Monta lasta, monta isää?

  • Viestiketjun aloittaja narsku
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Alkuperäinen kirjoittaja Heddy-79:
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Alkuperäinen kirjoittaja mielenkiinnosta:
Alkuperäinen kirjoittaja Heddy-79:
Aikamoinen ketju. Kukin tavallaan, mielestäni ketään ei saa lokeroida perhetaustan tms. takia.

Mulle on riittänyt yksi ukko ja hänen kanssaan meillä on neljä lasta.
Mutta yhtä hyvin voisi olla toisinkin. Kenelläkään ei ole sitä kristallipalloa kädessään, mistä voisi nähdä ukon sopivuuden lastensa isäksi tai loppuelämän kumppaniksi
Jos lapsesi tekisivät näit valintoja, esim. 4 lasta / 4 naista (taisi olla poikia), mitä ajattelisit? Sanoisitko mitään vai miettisit että kukin tavallaan?
Jos niitä kakaroita tulee niin niistä pidetään huoli....
Toivoisin lasten olevan tervetulleita. Mistä sitä vois lastenkaan tulevaisuutta ennustaa?
Miksi lapsi ei voisi olla tervetullut vaikka isiä/äitejä olisi enemmänkin??
Oli tarkoitus vastata siihen edelliseen kyssäriin, et Mitä miettisin?
 
järki hoi
Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
miuta kyllä anteeksi vaan alkoi huvittaa ajatus jos miun lapsen luokkakaverin äidillä olis 7 lasta ja 7 eri isää ja kun olis vaikka vanhempainilta niin tulis 7 ukon kanssa luokkaan :LOL:
tuskinpa ne kaikki lapset on samalla luokalla...
 
tytöntyllerö
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja tytöntyllerö:
Tavallisessa ydinperheessä.
Mikä nykypäivänä on normaali perhe?

Olisko paha, jos tähän väliin sanoisin, että mulla on ihan vaan 2 lasta, ja molemmat samalle miehelle? :saint:
Olen tiennyt sen ihan koko ajan. Sillä vaan ei ole tämän keskustelun kannalta mitään merkitystä. Luen katsos tätä palstaa muulloinkin kuin nyt.

Pidin sinua aiemmin fiksuna henkilönä, mutta en enää. Sinusta on coolia provosoida ja sitten "yllättää" ovelalla käänteellä muut. Ja kivaa noin yleisesti ottaenkin provosoida. Huvinsa kullakin.

Miksi on olemassa teitä hemmetin perusjääräjustiinoita, joiden täytyy hanata kaikessa vastaan, ja olla niin hirveän muodikkaasti aina jotain yllätävää ja "rohkeaa" mieltä? Blaah, sanon minä.
 
Näin
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja turvallinen hyvä koti:
Tätä minäkin yritin sanoa :D
Mutta entäs ne happyhappyjoyjoy-ydinperheet, joissa on väkivaltaa/alkoholismia jne. nekö ovat automaattisesti parempia lapsen kehitykselle, kuin perheet joissa on ollut eroja? Tavallaan väkivaltaisessa ydinperheessä on jatkumo, sen hyvyydestä en sitten tiedä.
Samoin näissäkin perheissä voi olla ongelmia. Mut nyt keskustellaankin näistä rikkinäisistä perheistä, joissa lapset ovat usein pelinappuloita. Heidän kokemuksensa eroista voi olla vielä pahemmat kuin esim.äidin. Äiti osaa ehkä keskustella ja käsitellä eron . Mutta osaako lapsi käydä sen läpi niin, että siitä ei jää mitään traumaa. Lapsi kärsii AINA erosta. Ei eronneiden tarvitse puolustella tekosiaan. Voi olla, että lapsi olisi joutunut kärsimään vanhempiensa huonosta liitostakin. Mutta jos eron joutuu kokemaan usein, niin en usko että lapsi selviää niistä ilman, että hänen tunne-elämänsä vaurioituu.

