Muistatteko millaista on olla lapsi?

Mä oon useasti pohtinut, että miten joku ei voi muistaa millaista on olla lapsi.. Mun mielestä on käsittämätöntä että sellaisia ihmisiä on. Eivätkö nämä ihmiset ole sitten eläneet lapsuuttaan lapsena, vaan "pienenä aikuisena" tai jotain?
 
Muistan, oikeastaan hyvin tarkastikin. Yritän ajatella sitä paljon, jotta osaisin ajatella pienenkin lapsen näkökulmasta ja ymmärtää paremmin lapsiani. Muistan eri ikäkausienkin ajatukset ja sen miltä mikäkin kohtelu tuntui ja analysoin miten se vaikutti ja kannattaako käyttää ko keinoja jne. Toivottavasti en koskaan unohda se helpottaa minusta äitinä, tätinä, siskona ja serkkuna oloa kun lapsia ovat.
 
"Vieras"
Minäkin usein pohdin miksi aikuiset eivät muista millaista on olla lapsi. Olisi lapsillakin helpompaa jos aikuinen tajuaisi lapsen maailmaa paremmin. Itse muistan noin 3-vuotiaasta alkaen asioita ja tapahtumia sekä tunteita ym. hyvinkin selkeästi. Muistan todella hyvin ko. asioita verrattuna esim. samanikäisiin aikuisiin kavereihin verrattuna. En tiedä miksi...
 
"Vieras"
Muistan, oikeastaan hyvin tarkastikin. Yritän ajatella sitä paljon, jotta osaisin ajatella pienenkin lapsen näkökulmasta ja ymmärtää paremmin lapsiani. Muistan eri ikäkausienkin ajatukset ja sen miltä mikäkin kohtelu tuntui ja analysoin miten se vaikutti ja kannattaako käyttää ko keinoja jne. Toivottavasti en koskaan unohda se helpottaa minusta äitinä, tätinä, siskona ja serkkuna oloa kun lapsia ovat.
Samaa mieltä! Käytän tätä ajattelua lähes päivittäin lapseni vuoksi :)
 
"vieras"
Muistan tarkalleen hajuja, makuja, ääniä, tunteita ja näkymiä noin 2-vuotiaasta. Tärkein syy lienee se, että meille äiti jatkuvasti, koko lapsuuden ajan puhua pälätti minulle "muistatkos kun aamulla, kun eilen, silloin kun serkku tuli kylään, muistatkos sen pallon jonka löysit..."
 
Oi muistan toki :) siksihän olenkin kuin elementissäni esim töissä, saan siis maksun siitä että heittäydyn leikkiin täysillä.
Eikä siitä lapsellisuudesta haittaa ole kotonakaan. Viimeksi tänään pääsin täysillä leikkimään tytön kanssa jäällä. :D
 
Muistan, oikeastaan hyvin tarkastikin. Yritän ajatella sitä paljon, jotta osaisin ajatella pienenkin lapsen näkökulmasta ja ymmärtää paremmin lapsiani. Muistan eri ikäkausienkin ajatukset ja sen miltä mikäkin kohtelu tuntui ja analysoin miten se vaikutti ja kannattaako käyttää ko keinoja jne. Toivottavasti en koskaan unohda se helpottaa minusta äitinä, tätinä, siskona ja serkkuna oloa kun lapsia ovat.
No siis, mulla on aika sama juttu.

En sinäänsä muista tapahtumia mutta muistan miltä millainenkin kohtelu tuntui, miten vaikeaa oli välillä käsittää jotain asiaa ja miten ihanaa oli kun joku selitti sen minulle juurta jaksain eikä vaan olettanut mun käsittävän. ym.

Mä kyllä välillä mietin että toisaalta on kyllä vähän taakkakin se, että muistaa ja analysoi niin paljon..
 
  • Tykkää
Reactions: tiiru

Yhteistyössä