Muisteluja taasen (Pieni Juho pääskyni 6.6.2006-6.6.2006)

  • Viestiketjun aloittaja "Jepulisko"
  • Ensimmäinen viesti
"shikika"
Voimia sinne, kirjoituksesi kosketti todella kovasti. Ei itkemättä pystynyt lukemaan. Jossain kauniilla kukkaniityillä enkelilapsesi juoksevat hymyillen sekä tietäen että rakastat heitä mielettömästi.
 
Pyhänkoskelta kotoisin
[QUOTE="Jepulisko";23919830]...joku kysyi missä hoidettiin, niin voin suoraan sanoa (kuten olen joskus aikaisemmin täällä kirjoittanutkin), että kyse oli Oulaskankaan sairaalasta ja sairaala ei ottanut minkäänlaista vastuuta tapahtumaan. Yksi ainoa palaveri jälkeenpäin järjestettiin jossa äänessä ei ollut ainoastaan kuin ylilääkäri joka toimi kaikkien osapuolien edustajana ja vastasi heidän puolestaan.

Edelleenkin sitä anteeksi pyyntöä odotellessa...tosin turhapa tuota on odotella.[/QUOTE]

Olen kuullut niin paljon pahaa Oulaskankaan sairaalan synnäristä... Oppivatkohan ikään virheistään? Järkyttävää. Ovatko lääkärit ja kätilöt anteeksipyyntöjen yläpuolella? Miten heille voisi antaa tuollaisen anteeksi, kun eivät edes ole pyytäneet?

Olen iloinen, että kaikesta huolimatta jaksoit taistella noinkin pitkälle, vaikka mikään ei koskaan korvaa menetystäsi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23920434]Itkettekö te oikeasti kaikki? Surullista, mutta minulle ihan vieras ihminen, joten ei tässä nyt kuitenkaan itketä.[/QUOTE]

No mä kyllä viereitin muutaman kyyneleen oikeasti. Vieras ihminen, mutta kyllä mua koskettaa tälläiset tarinat. Ehkä olen yliempaattinen, tai sitten vaan empaattinen...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23920434]Itkettekö te oikeasti kaikki? Surullista, mutta minulle ihan vieras ihminen, joten ei tässä nyt kuitenkaan itketä.[/QUOTE]
Kyllä mullekin tuli kyynelet silmiin ja pala kurkkuun ja jouduin itkua nieleskelemään, vaikken varsinaisesti osaa edes tilanteeseen samastua, kun yhtään lasta ei ole.

Ap:lle osanotot!
 
Voi ei mitä olette joutuneet kokemaan! :hug: Ja miksi ihmeessä kätilö/t ja lääkäri ei ole saanut kuin huomautuksen!!! Kirjoitit tekstin todella kauniisti ja varmasti eräänlaista terepiaa sekin, voimia sinulle!!! Kyyneleitä ei täälläkään voinut estää...Olen niin kovin pahoillani...
 
neljän äiti
[QUOTE="vieras";23920434]Itkettekö te oikeasti kaikki? Surullista, mutta minulle ihan vieras ihminen, joten ei tässä nyt kuitenkaan itketä.[/QUOTE]

Kyllä mä itken ihan oikeesti ja kunnolla, ääneen. Mua koskettaa tällaiset aina syvästi. Erityisesti itketti se hiuskiehkuran talteenottaminen. Kun ajattelen tuolla pinniksessä nukkuvaa kiharatukkaista lastani..jos hän kuolisi ja leikkaisin häneltä yhden kiharan muistoksi. Loput menisivät maan multiin, enkä saisi ikinä enää silittää niitä. Ajatus oman lapsen hautaamisesta on niin kauhea, raaka ja julma. En ole sitä koskaan kokenut, joten en voi kuin kuvitella miten raskasta se on.

Voimia ja halauksia aapeelle. :hug:
 
Beep
Kirjoitit niiiiin kauniisti ja koskettavasti. Sulla todellakin on kirjoituskykyjä. Otan osaa myös suruusi. :hug:

Edit: Mäkin kyynelehdin ihan oikeasti, enkä sitä häpeä. Erikoista, että tarvitsisi hävetä sympatia ja empatiakykyjään, päinvastoin, eikös?

