Moniko saanut kaksoset kahden alkion siirrosta?

Onko tullut kaksoset vai yksi lapsi, jos olette plussanneet kahden alkion siirrosta?

Tämmöistä mietin, sillä itsellä on edessä eka ivf tai icsi. Emme ole vielä päättäneet annammeko siirtää kaksi, jos lääkärit eivät näe sille estettä. Riskit tietysti mietityttää ja omat matalat mitat. Onnistumisen mahdollisuus haluttaisiin kyllä maksimoida. Itse en mielelläni kaksosia haluaisi juurikaan oman lyhyyteni ja miehen reissutyön vuoksi. (Eli raskausaika luultavasti piinaavan tukala ja vauva-aikana olen yksin lasten kanssa osan viikosta) Miehen mielestä kannattaisi ottaa kaikki mitä tarjotaan. (Uskomatonta, sillä mies oli pitkään rankempia hoitoja vastaan)
 
Meillä tuo lääkäri ei suostu kahden alkion siirtoon. :( Kaksosia oisin kovasti toivonut, mutta lääkäri sanoi, että terveydelliset riskit liian suuria, joten heillä ei siirretä kahta kuin siinä tapauksessa, että kaikki alkiot ovat huonompilaatuisia kuin toivottavaa olisi.

Kunhan nyt saisi sen yhdenkin alkion kohtuun asti!

Itse yritin etsiä tietoa, että onko mahis identtisiin kaksosiin icsissä suurempi, mutta eri lähteiden perusteella kovin ristiriitaista tietoa tästä?
 
Ainahan se on yksilöllistesti tapauskohtaista ja klinikoilla myöskin ne omat toimintamallinsa. Oliko tuo kieltäytyminen mielestäsi riittävän perusteltu teidän tapauksessanne? Itse emme ole vielä tarkemmin siirrosta puhuneet ja itse olin kahden siirtoa vastaan hoitoa edeltävässä keskustelussa. Pidin tuollon merkittävänä sitä, onko hoito ivf vai icsi (saattaa olla molempia eli siirrettävä alkio kumpaa vain tai vaikka yksi molempia). Nyt en enää siinäkään nirsoile vaikka vähän aikaa sitten vielä tuntuikin, että se ivf on raja.

Me päätämme, näin meille sanottiin. Lohduttavaa, mutta myös hankala tilanne. Päätöksen tekeminen rankempiin hoitoihin lähtemisestä oli raskas ja nyt prosessi tuntuu etenevän vauhdilla. Mies ei ensin halunnut keskustella aiheesta, nyt hän itse on minua avoimempi. Kai hän heräsi tiukkojen palautteideni seurauksena ajattelemaan toisin. Itse olen nyt vähän pihalla, sillä valintoja on paljon. Lääkkeet tiedän ja kestän, toimenpiteetkin, mutta valinnat mietityttävät. En osaakaan vetää rajoja varmana siitä, että näin sen täytyykin mennä. Tuntuu jännittävältä heittäytyä ja antaa asioiden edetä tavallaan.

Riskit pelottaa. Tiedän oman kehoni kestävän yhden lapsen odotuksen. Mutta millaista on odottaa kahta samaan aikaan? Kestääkö kehoni sen, onko oloni liiankin tukala? Pärjäänkö kotona kahden vauvan ja esikoisen kanssa miehen ollessa reissutöissä? Mikä todennäköisyys on kaksosiin, jos siirretään kaksi alkiota? Millaisen riskin toisen mahdollinen kesken meneminen aiheuttaa toisella alkiolle?

Pää on täynnä kysymyksiä. Siksi kaipaan tilastointiluontoista kommentointia, mutta myös muut kommentit ovat tervetulleita.
 
Minäkin olen netistä ja muutenkin asiaa tutkinut... Ihan myös senkin takia nyt kun piinailen kahden alkion siirron tulosta! :) Tälläisen löysin, mikä kovasti tukee yhden alkion siirtoa ja on sitä mieltä ettei se huononna raskautumis mahdollisuuksia... Itse olin vähän kauhuissani kahden siirrosta ensin, mutta suostuin kuitenkin siihen... ;) Kohta saa tietää tuloksen!

