Muistakaas erilaiset äidit nyt :) kotisynnytys(kö)

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"hmmm"
[QUOTE="ninaTT";27681780]Veikkaisin, että tää pariskunta ei kauheasti nukuta lasta vaunuissa ulkona. Eikä vauvat sitäpaitsi pissaa unissaan, vaan vasta havahtuessaan hereille... :D Todennäköisesti vauva nukkuu unensa pääasiassa kantoliinassa tai aikuisen vierellä sängyssä, niin kuin omakin vauvani aikoinaan. Joskus yli vuoden ikäisenä nukkui rattaissa, sitä ennen ei edes ollut vaunuissa ku ehkä neljä kertaa.[/QUOTE]

No noihan oli jo jotain kuukauden jälkeen alkaneet käyttää kestovaippoja. Miten muuten vaipattomuus toimii vaikka automatkoilla. Ei kai keskellä moottoritietä voi pysähtyä pissattamaan vaikka vauva viestisikin hädästä. Eli sit on pakko käyttää vaippaa tai antaa lorottaa turvakaukaloon?
 
"vieras"
[QUOTE="ninaTT";27681780]Veikkaisin, että tää pariskunta ei kauheasti nukuta lasta vaunuissa ulkona. Eikä vauvat sitäpaitsi pissaa unissaan, vaan vasta havahtuessaan hereille... :D Todennäköisesti vauva nukkuu unensa pääasiassa kantoliinassa tai aikuisen vierellä sängyssä, niin kuin omakin vauvani aikoinaan. Joskus yli vuoden ikäisenä nukkui rattaissa, sitä ennen ei edes ollut vaunuissa ku ehkä neljä kertaa.[/QUOTE]

Ja mistäs sinä sen voit tietää, ettei nukuta vaunuissa? Ekologisesti ajattelevan pariskunnan luulisi juurikin nukuttavan lasta raittiissa ilmassa mieluummin kuin sisätiloissa.

Ja sekö on sun mielestä järkevää, että vanhemmat valvoo lapsen vierellä koko unien ajan, että kun vauva vaan sitten joskus havahtuu niin ollaan valmiita ryykäämään potalle? :LOL: Juu, minä keksin kyllä muutakin tekemistä ajallani, esim. esikoisen kanssa leikkimisen. :)

Ja ihme huomionhakuisuutta taas; uiiii, miks te ette muista muaaaaa...... blaah. Ei kuule kiinnosta, sun uskottavuus on karissut jo monta kertaa ja loppukin meni noiden vrs-tytsi -sessioiden aikana. :)
 
"ninaTT"
[QUOTE="hmmm";27681795]No noihan oli jo jotain kuukauden jälkeen alkaneet käyttää kestovaippoja. Miten muuten vaipattomuus toimii vaikka automatkoilla. Ei kai keskellä moottoritietä voi pysähtyä pissattamaan vaikka vauva viestisikin hädästä. Eli sit on pakko käyttää vaippaa tai antaa lorottaa turvakaukaloon?[/QUOTE]

Ainiin, mä en sit oo kattonu tota ohjelmaa :LOL: Täysvaipattomuus on ihan mahdollista, mutta toisaalta ei siitä tarvitse mitään stressiäkään ottaa :) Vessahätäviestinnän päätarkoitus ei kuitenkaan ole se, ettei ikinä vahingossakaan koske vaippaan.

Keskellä motaria ei voi pysähtyä, mutta kyllä se laps antaa yleensä 5-15 minuutin varoajan ja toisaalta jostain syystä useimmat vauvat pissaavat harvemmin matkustaessa. Omani oli kerran 9 tuntia pissaamatta lentokoneessa, halus ilmeisesti odottaa mukavampaa pissaamispaikkaa. Eikä siis mitenkään kärsinyt pissaamattomuudestaan.
 
fffffff
Nyt kun olen ajatellut tuota jaksoa enemmän niin mielestäni tuo toiminta oli kyllä älyttömän vastuutonta, uhkarohkeaa ja vaarallista. Siinä ei toteutunut lapsen etu. Riskejä oli yksinkertaisesti liikaa (ei ultria, kotisynnytys ilman kätilöä...). Oli todella riskialtista antaa synnytyksen mennä yliaikaiseksi ja synnyttää puolitoista vuorokautta kotona ilman kätilön läsnäoloa, kun ei edes ollut tietoa, onko kyseessä riskiraskaus. Lapsella olisi voinut olla esim. hapenpuutetta. Aluksi mietin, kun pariskunta vaikutti niin lukeneilta ja oppineilta, että tässä olisi jokin hyvä perustelu taustalla, mutta sellaista tuskin löytyy.
Kyllä kestikin, että tulit järkiisi :O
 
