veritulpan ehkäsyyn, mutta toi raskausmyrkytysjuttu on kyllä mulle ihan uutta..

Ja sitten vielä KÄRRYISTÄ: Ah, niin ihanista kärryistä.:rolleyes: Tuntui siis kyllä alkuun niin vaikeelta valita, että mitkähän nyt ois oikeesti hyvät. Lopulta pitkän selvitystyön jälkeen päädyin Bumbleriden Indie Twin -kärryihin. Mulle tärkeitä tekijöitä vaunuissa oli hyvät renkaat ja liikkuvuus (maastosta & loskasäistä riippumatta), se että kopat on vierekkäin ja rattaiden pitkäikäsyys & jälleenmyyntiarvo. Jotenkin sitten tuntui, että näissä olis kaikki nuo kohdallaan ja hyvin tuntuvat menevän käytettyinä kaupaksi.
Ite löysin kopat käytettynä, mutta kärryosan tilaan uutena. Nuo nyt pitäisi mennä sinne pari-kolmevuotiaaksi, kun muuttuvat sitten vaunukoppavaiheen jälkeen normikärryiksi. Ja useimmat kaukalot saa niihin kiinni adaptereilla, ite ostin Cybex-merkkiset turvakaukalot. Voin sitten kertoa käytännön kokemuksia, jos ehdin niitä jo testailla ennen kuin te ootte vaunuja tilailemassa.:)

Hei ja löysin muuten hassun jutun yhdestä kaksosoppaasta, joka oli ainakin mulle ihan uutta! Eli ootteko törmänneet tutkimustietoon, että epäidenttiset kaksoset on vähän useammin tyttö-poikapari ja identtiset kaksoset taas tyttö-tyttöpari? Musta tää oli mielenkiintonen juttu ja oli sairaalasta saadussa oppaassa, joten kai se on ihan luotettava tutkimus. Toki se prosentuaalinen ero noissa voi olla pieni, mut silti jännää. Ootteko muuten aikoneet kysyä sukupuolta rakenneultrassa? Meille on nyt noiden tiheiden ultrausten takia sanottu jo 7 kerralla, että tytöt siellä on, joten siksi tuntuu, että kai sitä uskaltaa siihen jo uskoa. Olis kyllä aika shokki, jos nyt sitten tuliskin pienet pojat.:LOL: Vaikka alussa mulla oli ihan varma poikaolo. Onko teillä ollut jotain oloja/aavistuksia asiasta?

Hurja romaanihan tästä taas tuli, vaikka aioin vaan nopeesti vastata, eli toivottavasti jaksatte lukea!:ROFLMAO:

Nyt suuntaan ajatukset lopputyöhön, sellasen yritän tässä vielä ehtiä vääntää ennen vaavien tuloa!

Ilona & tytöt 29+4
 
Ja Tuplabogeylle vielä tosta 60 pvän vanhempainvapaasta. Soittelin asiasta Kelaan ja sanoivat, että vaikka me nyt alkuun anotaankin isälle se koko 60päivää, niin sen voi vielä myöhemmin muuttaa. Eli jos tuntuu, että pärjää hyvin vauvojen kanssa yksinkin, niin ei muuta kuin ilmoitus Kelaan ja tietty työnantajalle ja isukki duuniin. Sit isä voi pitää loput päivät myöhemmin tai säästää ne äidille äitiysloman loppuun.:)
 
Aikamoinen sattuma kyllä, että lasketutu ajat osui aivan samaan. :LOL:

Kyllä mä olen ymmärtänyt, että ihan normaaliannostus vitamiineja (terveellisen ruokavalion lisäksi) riittää, vaikka odottaisikin kaksosia. Mulla on siis monivitamiinitabletti, jota olen syönyt alusta asti ja annostus purkin ohjeen mukaan. Nyt aloitin tuon lisäraudan kun hemoglobiini oli hieman laskenut. Tuosta miniaspirinista vielä niin tarkalleen lääkkeen nimi on siis primaspan, jota mulle suositeltiin. Aika jännä ettei teille ole mainittu mitään asiasta... Jos muistatte kysyä, niin ihan mielenkiinnosta kyllä kuulisin mitä neuvolassa teille sanotaan siitä.

Kyllä sitä kaikkea kummallista vielä ehtii tullla eteen raskauden aikana, kun meilläkään ei lapsia ennestään ja nyt vielä tämä "erikoistilanne" kun kaksi tulossa:D Olipa teillä Ilona todella tyly kokemus tuon päivystyksen kanssa. Voin vaan kuvitella mikä huoli on ollut :( Hyvä, että selvisit säikähdyksellä. Ja sama juttu täällä, että jos tulee ahdettua liikaa illalla ruokaa niin ei kyllä yöllä saa nukuttua kun kivistää vatsaa ja kamala olla. Jos tässä oppisi vielä syömään kohtuudella!