Omalla lapsella oli myös napanuora kaulan ympäri ja sydänäänet laski synnytyksessä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
osanottoni
36vuotta aikaa, kun esikoinen koki kätkytkuoleman, kolmikuisena. ei unohdu koskaan, vaiikka muitakin lapsia syntynyt. ymmärrän tuskasi, sinulla vasta viivi vuotta aikaa.
oppii sitä elämään, mutta entiselleen ei palaudu koskaan.
 
"Äiti minäkin"
Juuri tässä eräänä päivänä mietin että mitä sinulle kuuluu.

Juholla ja hänen siskolla on hyvä olla siellä jossain. Isoveli suojelee pientä siskoa rakkaudella.

Oman lapsen kuolemasta (rv 21) ja syntymästä on reilu vuosi ja viime keväänä kun suunnittelimme hautakiveä ja olin haudalla käymässä lenteli pieni valkoinen perhonen ympärilläni ja kävi kädelläni istahtamassa, ajattelin että pieni tyttöni kävi kertomassa että kaikki on hyvin. ´Hautakiveen laitettiin perhonen koristeeksi. Tänä keväänä kun kävin talven siivoamassa pois, lenteli vuorostaan vaalean sininen perhonen ympärilläni. <3
 
enkelipojan äiti
[QUOTE="Äiti minäkin";23920865]Juuri tässä eräänä päivänä mietin että mitä sinulle kuuluu.

Juholla ja hänen siskolla on hyvä olla siellä jossain. Isoveli suojelee pientä siskoa rakkaudella.

Oman lapsen kuolemasta (rv 21) ja syntymästä on reilu vuosi ja viime keväänä kun suunnittelimme hautakiveä ja olin haudalla käymässä lenteli pieni valkoinen perhonen ympärilläni ja kävi kädelläni istahtamassa, ajattelin että pieni tyttöni kävi kertomassa että kaikki on hyvin. ´Hautakiveen laitettiin perhonen koristeeksi. Tänä keväänä kun kävin talven siivoamassa pois, lenteli vuorostaan vaalean sininen perhonen ympärilläni. <3[/QUOTE]

Tämäon jännä juttu. Meillä on pojan hautakivessa myös perhonen ja hautajaisissa laulettiin Perhonen-laulu.
Ja todella useasti kun käyn haudalla siinä lentelee perhonen minun ympärillä ja jerran seonistahtanut kiven päälle.Itse myös ajattelin,että näin poika viestii minulle, että, äiti kaikki hyvin.
 
"harmaa"
[QUOTE="Jepulisko";23919830]...joku kysyi missä hoidettiin, niin voin suoraan sanoa (kuten olen joskus aikaisemmin täällä kirjoittanutkin), että kyse oli Oulaskankaan sairaalasta ja sairaala ei ottanut minkäänlaista vastuuta tapahtumaan. Yksi ainoa palaveri jälkeenpäin järjestettiin jossa äänessä ei ollut ainoastaan kuin ylilääkäri joka toimi kaikkien osapuolien edustajana ja vastasi heidän puolestaan.

Edelleenkin sitä anteeksi pyyntöä odotellessa...tosin turhapa tuota on odotella.[/QUOTE]

Kovasti voimia sulle. Itkin kun pääsin kohtaan "Sinä hetkenä olisin voinut antaa mitä vain jos olisin voinut vaihtaa kanssasi paikkaa.". Tuska on varmasti ollut suunnaton. Toivon, että päivä päivältä kaikki tuntuu edes vähän helpommalta :hug:

Mun miehen sisko synnytti samassa sairaalassa lapsen ja siinä myöskin sattui erittäin vakava hoitovirhe. Lapsi syntyi elottomana mutta saatiin elvytettyä mutta lapselle oli ehtinyt tulla niin vakavat aivovauriot, ettei hän tule koskaan oppimaan mitään. Ei kykene syömään, juomaan, ei puhumaan, ei nauramaan. Ei kävelemään, ei liikkumaan. Ei mitään. Ei yhtään mitään :( Eikä heillekään sitä anteeksipyyntöä koskaan tullut vaikka selkeä hoitovirhe sattui. Heille ei järjestetty minkäänlaista kriisiapua sairaalan toimesta, asia vain lakaistiin maton alle kuin sitä ei koskaan olis tapahtunutkaan. Edelleen tämä äiti on nimenomaan siitä katkera, ettei koskaan saanut edes anteeksipyyntöä. Saanko kysyä, kuka sulla oli lääkärinä? Oliko M.R?
 