"ninaTT"
[QUOTE="vieras";27681830]Ja mistäs sinä sen voit tietää, ettei nukuta vaunuissa? Ekologisesti ajattelevan pariskunnan luulisi juurikin nukuttavan lasta raittiissa ilmassa mieluummin kuin sisätiloissa. [/QUOTE]

Voi sitä mennä ulos kantoliinaillenkin. Mun arvaukseni perustui yleiseen elämänkokemukseen sekä siihen, että kyseinen pariskunta on tutuntuttuja.

[QUOTE="vieras";27681830]Ja sekö on sun mielestä järkevää, että vanhemmat valvoo lapsen vierellä koko unien ajan, että kun vauva vaan sitten joskus havahtuu niin ollaan valmiita ryykäämään potalle? :LOL: Juu, minä keksin kyllä muutakin tekemistä ajallani, esim. esikoisen kanssa leikkimisen. :)[/QUOTE]

Miksi vanhempien pitäisi valvoa lapsen vierellä? Voi vaikka ite nukkua päikkärit siinä samalla. Ja jos lapsi on liinassa niin voi tehdä vaikka mitä muuta siinä samalla.

[QUOTE="vieras";27681830]Ja ihme huomionhakuisuutta taas; uiiii, miks te ette muista muaaaaa...... blaah. Ei kuule kiinnosta, sun uskottavuus on karissut jo monta kertaa ja loppukin meni noiden vrs-tytsi -sessioiden aikana. :)[/QUOTE]

HUUMORIA, hyvä ihminen, huumoria :LOL: Mä tykkään nauraa itelleni. Ota sinä ihan rauhallisesti. Uskottavuutta mulla ei koskaan ole ollukaan, joten se ei ollu iso menetys.
 
ninatt:lle
[QUOTE="ninaTT";27681713]Mun piti tulla tähän kauhistelemaan, että noinko nopeasti olette mut unohtaneet ku ekasivulla jo ollaan ihan että "HÄÄÄÄH, mitä istukka jätetään kiinni, mitvit, täh vauvaa pissatetaan" jne. Enkö mä ole tarpeeksi aikoinani paasannu lotussynnytyksistä ja vessahätäviestinnästä ku palsta ei enää muista? :LOL: Nimimerkillä omaa vauvaani pissatin ihan vastasyntyneestä asti. Ei, sitä lasta ei tungeta pottaan, vaan sitä pidetään sylissä, ns puskapissatusasennossa. Ihan vastasyntynyttä kehtoasennossa, vähän isompaa pidetään selkä aikuisen rintaa vasten ja aikuinen pitää kiinni reisistä/polvitaipeiden kohdalta. Ja KYLLÄ, istukan voi syödä! Kuivaaminen on kätevä tapa säilöä sen hyviä ominaisuuksia. Jenkeissä monet tekee niistä sellasia kapseleita.

Mut juu, törmäsin tuohon ikävään vrs-tytsi-minä hommeliin. Mä en yleensä ihmissuhdeasioitani julkisesti ruodi, mutta sen verran nyt sanon, että ihan turha teidän on spekuloida mitä on tai ei ole tapahtunut ja että musta on erittäin, erittäin huonoa käytöstä, typerää ja lyhytnäköistä ruveta julkisesti avautumaan ihmissuhdeongelmista ja haastaa riitaa aiheesta.[/QUOTE]

Voisitko kertoa tuosta lootussynnytyksestä jotain uudelleen, en löydä sun ketjua...
 
[QUOTE="hmmm";27681749]Noihan puhui tossa täydestä vaipattomuudesta. Että vauvalla ei tulla käyttämään ollenkaan, koskaan vaippoja. En vaan tajua miten se voi toimia esim -20C pakkasella jos vauva nukkuu ulkona? eikö sillä ole kaikki vaatteet ihan litimärkinä?[/QUOTE]

Mut pitääkö olla niin ehdoton? :D Voihan sitä silti käyttää tuota vvv:ta vaikka silloin tällöin laittaisi vaikka kestovaipan? Tässä ketjussa on vähän sellainen henki, että jos haluaa elää mahd. luonnonmukaisesti, ei saisi omistaa kännykkää jne.