Vanhempien pitäisi osata olla AIKUISIA.
 
L
Alkuperäinen kirjoittaja turvallinen hyvä koti:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja turvallinen hyvä koti:
Tätä minäkin yritin sanoa :D
Mutta entäs ne happyhappyjoyjoy-ydinperheet, joissa on väkivaltaa/alkoholismia jne. nekö ovat automaattisesti parempia lapsen kehitykselle, kuin perheet joissa on ollut eroja? Tavallaan väkivaltaisessa ydinperheessä on jatkumo, sen hyvyydestä en sitten tiedä.
Ei tietenkään, typerää saivartelua. Poikkeuksia on suuntaan ja toiseen ihan varmasti. Nykyään vain yhä harvempi roikkuu huonossa liitossa vaan silloin erotaan. Jos taas liitto on kestänyt tosi pitkään, on siinä yleensä jotain hyvää ;)

Minä puhun nyt lähinnä vain eron aiheuttamista vaikutuksista lapsiin. Erojen lisäksi muita juttuja ovat tietenkin päihteiden käyttö, sosiaaliset ongelmat, vaikeat taloudelliset ongelmat jne. En mä niitäkään kannata ;)
Usein nämä kaikki ongelmat ovat jostain syystä kasautuneet yhteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tytöntyllerö:
Olen tiennyt sen ihan koko ajan. Sillä vaan ei ole tämän keskustelun kannalta mitään merkitystä. Luen katsos tätä palstaa muulloinkin kuin nyt.

Pidin sinua aiemmin fiksuna henkilönä, mutta en enää. Sinusta on coolia provosoida ja sitten "yllättää" ovelalla käänteellä muut. Ja kivaa noin yleisesti ottaenkin provosoida. Huvinsa kullakin.

Miksi on olemassa teitä hemmetin perusjääräjustiinoita, joiden täytyy hanata kaikessa vastaan, ja olla niin hirveän muodikkaasti aina jotain yllätävää ja "rohkeaa" mieltä? Blaah, sanon minä.
Mua vain niin jumalattomasti ärsyttää, että jos ei ole äiti, isä, ja se 1,7 lasta, volvo, kultainen noutaja, 200000? asuntolainaa, ei voi olla hyvä ja normaali, tavallinen, onnellinen perhe.

Ja jos näin ei ole, sitten ollaan automaattisesti saatanasta seuraavia.

 
Boogyman
Alkuperäinen kirjoittaja Näin :
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja turvallinen hyvä koti:
Tätä minäkin yritin sanoa :D
Mutta entäs ne happyhappyjoyjoy-ydinperheet, joissa on väkivaltaa/alkoholismia jne. nekö ovat automaattisesti parempia lapsen kehitykselle, kuin perheet joissa on ollut eroja? Tavallaan väkivaltaisessa ydinperheessä on jatkumo, sen hyvyydestä en sitten tiedä.
Samoin näissäkin perheissä voi olla ongelmia. Mut nyt keskustellaankin näistä rikkinäisistä perheistä, joissa lapset ovat usein pelinappuloita. Heidän kokemuksensa eroista voi olla vielä pahemmat kuin esim.äidin. Äiti osaa ehkä keskustella ja käsitellä eron . Mutta osaako lapsi käydä sen läpi niin, että siitä ei jää mitään traumaa. Lapsi kärsii AINA erosta. Ei eronneiden tarvitse puolustella tekosiaan. Voi olla, että lapsi olisi joutunut kärsimään vanhempiensa huonosta liitostakin. Mutta jos eron joutuu kokemaan usein, niin en usko että lapsi selviää niistä ilman, että hänen tunne-elämänsä vaurioituu.

