Moniko 3-kymppinen ottaa vastaan vanhempiensa poimimat marjat?

  • Viestiketjun aloittaja vieraus
  • Ensimmäinen viesti
vieraus
Ruuan kanssa puolukkasosetta vetelin, joka on heikkopolvisen äitini keräämistä ja soseuttamista marjoista. Itse haen marjani kaupan pakastealtaasta, metsään minua ei saa. Pitäskö tässä ihan alkaa hävetä?
 
Huom
Pitäisi ; )
Se nyt vaan on niin, että vanhempi sukupolvi on tottunut marjastamaan ja jopa pitää siitä. Ei kai siinä mitään, jos äitisi ihan omasta vapaasta tahdostaan haluaa ne marjat teille antaa.
 
juu
Otan vastaan jos tarjotaan, mutta koskaan en pyydä. Tänä vuonna äitini sairastelun vuoksi kävin mustikat torilta. Puolukoita on vielä viimevuotisia, marjapuuroon kelpaa kun muuten meillä ei niitä menekkään.

Mun vanhemmat reissaa asuntoautollaan ihan mielikseen tuolla metsissä. Marjat ja sienet poimivat ja jos paljon tulee niin eivät tee niillä itse mitään ja antavat mielellään. Minä en häpeä. Sitä paitsi tällä paikkakunnalla en marjametsiä tunne eikä tulis mieleenkään lähteä neljän lapsen kanssa etsimään.
 
halipupu
Kyllä mulle ainakin kelpaa äitini poimimat marjat ja ainakin tänä vuonna mustikkaa oli niin paljon, että äidilläni oli ihan hätä mihin sitä laittaa, kun kaikki pakastimet oli jo ihan täynnä ja poimittavaa vielä riittäisi. Poimin kyllä myös itse marjoja ja sieniä, mutta pienten lasten kanssa ja ilman autoa mestään ei ole kovin helppo Hesasta lähteä.
 
Rukoilijasirkka
Kyllä mä otan, koska äiti käskee. Jos en ottas, niitä, se käsittäs asian niin, ettei mulle kelpaa. En ole pyytänyt kumminkaan, mutta minkäs teen, kun se haluaa olla metsissä.
 
Heidi
Otan vastaan jos heillä on ylimääräistä. Ja vastavuoroon poimin heille jos on sellainen tilanne. Saan äitiltäni myös hilloja, hän tykkää tehdä niitä ja kellari on aina väärällään purkkeja. :)
 
kohta viiden äippä
meillä äiti himomarjastaja, poimii, mustikat, hillat,vadelmat, tyrnit, puolukat ja karpalot. Myös meille:) En laita hanttiin. Hän ei osaa olla marjastamatta ja poimii myyntiin asti. Itse kävin mustikassa vauvamasuni kanssa:)
 
vieras
Otan kiitollisena vastaan, mutta en pyydä. Poimimme itsekin marjoja, mutta neljän lapsemme ansiosta niitä kuluu enemmän kuin ehdimme itse poimia.

Jos äitisi jättäisi marjat poimimatta ja säästyisi jalkavaivoilta ellet huolisi marjoja, niin pitäisi hävetä että otat vastaan ja siten yllytät hänet kyykkimään metsään. Jos taas äitisi joka tapauksessa poimii marjat ja vaihtoehto on lykätä sinulle tai jollekulle muulle ylimääräiset, niin auta ihmeessä ja ota vastaan.
 
ap
Niin, en siis pyydä. En ottaisi kovin mielellään vastaankaan koska meillä ei juurikaan marjoja mene. Nyt opettelen syömään tuota puolukkasurvosta, koska äiti sitä väkisin sankollisen toi.
 
nm
Mun vanhemmille olemme poimineet samalla, kun olemme itellemme keränneet. Miehen porukat taas on kovia marjastajia ja anoppi usein puolukoita kevättalvesta meille "tyrkyttää". Ja kyllähän ne meille kelpaavat, pojat rakastavat puolukkavispipuuroa, -survosta, -rahkaa sekä ruismarjapuuroa. Emme saa missään muodossa säilöttyä puolukkaa niin paljon kuin meillä sitä talven aikana menee.
 
vieras
Vähän päälle 3-kymppinen olen, mutta ihan itse tuosta pihalta kerään suuret määrät marjoja mansikoista viinimarjoihin ja vadelmat ja karviaiset, puolukassa käyn lasten kanssa, samoin mustikassa... Vanhemmat ja miehen vanhemmat kerää vain omiksi tarpeikseen.
 
Minäkin ottaisin jos heillä olisi mistä antaa ja haluaisivat antaa. Äiti ja isä itsekään ehdi marjastamaan. Kun ovat vielä nuoria ( 49 ja 50v) ja niin kiinni työelämässä että vapaapäivänsä mieluumin huilaavat kuin käyvät marjassa, niinkuin tyttärensäkin. ;)

Mutta ikinä en pyytäisi vanhempiani ( tai ketään) poimimaan marjoja omasta puolestani, eli ostan ne pakastealtaasta niinkuin tähänkin asti. =)

muoks: ja olen ihan himpun verran alle 30v
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin, en siis pyydä. En ottaisi kovin mielellään vastaankaan koska meillä ei juurikaan marjoja mene. Nyt opettelen syömään tuota puolukkasurvosta, koska äiti sitä väkisin sankollisen toi.
Puolukkasurvoksesta saa vispipuuroa ym ja vaikka mehuakin. Mehusta tulee vähän sameaa, mutta maku ihan ok.
 
Tietysti otan vastaan. Kesällä pääsin tosin poimimaan itekin pari rasiaa ja ens kesänä voidaan marjastaa yhdessä. Vanhemmat on poimineet yli oman tarpeen, koska pihassa on marjapensaita ja lähelä hyvät marja-apajat... Sääli niitä marjoja on pilaantumaankaan jättää. Mä oon vaan tyytyväinen, että saan kotimaisista marjoista vitamiineja ja pojalle terveellistä välipalaa.
 

Yhteistyössä