www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo92831.pdf
 
  • Tykkää
Reactions: macy gray
Kaksi kertaa minulle on siirretty 2 alkiota. Ihan 1. ICSI-hoidossamme kyseessä oli top-alkio ja hyvä ("ei ihan top"). Tästä hoidosta tuli nega eli kumpikaan ei kiinnittynyt. Nyt viimeisestä hoidosta siirrettiin 2 "hyvää morulaa" ja siitä plussasin: 1 alkio oli kiinnittynyt. Tuttavapiirissä on muitakin, joille 2 alkion siirto on tuonut "vain" yhden sikiön. Toisaalta tiedän myös pari kaksosraskautta (on saatettu siirtää "rupunen alkio" tukemaan kiinnittymistä). Lisäksi yhden alkion siirrosta on myös tullut identtiset kaksoset, kun alkio on itsekseen jakaantunut vielä kohdussa. Oman kokemukseni mukaan ei näistä tiedä. ;) Ja aikoinaan Suomessa siirrettiin kerralla kolmeakin alkiota, mutta käsittääkseni sitä ei enää tehdä. Voin olla väärässäkin.
 
pepponen > Käsitinkö oikein, että heikkolaatuinen alkio voi auttaa hyvälaatuista alkiota kiinnittymään? Tuohan olisi aika mielenkiintoinen asia. Onkohan siinä iso riski, että se huonokin kiinnittyyy ja jatkaa kehittymistään loppuun? Sitäkin mietin voiko alkiot häiritä toistensa kiinnittymistä vaikka molemmat olisi hyvälaatuisia ja samaa tasoa?
 
Kannattaa etsiä tietoa ja kysellä hoitohenkilökunnalta asiaa. Omien tutkimusten ja kyselyiden tulos on, että käsitys alkioiden toistensa tukemisesta on vanha... mutta siis tämä ihan vain oma mielipide :) ja tietysti asiaan vaikuttaa se, että olimme hoidoissa Oyssissa, jossa tehty seuraava tutkimus: Yhden alkion siirto koeputkihedelm

Tiedän täällä elävässä elämässä kaksi paria joilla kaksoset kahden alkion siirrosta. Meillekkin tehtiin ensin kaksi kahden alkion siirtoa, joista ei positiivista tulosta. Oma diagnoosi on ollut, että jos toinen yrittikin kiinnittyä, toinen poistuessaan aiheutti hallaa toisellekkin... tätähän emme silti ikinä saa tietää varmaksi. Anyways, huomenna rv17 kolmannesta ja yhden alkion siirrosta... eli ehkä olen jäävi asiaa kommentoimaan edes :rolleyes:



Tsemppiä hoitoihin kaikille! Toivon plussaa teille jokaiselle... onpa siirto sitten yhden tai kahden alkion!
 
  • Tykkää
Reactions: macy gray
Taustaa sen verran, että kolmesti on siirretty vain yksi alkio ja kaikista tuli puhdasta negaa.

Neljästi on siirretty kaksi alkiota ja tähän mennessä kaikista neljästä kerrasta plussa pärähtänyt tikkuun. Ensimmäinen meni kesken, tuolloin ultrassa rv 7+ näkyi yksi alkio, jolla ei sykettä ja viikon kehityksessä jäljessä koon perusteella muutenkin. Toinen meni kesken sen verran aikaisin, että ultraan ei ehditty. Keskenmenossa vuosin ihan hulluna hyytymiä viikkoihin nähden, joten kuka tietää, vaikka olisikin ollut kaksi kiinni.
Kolmas kerta toden sanoi ja kahdesta alkiosta lähti kehittymään yksi ihana lapsonen :heart:

Nyt on jälleen siirretty kaksi alkiota ja plussa tuli, samoin elämäni kovimmat hcg-arvot pp14. Mutta vertakin on holahtanut 5+ viikolla ja ylihuomenna vasta pääsen ultraan katsomaan, että onko siellä enää mitään hengissä.
 
macy grey osa lääkäreistä sanoo/ajattelee/uskoo yhä kahden alkion siirron helpottavan kiinnittymistä. Mutta kuten monessa muussakin hoitoihin liittyvässä asiassa, käytännöt vaihtelevat suuresti klinikoittain. Kaverille oli todellakin sanottu siirron yhteydessä, että "toinen alkio on rupunen, mutta ei heitetä sitä nyt roskiin" ja tästä tuli tosiaan kaksoset. Pitää perehtyä tuohon Nypyn laittamaan linkkiin. Kiitos siitä Nyppy.

Meillä on tällä hetkellä työpaikalla kolmessa perheessä IVF-hoidolla alkanut raskaus. Kaikille on siirretty 2 alkiota ja yhteen perheeseen on tulossa kaksoset. Olemme olleet eri paikoissa hoidoissa. Ja kaikilla oli takana jo useampi siirto.
 
Mielenkiintoisia nuo tutkimukset. Itse alan olla yhden alkion siirron kannalla, mutta keskustelen vielä lääkäreiden kanssa. Voihan olla, että eivät suostu kahta edes siirtämään, jos siirtokelpoisia saadaan.