Kärryistä olen itsekin katsellut noita bumblerideja, mutta ne ovat sen verran leveät etteivät mahdu meidän ovista sisään....:sick: Sen vuoksi alkuun yritinkin etsiä sellaisia peräkkäin olevia, mutta niistä taisin löytää tasan yhden mallin, johon oli mahdollista saada kaksi vauvan koppaa... Ja toinen oli sitten se, että aloin miettimään miten käytännöllistä se sitten mahtaa olla, että vauvat ovat peräkkäin.... Nyt olen löytänyt pitkän etsinnän jälkeen Mountain Buggy Duet -rattaat, joissa lapset ovat vierekkäin, rattaisiin saa vaunukopat sekä turvakaukalot adaptereilla kiinni rattaisiin. Ja rattaa on niin kapeat että mahtuisivat ovistakin sisään (y):D Pitäisi vielä lähteä kaupoille vähän testailemaan miltä tuntuvat livenä.

Vauvojen sukupuolesta, niin haluan ehdottamasti kysyä rakenneultrassa! Mulla ei ainakaan ole ollut mitään aavistuksia kumpia voisi olla tulossa. Jotenkin olisi kauhean kiva, jos tulisi tyttö ja poika :) Muutamat sukulaiset ovat povanneet kahta poikaa.

Ja Ilona hyvin jaksoin lukea. On kiva kun jaksatte kirjotella kokemuksianne:) Ja ehkä tosiaan jo tuon 7 kerran jälkeen uskaltaa uskoa, että tytöt sieltä on tulossa ;)
 
Hei jee, täällähän käy keskustelu jo ihan kuumana:) Hyvä hyvä!

Yammi, meillä raskaus alkoi hoidoilla ja siirrettiin kaksi alkiota niin ei tullut ihan yllätyksenä, mutta ei ollut silti itsestäänselvyyskään. Lääkäri sanoi, että jos 2 siirretään niin 30% on todennäköisyys et molemmat tarraa. Kerrankin todennäköisyydet oli meidän puolella;) Varhaisultrassa (jossa käytiin viikolla 7 ja 8) sitten näkyi molemmilla kerroilla kaksi sykkivää sydäntä:) Molemmilla on omat pussukat ja istukat ja kaikki.

Kysyit tosta ruokahalusta ja painonnoususta. Aluksi mulla ei ollut yhtään ruokahalua kun oli vaan etova olo, mutta nyt pari viikkoa sitten se muuttui ja siis jatkuva nälkä. Syön aamupalan joskus 8 aikaan ja lounaalle mennään klo 11, mutta siinä välissäkin on jo syötävä tai en selviä hengissä lounaalle :D Paino on noussu 1,5 kg.
Mutta siis maha on kyllä jo kasvanut, mikä tuntuu ihan hullulta kun oon vasta viikolla 10+3. Mutta näin se vaan on…nimittäin olen hoikka ja mulla ei ole ikinä ollut vatsaa, kun rasva kertyy takapuoleen enemmänkin. Mutta, nyt kyllä on! Siis kireitä paitoja en enää ees viitti pitää töissä. Onkohan tää ihan normaalia :)

Ilona-82, ei oo tullut vielä aikaa nt-ultraan. Odotan sitä kyllä todella kuumeisesti. Kai se viimeistään ensi viikolla pitäisi tulla tai ainakin joku ilmoitus. Sen jälkeen pääsen kertoon pomolle ja sitä odotan myös todella paljon (en viihdy kovin hyvin työssäni…). Joten äitiyslomaa ootellessa :D

Urheilusta oli kanssa puhetta täällä. Mulla on kyllä nyt salitreenien suhteen ollut vähän hiljaista, kun on ollut niin veto pois. Mutta, ensi viikosta ajattelin aktivoitua ja ottaa taas salin arkeen mukaan. Varsinkin kun mulla on pari ilmasta personal trainer kertaa Elixiaan käyttämättä niin kysyn sieltä nyt vähän vinkkejä raskausajan salitreeniin.

Vaunuja olen myös netissä katsellut, vaikka ei olekaan vielä ajankohtaista niiden hankinta. Mutta, oon katsellut niitä kun yhdessä vaiheessa iski hirvee ahdistus että en pääse enää kohta kotoo mihinkään kun en sitten niiden vaunujen kanssa enää mahdu ovista sisään. Ehkä se huoli kuitenkin on turha, nimittäin just yks päivä näin kun meidän naapurin pikku Siwaankin tuli äiti kaksosvaunuilla ja hyvin mahtui. Oon siis kattonut Mountain Buggy Duettaja (ovat kai tosi kapeat) ja sitten Bugaboo twinsejä, nuo Bugaboot on kyllä vaan aika hirveen hintaset...
 