Vanhempien pitäisi osata olla AIKUISIA.
Olemme itse vaatineet, että eron saa helpommin kuin ennen, mikä on johtanut siihen että lapset joutunat nappuloiksi...
tuohon jo kommentoin aijemmin, että ne ero lapset jotka saavat kuitenkin kasvaa tasapainoisiksi, ei heille tule erosta mitään ongelmia.
 
tytöntyllerö
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja tytöntyllerö:
Olen tiennyt sen ihan koko ajan. Sillä vaan ei ole tämän keskustelun kannalta mitään merkitystä. Luen katsos tätä palstaa muulloinkin kuin nyt.

Pidin sinua aiemmin fiksuna henkilönä, mutta en enää. Sinusta on coolia provosoida ja sitten "yllättää" ovelalla käänteellä muut. Ja kivaa noin yleisesti ottaenkin provosoida. Huvinsa kullakin.

Miksi on olemassa teitä hemmetin perusjääräjustiinoita, joiden täytyy hanata kaikessa vastaan, ja olla niin hirveän muodikkaasti aina jotain yllätävää ja "rohkeaa" mieltä? Blaah, sanon minä.
Mua vain niin jumalattomasti ärsyttää, että jos ei ole äiti, isä, ja se 1,7 lasta, volvo, kultainen noutaja, 200000? asuntolainaa, ei voi olla hyvä ja normaali, tavallinen, onnellinen perhe.

Ja jos näin ei ole, sitten ollaan automaattisesti saatanasta seuraavia.
Tiedät kai itsekin, että kärjistät? Ongelmia on enemmän, mitä mutkikkaammat parisuhde- ja perhekuviot. Koska sopassa on niin monta hämmentäjää.

Onko sinusta suvaitsevaa karsastaa perinteisiä ydinperheitä? Ja niiden puolestapuhujia? Sinä olet vihainen erilaisuuden syrjinnästä syrjien itse samalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tytöntyllerö:
Tiedät kai itsekin, että kärjistät? Ongelmia on enemmän, mitä mutkikkaammat parisuhde- ja perhekuviot. Koska sopassa on niin monta hämmentäjää.

Onko sinusta suvaitsevaa karsastaa perinteisiä ydinperheitä? Ja niiden puolestapuhujia? Sinä olet vihainen erilaisuuden syrjinnästä syrjien itse samalla.
Tietysti tiedän, että kärjistän. En mä karsasta ydinperheitä, tai muitakaan perheitä, jokainen eläköön oman makunsa mukaan. Mikään ei ole niin mustavalkoista, ja kukaan ei voi sanoa, että jokin tietty perhemalli on huono.

 
Boogyman
Alkuperäinen kirjoittaja tytöntyllerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja tytöntyllerö:
Olen tiennyt sen ihan koko ajan. Sillä vaan ei ole tämän keskustelun kannalta mitään merkitystä. Luen katsos tätä palstaa muulloinkin kuin nyt.

Pidin sinua aiemmin fiksuna henkilönä, mutta en enää. Sinusta on coolia provosoida ja sitten "yllättää" ovelalla käänteellä muut. Ja kivaa noin yleisesti ottaenkin provosoida. Huvinsa kullakin.

Miksi on olemassa teitä hemmetin perusjääräjustiinoita, joiden täytyy hanata kaikessa vastaan, ja olla niin hirveän muodikkaasti aina jotain yllätävää ja "rohkeaa" mieltä? Blaah, sanon minä.
Mua vain niin jumalattomasti ärsyttää, että jos ei ole äiti, isä, ja se 1,7 lasta, volvo, kultainen noutaja, 200000? asuntolainaa, ei voi olla hyvä ja normaali, tavallinen, onnellinen perhe.

Ja jos näin ei ole, sitten ollaan automaattisesti saatanasta seuraavia.
Tiedät kai itsekin, että kärjistät? Ongelmia on enemmän, mitä mutkikkaammat parisuhde- ja perhekuviot. Koska sopassa on niin monta hämmentäjää.