Mietityttää kuinka paljon yksilölliset asiat vaikuttavat näihin. Ilmeisesti ei kuitenkaan tiedetä kenelle kannattaa siirtää toinenkin yhden alkion turvaamiseksi ja kelle kahden siirto on vain huono asia. Olisi mielenkiintoista, jos tuostakin asiasta olisi tutkimuksia ja tieta voisi hyödyntää hoidoissa.
 
Mulla takana 4 hoidoilla alkuun saanutta raskautta (IUI, IVF) ja kaikki menneet kesken. IVF:ssä siirretty aina 2 alkiota kerrallaan (sekä tuore että PAS), koska ei koskaan yhtään top-alkiota ja mulla niin paha endo, että alkaa olla kiirus. Loppukesästä 2010 tehtiin 2 alkion tuoresiirto, 3vrk viljelyllä ja tuloksena kaksoset. Syntyivät rv 34+3 suunnitellulla sektiolla, saikulla olin rv 23+0 lähtien. Raskasta oli ja moni asia hirvitti ja pituuttakin on alle 160cm. En mitenään palloksi paisunut, pikemminkin sain valituksia liian "hoikasta olemuksesta" ja huonosta painonnoususta. Vauvat oli hyväkuntoisia ja hyvänkokoisia raskausviikkoihin nähden. Molemmilla pituutta 44cm ja painoa lähemmäs 2500g ja sairaalassa olivat vain 12vrk. Oletettavasti ilman sektiota lapset olisivat vielä viihtyneet kohdussa 2-3 viikkoa, mutta a-sikiön etinen istukka oli indikaatio sektiolle, sillä se vuoteli niin paljon ja usein että oli melkoinen riski. Tosin osastolla oli joukko muitakin äitejä, joilla oli tulossa "vain" yksi vauva ja etinen istukka. Vauvavuosi oli tosi raskas monella tapaa ja monesti toivoin, että olisi tullut vain yksi vauva kerrallaan. Toisaalta kaksoset ovat niin ainutlaatuinen kokemus ja lahja, että en vaihtaisi pois ja kiitollinen olen, että lopulta syntyivät terveet ja kauan kaivatut lapset. Nyt meillä jo muut haasteet, sillä kaksikko on jo 1v6kk.

Vadelmaunelma & Tyttö & Poika 1v6kk
 
Meillä on tehty kolme siirtoa. Tuoresiirrossa siirrettiin yks ja nega, 1.PAS:ssa siirrettiin yks ja plussa mutta oli tuulimuna. 2.PAS:ssa siirrettiin kaks ja pluss tuli ja kaksosia odottelin. Raskaus tosin meni kesken vko:lla 17+ tulehduksen takia. Nyt ollaan siirtoon menossa ja lääkärit oli sitä mieltä, että siirretään vain yksi juurikin riskien takia. Ja koska pakastealkioilla on yleensä paremmat onnistumisprosentit kun tuoresiirrossa. Ja siksikin kun loppujen lopuks mulla on joka kerta tullu plussa vaikkei nyyttiä kainaloon asti ole saatukaan. Kolmas syy on sitten nämä kaksosraskauden riskit, juurikin helpommin tulevat vuodot (joita mulla oli) ja sen myötä suurempi tulehduksien riski.
Viime käynnillä lääkäri kyseli haluttaisko kahden siirto kun oltiin siitä puhuttu jo aiemmin mutta en osannu vastata. Toisaalta haluaisin mutta kun yks karu kokemus kahden siirrosta on takana niin en haluais. Nykyään kun voidaan jäljelle jäänyt pakastaa uudestaan mutta entä jos... tämä on niin jossittelua. Lääkäri nyt sit laitto meille vaan yhden alkion siirron ja toinen pakkaseen takas. Jos siis niin hyivn käy että molemmat selviää.
 
1. IVF tuoresiirto, 1 alkio -> nega
1. IVF 1. PAS, 2 alkiota -> yksi vauva
1. IVF 2. PAS, 2 alkiota -> kaksoset

Sekä että siis. Ekassa kahden alkion siirrossa muistelen, että toinen alkio oli hyvä ja toinen heikompi, ja jälkimmäisessä molemmat oli kehnohkoja. Muuten ois varmaan pakastettu uudelleen toinen alkio, mutta epäiltiin, ettei laadun takia olisi siitä enää selvinnyt. Niin vaan ne rupuset alkiot tuolla nyt tuhisee 1-vuotiaina pinniksissään. :)
 

Yhteistyössä