Viimeksi muokattu:
Joo, täällä on mukavasti lähtenyt keskustelut käyntiin.:)

Tosta mahasta bessonnitsa, niin todellakin on normaalia. Turvotustahan se aluksi on, mutta mulla ei kyllä ehtinyt vatsa missään vaiheessa pienentyä, vaikka turvotus ois laskenutkin, kun sitten alkoi jo se ns. todellinen vatsan kasvu.;) Ootteko muuten aloitellut vatsan öljyämistä tai muuta rasvaamista? Mä oon käyttänyt Bio-oilia neljänneltä kuulta alkaen aamuin illoin ja ainakaan vielä ei oo tullut raskausarpia. Mutta ehtiihän niitä vielä tulla, luettujen/kuultujen kokemusten perusteella suurimmalla osalla kaksosodottajia tullut siellä 32-34 viikoilla, eli pianhan se nähdään.

Niin ja onnea muuten bessonnitsa teille hoitojen onnistumisesta! Itse lapsettomuudesta myös kärsineenä, sitä on aina niin onnellinen, kun jollakin samassa jamassa olleella onnistuu. Saako udella, että oliko teillä pitkä yritys-/hoidoissa olo aika? Toki, mitäpä sillä enää väliä, kun ihanin on tapahtunut.:love:

Tuplabogey se muuten helpottais tosi paljon siinä yksilöllisyyden tukemisessakin, jos lapset ois eri sukupuolta. Ite oon lukenut nyt paljon noita oppaita synnytyksen jälkeisestä ajasta ja kyllä sitä välillä miettii, että mitenköhän me siinä yksilöllisessä kohtelussa ja identiteetin tukemisessa onnistutaan, varsinkin kun kyseessä on identtiset kaksoset.

Ootteko muuten jo miettineet aiotteko viettää lapsilla nimipäiväjuhlia? Niinhän moni taho monikkoperheille suosittelee, että ois lapsilla sitten omat juhlapäivät, kun saavat olla huomion keskipisteenä.. Meillä tällaista on jo vähän ehditty suunnitella.:)

Mulla alkaa pikkuhiljaa iskeä jo jonkin sortin kisaväsymys tän olon muuttuessa tukalammaksi. Kovasti jo odotan raskausajan loppumista ja vauvojen näkemistä. Torstaina alkaa viikko 31 ja viikosta 32 eteenpäin saan synnyttää täällä meidän kotikaupungin keskussairaalassa. Sinne asti siis ainakin toivottavasti päästään. Toivottavaa tietenkin, että pidemmällekin! Mulle lääkäri sanoi, että kaksoset on jo tosi valmiita vkoilla 34-36, eli siitä eteenpäin saavat sitten tulla, jos ovat tullakseen. Käynnistyshän meillä on sitten vkolla38, jos eivät itse tule. Viime ultrassa olivat kumpikin raivotarjonnassa päät alaspäin ja toivon että pysyvätkin, niin saisi synnyttää luonnollisesti alakautta. No joo, tiedän ettette ehkä vielä mieti synnytystä, itse ainakin alkanut vasta viime aikoina miettiä, kun viikkoja alkaa olla hyvin kasassa.

Huomenna meillä ois eka perhevalmennuskertakin, katsotaan mitä sieltä saa irti. Onpahan ainakin jotain ohjelmaa torstain ultraa odotellessa. Saa nähdä minkäkokoisia jötkäleitä sieltä löytyy. Hurjasta möyryämisestä päätellen taitavat olla jo melko isoja neitejä!:giggle:

Yritän Tuplabogey muuten muistaa kysyä siitä Primaspanista nyt torstaina lääkäriltä!

Ilona & tytöt 29+5
 
Viimeksi muokattu:
Mä taisin aloittaa vatsan öljyämisen heti kaksosuutisten jälkeen. Käytän perus vauvaöljyä. Ehkä hankin vielä Tummelia tai vastaavaa lisäksi. En tiedä sitten kuinka paljon nuo auttaa, toivotaan tietysti parasta! :) Jostain luin, että raskausarpien syntymiseen vaikuttais myös geenit, että onko esim. omalle äidille tullut arpia ja myös ihokudostyypistä.

Ei olla kyllä vielä mitään nimipäiväjuttuja tai muita mietitty, mutta olen kanssa kuullut samaa, että monikkoperheissä niitä vietetään paljon. Ja se onkin ihan hyvä idea.

Ja hieno juttu bessonitsa, että teillä nyt hoidot ovat tuottaneet tulosta, paljon onnea! :)

Kerropa Ilona ajatuksia perhevalmennuksesta, millaista oli? Meillä olis kans mahdollisuus osallistua perhevalmennukseen, marraskuun alussa taisi olla meille sopiva aika.
 
Painonnousu: huomenna napsahtaa 16+0 ja minulla on tullut tuo n. 3 kiloa lisää kuten Ilonalle tähän mennessä. Joten varmaan ihan pk, eikä tuo mielestäni ole myöskään paljon. Vähän se ensiodottajana toki kauhistuttaa käydä vaakalle, joka näyttää enemmän kuin koskaan ennen :confused: mutta selvä se on, että kaksosista paino nousee ja parempi että nousee!