Ps. Hyvä, että ketju on siivottu. Huomasin just. Oli heikko hetki ja lähdin vääntöön liikaa mukaan. En tiedä, kritisoiko ninaTT tämän ketjun kinastelua vai ylipäänsä koko palstasotkua asian suhteen, mutta katsoin oikeudekseni tokaista tämän ketjun jankkaajille, etten yritä mielipiteilläni mielistellä ketään tai kaipaa vrs:ia tippaakaan. Olis mulla ollu oikeus alunperinkin puolustaa itseäni eikä vaan seurata sivusta yksipuolista ryöpytystä, mutten halunnut.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä kestikin, että tulit järkiisi :O
Mä kauhistelin asiaa alusta asti, mutta odottelin, löytyisikö mitään perustelua tuolle uhkarohkealle päätökselle. Voin ymmärtää kotisynnytyksen joissain olosuhteissa, mutten kyllä tässä tapauksessa ja tällä tavoin toteutettuna. Pääni saa usein käännettyä, jos osaa argumentoida riittävän hyvin.
 
Sen verran vielä tuohon kotisynnytys-ratkaisuun, että onneksi ja valitettavasti (miten kukin sen kokeekaan) jokaisella äidillä on Suomessa oikeus päättää, missä ja miten synnyttää. Tietysti tietyin rajoituksin (sairaalassa ei voi miten tahansa toimia). Jos jotain olisi käynyt, olisi vastuu ollut Tean & Erkin. Vauvan kannalta se on jossain määrin tietysti huono asia, sillä synnyttäjällä on oikeus päättää, kuinka paljon ottaa riskejä oman ja vauvansa terveyden/hengen kustannuksella. Oli motiivit sitten mitkä tahansa. Sikiöllä ei kuitenkaan ole oikeuksia, koska se kasvaa toisen ihmisen kropassa ja näin ollen äiti voi vaikka käyttää päihteitä raskausaikana vaikka se kuinka vahingoittaa lasta. Moraalisesti ajateltuna on mielestäni väärin käyttää huumeita/tupakkaa/alkoholia raskaana, samoin synnyttää ilman ammatti-ihmisten apua.
 
"hmmm"
Mut pitääkö olla niin ehdoton? :D Voihan sitä silti käyttää tuota vvv:ta vaikka silloin tällöin laittaisi vaikka kestovaipan? Tässä ketjussa on vähän sellainen henki, että jos haluaa elää mahd. luonnonmukaisesti, ei saisi omistaa kännykkää jne.
Ei tietenkään pidä olla ehdoton, mutta noi Tea ja Erkkihän oli ehdottomia kaikessa. Siis ennen vauvan syntymää. Sithän ne alkoi käyttää esim. kestovaippoja. Siksi tässä ketjussa on sellainen henki, koska siinä ohjelmassa oli sellainen henki ja tässä keskustellaan siitä ohjelmasta, ei yleisesti vaipattomuudesta, rokottamattomuudesta tai kotisynnytyksistä.
 
"hmmm"
Jos jotain olisi käynyt, olisi vastuu ollut Tean & Erkin. Vauvan kannalta se on jossain määrin tietysti huono asia, sillä synnyttäjällä on oikeus päättää, kuinka paljon ottaa riskejä oman ja vauvansa terveyden/hengen kustannuksella. Oli motiivit sitten mitkä tahansa. Sikiöllä ei kuitenkaan ole oikeuksia, koska se kasvaa toisen ihmisen kropassa ja näin ollen äiti voi vaikka käyttää päihteitä raskausaikana vaikka se kuinka vahingoittaa lasta. Moraalisesti ajateltuna on mielestäni väärin käyttää huumeita/tupakkaa/alkoholia raskaana, samoin synnyttää ilman ammatti-ihmisten apua.
Sikiöllä ei ole oikeuksia, mutta entäs sillä äidillä? Yhtä hyvin Tea olisi voinut kuolla. Olisikohan Erkki joutunut vastuuseen, vaikka yhdessä päättivät kotisynnytyksestä?
 
