MS-tautia sairastavia vanhempia paikalla?

Itselläni on MS-tauti ja yritän lasta, joten kiinnostais kuulla kokemuksia MS-tautia sairastavilta tai heidän puolisoiltaan, siitä miten MS on vaikuttanut vanhemmuuteen. Oletteko vielä työelämässä, mitä oireita on, miten olette jaksaneet vauva-ajan, millaista apua olette saaneet tai olisitte tarvinneet? Jotain muuta mitä haluat kertoa tai vinkkejä tulevan varalle?

Niin ja sekin kiinnostaa miten synnytys meni? Vaikuttaako ms siihen millään tavalla?
 
Tytär
Täällä vastailee yksi MS-tautia sairastaneen tytär.

Äiti voi raskausaikoinaan todella hyvin, mutta joka synnytyksien jälkeen tuli iso pahenemisvaihe. Käsittääkseni tämä on taudille tyypillistä. Synnytykset olivat helppoja.

Itselleni ikävintä on ollut äidin tarve salailla sairauttaan. Joten kehotan kaikkia MS-vanhempia tai sellaisiksi haluavia olemaan avoimia lapsiaan kohtaan. Turvaverkkoja olisi tietysti hyvä olla niin kuin muissakin lapsiperheissä, meillä niitä ei ollut mutta pärjäsimme.

Onnea yritykseen!
 
"moikka"
Itselläni on vasta tutkimukset käynnissä, joten en ole "varmasti" ms-äiti. minulla on 1,5 vuotias poika ja eka pahenemisvaihe tuli noin puolivuotta synnytyksen jälkeen. tänään juuri ms-neuvolassra lueskelin esitteitä juurikin äitiydestä ja ms.ssästä. monessa kohtaa oli painotettu että yleensä raskausaikana ei tule pahenemisvaiheita ja vointi voi olla parempi kuin vuosiin, sitten raskauden jälkeen voi tulla rajumpi pahenemisvaihe, mikä yritetään yleensä katkaista lääkityksellä jos äiti suostuu imetyksen lopetukseen. mutta lopputulos oli se että pitkällä aikavälillä raskaus ei vaikuta ms.etenemiseen.
 
mulla
alkoi jalan puutumisella, sen jälkeen saman puolen kädenpuutuminen. sitten alkoikin jo näköhäiriöt ja päänsärky. Nyt niin pahana ettei jaksa postilaatikolle kävellä
 
"Jäätelö"
Minäkin olen ms-tautia sairastavan lapsi. Äiti sairastui pikkusiskoni synnyttyä, kun olin viiden vanha. Tauti eteni hitaasti, joten lapsuutemme oli melko "normaali". Äidin kolmella sisaruksella on sama tauti. Veljistä en tiedä, taitavat olla muuten vaan raihnaisia...
Meissä lapsissa ei ole tautia ilmennyt vielä kuin yhdellä serkullani. Tuossa kolmenkympin ikäisenä elin minäkin jännityksessä, että iskeekö ms muhunkin. Nyt olen 35 ja terve, elän uskossa ettei se enää...
 

Yhteistyössä