Maanantaina oli neuvolakäynti. Sydänäänet kuului molemmilta vaikka B:n ääniä piti hetki etsiä, kauhee paniikki tietysti mulla jo 5 sekunnin jälkeen :giggle: Vanhan kansan uskomusten mukaan poika kuulostaisi junalta (minusta B kuulosti ja tästä on poikaolo ollutkin) ja tyttö hevosen laukalta (minusta A kuulosti) joten nähtäväksi jää... :)

Aiotaan kysyä sukupuolet rakenneultrassa, eihän sitä malta odottaa ja ostoksia helpompi tehdä valmiiksi :LOL: Hauska tilastotieto tuo sukupuolijakauma Ilona, meille tosiaan ne epäidenttiset tulossa ja vähän salaa toivoisin poikaa ja tyttöä, kuten sinäkin tuplabogey, koska meidän lapsiluku saattaa olla näiden jälkeen täynnä ja olisihan se kiva saada molemmat sukupuolet. Vaikka eihän se oikeasti tärkeää ole, kunhan tulisi ne kaksi syliin saakka terveinä! Ajattelin myös kyllä, että eri sukupuolet auttaa erillisen identiteetin muotoutumisessa, kuten Ilona sanoit. Ja vaikka olisivat samaa, en halua pukea heitä samalla tavalla paitsi ehkä juhliin tms, kun onhan se söpöä nähdä kaksi pientä prinsessaa samanlaisissa juhlamekoissa:p Oletko Ilona löytänyt muita vinkkejä tuohon identiteettiasiaan? Nimipäiväjuhlat hyvä vinkki, itse luin myös, että hyvä olisi olla omat synttärikakut syntymäpäivänä, että kummallakin on oma juhla.

Rautaa aloitin syömään n. joka toinen päivä muiden vitamiinien lisäksi, vaikka hemoglobiini oli 125, mutta mulla on tuota taipumusta anemiaan ollut ja ajattelin ennaltaehkäistä arvojen tippumista. Neuvolatädin mukaan tämä on ok, vaikka ei välttämätöntä. Aspiriineista kysyin myös, tämä täti ei ollut niistä kuullut mutta arveli siinä voivan olla jotain perää.

Vaunut: olen lukenut aika paljon Bumblerideista, Mountain buggy dueteista ja Emmaljungan Vikingeista. Missä te olette päässeet testailemaan noita Bumbleja ja Mountaineja vai oletteko päässeet? Emmaljungan testasin ja ne oli tosi jees, leveys vaan joku 74 cm. Ainoa ongelma sen, että rataosaa ei saa makuuasentoon täysin, joten pakottavat ostamaan erilliset vaunukopat, joita kuitenkaan ei ehkä tule käytettyä kuin sen ekan 6 kk ja maksavat paljon uutena. Osahan ostaa pelkät rattaat, joihin voi lisätä vauvavaiheeseen irralliset kantokassit. Joudun paljon liikkumaan vaunujen kanssa ja talvella vielä, joten mielellään toki panostan vaunuihin, vaikka joutuisikin maksamaan paljon. Miten Ilona ne Bumbleridet, saako makuuasentoon täysin rataosaa? Kerro ihmeessä kokemukset sitten! :)

Bessonnitsa mullakin maha kiinnitti heti ainakin oman huomion, kun normaalisti kertyy ylimääräiset tonne takapuoleen :ROFLMAO: onhan tää vaihtelua!
Minäkin aloitin juuri ennen vauvojen alulle saantia Satsilla käymisen, sehän on sama ketju kuin Elixia. Mulla oli myös nuo kaksi pt-tapaamista suurin piirtein samoilla viikoilla kuin sinulla. Lyhyitä ne tapaamiset lopulta oli ja sain hyödyntää ne kyselemällä raskausajan liikunnasta, minä ainakin sain jotain perusvinkkejä ja osasi trainer ottaa sitten treenatessa huomioon raskauden.

Öljynnyt olen minäkin, kun muutenkin iho tuntuu kuivuvan nyt raskauden aikana normaalia enemmän.

Niin ja erityisonnittelut teille hoidoilla onnistuneille, teillä on varmasti ollut pitkä odotus takana!
 
Meillä oli sama juttu viime viikon neuvolassa noiden sydänäänien kanssa, että toinen kuului todella selvästi ja voimakkasti. Toista joutui täti hiukan etsimään ja ääni oli paljon vaimeampi. Täti epäili, että tämä vaimeampi ääninen kaveri olisi ollut toisen takana ja siksi ei kuulunut niin voimakkaana. Mutta kuulemma molempien sydän löi siinä 140 paikkeilla.

Unohdin edellisessä viestissä vielä Ilonalta kysyä, että muistatko missä vaiheessa tunsti ensimmäiset liikkeet? Tai oletko Yammi sinä jo tuntenut? Jostain muistan lukeneeni, että viikolla 16 voisi jo tuntea, mutta toki on yksilöllistä. Mä odotan ihan hirveesti sitä hetkeä kun ensimmäistä kertaa tuntee vauvojen liikkeitä :rolleyes:

Vaunuja yritän päästä testailemaan viikonloppuna:) Jos nuo mountain buggyt ovat hyvät niin yritän saada niihin vaunukopat ostettua käytettynä.