"vieras"
Mä kauhistelin asiaa alusta asti, mutta odottelin, löytyisikö mitään perustelua tuolle uhkarohkealle päätökselle. Voin ymmärtää kotisynnytyksen joissain olosuhteissa, mutten kyllä tässä tapauksessa ja tällä tavoin toteutettuna. Pääni saa usein käännettyä, jos osaa argumentoida riittävän hyvin.
Ja tämä nyt on täyttä kukkua, tai sitten sinä vain toimit jotenkin keskivertoa hitaammin. Tässä on 17 sivua hyvää argumentointia sun sepustuksia vastaan, normaali ja tervepäinen ihminen olis myöntänyt jo aikaa sitten, että on väärässä. Mutta ei, kun pitää saada sanottua se viimeinen sana, vaikka olis väärässäkin.

Ja ihme, että tulit järkiisi, siitä hatunnosto.
 
ok
[QUOTE="hmmm";27683019]Ei tietenkään pidä olla ehdoton, mutta noi Tea ja Erkkihän oli ehdottomia kaikessa. Siis ennen vauvan syntymää. Sithän ne alkoi käyttää esim. kestovaippoja. Siksi tässä ketjussa on sellainen henki, koska siinä ohjelmassa oli sellainen henki ja tässä keskustellaan siitä ohjelmasta, ei yleisesti vaipattomuudesta, rokottamattomuudesta tai kotisynnytyksistä.[/QUOTE]
Peesi..
Keskustelija A: "Ai eivät aio käyttää vaippoja lainkaan, ja aikovat viedä potalle pissalle vastasyntynee, just joo, heh."
Keskustelija B: "Se on kato vessahätäviestintää, uskomatonta ettet oo koskaan kuullut! Lue hei Voima-lehteä ja siinä voi käyttää kestovaippoja tukena ja lavuaariin voi pissattaa"

Jutun juoni taisi olla, että on huvittavaa kun luomuhörhöpariskunta on aivan varma näistä vaihtoehtoisista toimintatavoistaan jo etukäteen, ja vielä puhuvat vastasyntyneen potalle istuttamisesta. Ei siinä, että vvv sinänsä olisi jotain outoa.
 
Khimaira
Mua kiinnostaisi edelleen tietää, että mistä ensisynnyttäjä tietää että kaikki on ok, ja on ihan normaalia edelleen että vauva ei ole vielä syntynyt?
Mistä tietää varmasti että pitää lähteä?
ja entä jos vauva ei vaan mahdu..
 
"vieras"
Erkki on saanut Tean pauloihinsa ja selittänyt utopiaa sen verran vakuuttavasti ettei Tea ole tajunnut mitään. Taitaa tuolla adventisti taustalla olla jotain tekemistä, sieltä oppii tavan manipiloidaan ihmisen mieltä uskomaan ties mitä paskoo taivaasta etc. Luulis koulunkäynnin pikkasen auttavan pitää sitä järkeä päässä mutta jos se henkinen puoli mättää nii tuossa on sen sokean rakkauden riskinsä. Voi parkaa!
Myös jonkinlaista addiktioaltiutta omien sanojensa mukaan
Mitä syödä?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27658687]Kansalliseen rokoteohjelmaan ei kuulu vesirokkorokotteet, punkkirokotteet, hepatiittirokotteet eikä esim. kausi-influenssarokotteet, vaan jokainen käyttää omaa harkintakykyään ja ottaa ne tarpeen mukaan. Sen sijaan nuo kansalliseen rokoteohjelmaan kuuluvat rokotteet (jotka suojaavat mm. rotavirukselta, sikotaudilta, poliolta, jäykkäkouristukselta, kurkkumädältä, vihurirokolta, tulirokolta, jne. jne.) .[/QUOTE]

Tulirokkoon ei ole rokotetta, se ei ole virustauti.
 
"ninaTT"
Katoin ohjelman, ei siinä mitään kamalan erikoista ollu :D Homeopatia on IMO huuhaata, mutta noin niinku muutoin ei kauheasti ihmetyttäny. Aika perus esikoisen vanhempia tietyillä tavoilla, mutta toisaalta ottivat kyllä paljon selvää ja vaikuttivat hyvin valmistautuneilta. Mä en ole koskaan ymmärtänyt sellaista, että kähätetään esikoista odottaville kuinka idiootteja ne on koska ei MIKÄÄN tule menemään niin ku ovat ajatelleet. Hyvinhän heillä oli menny ja sopeuttivat omia tapojansa muuttuneeseen arkeensa.