Voimia ap:lle :hug:

Kyynel tuli silmään täälläkin.

Pakko kuitenkin vähän puolustella Oulaskankaan sairaalaa. Itsellä kaksi synnytystä (10/08 ja 03/11) ja molemmilla kerroilla minua on oikeasti kuunneltu ja hyvää hoitoa ollaan saatu. Toisin kuin esimerkiksi Kokkolassa, jossa pariin kertaan ennen tätä viimeisintä synnytystä olin.

Eikä varmaan kannata täällä mainita ketään henkilökuntaa edes nimikirjaimilla. Tiedättehän, että siitä voi saada vaikka herjaussyytteen.
 
"Jepulisko"
"harmaa"
Kuulostaa kyllä ikävän tutulta toiminnalta, samoin toimittiin meidänkin kohdalla.
Kaiken lisäksi sairaala pimitti ja vetkutteli tietojen antamista kun eduskunnan oikeusasiamis koitti kerätä tietoa esim.vasta kolmannella kerralla seuraamuksilla uhkailulla saatiin lausunnot hoitaneilta kätilöiltä sekä sydänkäyrät olivat "hukassa"..ja yhtäkkiä ne sitten löytyikin.

Lausunnot olivat kyllä sitten aika sellaiset "ei voi muistaa kun asiasta on jo niin paljon aikaa" (n.puolivuotta).

Mutta asiaa hoitanut lääkäri kyllä teki kaikista ylivedon tempauksen, tämä irtisanoutui työstään ja oli muuttanut lokakuussa -06 Yhdysvaltoihin Houstoniin...hänen lausuntoaan oli sitten todella vaikea saada rapakon takaa.
Vihdoin viimein sieltä sitten tuli sellainen käsinkirjoitettu faksattu lappunen joka kirjoitettu huonolla suomella, siinä luki ympäripyöreästi, tyyliin "sattuuhan näitä silloin tällöin ja sori, että tämä lappu on nyt näin huono kun hän ei oikein Suomea kunnolla osaa".

Lausuntoja pyydettiin sitten asian tiimoilta monilta eri asiantuntijoilta ja yhdessä luki (ulkomuistista kirjoitan) joka koski sydänkäyrälaitteen toimintaa "Kirjallisuudessa on raportoitu 70luv viimeksi tapauksia jossa kone on piirtänyt äidin sykkeitä sikiön sijaan. Näin voi kuitenkin käydä todella harvoin jos sikiö on menehtynyt, mutta osaava ammattitaitoinen henkilökunnan pitäisi havaita tälläinen tapahtuma" samassa lausunnossa luki myös lopussa "Synnytyksen hoito ei vastaan lähellekkään nykystandartin mukaista synnytyksen hoitoa."
 
"harmaa"
Voimia ap:lle :hug:

Kyynel tuli silmään täälläkin.

Pakko kuitenkin vähän puolustella Oulaskankaan sairaalaa. Itsellä kaksi synnytystä (10/08 ja 03/11) ja molemmilla kerroilla minua on oikeasti kuunneltu ja hyvää hoitoa ollaan saatu. Toisin kuin esimerkiksi Kokkolassa, jossa pariin kertaan ennen tätä viimeisintä synnytystä olin.

Eikä varmaan kannata täällä mainita ketään henkilökuntaa edes nimikirjaimilla. Tiedättehän, että siitä voi saada vaikka herjaussyytteen.
Totta, ei ehkä kannata ketään mainita ettei tule ongelmia. Oulaskankaalla olen itsekin synnyttänyt 4 kertaa ja olen tykännyt todella paljon. Mutta karu tosiasia on, että JOS sattuu joku menemään pieleen niin siellä on todella huonot mahdollisuudet auttaa lasta.
 

Yhteistyössä