Ja painonnoususta niin sattumoisin kävin juuri tänä aamuna vaa'alla ja sen mukaan nyt olisi tullut +2kg ja tosiaan huomenna tulee se 16 viikkoa täyteen kuten Yammilla :)
 
Tuplabogey aika samoissa mennään siis painonnousua kanssa. Voi olla, että pian näkyy vaakassa vähän enemmänkin lisäystä... ;)

Meillä molemmat pyöri kohdussa sen verta paljon sykkeitä kuunnellessa, että sykkeet oli toisella 155 ja toisella 165. Tai ainakin ymmärsin neuvolatädin puheista, että liikkuivat siellä. Näin tekivät ultrassakin. Vanhan kansan mukaan tuo syke kai taas viittaisi tyttöihin, kun taas tuplabogey teidän n. 140 poikiin :) Saapa nähdä sitten ;)

On ne vauvat niin ihania jo nyt siellä hyrräävät lujaa :rolleyes: Paitsi että myöhemmin voi tulla toive, että rauhoittuisivat, viimeistään siinä vaiheessa kun alkavat täällä ulkomaailmassa konttaamaan ja kävelemään :LOL:

Liikkeistä on hankala sanoa, kun ei ole vastaavaa aikaisemmin kokenut. Minusta tuntuu että liikkumista olisin havainnut jo silloin vko 13 aikaan, kun ultrakin oli. Sellaista pientä kuplimisen tunnetta, joka ei oikein vaikuttanut suoliston toiminnalta. Mutta mistä sen tietää tekikö mieli tepposia, kun juuri nähtiin vauvat ultrassa :D Nyt on jo reilu viikko sitten tuntunut kyljellään maatessa vatsassa jonkinlaisia tuuppauksia iltana tai parina nukkumaan mennessä. Sellaisia, että voisi luulla elohiireksi, mutta ei kai elohiiriä vatsassa voi olla....? :LOL: kuvittelen, että nää voisi olla vauvojen liikettä. Taidettiin kaikki olla nyt siis ensi kertaa odottamassa, joten Ilona olet varmaan ainut joka voisi tuohonastisen liikkeiden seurannan perusteella sanoa, onkohan nuo ehkä vauvoista vai omasta mahasta peräisin olevia tuntemuksia?

Kerrohan sitten tuplabogey missä pääsit vaunuja testaamaan ja kokemukset! Nuo vaunukopat voisi kyllä yrittää löytää sitten käytettynä....

Mulle joku myyjä muuten sanoi, että melkein täytyy hankkia erikseen matkarattaat ja ns. tosikäytössä olevat vaunut. En oikein itse tajua miksi, mutta tietty jotkut mallit on helpompi saada kokoon ja vievät pienemmän tilan. Nämä Emmaljungat mitä testasin, eli ne Vikingit, oli kyllä minusta sen verran pienet kokoontaitettuna, että menevät meidän hatchback-mallisen auton konttiin. Ja melkein saman kokoinen paketti olivat kuin yhdet matkarattaiksi kutsutut.

Onko teidän lähipiirissä muuten kokemuksia siitä, kannattaako ottaa ilmakumipyörät vai sellaiset kovat pyörät?
 
Perhevalmennuksessa Tuplabogey tosiaan oltiin keskiviikkona.
Oli sellainen luentotyyppinen ja ekan kerran teema oli parisuhde ja sen muuttuminen vauvan tultua. Otsikkona oli kahdesta tulee kolme ja teki mieli huikata, että tai neljä.:giggle:
Varmaan riippuu tosi paljon luennoitsijasta, mutta meillä oli sellainen oikein kokenut ja pätevän oloinen vanhempi nainen. Tosi hyviä juttuja käytiin mun mielestä läpi ja kiva, kun joku ulkopuolinen kertoo, niin miehetkin ottaa ehkä paremmin vastaan. Hyviä vinkkejä ihan arkeen, miten pitää huolta suhteesta ja huomioida kumppaniakin, vaikka vauvat viekin paljon aikaa. Tavallaan itsestäänselvyyksiä monet, mutta pieni muistutus ei tee yhtään pahaa. Ja henkisesti voi vähän valmistautua siihen, että niin ikävä tutkimustulos kuin se onkin, niin parisuhdetyytyväisyys laskee ensimmäisen vuoden aikana ensimmäisen lapsen tultua. Hyvin sanoi tämä luennoitsija, että koittakaa muistaa sen olevan normaalia, älkää säikähtäkö muuttuneita tunteita ja alkako sen vuoksi epäillä, että tuliko valittua ihan väärä kumppani perheen perustamiseen.;) Seuraavalla kerralla teemana on sitten isäksi ja äidiksi kasvaminen ja varhainen vuorovaikutus, varmasti mielenkiintoista sekin.(y)

