Montako ultraa teidän kaupunki/kunta tarjoaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja HelmenTyttö:
Joensuussa käyn ultrassa, menee poliklinikkamaksu (22 euroa) joka kerta mut kolmesti siis nla:sta sinne pistäävät :)
ylempänä väitetään et joensuussa kaik on ilmasia...
Johtuu siitä että helmentyttö ei oo käsittääkseni joensuulainen. Joensuulaiset käy normaalisti ultrassa terveyskeskuksessa jossa on ilmaiset. Muut pohjois-karjalaiset jotka käy ultrassa myös joensuussa niin menevät polille ja siellähän peritään tuo maksu aina.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lotta84:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja HelmenTyttö:
Joensuussa käyn ultrassa, menee poliklinikkamaksu (22 euroa) joka kerta mut kolmesti siis nla:sta sinne pistäävät :)
ylempänä väitetään et joensuussa kaik on ilmasia...
Johtuu siitä että helmentyttö ei oo käsittääkseni joensuulainen. Joensuulaiset käy normaalisti ultrassa terveyskeskuksessa jossa on ilmaiset. Muut pohjois-karjalaiset jotka käy ultrassa myös joensuussa niin menevät polille ja siellähän peritään tuo maksu aina.
okra
 
Oululaisille ei ole kuin 1 ilmainen ultra kaupungin toimesta; rakenneultra n. rv 19 tietämillä. Tietenkin jos jotain häikkää epäiltävissä, niin ultraan laitetaan äitiyspolille ja siitä menee sitten se 22e/käyntikerta.
 
Mikkelissä kaksi ultraa, np- ultra viikolla 12 ja rakenne viikolla 36. Olen muuttamassa OUluun joten aika peräkkäin tulee mulla nuo ultrat kun kävin juuri np- ultrassa ja OUlussa tehdään vain yksi viikolla 19 joka on melkein heti muuton jälkeen.

Jyväskylässä ei ole kuin yksi ultra puolivälissä raskautta ja sekin vain ensisynnyttäjille, eli uudelleen synnyttäjille ei ole ultraa ollenkaan. Luin aiemmin finleksistä sen lain (asetusta en silloin löytänyt) ja siinä sanottiin että 2010 mennessä kuntien on yhdenmukaistettava ultrauskäytännöt ja raskaudenseuranta yleensä. Siinä ei kuitenkaan ollut mitään sisällöstä, joten oletin että pahimmassa tapauksessa kaikkialla aletaan tarjota vain yksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja stoppis:
oon tästä ennenkin purnannut muissa yhteyksissä: Kuopiossa ei ole kuin yksi ultra n. rv 10, jossa tarkastetaan raskauden kesto ja sikiöiden määrä. Tämä siis ei ole edes np-ultra. :headwall: Lähikunnista tulee Kuopioon ultrattavaksi äitejä, mutta kaupunkilaisille ei samaa tarjota :kieh: Että ei todellakaan tarvitse olla mikään pikkukylä että ultria ei tarjota...
Tämä herättänyt närkästystä myös meillä kun sen kuulimme...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lotta84:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja HelmenTyttö:
Joensuussa käyn ultrassa, menee poliklinikkamaksu (22 euroa) joka kerta mut kolmesti siis nla:sta sinne pistäävät :)
ylempänä väitetään et joensuussa kaik on ilmasia...
Johtuu siitä että helmentyttö ei oo käsittääkseni joensuulainen. Joensuulaiset käy normaalisti ultrassa terveyskeskuksessa jossa on ilmaiset. Muut pohjois-karjalaiset jotka käy ultrassa myös joensuussa niin menevät polille ja siellähän peritään tuo maksu aina.
Joo, eli tosiaan äippäpolilla käyn ultrassa kun täällä naapurikunnassa ei omaa ultraa ole paitsi yksityisellä puolella :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viia82:
Mikkelissä kaksi ultraa, np- ultra viikolla 12 ja rakenne viikolla 36. Olen muuttamassa OUluun joten aika peräkkäin tulee mulla nuo ultrat kun kävin juuri np- ultrassa ja OUlussa tehdään vain yksi viikolla 19 joka on melkein heti muuton jälkeen.

Rakenneultraa ei enää rv 36 tehdä, kyseessä on painoarvioultra.

Miten muuten te muut, jotka ette saa kunnalta noita tärkeitä ultria, käyttekö yksityisellä? Itse en saa kyllä mielenrauhaa ellen käy np-ultrassa ja rakenneultrassa. Toisaalta tuskin saisin sitä, vaikka nuo täällä terkkarissa tehtäisiinkin, sillä noiden ultrien tekijöiden tulee olla kokeneita lääkäreitä ja meidän kunnassa lapsia syntyy vuositasolla alle 100. Kunta voisi kyllä juuri siksi satsata lapsiin ja ostaa Kysistä nuo palvelut, kuten näkyi useampi kunta tekevän.

