Muistakaa syöttää lapsillenen terveellistä ruokaa!

Itse olen kamppaillut huonojen ruoka tottumusten kanssa koko elämäni.
Meillä äiti ei tehnyt juuri koskaan ruokaa vaan söimme aina kaupasta valmisruokaa.
Ei siinä mitään, mutta kun meillä oli leipomo ja karkkikauppa.
Söin JOKA PÄIVÄ pussilllisen karkkia,
ja JOKA AAMU JA ILTA kaakaota ja piparia.. tai vastaavaa herkkua...

ja tämä on totta, kun joku herjaa kohta
 
Mamma italiana
meillà yritetààn syòdà monipuolisesti, kàvin just ostamassa kaupasta meriahventa, tonnikalafilettà, kasviksia, tuoretta broilerinmaksaa, hedelmià...

mut ap, ihan uteliasuuttani kysyn. mità sun huonot lapsuuden ruokatottumukset on sulle aiheuttanut?
 
:(

Mä olen itse kans sellanen oikein herkkuhiiri, mutta lapsille olen antanut kyllä monipuolista ja terveellistä ruokaa (ja samalla koittanut itse muuttaa tapojani, joiden en kylläkään usko johtuvan vanhempieni tavoista tai kasvatuksesta).
Tottakai välillä on herkuhetkiäkin, muttei todellakaan päivittäin.

Tsemppiä kamppailuun! :)
 
Hope
Kohtuus kaikessa. Muista,että myös liian tiukka ruokapolitiikka voi johtaa siihen,että kun omilleen pääsevät,syövät ku sekopäät kaikki herkut ym,mitä vaille jäänyt lapsuusajan.
Ei pieni herkuttelu ketään tapa:)
Ja nninkuin jo "sanoin" kohtuus kaikessa:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
meillà yritetààn syòdà monipuolisesti, kàvin just ostamassa kaupasta meriahventa, tonnikalafilettà, kasviksia, tuoretta broilerinmaksaa, hedelmià...

mut ap, ihan uteliasuuttani kysyn. mità sun huonot lapsuuden ruokatottumukset on sulle aiheuttanut?
no olin lapsena lihava. siitä kiusatiin
nuorena taas laihdutin anoreksiaan asti.. kuukautiset ja rintojen yms kehitys kesketyi!

aikuisena olen saanut kamppailla karkkihimoa vastaan
kun tulee ihan takaraivosta että pitäisi saada karkkia ja makeata koko ajan.
nyt olen opettellut syömään 2 lämmintä ruokaa ja vain 2 kertaa viikossa herkkuja
ja tämän opetan tytöillenkin.
 
Mamma italiana
Alkuperäinen kirjoittaja sannulii:
en toki liian tiukaksi lapsilleni veda rajoja.
he saavat jopa keksin välillä päivällä tai joskus kaakaota viikolla..

mutta yritän että herkuttelu olisi vain lauantaina
meillàkin on karkkipàivà :)
 
Meillä vähän sama juttu. Äiti on melko kädetön keittiössä, eikä isä ole koskaan mitään tehnyt. Suunnilleen elettiin eineksillä ja meillä oli kauppa samassa talossa josta aina haettiin karkkia ja vanukkaita. Kauppaa vanhemmilla ei enää ole, mutta alaikäisiä pikkusisaruksia on ja edelleen äiti ostelee eineksiä ja lapset ostaa lähikaupasta herkkuja. Terveellinen ruoka on melko hukassa ollut meillä kaikilla lapsilla ja edelleen 12v veli syö 90% lähinnä karkkia, sipsiä, pullaa ja eines hampurilaisia tms. Ja mullakin syömishäiriöitä ja ruoka/syöminen on mulle tarkkaa.

Muistan kuinka muutama vuosi sitten kaupan vihanneshyllyllä haistelin selleriä miten ihanalle ja oikealla ruoalle se tuoksui. Ei mitään teollisen makuista valmisruokaa vaan aito oikea selleri, ihanaa :heart:

Sitten kun mulla joskus on lapsia niin haluan tarjota lapsille kyllä terveellistä ja monipuolista kotiruokaa. Ei eineksiä ja herkut ihan niin pitkään poissa/minimaaliseksi kuin vain mahdollista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Sitten kun mulla joskus on lapsia niin haluan tarjota lapsille kyllä terveellistä ja monipuolista kotiruokaa. Ei eineksiä ja herkut ihan niin pitkään poissa/minimaaliseksi kuin vain mahdollista.
vielläpä mun mies ja anoppi on opettanut tekemään kotiruokaa.
nyt meillä pää sääntöisesti syödään kotiruokaa.

jopa kaupan eineslihapullat ei kelvanneet mun äidillä ollessa kylässä meidän 3,5 vuotiaalle kun mun tekemät ovat kuulemma oikeita lihapullia

kyllä tuli hyvä mieli silloin, mutta opetin kyllä tytölleni että kyllä niitä kaupan pulliakin oi hyvin syödä kun niitä on tarjolla :D
 
Mulla ei ole ikinä ollut mitään paino-ongelmia tms. mutta silti yhdyn ap:hen. Meillä kotona syötiin vain perunaa ja kastiketta, joskus harvoin makaronilaatikkoa ja salaatit tms oli kaninruokaa joiden syöjiä pilkattiin. On ollut tosi vaikea aikuisena opetella syömään mitään vihreää tai terveellistä.

Tiede-lehdessä oli muuten jokuaika sitten juttu siitä, että lapsena mielinmäärin karkkia saaneet lapset ovat aikuisena todennäköisempiä ylivelkaantumaan ja tulemaan rikollisiksi kuin karkki-päivä -lapset. Johtuneekohan siitä, että on tottunut saamaan kaiken haluamansa aina heti...
 
Non compos mentis
Keitto on tekeytymässä. Keitossa on tomaattia, porkkanaa, kukkakaalia, perunoita ja kesäkurpitsaa. Syömme ihan kohtalaisen terveellisesti, ei kuitenkaan aina.
 

Yhteistyössä