Yammi tuosta identiteetin tukemisesta. Ainakin sellaset muistuu nyt mieleen, että jo vauvavaiheessa pitäisi järjestää niin, että kaksoset on pieniä aikoja erillään. Ei liikaa eikä pitkiä aikoja, mutta esimerkiksi ottaa vain toinen kauppaan mukaan yms. Ite aattelin jossain vaiheessa alottaa ainakin babyjumpan ja pyytää mun eläkkellä olevaa isää hoitamaan aina toista tytöistä sillä välin. Se olis sit ainakin yks juttu kerran viikossa. Sitten tietty kylvetykset yms. on helppo ja hyvä toteuttaa yksi vauva kerrallaan. Yksilölliset erot tulee kuulemma paremmin huomatuksi, kun viettää lasten kanssa kahdenkeskisiä hetkiä ja sitä kautta niitä erilaisia persoonallisuuksia on helpompi tukea. Toki paljon tulee tietenkin tehtyä asioita molempien lasten kanssa, mutta jos edes jotain pieniä juttuja yrittäisi puuhailla erikseen.
Sillä oli itseasiassa merkitystä tuohon kielelliseenkin kehitykseen. Eli mitä enemmän katsekontaktia vanhempi ottaa samalla kun puhuu ja mitä enemmän puhuu yksikössä, niin sitä parempi. Se on varmasti aika haastavaa, kun on väsynyt ja tulee muutenkin varmaan puhuttua vauvoille paljon yhtä aikaa ja monikossa, eikä katsekontakti keskity vain yhteen kerrallaan, mutta voihan sitä yrittää.:D Niin ja tietty valjastaa kaikki mahdolliset lähipiiristä mukaan.Eli mummit ja kummit lukemaan, loruttelemaan ja leikkimään aina yhden lapsen kanssa kerrallaan.;)
Siitä myös jossain mainittiin, että kannattaisi kutsua vauvoja paljon omalla nimellä jo alusta asti. Oppivat tunnistamaan nimensä tosi varhain. Niin ja ei pitäisi vertailla lapsia toisiinsa. Siinä nyt ainakin jotain, mitä on jäänyt noista opuksista itelle mieleen.:)

Bumblerideista: Käytiin testailemassa niitä tuolla vauvaliikkeessä, ei siis ulkona kuitenkaan. Hyvin tuntuivat liikkuvan ja pyörät vaikuttavat riittävän isoilta ja kestäviltä. Ne saa myös lukittua edestä, etteivät lähde viettämään sivuille lumessa tai vaikeammissa maastoissa. Kaupoissa pyörivät kyllä tosi kevyesti ja helposti tuon 360 astettakin.
Rattaiden leveys oli muistaakseni 74,5cm ja kasattuna menivät myös tosi pieneen, eli hyvin mahtuivat auton takaosaan. Mittailin tuossa meidän ulkovaraston- ja kotioven ja tuntuvat olevan jotain standardimitoitusta eli leveys oli 75cm... Saa nähdä kuinka tiukille menee. Vararatkaisuna mulla on sitten autotalli.:X3: Se ei kylläkään oo lämmin, mut josko sit kylmillä keleillä ottais vaunukopat sisään, niin ei tarvi vauvoja ulos lähtiessä kylmiin koppiin laittaa...
Ne ratasosat meni Yammi mun mielestä kyllä ihan kunnolla makuuasentoon, en nyt oo enää varma, että menikö ihan täysin vaakatasoon, mutta sillain, ettei varmasti unia häiritse. Pyöristä en oo oikein kuullut muilta kokemuksia...
Oli muuten ihan älytön toimitusaika niissä, kun halusin muun väriset kuin mustat. Vasta 15.10. tulevat Suomeen ja siitä seuraavalla viikolla tänne meille, eli vauvat saattavat hyvinkin tulla jo sitä ennen.:oops: Noh, ei me niitä varmasti ekoina viikkoina tarvita, kun vauvoja ei voi vielä paljon viedä ulos, varsinkaan jos sattuis tuleen talvi aikaisin. Mutta hyvä silti, että ne nyt vihdoinkin tilasin!:p