Saa nähdä uskallanko luottaa terkkarissa tehtävään painoarvioon. Esikoisesta kävin äitipolilla perätilan vuoksi, jossa lantioni myös magneettikuvattiin, äitipolin painoarvio oli tosi lähellä todellista ja liki kilon suurempi kuin terkkarissa tehty :/

Mikähän mahtaa olla Ylä-Savon kunta, joka ostaa nuo palvelut Kysistä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kinka:
pohjois-pohjanmaalla 3 ultraa, np-, rakenne- ja kasvu-ultra
Missäpäin pohjois-pohjanmaalla käyt (Raahe, Oulainen??)... vai ostetaanko teillä ne oys:istä? :whistle: ;)

kun meillä kunta/terveyspalvelualue ostaa ne oys:ista ja on vaan kaks, np- ja rakenne-ultra.

Joku kyseli että luotanko noihin vaan käynkö yksityisellä niin en ole aikonut käydä ellei mitään tosi poikeeavaa tule sitten loppuajasta. Meillä tuo oys:in lääkäri oli kyllä tosi ammattilainen ja siinä oli kätilö kirjaamassa kokoajan... :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja stoppis:
oon tästä ennenkin purnannut muissa yhteyksissä: Kuopiossa ei ole kuin yksi ultra n. rv 10, jossa tarkastetaan raskauden kesto ja sikiöiden määrä. Tämä siis ei ole edes np-ultra. :headwall: Lähikunnista tulee Kuopioon ultrattavaksi äitejä, mutta kaupunkilaisille ei samaa tarjota :kieh: Että ei todellakaan tarvitse olla mikään pikkukylä että ultria ei tarjota...
Lahdessa ollaan ja suututtaa myös,että vain kerran pääsee ultraan.Ja se on np-ultra vk 12. Eli ei ole tuppukylä tämäkään kai? Ja ei meidän neuvolassa mitään ultraäänilaitteita ole,joten näin tämän lapsosen toukokuun alussa ja seuraavan kerran kun synnytän...
Kaikissa muissa raskauksissa on ollut alkuraskauden vuotoja,joten sen takia olen päässyt pariin ylimääräiseen ultraan,mutta tämän aikana ei mitään poikkeavaa,joten kaipa se pitäisi yksityisellä käydä,mut toisaalta en halua nähdä kumpaa ootan..

 
Tarkoitin niitä, jotka eivät saa kunnalta tärkeitä ultria eli neuvolasta ei ohjata ultriin esim. Kysiin. En minäkään yksityiselle yli 300e maksaisi, jos pääsisin polille ultriin, mutta en vaan uskalla jättää käymättä. Kyllä mulla monet tutut käyvät vain noissa tarjotuissa loppuajan ultrissa. No, minä olen kain niin vauhko. En osaa ajatella, että kyllä kaikki kohdallani on hyvin, sillä eihän sitä koskaan voi tietää, tosin eihän mitkään ultratkaan anna 100% vastausta. Niitä verikokeita en kuitenkaan en ottanut, en ottanut esikoisestakaan, en kun usein näyttää väärää tulosta suuntaan tai toiseen, varsinkin nuorilla ja vanhemmilla odottajilla.

tulikellukka:

Aika jännä luulo tuo, että yksityisellä sukupuolen saa varmasti tietoon=) Kyllähän noiden polien ultratkin melko tarkkoja, pitäisi ainakin olla, jos niillä np-ultria ja rakenneultria tehdään.

Itse olen aina käynyt yksityisellä 4d-ultrassa, eikä lääkäri ole sukupuolta ilmottanut, koska emme ole sitä halunneet tietää. Esikoisen rakenneultrassa ei lääkäri näyttänyt 4d-kuvaa alaosasta, ainoastaan yläkroppaa. Poikatunne mulla kyllä oli ja poika tuli, mutta itse en ainakaan osaa ultrasta sitä sukupuolta katsoa, mulle se kun ei ole tärkein asia ultrauksessa...
 
Vaasassa tarjotaan vain rakenneultra viikolla 18-20. Ensi syksystä lähtien pitäisi olla halukkailla mahdollisuus päästä myös np-ultraan neuvolatädin mukaan. Meitä tuo uudistus ei ehdi koskemaan, vaan sinne rakenneultraan ollaan menossa elokuun lopussa -syyskuun alussa. Yksityisellä tosin käytiin alkuraskauden ultrassa viikolla 7+2.
 

Yhteistyössä