moniko on kuntalisän "turvin" kth tuella?

niinpä, niinpä. Käsittääkseni kuntalisä poistetaan jos perheessä on kaksikin lasta joista toinen kotona ja toinen hoidossa. Kannustetaan siis ottamaan se toinenkin pois hoidosta. Yhden lapsen perheessä kuntalisää ei poisteta. Vai?
 
Hisu
Alkuperäinen kirjoittaja no ei sitten:
niinpä, niinpä. Käsittääkseni kuntalisä poistetaan jso perheessä on kaksikin lasta joista toinen kotona ja toinen hoidossa. Kannustetaan siis ottamaan se toinenkin pois hoidosta. Yhden lapåsen perheessä kuntalisää ei poisteta. Vai?
Riippuu täysin kunnasta. Täällä saisi kyllä kuntalisän yhdestä lapsesta mutta ei sisaruslisää.
 
vieras
eipä ole kuntalisää täällä ja kotiäitinä silti, vaikka miehellä ei mikään ihmeellinen palkka olekaan. 2100e/kk ja kun jäin hoitovapaalle iin se oli 1700e/kk.
 
joops
Rovaniemellä kuntalisäkokeilu

alkaa elokuussa, pitänee hakea heinäkuussa, sillä hakemuksesta seuraavan kuun alusta sitä maksetaan. Kokeilu kestää heinäkuuhun 2011 saakka. Ekasta siis alle 3 vuotiaasta saa 180e ja seuraavat lapset eskariin saakka 50e jokaisesta, jotka kotona hoidetaan
 
turku kuittaa
Ei ole kuntalisää koskaan ollutkaan ja silti oli varaa kolme vuotta hoitaa kotona. Ja justiin oli lehdessä, että kuntien kalleusluokitus vaikuttaa täällä yhä, vaikka se on virallisesti jo poistettu. Turku siis ainoona isona kaupunkina kuulunut kakkosluokkaan palkkojen suhteen.
 
vieras
Ei ole kuntalisää täälläkään, tuo 200e/kk olisi kyllä ihan huippua, mikäs tässä sitten olisi kotona ollessa. Mutta ei kun töihin syksyllä, kun ei vaan rahat riitä.
 
Hisu
Mun mielestä on turha vedota siihen että "olin mäkin kotona kolme vuotta ilman lisää". Joo, jotkut pystyy olemaan, toiset ei, riippuu aika paljon puolison palkasta, perheen menoista yms. Varmaan keskimäärin pidempään hoidettaisiin kotona jos kaikki saisivat kuntalisää joten hyvä vaan mitä useammassa paikassa sitä maksetaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Mun mielestä on turha vedota siihen että "olin mäkin kotona kolme vuotta ilman lisää". Joo, jotkut pystyy olemaan, toiset ei, riippuu aika paljon puolison palkasta, perheen menoista yms. Varmaan keskimäärin pidempään hoidettaisiin kotona jos kaikki saisivat kuntalisää joten hyvä vaan mitä useammassa paikassa sitä maksetaan.
Näinpä! Moni on valmis tinkimään esim. lasten vakuutuksista tai hyvälaatuisesta ruuasta tai vaatteista, ja mainostavat sitten kuinka hyvin kht:llä ilman lisiä pärjää.
 
dd
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Mun mielestä on turha vedota siihen että "olin mäkin kotona kolme vuotta ilman lisää". Joo, jotkut pystyy olemaan, toiset ei, riippuu aika paljon puolison palkasta, perheen menoista yms. Varmaan keskimäärin pidempään hoidettaisiin kotona jos kaikki saisivat kuntalisää joten hyvä vaan mitä useammassa paikassa sitä maksetaan.
Näinpä! Moni on valmis tinkimään esim. lasten vakuutuksista tai hyvälaatuisesta ruuasta tai vaatteista, ja mainostavat sitten kuinka hyvin kht:llä ilman lisiä pärjää.
No kuka täällä on mainostanut pärjäävänsä hyvin sillä rupisella perusosalla?

Pakko sillä vaan on pärjätä, mutta ärsyttää kun jotkut itkevät kuntalisien perään. Ovat sentään joskus sitä edes saaneet.
 