Liikkeistä Tuplabogey & Yammi: Voi niitä tuli kyllä itsekin odotettua kuin kuuta nousevaa!:love: Eikä yhtään auttanut, kun jo viikolta 15 kyselivät niistä joka ultrassa. Aina vaan vastasin, et "no en mä oikein tiedä:unsure:".. Ja ei sitä kyllä tiennytkään. Oli ne alkuun niiiiin pieniä hipasuja ja tosi harvoin tunsin mitään. Mulla alkoi ihan kunnolla tunnistettavia ja säännöllisiä liikkeitä tuntua vasta tosi myöhään. Oisko ekoja tullut 20 viikon tienoilla ja sellasia ihan selkeitä vasta rv22 alkaen. Se oli kyllä vähän huolestuttavaa ja kurjaa, kun mietti että onko jokin vialla, kun ei vieläkään tunnu mitään. Toki noi pienimmät kuplinnat ja hipasut on voinut mennä ihan ohi ja toisaalta taas jotkut tuntemukset olleet jotain muuta. Mene ja tiedä. Mutta kyllä ne sieltä alkaa sitten aikanaan.(y) Nyt jyskyttävät ja mylläävät jo niin kovaa, että vaikka se on samaan aikaan ihanaa, niin välillä kyllä jo vähän epämukavaakin, kun tuntuvat tulevan vatsasta läpi.:D Ainoa mistä oon välillä vähän huolissaan on toisen vauvan rauhallisemmat liikkeet... Riippuu toki aina vauvan sen hetkisestä asennosta ja mulla vaikuttaa myös toi edessä oleva istukka, mut hetkittäin sitä säikähtää. Oon vaan yrittänyt lohduttaa itteäni, että toisella tytöistä on vaan varmaankin rauhallisempi temperamentti ja se on oikeestaan ihan hyvä juttu tulevaa hullunmyllyä ajatellen.:ROFLMAO::LOL:

Ultrassa oltiin myös eilen ja neidit olivat kasvaneet hyvin. Keskikäyrällä mennään ja symmetrisesti kasvavat. Painoa nyt jo lähes 1600g, eli hurja alkaa olla kasvuvauhti. Ja sen kyllä huomaa kiristävässä nahassa ja vatsan hirmuisessa kasvussa. Huhhuh, kyllä mä välillä mietin, että miten sitä selviää, jos nää sinne 38 viikolle menee!:eek::LOL:

Ai niin, piti mainita vielä tosta unettomuudesta, joka mulla on ollut nyt viime viikkoina aika pahaakin. Usein valvon klo:03-04:ään ja sit taas välillä nukahdan kyllä illalla, mutta heräänkin sitten ihanasti joskus aamuyöllä eikä unta enää millään!:confused: Tästä tuli sitten eilen lääkärille mainittua ja antoivat mulle unilääkettä mukaan. Noh, olivatkin sitten niin tehokkaita pillereitä, että riitti kun laittoi ne illalla yöpöydälle!:p Kevyesti tuli uni ja sellaset lähemmäs 10h yöunet parilla heräämisellä. Taidan pitää ne siinä yöpöydällä jatkossakin!:ROFLMAO:

Pikkuhiljaa pitäis lähteä lounaalle johonkin. Miehelläkin tänään harvinainen arkivapaa, niin pitää tuota parisuhdettakin koittaa huoltaa juuri saatujen oppien mukaan.;)

Ihanaa ja rentouttavaa viikonloppua teille kaikille!:love:

Ilona & tytöt 30+1
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Ilona noista identiteetin tukemisvinkeistä, noi kuulostaa jo maalaisjärjellä ajateltuna hyviltä ajatuksilta. Varsinkin tuo, että menisi toisen kanssa kauppaan, muskariin, jumppaan, uintiin tms. Sellaisista muskarissa ym. olenkin haaveillut, kun luulin vain sen yhden lapsen tulevan. Nyt ajattelin, onnistuuko se ollenkaan kahden kanssa vai saadaanko pitää kolmistaan kotimuskarit kun isi on töissä :giggle:

Olisikohan kaupungilla ja seurakunnilla, jotka noita järjestää, mahdollisuus pyynnöstä auttaa toisen lapsen kanssa..? Eli jos ohjaaja voisi leikittää toista lasta tai kaupungilta saisi jonkun avustajan tuohon hommaan (n) meillä on isä kuitenkin töissä päiväsaikaan, milloin ainakin muskarit täälläpäin on. Ja vaikka mun vanhemmat voi sinänsä tulla auttamaan lasten kanssa, asuu he sen verran kaukana, että viikottainen käynti tunnin verran meillä ei onnistu, jos jättäisi toisen vauvan heille hoitoon.

Olen identiteettiasiaan miettinyt jo ihan imetyksestä lähtien, olisiko parempi lapsenkin kannalta, että yksi kerrallaan pääsee syömään ja siinä tulisi minullakin keskityttyä vain siihen yhteen. Tulisi sitten siinäkin niitä hetkiä vain sen toisen kanssa tavallaan kahden. Tosin enemmän tähän erillisimetykseen voi lopulta vaikuttaa se, että en käsitä, miten se järkevästi sujuisi kahta yhtä aikaa imettäen :LOL:

Bumbleridet alkoi kovasti kiinnostaa...mun mielestä Lastentarvike ei niitä vaan myy, enkä ole löytänyt täältä meiltäpäin vielä muita vaunuliikkeitä. Täytyy matkustella pk-seudulle, jos löytyis sieltä ja pääsis testaamaan. Sillä mäkin noita vaunuja nyt jo mietin, kun huomasin toimitusaikojen olevan älyttömät! :eek:

