Mua ei huvittaisi ostaa joululahjaa

  • Viestiketjun aloittaja koska
  • Ensimmäinen viesti
koska
Viime vuonna sain kuulla, että kummilapsen äiti oli myynyt lapsen lahjan huutonetissä. Avaamattomassa paketissa näin lahjan uutena vuotena vieraillessamme. Silloin lapsen äiti selitti, että eivät ole vielä avanneet, että tuli niin paljon lahjoja että avaavat pikkuhiljaa. Sitten kuitenkin kuulin tämän lapsen isoveljeltä, että äiti myi lahjan huutiksessa kun lapsi ei tarvinnut sitä. Kyseessä siis ihan laadukas lelu. Tänä vuonna kysyin toiveita ja tulikin sitten ihan tietty lelutoive, ostopaikkaa, hintaa ja koodia myöden. Vähän ärsyttää periaatteessa. Minusta lapsi kyllä (kyseessä nyt 4v) varmasti voisi tykätä jostain muustakin lelusta, kuin juuri siitä, minkä ovat äidin kanssa valinneet. Kummalle lahja tulee, lapselle vai äidille? Mikä lahja sellainen on, joka on saajan ennalta määräämä?
 
"kummi"
Jokainen saa toki ostaa lahjaksi mitä haluaa. Itse pyrin ostamaan sitä mitä on toivottu. Helpompaahan se on itsellekin ja tietää, että lahja on mieluinen ja tulee tarpeeseen.
 
Ensinnäki, miks ihmeessä olet kysynyt toivetta jos olet sitä mieltä ettei sen toteuttaminen enää ole lahja?
Kyllä mä oletan että jos mun lasten toiveita kysytään, niin ei sitten loukkaannuta jos niitä kerrotaan. Ehkä äiti on halunnut helpottaa sun hommaa kertomalla ostopaikkaa myöten tarkat tiedot.
Ja toiseksi, ethän voi tietää mikä edellisen lahjan kohtalo on ollut. Lapsen suusta kerrottu juttu, mutta entäs jos lapsi on saanut kaksi samanlaista lahjaa ja toinen on myyty? Ehkä niillä rahoilla on ostettu sitten lapselle jotain muuta?
Parhaiten saat tietää jos ihan reilusti kysyt :)
 
Mä sitten taas tykkään, että kysytään toiveita, eikä osteta summamutikassa vaan jotain turhaa.
Meidän (viime jouluna alle 2v) sai esimerkiksi 104 ja 110 cm vaatteita. No ne sataneloset alkaa nyt olemaan sopivan kokoisia.
Kivahan se on (meillä kun se ei ole automaattista), että lasta muistetaan, mutta en mä jaksa jotain vaatteita alkaa säilyttämään vuosituolkulla.
 
"kummi"
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25170639:
Anna villasukat tai lapaset - Tarjoustalosta ostetut.
Miksi ihmeessä? Ensin kummi kysyy lahjatoivetta ja sitten vetää herneen nenään, kun toivotaan. Kumminkaan ei siis ole hyvä. Ja miksi lapaset pitäs ylipäätään ostaa. Jos halvalla kerran haluaa päästä, niin neuloo itse.
 
"vieras"
Mun mielestä on aika kiusallista jos ensin kysyy itse lahjatoivetta ja sitten hankkiikin jotain ihan muuta kuin on toivottu. Toisaalta jos meiltä joku kysyisi lahjatoivetta, antaisin muutamia vaihtoehtoja jotka ei olisi niin tarkkaan rajattuja (esim. 92-senttisiä paitoja, jonkun tietyn sarjan kirjat tai joku kirja jossa on autoja tai työkoneita) niin lahjan antajan ei tarvitsisi etsiä kissojen ja koirien kanssa jotain tiettyä tai tilata netistä ja maksaa postikuluja, kaikki kun ei asu lelukauppojen äärellä :) Sekin on mielestäni noloa, että sanoo yhden, tarkkaan rajatun toiveen joka saattaa olla kalliimpi kuin antaja on ajatellut tai hankalasti saatavilla sille ostajalle... Jos pyytää leikkitraktoria, eläinsatuja tai tietyn kokoista vaatetta, ostaja saa itse valita minkä hintaisen ja mistä ostaa.

Jos itse en löytäisi sitä yhtä toivottua lelua niistä kaupoista joihin pääsen tai se olisi meille liian kallis, saattaisin antaa vain sopivaksi katsomani summan rahaa (+ ehkä jonkun pienen jutun, esim. hanskat tai sukat) ja sanoa että on varmaan helpompi, että käytte itse ostamassa niin tulee varmasti oikea...
 
[QUOTE="kummi";25170656]Miksi ihmeessä? Ensin kummi kysyy lahjatoivetta ja sitten vetää herneen nenään, kun toivotaan. Kumminkaan ei siis ole hyvä. Ja miksi lapaset pitäs ylipäätään ostaa. Jos halvalla kerran haluaa päästä, niin neuloo itse.[/QUOTE]Jos kerran myyntiin meni viimevuotinen lahja ja nyt on oikein tarkkaan eritelty vaatimus, niin ehdottomani lahja on juuri passeli. Sillä ei edes juuri tienaa huutiksessa.
 

Yhteistyössä