Onko sinusta suvaitsevaa karsastaa perinteisiä ydinperheitä? Ja niiden puolestapuhujia? Sinä olet vihainen erilaisuuden syrjinnästä syrjien itse samalla.
kärjistäminen on vain hyvä asia niinkuin eräässä toisessa ketjussa sanoin....kun osataan kärjistää, voidaan nähdä miten pitkälle voidaan asia viedä ja nähdään mikä olisi oikeasti järkevää ja mikä ei...jos kaikki olisi vain näin ja noin ja kärjistää ei saa niin oltaisiin koko ajan ympäri mennään yhteen tullaan tilassa....ei saada asiaan uusia ulottuvuuksia.
 
turvallinen hyvä koti
Alkuperäinen kirjoittaja L:
Alkuperäinen kirjoittaja turvallinen hyvä koti:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja turvallinen hyvä koti:
Tätä minäkin yritin sanoa :D
Mutta entäs ne happyhappyjoyjoy-ydinperheet, joissa on väkivaltaa/alkoholismia jne. nekö ovat automaattisesti parempia lapsen kehitykselle, kuin perheet joissa on ollut eroja? Tavallaan väkivaltaisessa ydinperheessä on jatkumo, sen hyvyydestä en sitten tiedä.
Ei tietenkään, typerää saivartelua. Poikkeuksia on suuntaan ja toiseen ihan varmasti. Nykyään vain yhä harvempi roikkuu huonossa liitossa vaan silloin erotaan. Jos taas liitto on kestänyt tosi pitkään, on siinä yleensä jotain hyvää ;)

Minä puhun nyt lähinnä vain eron aiheuttamista vaikutuksista lapsiin. Erojen lisäksi muita juttuja ovat tietenkin päihteiden käyttö, sosiaaliset ongelmat, vaikeat taloudelliset ongelmat jne. En mä niitäkään kannata ;)
Usein nämä kaikki ongelmat ovat jostain syystä kasautuneet yhteen.
Säpä sen sanoit. Mutta eihän siitäkään saa puhua, koska ei ketään saa syyllistää. Vaikka tuolle väitteelle löytyy kyllä ihan tutkimus- ja tilastotietojakin tueksi.

Annetaan aikuisten mellastaa, erota ja mennä yhteen, erota ja löytää "uusi onni" ja erota taas...
 
tytöntyllerö
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja tytöntyllerö:
Tiedät kai itsekin, että kärjistät? Ongelmia on enemmän, mitä mutkikkaammat parisuhde- ja perhekuviot. Koska sopassa on niin monta hämmentäjää.

Onko sinusta suvaitsevaa karsastaa perinteisiä ydinperheitä? Ja niiden puolestapuhujia? Sinä olet vihainen erilaisuuden syrjinnästä syrjien itse samalla.
Tietysti tiedän, että kärjistän. En mä karsasta ydinperheitä, tai muitakaan perheitä, jokainen eläköön oman makunsa mukaan. Mikään ei ole niin mustavalkoista, ja kukaan ei voi sanoa, että jokin tietty perhemalli on huono.
No hyvä! Samaa mieltä olen siitä, että tietty perhemalli ei automaattisesti ole hyvä tai huono. Uskon vaan siihen, että haastavammassa ympäristössä on vaikeampaa saada asiat rullaamaan. Ei kuitenkaan ylivaikeaa, eikä etenkään mahdotonta.

Tavallisissa uusioperheissä eletään varmasti aika lailla samalla tavalla kuin tavallisissa ydinperheissä. Mutta jos jollakin olisi 4 lasta 4 isälle, olisivat haasteet aika suuret saada arki rullaamaan turvallisesti ja rutiininomaisesti!