Voi siinä käydä niinkin päin, että raskausaikana kuvittelee nukuttavansa lasta pinnasängyssä, käyttävänsä kertiksiä ja juottavansa korviketta satunnaisesti - sitten tulee lapsi eikä mikään noista tunnukaan hyvältä ajatukselta, lapsi nukkuukin perhepedissä, täysimetystä jatketaan 6kk eikä senkään jälkeen tippaakaan korviketta ja kertisten sijasta vessahätäviestintää ja kestovaippoja. OOH. (ja tämä on siis truu stoori... mä vielä alkuraskaudesta ajattelin näin!)
 
"vieras"
[QUOTE="ninaTT";27685077]Katoin ohjelman, ei siinä mitään kamalan erikoista ollu :D Homeopatia on IMO huuhaata, mutta noin niinku muutoin ei kauheasti ihmetyttäny. Aika perus esikoisen vanhempia tietyillä tavoilla, mutta toisaalta ottivat kyllä paljon selvää ja vaikuttivat hyvin valmistautuneilta. Mä en ole koskaan ymmärtänyt sellaista, että kähätetään esikoista odottaville kuinka idiootteja ne on koska ei MIKÄÄN tule menemään niin ku ovat ajatelleet. Hyvinhän heillä oli menny ja sopeuttivat omia tapojansa muuttuneeseen arkeensa.
[/QUOTE]

No eiköhän täällä porukka "kähättänyt" sen takia, että nuo vanhemmat olivat idiootteja. En keksi muutakaan sanaa ihmisille, jotka lähtee synnyttämään esikoistaan kotona ilman kätilöä, apunaan jotkut kirjat, homeopatia ja youtube. Mitään hyvää valmistautumista synnytykselle ei tuo heidän toimintansa todellakaan ollut, sitä olisi ollut kätilön hankkiminen paikalle.
 
kiiiiksit
[QUOTE="vieras";27685053]Myös jonkinlaista addiktioaltiutta omien sanojensa mukaan
Mitä syödä?[/QUOTE]

niimpä, ainahan se addiktio siirtyy toiseen kun toisesta selviää... Mutta mutta, ei kannata toisten elämillä alkaa leikkiä jeesusta/jumalaa. Se taival voi loppua surullisesti.
 
[QUOTE="vieras";27685361]No eiköhän täällä porukka "kähättänyt" sen takia, että nuo vanhemmat olivat idiootteja. En keksi muutakaan sanaa ihmisille, jotka lähtee synnyttämään esikoistaan kotona ilman kätilöä, apunaan jotkut kirjat, homeopatia ja youtube. Mitään hyvää valmistautumista synnytykselle ei tuo heidän toimintansa todellakaan ollut, sitä olisi ollut kätilön hankkiminen paikalle.[/QUOTE]

Mun mielestä jakson ainoa kauhistus oli juurikin tuo tapa synnyttää. Se oli hyvä esimerkki siitä, miten vaarallisen pitkälle oma ideologia voi mennä, niin, että tullaan sille sokeiksi. Siinä unohtuu jo sitten äidin ja lapsen turvallisuus. Vanhemmuuden perusasioita on kuitenkin miettiä lapsen etua ja lapsen todellakin pitäisi saada turvallinen alku elämälleen jo raskauden ja synnytyksen kautta. Typerää hengellä leikkimistä. Minusta se "tunne" ei riitä, että kaikki tulee menemään hyvin. Se on lähinnä verrattavissa johonkin uskontoon eikä realismiin ja faktoihin. Ei ultria, ei kätilöä, yliaikaisuus, pitkä synnytys...huh, olen yhä vähän järkyttynyt. :O :D Ei tuo ollut järkevä ja turvallinen kotisynnytys. Todellista tietoa ja kokemusta synnytyksestä ei selvästi ollut riittävästi. Uskon enemmän homeopatiaankin kuin turvalliseen synnytykseen ilman kokenutta henkilöä paikalla.
 

Yhteistyössä