Hisu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Mun mielestä on turha vedota siihen että "olin mäkin kotona kolme vuotta ilman lisää". Joo, jotkut pystyy olemaan, toiset ei, riippuu aika paljon puolison palkasta, perheen menoista yms. Varmaan keskimäärin pidempään hoidettaisiin kotona jos kaikki saisivat kuntalisää joten hyvä vaan mitä useammassa paikassa sitä maksetaan.
Näinpä! Moni on valmis tinkimään esim. lasten vakuutuksista tai hyvälaatuisesta ruuasta tai vaatteista, ja mainostavat sitten kuinka hyvin kht:llä ilman lisiä pärjää.
Aivan... mä panostan ruokaan. Haluan että se on terveellistä ja monipuolista, en tingi lihasta tai kasviksista. Sairaskuluvakuutusta ei tullut otettua mikä kaduttaa, sillä lääkäri- ja lääkekuluihin menee aika paljon rahaa varsinkin tuolta astmalapselta. Käytän yksityisellä lääkärillä ja vaadin aina kunnon tutkimukset, siitäkään en tingi. Itse en sitten raaski edes gynellä käydä, vaikka pitäisi... mutta nuo on ne asiat mistä en tingi, kaikesta muusta sitten olenkin tinkinyt, itsellä ei rahaa mene kuin omaan ruokaan. Ilman kuntalisää olisi ollut pakko jo palata töihin, nyt se on edessä joskus syksyllä tai talvella.
 
turku
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Mun mielestä on turha vedota siihen että "olin mäkin kotona kolme vuotta ilman lisää". Joo, jotkut pystyy olemaan, toiset ei, riippuu aika paljon puolison palkasta, perheen menoista yms. Varmaan keskimäärin pidempään hoidettaisiin kotona jos kaikki saisivat kuntalisää joten hyvä vaan mitä useammassa paikassa sitä maksetaan.
Minusta on surullista, jos joku sen lisän vuoksi jää kotiin. Menot tulojen mukaan! Ei 200 euron pitäisi niin paljon vaikuttaa, tai jos vaikuttaa, saanee sossusta avustusta eikä kuntalisillä silloinkaan ole niin suurta roolia.
 
vieras
Mitä toi menot tulojen mukaan auttaa siinä vaiheessa, kun on jo omakotitalon laina ja kulut maksettavana ja lisäksi vakuutukset ym. Kyllä 200e/kk ainaki meillä auttaisi paljonkin, lähes tuplaisi nykyiset tuloni, jotka on 374e/kk + lapsilisät x2.
 
Hisu
Alkuperäinen kirjoittaja turku:
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Mun mielestä on turha vedota siihen että "olin mäkin kotona kolme vuotta ilman lisää". Joo, jotkut pystyy olemaan, toiset ei, riippuu aika paljon puolison palkasta, perheen menoista yms. Varmaan keskimäärin pidempään hoidettaisiin kotona jos kaikki saisivat kuntalisää joten hyvä vaan mitä useammassa paikassa sitä maksetaan.
Minusta on surullista, jos joku sen lisän vuoksi jää kotiin. Menot tulojen mukaan! Ei 200 euron pitäisi niin paljon vaikuttaa, tai jos vaikuttaa, saanee sossusta avustusta eikä kuntalisillä silloinkaan ole niin suurta roolia.
Kyllä se meillä ainakin on aika ratkaiseva summa. En ole laskenut saataisiinko sossusta jotain, tuskin, ei kai me niin huonotuloisia olla (käteen jää kaikkineen miehen palkka+mun kht ja kuntalisä sekä lapsilisät noin 2100 ? kuussa). Tai no, nyt vähemmän kun on lomautuksia. Asumiseen menee noin puolet.
 
vieras
Olipas idioottivastauksia. Kyllä se kuntalisä, edes satanen, ois erittäin tervetullut tännekin. Mies sai 1700e/kk kun jäin kotihoidontuella, nyt saa 2100e/kk. Ei olla tingitty vakuutuksista eli koko perheellä on sairaskuluvakuutukset, jopa koiralla oli. Koiran vakuutus tosin raukesi vuosi sitten ihan koiran iän takia. Me maksamme myös televisioluvan ja asuntolainaakin löytyy. Ulkomailla ei olla käyty koskaan, ei edes ennen lapsia.
 

Yhteistyössä