Kaikkihan me ollaan ihmisiä vaan, ja ymmärrän kyllä hyvin, että sua ärsyttää provoilemioseen astikin uusioperheiden arvostelu.
 
narsku
Alkuperäinen kirjoittaja Näin:
Valitettavasti yläasteen opena olen huomannut, että ne lapset, jotka ovat "rikkinäisestä" perheestä, ovat erityisopetusta kaipaavia ja huomionhakuisia, vilkkaita, keskittymisongelmaisia yms. Esim. samalla luokalla on kaksi lasta, joilla on yhteinen isä, mut erit äidit. Molemmat lapset eivät selviydy koulussa juuri mitenkään, toisella näistä on samassa koulussa veli, jolla on sama äiti, mut eri isä, hänelläkään ei ole tiedossa kovin valoisa tulevaisuus. Parhaiten koulussa menestyy sellaiset lapset, joilla on ehyt tausta, he eivät joudu miettimään selviytymistä elämässä, heillä on turvallinen koti, missä olla. Eniten säälittää lapset, jotka miettivät kenenhän luokse hänen tänään piti mennä ja minkä vanhemman luona on seuraavan viikonlopun. Heillä ei yksinkertaisesti ole lähtökohdat sellaiset, että selviytyisivät hyvin täsää maailmassa.
Yläasteen opena muuten varmaan tiedät, että ei ole kovinkaan korrektia puida minkään perheen asioita julkisesti netissä, vaikka ei olekaan nimiä mainittu.

Toinen mikä särähti korvaan on tuo yleistäminen.
Meillä oli tuollainen kuvailemasi "rikkinäinen" perhe.
Minulla oli puolisisaruksia (sama äiti, mutta eri isä ja eri äiti, mutta sama isä).
Meitä lapsia oli monta. Suurin osa menestyneitä elämässään, mutta suuri katras kun on kyseessä, niin löytyy myöskin sellainen vähän vähemmän menestynyt.
Itse olen aina ajatellut, että meidän perhe on ollut rikkaus.
Perheessä on riitoja ollut, mutta aina ne on selvitetty.
Perusturvakin on aina tyydytetty.
Voisin sanoa että olin todellakin onnellisempi, kuin monet kaverit, joilla oli kokonainen perhe. Niitä "ydinperheitäkin" on katsokaas monenlaisia. Jos vaikka vanhemmilla riittäisikin rakkautta ja rahatilanne olisi hyvä, niin sitten saattaa isä matkustella jatkuvasti. Mikä perhe sitten sekään on, jota voisi verrata yh-perheeseen? Pääasia, että vanhemmat ovat naimisissa ja ei ole lapsia kenenkään muun kanssa? Sekö tosiaan riittää takaamaan, että lapset menestyisivät paremmin ja että heillä olisi ylipäänsäkään paremmat lähtökohdat elämään, kuin lapsilla, joilla on ns. monta kotia?

Miksi täytyy ajatella, että lapsi ei olisi onnellinen siitä mitä sillä on? Miksi täytyy "kilpailla" siitä kenen lapsi on onnellisin?


 
turvallinen hyvä koti
"Pääasia, että vanhemmat ovat naimisissa ja ei ole lapsia kenenkään muun kanssa? Sekö tosiaan riittää takaamaan, että lapset menestyisivät paremmin ja että heillä olisi ylipäänsäkään paremmat lähtökohdat elämään, kuin lapsilla, joilla on ns. monta kotia? "

Ei tietenkään riitä ja kuten moni sanoi jo moneen kertaan, poikkeuksia löytyy suuntaan ja toiseen. Minusta on naiivia väittää, etteikö uusperheisiin liittyisi enemmän haasteita ja riskejä lapsen kasvun ja kehityksen kannalta (niiden tavallisten lapsiperheen ja yleensä elämän haasteiden lisäksi).

Varmaan nim.open kuvaamaan "rikkinäiseen" kotiin liittyy monenlaista muutakin ongelmaa kuin vain se, että vanhemmat ovat eronneet. Nykyään usein monenlaiset elämänhallinnan osa-alueiden ongelmat kasaantuvat.
 

Yhteistyössä