Mutta tosiaan Ilona, ettehän te heti vaunuilemaan lähde! Joten kyllä ne sieltä ajoissa tulee :) Kunhan on turvaistuimet että saa vauvat synnäriltä kotiin!! :ROFLMAO: Olet kyllä jo hurjan pitkällä ja voin vaan kuvitella sun mahan koon :giggle: Ei varmaan kannattaisi täällä hihitellä kun perästä tullaan :ROFLMAO: Ihanaa että tytöt kasvaa tasatahtiin ja onneksi noi sun unilääkkeet toimi!:ROFLMAO: Mäkin haluun tuollaista yöpöydältä vaikuttavaa ainetta sitten, kun alkaa mulla noi univaikeudet! :LOL:

Perhevalmennuksesta onko teidän paikkakunnilla Monikkoperheet ry:n toimintaa? Meidät neuvottiin neuvolasta suoraan ry:n järjestämään perhevalmennukseen eikä normiin valmennukseen.
 
Moikka! Yammi, mä kävin eilen testailemassa niitä vaunuja Lastentarvikkeessa ja AT-Lastenturvassa. Lastentarvikkeessa ei ollut yksiäkään vaunuja, jotka olisi miellyttänyt, mutta tuolla AT-Lastenturvassa oli ne Mountain Buggy Duetit, jotka mulla olikin kiikarissa ja ne tuntui kyllä sen verran hyviltä ja sopivan kokoisilta, että sellaisest varmaan hankitaan! Bumbleridet siellä oli myös ja nekin oli tosi hyvän oloiset, ainoa ongelma niissä tosiaan se leveys, ei mahdu meillä ovista :( Testasin myös sellaisia peräkkäin olevia (joihin saa myös kaksi vaunukoppaa ja turvakaukaloa kiinnitettyä), mutta ne vasta ison oloiset olikin, tosi pitkät ja tuntui raskaalta työntää jo siellä kaupassa! En ole myöskään kuullut kokemuksia niistä renkaisa, mutta liikkeessä myyjä oli sietä mieltä että ilmakumirenkaat olisi paremmat, eivtä täristä niin herkästi esim. hiekkateillä... Ja kannattaa tosiaan yrittää käydä niitä testailemassa hyvissä ajoin, meillekin sanottiin, että noiden Buggien maahantuojalla on ollut jotain toimitusvaikeuksia ja pahimmillaan on toimitukset kestäneet 3kk!!! En kuitenkaan nyt vielä mitään tilauksia tehnyt vaan odotan sinne rakenneultraan asti. Ja jos/kun siellä kaikki on hyvin niin sit varmaan on laitettava tilausta menemään.

Ilona, mukava kuulla, että työt ovat kasvaneet hyvää vauhtia ja samaan tahtiin. Toivottavasti ei loppuraskautta kohden mene olo ihan kamalan tukalaksi. Itse ehkä vähän jo kauhullakin odotan minkälaiseksi "valaaksi" tässä ehtii vielä kasvaa kun tuntuu, että nyt jo tuo vatsa on ihan valtava, suhteessa siihen että viikkoja kuitenkin vasta se 16 ja risat!:eek:

Perhevalmennus, meillä ainakin paikallinen Monikkoyhdistys järjestää perhevalmennuksia ja sinne saa osallistua, vaikka ei yhdistykseen itse kuuluisikaan. Jos olisi ollut vain yksi lapsi tulossa niin ei varmaan oltaisi valmennuksiin edes osallistuttu (lue: mies ei olisi suostunut tulemaan :ROFLMAO:), mutta nyt kun tosiaan nämä kaksi, niin ei tarvinnut miestäkään erityisesti "houkutella" mukaan. :D Kyllä tämä tuplaraskaus kuitenkin sen verran paljon herättää kaikkia kysymyksiä ja ollaan ihan eri tavalla molemmat uuden äärellä kuin et jos olis yksi lapsi tulossa.

Mielenkiintoisia pointteja Ilona, tuosta identiteetin tukemisesta. Itse en ole ihan vielä päässyt niin pitkälle, että olisin näitä juttuja miettinyt sen tarkemmin, mutta tosi kiva kun näitä kuulee teiltä niin ehkä tässä itseki voisi alkaa vähän enemmän perehtymään:sneaky:

Liikkeistä; Olen nyt muutamana iltana yrittänyt ennen nukkumaanmenoa kuulostella, että tuntuistko vatsassa jotain ylimääräisiä tuntemuksia. Pari kertaa on ehkä voinut olla jotain. mutta tosi hentoa, että en kyllä osaa sanoa onko ne olleet vauvojen liikkeitä, vatsan toimintaa vai harhaluuloja:ROFLMAO: Ehkä odotan rauhallisesi, kyllä ne sitten jossain vaiheessa joka tapauksessa tuntee :) Ja siis mielenkiinnolla odotan myös sitä, että miten sitä erottaa vauvojen liikkeet toisistaan... Miten sä Ilona erotat, että just tietty vauvaa liikkuu?
 

Yhteistyössä